Många fel på samma gång

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
cryptonic
Teslaägare
Inlägg: 27
Blev medlem: 06 aug 2021 18:23

Re: Många fel på samma gång

Inlägg av cryptonic »

Update: Alla fel var tillbaka idag. Fick svar från Tesla att jag skulle prova omstart, etc. Svarade att jag redan gjort det och väntar på återkoppling.

Kan även nämna att jag fick en uppdatering (2021.40.6) och tänkte att det kanske löser alla problem. Den laddade ner men fastnade ett bra tag på "Downloading 100%". Sen försvann den bara. Kollade jag efter uppdateringar igen så står det att jag har senaste versionen (2021.36.5.8).

Måttligt irriterande. Hoppas Tesla kan göra en ordentlig omstart från sitt håll.
Användarvisningsbild
Nyren
Teslaägare
Inlägg: 371
Blev medlem: 15 jul 2016 10:25
Ort: Malmö

Re: Många fel på samma gång

Inlägg av Nyren »

Jag fick samma fel i morse - "eCall-nöduppringningssystemet behöver servas". Jag har haft min Model 3 sen Oktober förra året och aldrig sett det felet förut.
Jag gjorde en omstart, så försvann det igen. Installerade förresten 2021.40.6 igår.
Model Y Performance Svart
Model 3 LR Deep Blue metallic.
Model S 75D Deep Blue metallic - Såld
Användarvisningsbild
cryptonic
Teslaägare
Inlägg: 27
Blev medlem: 06 aug 2021 18:23

Re: Många fel på samma gång

Inlägg av cryptonic »

Nyren skrev:
Jag fick samma fel i morse - "eCall-nöduppringningssystemet behöver servas". Jag har haft min Model 3 sen Oktober förra året och aldrig sett det felet förut.
Jag gjorde en omstart, så försvann det igen. Installerade förresten 2021.40.6 igår.
Noterade du några andra fel? T.ex. att back-kameran inte funkar eller att GPS inte funkar?

Jag fick bort felen idag genom att koppla bort både 12V batteriet samt högspänningsbatteriet så bilen blev helt strömlös. Kopplade tillbaka och startade upp bilen och felen var borta. Fick även uppdatering 2021.40.6 installerad utan problem.

Håller tummarna nu att det fungerar framöver. :)
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1556
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Många fel på samma gång

Inlägg av renes »

cryptonic skrev:
Jag fick bort felen idag genom att koppla bort både 12V batteriet samt högspänningsbatteriet så bilen blev helt strömlös. Kopplade tillbaka och startade upp bilen och felen var borta. Fick även uppdatering 2021.40.6 installerad utan problem.
Hur kopplar man bort högspänningsbatteriet?
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
cryptonic
Teslaägare
Inlägg: 27
Blev medlem: 06 aug 2021 18:23

Re: Många fel på samma gång

Inlägg av cryptonic »

renes skrev:
cryptonic skrev:
Jag fick bort felen idag genom att koppla bort både 12V batteriet samt högspänningsbatteriet så bilen blev helt strömlös. Kopplade tillbaka och startade upp bilen och felen var borta. Fick även uppdatering 2021.40.6 installerad utan problem.
Hur kopplar man bort högspänningsbatteriet?
Det är en kabel du kopplar bort som sitter under baksätet. Jag följde instruktionerna på denna video:

Jag kopplade alltså bort 12V batteriet först och därefter högspänningsbatteriet.
Sedan kopplade jag tillbaka högspänningen igen och slutligen kopplade tillbaka 12V batteriet.
Hoppa in i bilen, tryck på bromsen. Vänta nån minut så kommer bilen starta upp.
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1556
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Många fel på samma gång

Inlägg av renes »

cryptonic skrev:
Det är en kabel du kopplar bort som sitter under baksätet. Jag följde instruktionerna på denna video:
Men om bilen är nedkopplad, i synnerhet om 12V batteriet är bortkopplat, så är väl högspänningsbatteriet redan bortkopplat genom huvudreläet?
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
cryptonic
Teslaägare
Inlägg: 27
Blev medlem: 06 aug 2021 18:23

Re: Många fel på samma gång

Inlägg av cryptonic »

renes skrev:
Men om bilen är nedkopplad, i synnerhet om 12V batteriet är bortkopplat, så är väl högspänningsbatteriet redan bortkopplat genom huvudreläet?
Inte i mitt fall. Enda som hände när jag kopplade bort 12V batteriet var ett larm. Kollade inte men det var förmodligen att 12V batteriet saknas. Allt var fortfarande igång så som skärm, lampor, etc. Det var först när jag kopplade bort högspänningsbatteriet som allt slocknade.
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1556
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Många fel på samma gång

Inlägg av renes »

cryptonic skrev:
Inte i mitt fall. Enda som hände när jag kopplade bort 12V batteriet var ett larm. Kollade inte men det var förmodligen att 12V batteriet saknas. Allt var fortfarande igång så som skärm, lampor, etc. Det var först när jag kopplade bort högspänningsbatteriet som allt slocknade.
Där ser man. Alltid lär man sig nåt nytt.

Edit: kollade på youtube filmen och nu fattar jag. Det var lågspänningsmatningen från högspänningsbatteriet han kopplade ut, inte högspänningen. Den slog av när lågspänningsmatningen föll bort. I praktiken blir det dock samma sak, men man behöver inte röra högspänningsledningar.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
cryptonic
Teslaägare
Inlägg: 27
Blev medlem: 06 aug 2021 18:23

Re: Många fel på samma gång

Inlägg av cryptonic »

renes skrev:
Där ser man. Alltid lär man sig nåt nytt.

Edit: kollade på youtube filmen och nu fattar jag. Det var lågspänningsmatningen från högspänningsbatteriet han kopplade ut, inte högspänningen. Den slog av när lågspänningsmatningen föll bort. I praktiken blir det dock samma sak, men man behöver inte röra högspänningsledningar.
Ah, okej. Jag är inte så insatt i det, men jag vet iaf att man inte ska röra högspänningskablarna (orange kabel) :)
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1556
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Många fel på samma gång

Inlägg av renes »

cryptonic skrev:
renes skrev:
Där ser man. Alltid lär man sig nåt nytt.

Edit: kollade på youtube filmen och nu fattar jag. Det var lågspänningsmatningen från högspänningsbatteriet han kopplade ut, inte högspänningen. Den slog av när lågspänningsmatningen föll bort. I praktiken blir det dock samma sak, men man behöver inte röra högspänningsledningar.
Ah, okej. Jag är inte så insatt i det, men jag vet iaf att man inte ska röra högspänningskablarna (orange kabel) :)
Ja, precis. Det var det jag oroade mig för. Men nu är jag lugn. ;)
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Skriv svar