Hade samma fel för en tid sen. De flesta punkterna är nog samma problem vilket jag tror var eCall.
Testa till och med att ringa SOS och det funkade fast den säger att det är problem.
Ringde supporten och vi försökte lösa det under ett par samtal men det var fortfarande samma problem, inget hjälpte.
Nästa steg var nog ett verkstadsbesök men Tesla skulle kolla lite till.
Sen skulle jag ut och åka en sväng och helt plötsligt efter 3 mil så kickade det igång igen, vet dock inte varför.
Nu har det funkat felfritt i ett par månader.
Pratade med en kollega idag på jobbet som hade fått precis samma problem för ett tag sedan. Det som löste problemet var att stänga av sentry mode helt och låta bilen stå över natt utan laddare inkopplad.
Felet kvarstod i morse när jag åkte till jobbet, men när jag gick ut till bilen och skulle visa kollegan hur det såg ut så funkade allt helt plötsligt. Varför vet jag inte, men enda skillnaden är att jag hade satt bilen på laddning (har ej möjlighet att ladda bilen hemma), så det är om det gjorde att något släppte.
Skumt fel iaf, men om någon mer stöter på detta problem så kanske detta kan vara till någon hjälp.
Hel/halvljus på alla Tesla modeller är tyvärr ett skämt.
Får alltid arga blinkers från bilar och lastbilar så har det avstängt , då kan man verkligen sakna Audis Matrix LED i Q7an.
Men autopiloten är ju så mycket bättre så det får man väl ta!
Jag har haft min M3 i ca 1 år och i lördags när jag satte mig i bilen fick jag ett meddelade i bilen "eCall-nöduppringningssystemet behöver servas".
Flera, dock inte alla, av problemen du nämner kan härröra från saknad LTE nätförbindelse. Kolla om du har staplar i övre kanten av skärmen.
Det i sin tur kan bero på dålig täckning från mobilnätet just då.
Jag har noll kontakt med nätet flera gånger (trasigt modem), men inget av de uppräknade symptomen.
Även dag/natt och uppdatering av kartan? Det är förvånande.
Det som hände för mig var att kartan fick vita eller svarta fält (under färd), att det inte gick att kontakta bilen med appen och att det inte gick att navigera.
Update: Alla fel var tillbaka idag. Fick svar från Tesla att jag skulle prova omstart, etc. Svarade att jag redan gjort det och väntar på återkoppling.
Kan även nämna att jag fick en uppdatering (2021.40.6) och tänkte att det kanske löser alla problem. Den laddade ner men fastnade ett bra tag på "Downloading 100%". Sen försvann den bara. Kollade jag efter uppdateringar igen så står det att jag har senaste versionen (2021.36.5.8).
Måttligt irriterande. Hoppas Tesla kan göra en ordentlig omstart från sitt håll.
Jag fick samma fel i morse - "eCall-nöduppringningssystemet behöver servas". Jag har haft min Model 3 sen Oktober förra året och aldrig sett det felet förut.
Jag gjorde en omstart, så försvann det igen. Installerade förresten 2021.40.6 igår.
Model Y Performance Svart
Model 3 LR Deep Blue metallic.
Model S 75D Deep Blue metallic - Såld
Jag fick samma fel i morse - "eCall-nöduppringningssystemet behöver servas". Jag har haft min Model 3 sen Oktober förra året och aldrig sett det felet förut.
Jag gjorde en omstart, så försvann det igen. Installerade förresten 2021.40.6 igår.
Noterade du några andra fel? T.ex. att back-kameran inte funkar eller att GPS inte funkar?
Jag fick bort felen idag genom att koppla bort både 12V batteriet samt högspänningsbatteriet så bilen blev helt strömlös. Kopplade tillbaka och startade upp bilen och felen var borta. Fick även uppdatering 2021.40.6 installerad utan problem.
Jag fick bort felen idag genom att koppla bort både 12V batteriet samt högspänningsbatteriet så bilen blev helt strömlös. Kopplade tillbaka och startade upp bilen och felen var borta. Fick även uppdatering 2021.40.6 installerad utan problem.
Hur kopplar man bort högspänningsbatteriet?
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Jag fick bort felen idag genom att koppla bort både 12V batteriet samt högspänningsbatteriet så bilen blev helt strömlös. Kopplade tillbaka och startade upp bilen och felen var borta. Fick även uppdatering 2021.40.6 installerad utan problem.
Hur kopplar man bort högspänningsbatteriet?
Det är en kabel du kopplar bort som sitter under baksätet. Jag följde instruktionerna på denna video:
Jag kopplade alltså bort 12V batteriet först och därefter högspänningsbatteriet.
Sedan kopplade jag tillbaka högspänningen igen och slutligen kopplade tillbaka 12V batteriet.
Hoppa in i bilen, tryck på bromsen. Vänta nån minut så kommer bilen starta upp.
Men om bilen är nedkopplad, i synnerhet om 12V batteriet är bortkopplat, så är väl högspänningsbatteriet redan bortkopplat genom huvudreläet?
Inte i mitt fall. Enda som hände när jag kopplade bort 12V batteriet var ett larm. Kollade inte men det var förmodligen att 12V batteriet saknas. Allt var fortfarande igång så som skärm, lampor, etc. Det var först när jag kopplade bort högspänningsbatteriet som allt slocknade.
Inte i mitt fall. Enda som hände när jag kopplade bort 12V batteriet var ett larm. Kollade inte men det var förmodligen att 12V batteriet saknas. Allt var fortfarande igång så som skärm, lampor, etc. Det var först när jag kopplade bort högspänningsbatteriet som allt slocknade.
Där ser man. Alltid lär man sig nåt nytt.
Edit: kollade på youtube filmen och nu fattar jag. Det var lågspänningsmatningen från högspänningsbatteriet han kopplade ut, inte högspänningen. Den slog av när lågspänningsmatningen föll bort. I praktiken blir det dock samma sak, men man behöver inte röra högspänningsledningar.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Edit: kollade på youtube filmen och nu fattar jag. Det var lågspänningsmatningen från högspänningsbatteriet han kopplade ut, inte högspänningen. Den slog av när lågspänningsmatningen föll bort. I praktiken blir det dock samma sak, men man behöver inte röra högspänningsledningar.
Ah, okej. Jag är inte så insatt i det, men jag vet iaf att man inte ska röra högspänningskablarna (orange kabel)
Edit: kollade på youtube filmen och nu fattar jag. Det var lågspänningsmatningen från högspänningsbatteriet han kopplade ut, inte högspänningen. Den slog av när lågspänningsmatningen föll bort. I praktiken blir det dock samma sak, men man behöver inte röra högspänningsledningar.
Ah, okej. Jag är inte så insatt i det, men jag vet iaf att man inte ska röra högspänningskablarna (orange kabel)
Ja, precis. Det var det jag oroade mig för. Men nu är jag lugn.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"