Snö i Skåne - ska köra för första gången senare idag..

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Snö i Skåne - ska köra för första gången senare idag..

Inlägg av HelectriC »

tor-ake skrev:
Ta med en borste, isskrapa och skyffel.

Ett tips om du har kontinentala dubbfria däck (= snorhala på snö/is) är att du minskar trycket ner till minsta rekommenderade. Ökar framkomligheten en liten gnutta om däcken är lite följsamma.
Na, det är nog att ta i. Jag har kört på kontinentala Pirelli vinterdäck på samtliga mina elbilar de senaste åren och vi är mycket i fjällen, aldrig upplevt att de varit snorhala, funkar klockrent. En tung elbil behöver stabila däck.
BMW i4 M50-22/Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2792
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Snö i Skåne - ska köra för första gången senare idag..

Inlägg av NEO »

HelectriC skrev:
tor-ake skrev:
Ta med en borste, isskrapa och skyffel.

Ett tips om du har kontinentala dubbfria däck (= snorhala på snö/is) är att du minskar trycket ner till minsta rekommenderade. Ökar framkomligheten en liten gnutta om däcken är lite följsamma.
Na, det är nog att ta i. Jag har kört på kontinentala Pirelli vinterdäck på samtliga mina elbilar de senaste åren och vi är mycket i fjällen, aldrig upplevt att de varit snorhala, funkar klockrent. En tung elbil behöver stabila däck.
Är också skillnad på Pirelli Sottozero från 2013 mot helt nya 2021. Många gamla S som åker runt med torra och stenhårda sottozero. Gjorde det i någon vecka, det var dödsångest att sätta sig i en bakhjulsdriven P.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Snö i Skåne - ska köra för första gången senare idag..

Inlägg av HelectriC »

NEO skrev:
HelectriC skrev:
tor-ake skrev:
Ta med en borste, isskrapa och skyffel.

Ett tips om du har kontinentala dubbfria däck (= snorhala på snö/is) är att du minskar trycket ner till minsta rekommenderade. Ökar framkomligheten en liten gnutta om däcken är lite följsamma.
Na, det är nog att ta i. Jag har kört på kontinentala Pirelli vinterdäck på samtliga mina elbilar de senaste åren och vi är mycket i fjällen, aldrig upplevt att de varit snorhala, funkar klockrent. En tung elbil behöver stabila däck.
Är också skillnad på Pirelli Sottozero från 2013 mot helt nya 2021. Många gamla S som åker runt med torra och stenhårda sottozero. Gjorde det i någon vecka, det var dödsångest att sätta sig i en bakhjulsdriven P.
fast har man så gamla däck, så är de ju dåliga oavsett vilken typ man har.
BMW i4 M50-22/Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14346
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Snö i Skåne - ska köra för första gången senare idag..

Inlägg av taliz »

Tycker själv det är som mest roligt att köra bil när det är uselt väder och svåra förhållanden.
Lite tråkigt med moderna bilar där man inte kan disabla antispinn och antisladd etc dock.
Jag vill sladda och göra donuts.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5258
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Snö i Skåne - ska köra för första gången senare idag..

Inlägg av SwedishAdvocate »

taliz skrev:
Tycker själv det är som mest roligt att köra bil när det är uselt väder och svåra förhållanden.
Lite tråkigt med moderna bilar där man inte kan disabla antispinn och antisladd etc dock.
Jag vill sladda och göra donuts. Bild
Kanske skapa en ny tråd för att kora bästa elbilen för att sladda och göra donuts med på halt underlag?... ;)

Ioniq 5 med AWD ska tydligen kunna göra donuts enligt HelectriC i den tråden...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5258
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Snö i Skåne - ska köra för första gången senare idag..

Inlägg av SwedishAdvocate »

HelectriC skrev:
tor-ake skrev:
.../ kontinentala dubbfria däck (= snorhala på snö/is) /...
Na, det är nog att ta i. Jag har kört på kontinentala Pirelli vinterdäck på samtliga mina elbilar de senaste åren och vi är mycket i fjällen, aldrig upplevt att de varit snorhala, funkar klockrent. En tung elbil behöver stabila däck.
Nu har ju jag tyvärr inte M3 (eller ens elbil...) :oops: :cry:

Men jag har kört en del i Norra Skåne. Fast andra sidan. Och mest motorväg (E4:an).

För det första så är det ju sällan snö.
För det andra så tycker jag de är duktiga på att salta den vägen iallafall...
För det tredje så tror jag att jag har haft kontinentala vinterdäck (typ Nokian WR D4 eller vad de heter...)

De senaste ~3-4 åren har jag kört en ~2015 gasdriven VW Golf Kombi med 205 breda däck på vintern. Och det enda som jag upplevt som problematiskt är om man gör hårdare inbromsningar i typ 90-120 km/h om det är halt/snö/slask/snömodd. Så det tror jag man gör bra i att undvika...

Full disclosure: Lärde mig så klart den hårda vägen i ~110 knyck i vänsterfilen med en långtradare till höger (E6 den gången). Fick parera sladd med ett antal retursladdar. Första gången jag råkade ut för det här. Kändes inte som att det skulle gå... Men på något sätt så gick det...
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Snö i Skåne - ska köra för första gången senare idag..

Inlägg av bjornnilsson »

Har dubbfria sottozero 3 på min MS Performance. Däcken har gått två säsonger och är livsfarliga på isigt underlag. Fungerar bra i snöslasket i Stockholm, skitdåligt i Övik med omnejd där jag bor numera. Här åker jag med fyrhjulssläpp under varenda resa, om jag så bara ska till affären. Har kanat nerför backen där jag bor med ABS:en chanslöst pumpande och rakt ut i trafiken. Gick inte att få stopp på skiten. Körde sedan bilen 11 mil till service i Umeå förra veckan och kramade ratten till en åtta i ishalkan. Fick en model 3 som lånebil med dubbade däck och VILKEN SKILLNAD det är i grepp! Visst släpper det här och där men inte alls på samma sätt, i alla fall inte okontrollerat. När jag kom hem beställde jag på direkten dubbade Michelin X-Ice (på fälg) till S:en som jag nu väntar på. Svider i snåltarmen när det blev nästan totalt 30 lök och då det snart (?) ändå är dags för bilbyte (Plaid) som jag antar behöver andra dimensioner men vad gör man.. Det är skillnad på halt och halt.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Torsten Musk
Inlägg: 9
Blev medlem: 25 nov 2021 15:27

Re: Snö i Skåne - ska köra för första gången senare idag..

Inlägg av Torsten Musk »

Vet inte hur kallt ni har det där nere men i Mälardalen är det minusgrader och då slås regenereringen av automatiskt om man inte förvärmt bilen ordentligt.

Kör själv dubbfritt och har inte märkt några problem alls när regenereringen väl aktiveras.
Tesla Model 3 Performance - 2021
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Snö i Skåne - ska köra för första gången senare idag..

Inlägg av Dafro »

bjornnilsson skrev:
Har dubbfria sottozero 3 på min MS Performance. Däcken har gått två säsonger och är livsfarliga på isigt underlag. Fungerar bra i snöslasket i Stockholm, skitdåligt i Övik med omnejd där jag bor numera. Här åker jag med fyrhjulssläpp under varenda resa, om jag så bara ska till affären. Har kanat nerför backen där jag bor med ABS:en chanslöst pumpande och rakt ut i trafiken. Gick inte att få stopp på skiten. Körde sedan bilen 11 mil till service i Umeå förra veckan och kramade ratten till en åtta i ishalkan. Fick en model 3 som lånebil med dubbade däck och VILKEN SKILLNAD det är i grepp! Visst släpper det här och där men inte alls på samma sätt, i alla fall inte okontrollerat. När jag kom hem beställde jag på direkten dubbade Michelin X-Ice (på fälg) till S:en som jag nu väntar på. Svider i snåltarmen när det blev nästan totalt 30 lök och då det snart (?) ändå är dags för bilbyte (Plaid) som jag antar behöver andra dimensioner men vad gör man.. Det är skillnad på halt och halt.
Fast om du väntar på Plaid så blir du säkert tvungen att köpa nya däck en gång till. :D Varför nya fälgar om man får undra?
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1550
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Snö i Skåne - ska köra för första gången senare idag..

Inlägg av renes »

niclassoderlund skrev:
Frirulla it is.
20211130_105155.jpg
Nej, det där vad du tog bild av handlar inte om regen. Regen kan du sätta ner till "Low" på ett annat ställe i menyerna. Den här menyn du visar har endast med beteendet att göra när du stannar. Ska bilen krypa som en automat gör, rulla till den stannar, eller använda mekaniska bromsen sista halvmetern eller så.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Snö i Skåne - ska köra för första gången senare idag..

Inlägg av bjornnilsson »

Dafro skrev:
Fast om du väntar på Plaid så blir du säkert tvungen att köpa nya däck en gång till. :D Varför nya fälgar om man får undra?
Ja.. bra fråga Dafro. Fåfänga kanske. Jag såg en bild på model S med 20-tummare och den såg snygg ut, gillar inte hur den ser ut med mina 19-tums slipstream. Men så hade jag även en tanke att köra med de dubbfria däcken nästa höst/vinter igen, innan den riktiga halkan slår till. Om det nu blir så illa att Plaid inte kommit tills dess. Istället för två ombyten per år skaffar jag mig tre. För det verkar vara typ tre säsonger i mitt bilägar-liv där jag bort just nu. Först är det sommar och sedan höst/vinter och sedan vinter/vinter med is överallt.. Sedan - pang - sommar rakt av igen. Typ så såg det ut förra året och så blir det säkert igen.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
SwedishAdvocate
Inlägg: 5258
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Snö i Skåne - ska köra för första gången senare idag..

Inlägg av SwedishAdvocate »

Dafro skrev:
Fast om du väntar på Plaid så blir du säkert tvungen att köpa nya däck en gång till. :D Varför nya fälgar om man får undra?
Har inte Plaid bredare fälgar runt om? Har för mig att ngn annan skrev det i en annan tråd.

Isåfall måste man väl sätta spacers för att de gamla fälgarna ska sitta som de ska. Och har för mig att det nog inte är en så pass bra idé på så här effektstarka bilar. Plaid är ju dessutom inte vilken effektstark bil som helst... Det är väl världens näst snabbaste bil när det gäller acceleration...

Sen kanske Plaid dessutom är tyngre än äldre Model S vilket ju även det kan ställa till det...
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
guinness
Teslaägare
Inlägg: 65
Blev medlem: 07 sep 2017 09:00

Re: Snö i Skåne - ska köra för första gången senare idag..

Inlägg av guinness »

niclassoderlund skrev:
Om jag överlever rapporterar jag tillbaka.

//N
Still alive ?
MY -22 och M3 -20
#teamblue #teamwhite
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Snö i Skåne - ska köra för första gången senare idag..

Inlägg av LarsL »

Den enda anpassningen jag gör är att interaktivare AP. Den kan få för sig att svänga tvärt och då kan man hamna i bekymmer. Annars rullar ju bilen på alldeles utmärkt i snö, löjligt bra fäste med dubbfria vinterdäck och fyrhjulsdrift.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Snö i Skåne - ska köra för första gången senare idag..

Inlägg av MWall »

SwedishAdvocate skrev:
Dafro skrev:
Fast om du väntar på Plaid så blir du säkert tvungen att köpa nya däck en gång till. :D Varför nya fälgar om man får undra?
Har inte Plaid bredare fälgar runt om? Har för mig att ngn annan skrev det i en annan tråd.

Isåfall måste man väl sätta spacers för att de gamla fälgarna ska sitta som de ska. Och har för mig att det nog inte är en så pass bra idé på så här effektstarka bilar. Plaid är ju dessutom inte vilken effektstark bil som helst -- det är väl världens näst snabbaste bil när det gäller acceleration...

Sen kanske Plaid dessutom är tyngre än äldre Model S vilket ju även det kan ställa till det...
Plaid borde vara lättare.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Snö i Skåne - ska köra för första gången senare idag..

Inlägg av Dafro »

bjornnilsson skrev:
Dafro skrev:
Fast om du väntar på Plaid så blir du säkert tvungen att köpa nya däck en gång till. :D Varför nya fälgar om man får undra?
Ja.. bra fråga Dafro. Fåfänga kanske. Jag såg en bild på model S med 20-tummare och den såg snygg ut, gillar inte hur den ser ut med mina 19-tums slipstream. Men så hade jag även en tanke att köra med de dubbfria däcken nästa höst/vinter igen, innan den riktiga halkan slår till. Om det nu blir så illa att Plaid inte kommit tills dess. Istället för två ombyten per år skaffar jag mig tre. För det verkar vara typ tre säsonger i mitt bilägar-liv där jag bort just nu. Först är det sommar och sedan höst/vinter och sedan vinter/vinter med is överallt.. Sedan - pang - sommar rakt av igen. Typ så såg det ut förra året och så blir det säkert igen.
Förstår dig med fälgarna, min X5 ser egentligen hemsk ut i sina 19” ballongdäck men det blir tyst, vilket jag uppskattar.
27,8 kWp solceller
Skriv svar