Uppdaterad räckvidd

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Elmil
Teslaägare
Inlägg: 562
Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
Ort: Smedjebacken
Referralkod: ts.la/mats11813

Uppdaterad räckvidd

Inlägg av Elmil »

I konfiguratorn har Tesla höjt räckvidderna på M3 genom att angivna WLTP-räckvidder nu verkar gälla för 19"-hjulen, samtidigt som man anger en högre uppskattad räckvidd med 18". :D

Model 3 : 491km WLTP med 19", 510km uppskattat med 18"
Long Range: 614km WLTP med 19", 638km uppskattat med 18"

Liknande gäller även MY.
Model 3 LR 2019
14.9 kWp solceller
lav1
Inlägg: 85
Blev medlem: 12 jan 2020 16:04

Re: Uppdaterad räckvidd

Inlägg av lav1 »

Elmil skrev:
I konfiguratorn har Tesla höjt räckvidderna på M3 genom att angivna WLTP-räckvidder nu verkar gälla för 19"-hjulen, samtidigt som man anger en högre uppskattad räckvidd med 18". :D

Model 3 : 491km WLTP med 19", 510km uppskattat med 18"
Long Range: 614km WLTP med 19", 638km uppskattat med 18"

Liknande gäller även MY.
Typ tre veckor gamla nyheter, men absolut du har rätt :D
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 615
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Uppdaterad räckvidd

Inlägg av Arn »

Är det någon hårdvara som ändrats jfm M3 från kvartal 2 2021 eller är det bara mjukvara alt att man även börjat räkna med bufferten i batteriet efter att noll procent anges?

Med andra ord, kommer en bil kvartal 4 verkligen ha längre räckvidd än en från kvartal 2?
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Uppdaterad räckvidd

Inlägg av Tellus »

Arn skrev:
Är det någon hårdvara som ändrats jfm M3 från kvartal 2 2021 eller är det bara mjukvara alt att man även börjat räkna med bufferten i batteriet efter att noll procent anges?

Med andra ord, kommer en bil kvartal 4 verkligen ha längre räckvidd än en från kvartal 2?
Dom har väl lite mer kapacitet i batterierna på model 3 (som förut hette sr+) och även LR har fått lite mer kapacitet?
Osäkert om alla nu i q4 fått nya batterierna, tror det gäller de som tillverkats senaste veckorna.
Någon annan här vet nog bättre.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7478
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Uppdaterad räckvidd

Inlägg av mikebike »

Arn skrev:
Är det någon hårdvara som ändrats jfm M3 från kvartal 2 2021 eller är det bara mjukvara alt att man även börjat räkna med bufferten i batteriet efter att noll procent anges?

Med andra ord, kommer en bil kvartal 4 verkligen ha längre räckvidd än en från kvartal 2?
Det är ingen skillnad i vare sig hårdvara eller mjukvara.
Uppgiven WLTP är oförändrad.
De har "upptäckt" att de använt de större hjulen vid certifieringen och att de mindre aerohjulen (inte oväntat) ger längre räckvidd.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Uppdaterad räckvidd

Inlägg av Tellus »

mikebike skrev:
Arn skrev:
Är det någon hårdvara som ändrats jfm M3 från kvartal 2 2021 eller är det bara mjukvara alt att man även börjat räkna med bufferten i batteriet efter att noll procent anges?

Med andra ord, kommer en bil kvartal 4 verkligen ha längre räckvidd än en från kvartal 2?
Det är ingen skillnad i vare sig hårdvara eller mjukvara.
Uppgiven WLTP är oförändrad.
De har "upptäckt" att de använt de större hjulen vid certifieringen och att de mindre aerohjulen (inte oväntat) ger längre räckvidd.
Nja.
Att sr+ gått upp från 409 till 510km i några steg kräver större batteri och LR har väl gått upp från 78 till 82 eller om dom hade lilla LR Y batteriet på 74,5 förut.

https://driveteslacanada.ca/model-3/tes ... tery-pack/

"MIC SR+ heading to Australia had a different LFP battery code but just because it went to Australia doesn’t mean at the moment it’s going everywhere. Same with the LR pack where there’s some signs of an 82kwh LR pack from China but none of the cars on their way here seem to have it.

It’s almost certainly coming, what we don’t know is when, might be a 2022 model year revision.
It seems that the 8th digit of the VIN indicates battery type.

On the SR+: A is the 55kWh, and J indicates the 60kWh

On the LR: B is the LG, and K the newer Panasonic 82kWh

Just what I have read in various places."

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... ck.244701/
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7478
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Uppdaterad räckvidd

Inlägg av mikebike »

Tellus skrev:
mikebike skrev:
Arn skrev:
Är det någon hårdvara som ändrats jfm M3 från kvartal 2 2021 eller är det bara mjukvara alt att man även börjat räkna med bufferten i batteriet efter att noll procent anges?

Med andra ord, kommer en bil kvartal 4 verkligen ha längre räckvidd än en från kvartal 2?
Det är ingen skillnad i vare sig hårdvara eller mjukvara.
Uppgiven WLTP är oförändrad.
De har "upptäckt" att de använt de större hjulen vid certifieringen och att de mindre aerohjulen (inte oväntat) ger längre räckvidd.
Nja.
Att sr+ gått upp från 409 till 510km i några steg kräver större batteri och LR har väl gått upp från 78 till 82 eller om dom hade lilla LR Y batteriet på 74,5 förut.

https://driveteslacanada.ca/model-3/tes ... tery-pack/

"MIC SR+ heading to Australia had a different LFP battery code but just because it went to Australia doesn’t mean at the moment it’s going everywhere. Same with the LR pack where there’s some signs of an 82kwh LR pack from China but none of the cars on their way here seem to have it.

It’s almost certainly coming, what we don’t know is when, might be a 2022 model year revision.
It seems that the 8th digit of the VIN indicates battery type.

On the SR+: A is the 55kWh, and J indicates the 60kWh

On the LR: B is the LG, and K the newer Panasonic 82kWh

Just what I have read in various places."

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... ck.244701/
SR+ har ju till och med bytt namn, så det är liksom inte samma modell längre, men för de andra modellerna är det bara olika sätt att redovisa räckvidd.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Robbbin
Inlägg: 28
Blev medlem: 05 jan 2021 19:47

Re: Uppdaterad räckvidd

Inlägg av Robbbin »

Tellus skrev:
mikebike skrev:
Arn skrev:
Är det någon hårdvara som ändrats jfm M3 från kvartal 2 2021 eller är det bara mjukvara alt att man även börjat räkna med bufferten i batteriet efter att noll procent anges?

Med andra ord, kommer en bil kvartal 4 verkligen ha längre räckvidd än en från kvartal 2?
Det är ingen skillnad i vare sig hårdvara eller mjukvara.
Uppgiven WLTP är oförändrad.
De har "upptäckt" att de använt de större hjulen vid certifieringen och att de mindre aerohjulen (inte oväntat) ger längre räckvidd.
Nja.
Att sr+ gått upp från 409 till 510km i några steg kräver större batteri och LR har väl gått upp från 78 till 82 eller om dom hade lilla LR Y batteriet på 74,5 förut.

https://driveteslacanada.ca/model-3/tes ... tery-pack/

"MIC SR+ heading to Australia had a different LFP battery code but just because it went to Australia doesn’t mean at the moment it’s going everywhere. Same with the LR pack where there’s some signs of an 82kwh LR pack from China but none of the cars on their way here seem to have it.

It’s almost certainly coming, what we don’t know is when, might be a 2022 model year revision.
It seems that the 8th digit of the VIN indicates battery type.

On the SR+: A is the 55kWh, and J indicates the 60kWh

On the LR: B is the LG, and K the newer Panasonic 82kWh

Just what I have read in various places."

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... ck.244701/

Så länge dom som fått ett B istället för K får batteriet med 580km som de sålde med 20tkr rabatt i höstas så är det nog lugnt.

Kollar man dock vindecoder så är b/k drivning med eller utan hairpin.
Användarvisningsbild
valleb
Teslaägare
Inlägg: 62
Blev medlem: 15 aug 2021 12:37
Ort: Oxie

Re: Uppdaterad räckvidd

Inlägg av valleb »

Robbbin skrev:
Tellus skrev:
mikebike skrev:
Arn skrev:
Är det någon hårdvara som ändrats jfm M3 från kvartal 2 2021 eller är det bara mjukvara alt att man även börjat räkna med bufferten i batteriet efter att noll procent anges?

Med andra ord, kommer en bil kvartal 4 verkligen ha längre räckvidd än en från kvartal 2?
Det är ingen skillnad i vare sig hårdvara eller mjukvara.
Uppgiven WLTP är oförändrad.
De har "upptäckt" att de använt de större hjulen vid certifieringen och att de mindre aerohjulen (inte oväntat) ger längre räckvidd.
Nja.
Att sr+ gått upp från 409 till 510km i några steg kräver större batteri och LR har väl gått upp från 78 till 82 eller om dom hade lilla LR Y batteriet på 74,5 förut.

https://driveteslacanada.ca/model-3/tes ... tery-pack/

"On the SR+: A is the 55kWh, and J indicates the 60kWh

On the LR: B is the LG, and K the newer Panasonic 82kWh
/

Så länge dom som fått ett B istället för K får batteriet med 580km som de sålde med 20tkr rabatt i höstas så är det nog lugnt.

Kollar man dock vindecoder så är b/k drivning med eller utan hairpin.
Det är gamla uppgifter att K = 82kwh. Det kom ingen 82kWh, det är (LG) E5LD på 78 som gäller oavsett B/K precis som vindecoder anger.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Uppdaterad räckvidd

Inlägg av Tellus »

Performance har haft 82kWh 2021 men kanske aldrig kom till LR ?
Och nu har väl inte ens performance 82kWh längre? Därav sänkt wltp
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Uppdaterad räckvidd

Inlägg av martinot »

Tellus skrev:
Performance har haft 82kWh 2021 men kanske aldrig kom till LR ?
Och nu har väl inte ens performance 82kWh längre? Därav sänkt wltp
Jo då, Panasonic 82 kWh kom till 2021 LR från Fremont. Jag har själv en av de bilarna. Anges som typ E3LD.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 615
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Uppdaterad räckvidd

Inlägg av Arn »

Idag körde jag bilen tre mil och kollade energi grafen att förbrukningen vägrade komma under 200 ens det sista 10 km trots att kupé och batteri hade hunnit värmas en aning.

Testade att ändra fläkt från automat till manuell läge 1 och då började förbrukningen genast att sjunka. Upplevde samma sak på min förra modell 3 från 2020.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3580
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Uppdaterad räckvidd

Inlägg av AAKEE »

martinot skrev:
Tellus skrev:
Performance har haft 82kWh 2021 men kanske aldrig kom till LR ?
Och nu har väl inte ens performance 82kWh längre? Därav sänkt wltp
Jo då, Panasonic 82 kWh kom till 2021 LR från Fremont. Jag har själv en av de bilarna. Anges som typ E3LD.
E3LD användes bara under en kort period och bara på del av LR-bilarna. De är relativt ovanliga. LG på 74.5-75kWh eller gamla Panasonic E3D ”cappat” till ca 75kWh har vart vanligast i år. Numera är det bara LG-batteriet, det nya är cirka 79kWh.

Performance hade rakt av E3LD 82kWh Panasonic från 2022 ”refresh” släpptes tills alldeles nyligen när man gick över till LG’s 79kWh-batteri.
Tesla försöker undvika att skicka batterier i högervarv runt klotet, därav att vi får kinabilar med Kinabatterier.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Uppdaterad räckvidd

Inlägg av Tellus »

AAKEE skrev:
martinot skrev:
Tellus skrev:
Performance har haft 82kWh 2021 men kanske aldrig kom till LR ?
Och nu har väl inte ens performance 82kWh längre? Därav sänkt wltp
Jo då, Panasonic 82 kWh kom till 2021 LR från Fremont. Jag har själv en av de bilarna. Anges som typ E3LD.
E3LD användes bara under en kort period och bara på del av LR-bilarna. De är relativt ovanliga. LG på 74.5-75kWh eller gamla Panasonic E3D ”cappat” till ca 75kWh har vart vanligast i år. Numera är det bara LG-batteriet, det nya är cirka 79kWh.

Performance hade rakt av E3LD 82kWh Panasonic från 2022 ”refresh” släpptes tills alldeles nyligen när man gick över till LG’s 79kWh-batteri.
Tesla försöker undvika att skicka batterier i högervarv runt klotet, därav att vi får kinabilar med Kinabatterier.
Tack!
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Skriv svar