Hur byter man språk från engelska -> svenska i Tesla-appen?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

tommyd
Inlägg: 178
Blev medlem: 24 mar 2021 06:15

Hur byter man språk från engelska -> svenska i Tesla-appen?

Inlägg av tommyd »

Jag har en Android-telefon på engelska eftersom jag tycker svenska översättningar är dåliga och man får fler träffar om man googlar efter problem på engelska. Men Tesla-appen tillåter mig inte skapa service-ärenden eftersom den kräver ett amerikanskt mobilnummer när man har Tesla-appen på engelska, så jag måste byta just Tesla-appens språk till svenska för att kunna skapa service-ärenden. Var byter jag språk i Tesla-appen? Min Tesla-app har version "4.3.0-766 - 3958aa9b6".

Kan forum-ägaren snälla ändra så att rubriker tillåts fler tecken? Jag ville skriva rubriken:

"Hur byter man språk från engelska till svenska i Tesla-appen?"

men det var för många tecken så jag tvingades skriva denna rubrik istället:

"Hur byter man språk från engelska -> svenska i Tesla-appen?".

Dubbla mängden tillåtna tecken tycker i alla fall jag.
Här är en lista på förkortningar och deras betydelse, som folk i detta Tesla-forum ofta använder: viewtopic.php?f=57&t=6258#p122075
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1432
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Hur byter man språk från engelska -> svenska i Tesla-app

Inlägg av kenjon »

En rubrik ska väl hållas kort, det borde räcka med "Hur byta språk i Tesla-appen"
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1774
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Hur byter man språk från engelska -> svenska i Tesla-app

Inlägg av tor-ake »

Det korta svaret är att det måste apputvecklaren explicit programmera, om man inte vill använda systemets språk och land.

Locales (ja det heter så) har två positioner språk_LAND typ sv_SE är svenska och sv_FI är finlandssvenska.

I min samsung så har de löst det genom att man först väljer språk "English" och sedan får man välja vilket land, och där står faktiskt "Sweden" med, då ställer den localen till en_SE, snarare än en_US eller en_GB, prova om du kan göra den inställningen, och om det hjälper med telefonnumret.


Det sagt - rubrikens längd är som den är av en anledning, om man gör den dubbelt så lång fuckar man upp hela webbsidans utseende på smala skärmar. Plus att det inte bara är en inställningsruta (mest troligt) utan man måste peta djupare i koden. Så släpp det :-)
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11513
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Hur byter man språk från engelska -> svenska i Tesla-app

Inlägg av martinot »

Jag tycker det är väldigt dumt att man inte kan lägga ett ärende via webben.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar