Räckvidd när ni väljer km och ej %
Moderator: Redaktion
Re: Räckvidd när ni väljer km och ej %
Hänvisa till Abetterrouteplanner när någon undrar hur långt du kommer.
Jag brukar komma 25-30 mil innan jag måste uppsöka en toa.
Jag brukar komma 25-30 mil innan jag måste uppsöka en toa.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5517
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Räckvidd när ni väljer km och ej %
Samma här, toa med SuC är perfekt!LarsL skrev:Hänvisa till Abetterrouteplanner när någon undrar hur långt du kommer.
Jag brukar komma 25-30 mil innan jag måste uppsöka en toa.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Räckvidd när ni väljer km och ej %
Är det allmänt så att man måste svara på hur långt man kommer genom att ange motorvägshastighet?
Kör alla på motorväg hela tiden? Blåser det alltid åt samma håll och är temperaturen konstant.
Är det inte mer intressant att veta ens normala förutsättningar och därefter ange hur långt man kommer. Det finns säkert dom som kör i stan hela tiden och där är ju räckvidden väldigt bra, jämfört med motorväg.
Eller hur anger man räckvidden på en ICE-bil?
Tror inte det finns någon som frågar "Hur långt kommer du i din XC60?" och sedan svarar man 45mil. Frågar man inte efter vad den "drar"?
Kanske rimligare att ange vad den drar på motorväg och i stan, precis som ICE bilar. Då får man en bättre förståelse för hur det fungerar för dom som inte vet hur man skall tänka elbil.
Vad tycker ni?
Kör alla på motorväg hela tiden? Blåser det alltid åt samma håll och är temperaturen konstant.
Är det inte mer intressant att veta ens normala förutsättningar och därefter ange hur långt man kommer. Det finns säkert dom som kör i stan hela tiden och där är ju räckvidden väldigt bra, jämfört med motorväg.
Eller hur anger man räckvidden på en ICE-bil?
Tror inte det finns någon som frågar "Hur långt kommer du i din XC60?" och sedan svarar man 45mil. Frågar man inte efter vad den "drar"?
Kanske rimligare att ange vad den drar på motorväg och i stan, precis som ICE bilar. Då får man en bättre förståelse för hur det fungerar för dom som inte vet hur man skall tänka elbil.
Vad tycker ni?
Re: Räckvidd när ni väljer km och ej %
Jag tycker det är mest intressant ur ett teoretiskt perspektiv när det gäller märket med superchargers var tionde-tjugonde mil i hela landet.
För andra märken har det ett praktiskt perspektiv. Än så länge. Om några år när ionity och okq8 byggt ut lite mer kommer det inte att vara en grej längre. Då kommer snacket istället att fokusera på faktisk förbrukning, som nu är skyhög hos vissa märken vid korta körningar pga bla aggressiv värmning av batteriet.
För andra märken har det ett praktiskt perspektiv. Än så länge. Om några år när ionity och okq8 byggt ut lite mer kommer det inte att vara en grej längre. Då kommer snacket istället att fokusera på faktisk förbrukning, som nu är skyhög hos vissa märken vid korta körningar pga bla aggressiv värmning av batteriet.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Re: Räckvidd när ni väljer km och ej %
Precis testat 170km/h med -2 grader kommer bara 25mil från 90% - 20% SOC M3P 2021 sen 30min laddtid på detta.Remuz skrev:Jag har en P från 2020, i 150km/h med 20" kommer man knappt 30mil.Maw skrev:Mer än 30 mil måste man väl komma i en M3 lr även med moms?
Vilken momssats använder du?
Slutsats: Man måste köra fortare med elbil än fossil för att komma fram lika snabbt.
Hyfsad kostnad ca 12kr/mil.
Re: Räckvidd när ni väljer km och ej %
Flera olika märken. Fram till förra mjukvaruuppgraderingen kickade batterivärmaren (3,5kW) på min model 3 igång när jag egentligen bara ville värma sätena i appen för att slippa frysa om rumpan när jag skulle åka och köpa lunch.Dafro skrev:Undrar vilken bil du tänker på då.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Re: Räckvidd när ni väljer km och ej %
Det var ju en intressant feature, fast du får väl vara glad att det inte blev 3.5 kW i stolsvärme.tor-ake skrev:Flera olika märken. Fram till förra mjukvaruuppgraderingen kickade batterivärmaren (3,5kW) på min model 3 igång när jag egentligen bara ville värma sätena i appen för att slippa frysa om rumpan när jag skulle åka och köpa lunch.Dafro skrev:Undrar vilken bil du tänker på då.
27,8 kWp solceller
Re: Räckvidd när ni väljer km och ej %
Lite info.
Nu har jag räknat igenom min test resa på 344mil på mestadels Autobahn vägar.
885kWh Total förbrukning med värmning och körning i ungefär temperatur -2grader till +2grader utomhus.
Hastigheten har legat mest på 140-170km/h men även upp mot 200km/h ibland.
Det ger mig ett snitt på 2,57kWh/mil.
Det ger en kostnad på 10,61kr/mil (Supercharger laddning)
Är det bra siffror jämför med andra elbilar?
När jag kör här hemma så är förbrukningen 1,69 - 2kWh/mil.(motorväg och landsväg +10-15km/h enligt skyltat)
M3P 2021 med 20tums vinterhjul.
Nu har jag räknat igenom min test resa på 344mil på mestadels Autobahn vägar.
885kWh Total förbrukning med värmning och körning i ungefär temperatur -2grader till +2grader utomhus.
Hastigheten har legat mest på 140-170km/h men även upp mot 200km/h ibland.
Det ger mig ett snitt på 2,57kWh/mil.
Det ger en kostnad på 10,61kr/mil (Supercharger laddning)
Är det bra siffror jämför med andra elbilar?
När jag kör här hemma så är förbrukningen 1,69 - 2kWh/mil.(motorväg och landsväg +10-15km/h enligt skyltat)
M3P 2021 med 20tums vinterhjul.
Re: Räckvidd när ni väljer km och ej %
Kan ha hänt att jag har kört Linköping Göteborg med moms, rent teoretiskt såklart mena att göra det med en E-tron skulle enligt abrp landa på ca 3.4 så bara liiite sämre än din bil. Det där klarar knappt e-tron om man håller sig under 120 vägar jag påstå.
27,8 kWp solceller