Tankar kring förvärmning

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Tankar kring förvärmning

Inlägg av Dafro »

martinot skrev:
kenjon skrev:
Jag körde Karlskoga - Stockholm idag, minus 15-18 grader ute. På sommaren tar det ca 60 % av batteriet, nu tog det 90 %. Väldigt stor skillnad, även om jag nu har bytt från 3 (utan VP) till Y.
Lite svårt att jämföra direkt, då en stor hög SUV som MY drar bra mycket mer än en både lättare och aerodynamiskt mycket smäckrare mindre M3.
Om du ser MY som en stor hög suv, vad är då en X5 som är 15 cm större i varje riktning? Att den inte är aerodynamisk kan jag dock intyga :D
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tankar kring förvärmning

Inlägg av Bjelke »

Dafro skrev:
martinot skrev:
kenjon skrev:
Jag körde Karlskoga - Stockholm idag, minus 15-18 grader ute. På sommaren tar det ca 60 % av batteriet, nu tog det 90 %. Väldigt stor skillnad, även om jag nu har bytt från 3 (utan VP) till Y.
Lite svårt att jämföra direkt, då en stor hög SUV som MY drar bra mycket mer än en både lättare och aerodynamiskt mycket smäckrare mindre M3.
Om du ser MY som en stor hög suv, vad är då en X5 som är 15 cm större i varje riktning? Att den inte är aerodynamisk kan jag dock intyga :D
MY = stor och X5 = jättestor… :lol:
(Och nästa steg är bautastor)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1825
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Tankar kring förvärmning

Inlägg av BrooklynS »

Något är lurigt med senaste programvaruversionen…

Luleå-Jokkmokk, bilen tidsbokad till start via appen.

Bild
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 620
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Tankar kring förvärmning

Inlägg av Arn »

Ur energieffektivitet synpunkt om man har månadspriser på el är att koppla in bilen på laddning direkt när man kommer hem från jobbet när bilens batteri är någorlunda varmt samt försöka anpassa laddningen så att den håller på ända till avfart nästa morgon. På så sätt minskar man förluster i samband med laddning samt får lägre förbrukning morgonen efter.
För att lyckas med detta kan man behöva ladda över ganska stora intervaller t.ex 30 till 80 % och så vidare.

Har man däremot timpris på el är ovanstående metod ej lönsamt pga skyhöga elpriser kl17 och då bättre att starta laddning omkring klockan 23 när priserna är låga och bryta laddningen omkring klockan 05. Då har man fortfarande viss värme kvar i batteriet om man kör iväg klockan 07
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11575
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tankar kring förvärmning

Inlägg av martinot »

Dafro skrev:
martinot skrev:
kenjon skrev:
Jag körde Karlskoga - Stockholm idag, minus 15-18 grader ute. På sommaren tar det ca 60 % av batteriet, nu tog det 90 %. Väldigt stor skillnad, även om jag nu har bytt från 3 (utan VP) till Y.
Lite svårt att jämföra direkt, då en stor hög SUV som MY drar bra mycket mer än en både lättare och aerodynamiskt mycket smäckrare mindre M3.
Om du ser MY som en stor hög suv, vad är då en X5 som är 15 cm större i varje riktning? Att den inte är aerodynamisk kan jag dock intyga :D
Större.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Agathorn
Teslaägare
Inlägg: 63
Blev medlem: 27 jan 2021 12:38

Re: Tankar kring förvärmning

Inlägg av Agathorn »

Jag funderar också på detta med förvärmning och hur mycket som är optimalt.
Nu när jag kör med min 2021 M3P -21 fram och tillbaka till jobbet så märker jag att förbrukningen ligger på runt 200-210 Wh/km. Då kör jag med lugn högerfot i hastigheter mellan 50-100 km/h. Ofta köer vilket får ner snitthastigheten markant. Kör på 20" friktionsdäck. Förvärmer i cirka 15-20 min innan. 20 grader i kupen.
Detta är första vintern för mig med Tesla. Känns förbrukningen rimlig för er med mer erfarenhet?
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1777
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Tankar kring förvärmning

Inlägg av tor-ake »

Optimalt utifrån vilken synvinkel?

Om förvärmningen sker inkopplad:
- Utifrån elnätet och din elräknings synvinkel, antingen direkt eller på sikt - förvärm bara så mycket att du kan komma in i bilen och se ut genom rutorna.
- Utifrån batteriets synvinkel, förvärm så mycket som möjligt, då så lite som möjligt kommer behöva tas ur batteriet = mindre slitage.
- Utifrån din kropps synvinkel - om du vill förbränna kalorier, förvärm så lite som möjligt, om du vill undvika att slita på kroppen, förvärm så mycket som möjligt.

Om förvärmning sker oinkopplad:
- Värmeförlusten till omgivningen är proportionell mot delta T ggr t, så förvärm så att den precis kommer upp i önskad temp, sedan rulla direkt (när du får push-meddelandet att kupétemperaturen är nådd)

Förbrukningen 200 är rimlig om du har mindre än 50km till jobbet. Förvärmning så att luften och ytorna i kupén är 20 grader må ta bara 15 minuter, men det tar mycket längre innan allt i kupén är genomvarmt. Förbrukningen sjunker efterhand.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
Agathorn
Teslaägare
Inlägg: 63
Blev medlem: 27 jan 2021 12:38

Re: Tankar kring förvärmning

Inlägg av Agathorn »

tor-ake skrev:
Optimalt utifrån vilken synvinkel?

Om förvärmningen sker inkopplad:
- Utifrån elnätet och din elräknings synvinkel, antingen direkt eller på sikt - förvärm bara så mycket att du kan komma in i bilen och se ut genom rutorna.
- Utifrån batteriets synvinkel, förvärm så mycket som möjligt, då så lite som möjligt kommer behöva tas ur batteriet = mindre slitage.
- Utifrån din kropps synvinkel - om du vill förbränna kalorier, förvärm så lite som möjligt, om du vill undvika att slita på kroppen, förvärm så mycket som möjligt.

Om förvärmning sker oinkopplad:
- Värmeförlusten till omgivningen är proportionell mot delta T ggr t, så förvärm så att den precis kommer upp i önskad temp, sedan rulla direkt (när du får push-meddelandet att kupétemperaturen är nådd)

Förbrukningen 200 är rimlig om du har mindre än 50km till jobbet. Förvärmning så att luften och ytorna i kupén är 20 grader må ta bara 15 minuter, men det tar mycket längre innan allt i kupén är genomvarmt. Förbrukningen sjunker efterhand.
Jag tänker optimalt för plånboken under förutsättning att jag har samma ellostnad hela tiden (ej timpris) och bilen står inkopplad innan jag kör till jobbet och urkopplad när jag står på jobbet och ska köra hem.
Men det är då kanske att bara köra ventilationen tills rutorna är isfria.
Skriv svar