Tankar kring förvärmning
Moderator: Redaktion
Tankar kring förvärmning
Tycker förbrukningen på min model 3 2021 kvartal två är ganska hög nu i dessa vinterdagar. Kör 4 mil till jobbet oftast med i kallt batteri där jag för varmt endast fem minuter före avfärd och då ligger förbrukningen på cirka 200. Hastighet dessa dagar cirka 80 km i timmen.
Hade ungefär samma siffror på min M3 2020 utan värmepump.
Hur är det med uppvärmning av batteri efter uppdatering av appen? Visst är det fläktsymbolen man ska trycka på? Tidigare fanns det två lägen Max och vanlig för värmare. Värms även batteriet upp? Går det att välja att enbart värma kupén även batteri? Tycker det är ganska obehagligt att köra bilen när den inte har någon degenerative bromsning alls. Inget man är van vid. Kan det vara en smart tanke att ställa in navigationen på en Supercharger i början av färden så att batteriet värms upp och stänga av detta efter fem minuter för att snabbare få till rengenerativ bromsning och sänka förbrukning för resten av resan?
Hade ungefär samma siffror på min M3 2020 utan värmepump.
Hur är det med uppvärmning av batteri efter uppdatering av appen? Visst är det fläktsymbolen man ska trycka på? Tidigare fanns det två lägen Max och vanlig för värmare. Värms även batteriet upp? Går det att välja att enbart värma kupén även batteri? Tycker det är ganska obehagligt att köra bilen när den inte har någon degenerative bromsning alls. Inget man är van vid. Kan det vara en smart tanke att ställa in navigationen på en Supercharger i början av färden så att batteriet värms upp och stänga av detta efter fem minuter för att snabbare få till rengenerativ bromsning och sänka förbrukning för resten av resan?
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3629
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Tankar kring förvärmning
När det är så kallt som det varit nu så blir det som ni säger ungefär samma förbrukning på en 2019 utan VP och 2021 med VP, då den inte hjälper till så mycket.
Det man kan göra på 2021an är att förvärma en längre stund, minst 30 minuter, helst inkopplad. Då blir batteriet varmt och förbrukningen blir väsentligt lägre under körningen pga octovalve som tar värme från batteriet och ger till kupén.
Men det blir lite "det man tjänar in på gungorna förloras på karusellen"
Dvs man förskjuter förbrukningen till innan körningen.
Så denna funktion är mest gynnsam på långresa med supercharging då man ändå vill värma batteriet för snabbare laddning och får då nytta av värmen som på 2019/2020 går till spillo.
Det man kan göra på 2021an är att förvärma en längre stund, minst 30 minuter, helst inkopplad. Då blir batteriet varmt och förbrukningen blir väsentligt lägre under körningen pga octovalve som tar värme från batteriet och ger till kupén.
Men det blir lite "det man tjänar in på gungorna förloras på karusellen"
Dvs man förskjuter förbrukningen till innan körningen.
Så denna funktion är mest gynnsam på långresa med supercharging då man ändå vill värma batteriet för snabbare laddning och får då nytta av värmen som på 2019/2020 går till spillo.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Tankar kring förvärmning
Tack för svar. Då är det främst vår och höst den gör skillnad. Nu var det ca 6 minus imorse men hört att värmepumpar för bostäder tappar effekt påtagligt om -15 eller kallare så det gäller säkert samma med bilen
Re: Tankar kring förvärmning
Finns forfarande två lägen men de har gömt MAX (avfrosta bilen) så du måste ”dra” nerifrån upp så kommer MAX-knappen/valet fram. Vet inte varför de måste ha den dold?
- kenjon
- Teslaägare
- Inlägg: 1444
- Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
- Ort: Karlskoga
- Referralkod: ts.la/kent 76750
Re: Tankar kring förvärmning
Jag körde Karlskoga - Stockholm idag, minus 15-18 grader ute, knappt 25 mil. På sommaren tar det ca 60 % av batteriet, nu tog det 90 %. Väldigt stor skillnad, även om jag nu har bytt från 3 (utan VP) till Y.
Senast redigerad av kenjon, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Model Y LR 2021 blå
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Re: Tankar kring förvärmning
Lite svårt att jämföra direkt, då en stor hög SUV som MY drar bra mycket mer än en både lättare och aerodynamiskt mycket smäckrare mindre M3.kenjon skrev:Jag körde Karlskoga - Stockholm idag, minus 15-18 grader ute. På sommaren tar det ca 60 % av batteriet, nu tog det 90 %. Väldigt stor skillnad, även om jag nu har bytt från 3 (utan VP) till Y.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- kenjon
- Teslaägare
- Inlägg: 1444
- Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
- Ort: Karlskoga
- Referralkod: ts.la/kent 76750
Re: Tankar kring förvärmning
"Bra mycket mer" hade jag inte räknat med, bara mer
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Model Y LR 2021 blå
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Re: Tankar kring förvärmning
Ok, då!kenjon skrev:"Bra mycket mer" hade jag inte räknat med, bara mer
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Tankar kring förvärmning
Gjorde ett lite udda test idag då jag valde att köra till jobbet med kupevärmen avstängd i fyra mil enbart rattvärme och stolsvärme aktiverad. Förbrukningen landade omkring 160. Med värmen påslagen drar det 180 så ingen påtaglig skillnad som gör det värt att köra utan värme.
När jag kör med värmen påslagen kan jag se i energi grafen att förbrukningen sista milen ligger betydligt lägre än i början av resan och snittar omkring 150. Således tänker jag alltså vid en långresa till fjällen förutsatt att man kör i hastigheter i upp till 90 km i timmen kan man landa på en snittförbrukning omkring 150 eftersom förbrukningen går ner kraftigt efter en stund när kupén är uppvärmd.
Kan det möjligtvis vara så att uppvärmt batteri även värmer i kupén?
När jag kör med värmen påslagen kan jag se i energi grafen att förbrukningen sista milen ligger betydligt lägre än i början av resan och snittar omkring 150. Således tänker jag alltså vid en långresa till fjällen förutsatt att man kör i hastigheter i upp till 90 km i timmen kan man landa på en snittförbrukning omkring 150 eftersom förbrukningen går ner kraftigt efter en stund när kupén är uppvärmd.
Kan det möjligtvis vara så att uppvärmt batteri även värmer i kupén?
Re: Tankar kring förvärmning
Ja, om du har en 3:a med värmepump så tar den värme från batteriet om den kan för att värma kupén.Arn skrev:Gjorde ett lite udda test idag då jag valde att köra till jobbet med kupevärmen avstängd i fyra mil enbart rattvärme och stolsvärme aktiverad. Förbrukningen landade omkring 160. Med värmen påslagen drar det 180 så ingen påtaglig skillnad som gör det värt att köra utan värme.
När jag kör med värmen påslagen kan jag se i energi grafen att förbrukningen sista milen ligger betydligt lägre än i början av resan och snittar omkring 150. Således tänker jag alltså vid en långresa till fjällen förutsatt att man kör i hastigheter i upp till 90 km i timmen kan man landa på en snittförbrukning omkring 150 eftersom förbrukningen går ner kraftigt efter en stund när kupén är uppvärmd.
Kan det möjligtvis vara så att uppvärmt batteri även värmer i kupén?
Re: Tankar kring förvärmning
Om du ser MY som en stor hög suv, vad är då en X5 som är 15 cm större i varje riktning? Att den inte är aerodynamisk kan jag dock intygamartinot skrev:Lite svårt att jämföra direkt, då en stor hög SUV som MY drar bra mycket mer än en både lättare och aerodynamiskt mycket smäckrare mindre M3.kenjon skrev:Jag körde Karlskoga - Stockholm idag, minus 15-18 grader ute. På sommaren tar det ca 60 % av batteriet, nu tog det 90 %. Väldigt stor skillnad, även om jag nu har bytt från 3 (utan VP) till Y.
27,8 kWp solceller
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Tankar kring förvärmning
MY = stor och X5 = jättestor…Dafro skrev:Om du ser MY som en stor hög suv, vad är då en X5 som är 15 cm större i varje riktning? Att den inte är aerodynamisk kan jag dock intygamartinot skrev:Lite svårt att jämföra direkt, då en stor hög SUV som MY drar bra mycket mer än en både lättare och aerodynamiskt mycket smäckrare mindre M3.kenjon skrev:Jag körde Karlskoga - Stockholm idag, minus 15-18 grader ute. På sommaren tar det ca 60 % av batteriet, nu tog det 90 %. Väldigt stor skillnad, även om jag nu har bytt från 3 (utan VP) till Y.
(Och nästa steg är bautastor)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Tankar kring förvärmning
Något är lurigt med senaste programvaruversionen…
Luleå-Jokkmokk, bilen tidsbokad till start via appen.
Luleå-Jokkmokk, bilen tidsbokad till start via appen.
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Tankar kring förvärmning
Ur energieffektivitet synpunkt om man har månadspriser på el är att koppla in bilen på laddning direkt när man kommer hem från jobbet när bilens batteri är någorlunda varmt samt försöka anpassa laddningen så att den håller på ända till avfart nästa morgon. På så sätt minskar man förluster i samband med laddning samt får lägre förbrukning morgonen efter.
För att lyckas med detta kan man behöva ladda över ganska stora intervaller t.ex 30 till 80 % och så vidare.
Har man däremot timpris på el är ovanstående metod ej lönsamt pga skyhöga elpriser kl17 och då bättre att starta laddning omkring klockan 23 när priserna är låga och bryta laddningen omkring klockan 05. Då har man fortfarande viss värme kvar i batteriet om man kör iväg klockan 07
För att lyckas med detta kan man behöva ladda över ganska stora intervaller t.ex 30 till 80 % och så vidare.
Har man däremot timpris på el är ovanstående metod ej lönsamt pga skyhöga elpriser kl17 och då bättre att starta laddning omkring klockan 23 när priserna är låga och bryta laddningen omkring klockan 05. Då har man fortfarande viss värme kvar i batteriet om man kör iväg klockan 07
Re: Tankar kring förvärmning
Större.Dafro skrev:Om du ser MY som en stor hög suv, vad är då en X5 som är 15 cm större i varje riktning? Att den inte är aerodynamisk kan jag dock intygamartinot skrev:Lite svårt att jämföra direkt, då en stor hög SUV som MY drar bra mycket mer än en både lättare och aerodynamiskt mycket smäckrare mindre M3.kenjon skrev:Jag körde Karlskoga - Stockholm idag, minus 15-18 grader ute. På sommaren tar det ca 60 % av batteriet, nu tog det 90 %. Väldigt stor skillnad, även om jag nu har bytt från 3 (utan VP) till Y.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Tankar kring förvärmning
Jag funderar också på detta med förvärmning och hur mycket som är optimalt.
Nu när jag kör med min 2021 M3P -21 fram och tillbaka till jobbet så märker jag att förbrukningen ligger på runt 200-210 Wh/km. Då kör jag med lugn högerfot i hastigheter mellan 50-100 km/h. Ofta köer vilket får ner snitthastigheten markant. Kör på 20" friktionsdäck. Förvärmer i cirka 15-20 min innan. 20 grader i kupen.
Detta är första vintern för mig med Tesla. Känns förbrukningen rimlig för er med mer erfarenhet?
Nu när jag kör med min 2021 M3P -21 fram och tillbaka till jobbet så märker jag att förbrukningen ligger på runt 200-210 Wh/km. Då kör jag med lugn högerfot i hastigheter mellan 50-100 km/h. Ofta köer vilket får ner snitthastigheten markant. Kör på 20" friktionsdäck. Förvärmer i cirka 15-20 min innan. 20 grader i kupen.
Detta är första vintern för mig med Tesla. Känns förbrukningen rimlig för er med mer erfarenhet?
Re: Tankar kring förvärmning
Optimalt utifrån vilken synvinkel?
Om förvärmningen sker inkopplad:
- Utifrån elnätet och din elräknings synvinkel, antingen direkt eller på sikt - förvärm bara så mycket att du kan komma in i bilen och se ut genom rutorna.
- Utifrån batteriets synvinkel, förvärm så mycket som möjligt, då så lite som möjligt kommer behöva tas ur batteriet = mindre slitage.
- Utifrån din kropps synvinkel - om du vill förbränna kalorier, förvärm så lite som möjligt, om du vill undvika att slita på kroppen, förvärm så mycket som möjligt.
Om förvärmning sker oinkopplad:
- Värmeförlusten till omgivningen är proportionell mot delta T ggr t, så förvärm så att den precis kommer upp i önskad temp, sedan rulla direkt (när du får push-meddelandet att kupétemperaturen är nådd)
Förbrukningen 200 är rimlig om du har mindre än 50km till jobbet. Förvärmning så att luften och ytorna i kupén är 20 grader må ta bara 15 minuter, men det tar mycket längre innan allt i kupén är genomvarmt. Förbrukningen sjunker efterhand.
Om förvärmningen sker inkopplad:
- Utifrån elnätet och din elräknings synvinkel, antingen direkt eller på sikt - förvärm bara så mycket att du kan komma in i bilen och se ut genom rutorna.
- Utifrån batteriets synvinkel, förvärm så mycket som möjligt, då så lite som möjligt kommer behöva tas ur batteriet = mindre slitage.
- Utifrån din kropps synvinkel - om du vill förbränna kalorier, förvärm så lite som möjligt, om du vill undvika att slita på kroppen, förvärm så mycket som möjligt.
Om förvärmning sker oinkopplad:
- Värmeförlusten till omgivningen är proportionell mot delta T ggr t, så förvärm så att den precis kommer upp i önskad temp, sedan rulla direkt (när du får push-meddelandet att kupétemperaturen är nådd)
Förbrukningen 200 är rimlig om du har mindre än 50km till jobbet. Förvärmning så att luften och ytorna i kupén är 20 grader må ta bara 15 minuter, men det tar mycket längre innan allt i kupén är genomvarmt. Förbrukningen sjunker efterhand.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Re: Tankar kring förvärmning
Jag tänker optimalt för plånboken under förutsättning att jag har samma ellostnad hela tiden (ej timpris) och bilen står inkopplad innan jag kör till jobbet och urkopplad när jag står på jobbet och ska köra hem.tor-ake skrev:Optimalt utifrån vilken synvinkel?
Om förvärmningen sker inkopplad:
- Utifrån elnätet och din elräknings synvinkel, antingen direkt eller på sikt - förvärm bara så mycket att du kan komma in i bilen och se ut genom rutorna.
- Utifrån batteriets synvinkel, förvärm så mycket som möjligt, då så lite som möjligt kommer behöva tas ur batteriet = mindre slitage.
- Utifrån din kropps synvinkel - om du vill förbränna kalorier, förvärm så lite som möjligt, om du vill undvika att slita på kroppen, förvärm så mycket som möjligt.
Om förvärmning sker oinkopplad:
- Värmeförlusten till omgivningen är proportionell mot delta T ggr t, så förvärm så att den precis kommer upp i önskad temp, sedan rulla direkt (när du får push-meddelandet att kupétemperaturen är nådd)
Förbrukningen 200 är rimlig om du har mindre än 50km till jobbet. Förvärmning så att luften och ytorna i kupén är 20 grader må ta bara 15 minuter, men det tar mycket längre innan allt i kupén är genomvarmt. Förbrukningen sjunker efterhand.
Men det är då kanske att bara köra ventilationen tills rutorna är isfria.