Hej, vi hämtar vår tm3 lr i Umeå före årsskiftet och första resan blir till vårt fritidshus över nyår där vi inte har (än så länge) tillgång till något annat än schuko-laddning. Vad kan jag räkna med att bilen förbrukar under tiden den står i sträng kyla?
Sentry mode och att väcka bilen via appen har jag förstått drar en del.
Är det något speciellt vi bör tänka på före hemresa? Vi har ca 15 mil till närmsta suc
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Förbrukning när bilen inte används i -30
Moderator: Redaktion
Re: Förbrukning när bilen inte används i -30
Koppla in bilen för laddning direkt när du kommer fram, när batteriet är varmt så ska det inte vara några problem. 15 mil är väl inget för en Model 3 LR så du borde inte vara särskilt långt ner ens när du kommer fram.
Re: Förbrukning när bilen inte används i -30
Ja, jag har tänkt att sätta i kabeln direkt men just runt nyår när det är väldigt kallt, många element, matlagning mm så går huvudräkningarna redan innan billaddning. Därför är min plan att ladda med låg belastning (6ah kanske?) under nätterna. Håller jag undan förlusterna när den står still då?LarsL skrev:Koppla in bilen för laddning direkt när du kommer fram, när batteriet är varmt så ska det inte vara några problem. 15 mil är väl inget för en Model 3 LR så du borde inte vara särskilt långt ner ens när du kommer fram.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Förbrukning när bilen inte används i -30
Fast du borde komma fram med 40-50% som minst efter 15 mil, även om det är snöoväder och du bara laddat till 80% innan. Du borde i princip kunna klara resan fram och tillbaka utan laddning. Att putta in 6A ger ju lite plus ändå så det kan ju kännas bra. Fördelen med att ansluta direkt är att batteriet är varmt och kan ta emot laddningen. Men om du vet att det kommer dras en massa annat under några timma så kanske det är bättre att vänta till natten då alla ligger och sover… när nu det blir på nyårsafton.
Re: Förbrukning när bilen inte används i -30
Ja precis men det är förlusten under tiden vi inte använder bilen jag är nyfiken på. Är det 1%/dygn eller 10%?LarsL skrev:Fast du borde komma fram med 40-50% som minst efter 15 mil, även om det är snöoväder och du bara laddat till 80% innan. Du borde i princip kunna klara resan fram och tillbaka utan laddning. Att putta in 6A ger ju lite plus ändå så det kan ju kännas bra. Fördelen med att ansluta direkt är att batteriet är varmt och kan ta emot laddningen. Men om du vet att det kommer dras en massa annat under några timma så kanske det är bättre att vänta till natten då alla ligger och sover… när nu det blir på nyårsafton.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Förbrukning när bilen inte används i -30
Bjørn Nyland har gjort många grejer med kyla kolla dem så får du kanske en känsla för hur det fungerar.
Utan Sentry och tomgångsvärme så drar bilen väldigt lite energi.
Utan Sentry och tomgångsvärme så drar bilen väldigt lite energi.
Re: Förbrukning när bilen inte används i -30
Om du inte kan ladda där, stäng av sentry och låt den vara.
Kylan får batteriet att till synes tappa ett antal procent( men de finns där när batteriet är varmt igen).
Smartast borde vara att ha 100% före resan dit så du har bra med ström mär du kommer fram.
Laddar du direkt du kommer fram är batteriet varmt och all ström eller det mesta går direkt in som laddning.
Försöker du ladda i sträng när batteriet svalnat kyla måste batteriet värmas innan laddningen börjar(det är automagiskt) och med 6A eller något kanske det går mycket ström bara för värmningen, innan laddningen kommer igång.
För sträng kyla har Tesla skrivit att de rekommenderar max 1 dygn i -30 eller kallare. Hur man nu löser det när kylan slår till utan garage eller riktig laddare.
Kylan får batteriet att till synes tappa ett antal procent( men de finns där när batteriet är varmt igen).
Smartast borde vara att ha 100% före resan dit så du har bra med ström mär du kommer fram.
Laddar du direkt du kommer fram är batteriet varmt och all ström eller det mesta går direkt in som laddning.
Försöker du ladda i sträng när batteriet svalnat kyla måste batteriet värmas innan laddningen börjar(det är automagiskt) och med 6A eller något kanske det går mycket ström bara för värmningen, innan laddningen kommer igång.
För sträng kyla har Tesla skrivit att de rekommenderar max 1 dygn i -30 eller kallare. Hur man nu löser det när kylan slår till utan garage eller riktig laddare.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Förbrukning när bilen inte används i -30
Tack! Spännande.AAKEE skrev:Om du inte kan ladda där, stäng av sentry och låt den vara.
Kylan får batteriet att till synes tappa ett antal procent( men de finns där när batteriet är varmt igen).
Smartast borde vara att ha 100% före resan dit så du har bra med ström mär du kommer fram.
Laddar du direkt du kommer fram är batteriet varmt och all ström eller det mesta går direkt in som laddning.
Försöker du ladda i sträng när batteriet svalnat kyla måste batteriet värmas innan laddningen börjar(det är automagiskt) och med 6A eller något kanske det går mycket ström bara för värmningen, innan laddningen kommer igång.
För sträng kyla har Tesla skrivit att de rekommenderar max 1 dygn i -30 eller kallare. Hur man nu löser det när kylan slår till utan garage eller riktig laddare.
Skickat från min iPhone med Tapatalk