Problem att ladda efter tvätt

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jolino
Teslaägare
Inlägg: 3
Blev medlem: 16 okt 2021 08:36

Problem att ladda efter tvätt

Inlägg av Jolino »

Jag tvättade min M3 för en vecka sedan och haft den utomhus sedan dess (-5 till -10). Efter den stått över natten utan laddning så har jag fått problem att koppla in den med min WC. Samma problem med den blåa laddsladden i bilen. Jag sätter in handsken i laddporten och det klickar flera gånger och sedan blinkar det gult. Jag antar att den inte kan låsa fast handsken och att den då inte tillåter att laddning börjar. Jag antar att det kommit in fukt och att något frusit.

När jag är hemma så har jag lyckats att få igång laddningen med att stå någon minut med värmepistolen.

Någon annan som haft detta problem? Någon som har förslag på lösning?
fraggan
Inlägg: 151
Blev medlem: 18 aug 2019 17:33
Ort: Värmland
Referralkod: ts.la/fredrik16543

Re: Problem att ladda efter tvätt

Inlägg av fraggan »

En gissning är att det kommit in vatten som antingen frysit pinnen som låser fast eller i botten av hålet som gör att handsken inte kommer ändå in så att pinnen kan låsa fast. Lösning på det vore att torka med en pinne/papper eller nått så du kommer mellan hålen. Eller låta den stå å torka om du har möjlighet. 3e alternativet, tvätta inte när det är minusgrader ute =)
Du kanske också kan tejpa över hålen med silvertejp eller dylikt under luckan för att förhindra vatten läcka in?
Jag trodde det fanns ett avrinningshål i botten men det kanske inte gör det?
Användarvisningsbild
Anzwer
Teslaägare
Inlägg: 41
Blev medlem: 27 okt 2021 23:08

Re: Problem att ladda efter tvätt

Inlägg av Anzwer »

Jolino skrev:
Jag tvättade min M3 för en vecka sedan och haft den utomhus sedan dess (-5 till -10). Efter den stått över natten utan laddning så har jag fått problem att koppla in den med min WC. Samma problem med den blåa laddsladden i bilen. Jag sätter in handsken i laddporten och det klickar flera gånger och sedan blinkar det gult. Jag antar att den inte kan låsa fast handsken och att den då inte tillåter att laddning börjar. Jag antar att det kommit in fukt och att något frusit.

När jag är hemma så har jag lyckats att få igång laddningen med att stå någon minut med värmepistolen.

Någon annan som haft detta problem? Någon som har förslag på lösning?
Körde du inte tvättläge på? Du kanske har en äldre modell som inte har det. Jävligt tråkigt vad som hänt och det är just det här jag blir lite skraj för. Tvättade alltid mig dieselbil i automatisk tvätthall men är väldigt osäker på hur jag ska göra med Tesla. Är det säkert att tvätta i tvätthall eller är det handtvätt som gäller?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Problem att ladda efter tvätt

Inlägg av LarsL »

Fick samma problem idag när sambon tvättade Model 3. Fick hålla på ett tag för att lyckas få igång laddningen. Ja, det är nog verkligen att rekommendera att inte spola på ler runt laddporten när det är så här kallt.
HX100
Inlägg: 323
Blev medlem: 18 apr 2019 13:10

Re: Problem att ladda efter tvätt

Inlägg av HX100 »

Hände en gång när jag tvättade Leafen och det var lite minusgrader. Jag var ganska ny på elbil och spolade friskt runt omkring laddporten. Det blev is som gjorde att kontakten inte kunde åka in hela vägen.
Efter det så blev man uppmärksam bara och det hände aldrig mer. Tips är att tvätta inomhus på tvätthallar, speciellt där det finns tryckluft som man kan blåsa bort vatten längs lister och laddlucka.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7478
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Problem att ladda efter tvätt

Inlägg av mikebike »

Det har hänt mig flera gånger med avgasbil att luckan frusit fast, men inga problem med trean än så länge.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3246
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Problem att ladda efter tvätt

Inlägg av Niklas Z »

HX100 skrev:
Efter det så blev man uppmärksam bara och det hände aldrig mer. Tips är att tvätta inomhus på tvätthallar, speciellt där det finns tryckluft som man kan blåsa bort vatten längs lister och laddlucka.
Precis. Så gjorde jag i fredags. Blåste med tryckluften i alla ytor som kunde orsaka fastfrysning eller liknande problem. Bilen har fungerat utmärkt sedan dess, även vid laddning.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
tommyd
Inlägg: 178
Blev medlem: 24 mar 2021 06:15

Re: Problem att ladda efter tvätt

Inlägg av tommyd »

Niklas Z skrev:
HX100 skrev:
Efter det så blev man uppmärksam bara och det hände aldrig mer. Tips är att tvätta inomhus på tvätthallar, speciellt där det finns tryckluft som man kan blåsa bort vatten längs lister och laddlucka.
Precis. Så gjorde jag i fredags. Blåste med tryckluften i alla ytor som kunde orsaka fastfrysning eller liknande problem. Bilen har fungerat utmärkt sedan dess, även vid laddning.
Ahh, smart. Då ska jag köpa och ta med mig en burk med tryckluft nästa gång jag tvättar och blåsa lite på mina dörrhandtag på min M3P eftersom sist jag tvättade så frös de fast efter att bilen stått parkerad över natten. Jag ska blåsa lite i laddkontakten och runt laddluckan också just in case. En burk tryckluft kostar ju bara en hundring och lär räcka många tvättar så slipper man fastfrusna handtag, laddkontakter och laddluckor efter biltvätt.

Jag var orolig att handtagen mm skulle frysa fast varje gång det snöade men för mig har det bara hänt dagen efter en biltvätt än så länge. Sen så frös min spolarvätska till is häromdagen också så det kom ingen spolarvätska när jag försökte spruta. Så kom ihåg att fylla på med spolarvätska som klarar många minusgrader om ni fortfarande kör med "sommarspolarvätska" så slipper ni uppleva samma problem som jag. Jag tänkte jag skulle fylla på med "vinterspolarvätska" så snart det blivit lite kallare men "sommarspolarvätskan" tog visst inte slut lika snabbt som den har gjort på alla mina tidigare bilar.

Så jag måste komma ihåg att fylla på med "vinterspolarvätska" innan det blir minusgrader nästa vinter så samma sak inte händer igen. Jag ska göra en kalenderhändelse som säger till att fylla på med "vinterspolarvätska" samma dag som min årliga kalenderhändelse som påminner om att byta till vinterdäck.
Här är en lista på förkortningar och deras betydelse, som folk i detta Tesla-forum ofta använder: viewtopic.php?f=57&t=6258#p122075
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3246
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Problem att ladda efter tvätt

Inlägg av Niklas Z »

Inne i GDS-hallen finns det ingen anledning att snåla med tryckluften, så jag blåste även där fönstren glider in upptill, runt frunklåset, bakluckan, dörrhål, m m. Inget har krånglat trots den rådande svinkylan.
Jag tror dock att tryckluft på burk inte är lika kraftfullt som tryckluften från kompressorn.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Problem att ladda efter tvätt

Inlägg av LarsL »

Dörrhandtag går ju att fetta in så att de inte fryser fast. Det är värre med laddluckan där man inte vill få in silikon.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Problem att ladda efter tvätt

Inlägg av Dafro »

mikebike skrev:
Det har hänt mig flera gånger med avgasbil att luckan frusit fast, men inga problem med trean än så länge.
Fast på en avgasbil räcker det ju oftast med ett litet slag för att isen ska försvinna så man kan ”ladda” men i en elbil blir det ju mycket allvarligare.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7478
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Problem att ladda efter tvätt

Inlägg av mikebike »

Dafro skrev:
mikebike skrev:
Det har hänt mig flera gånger med avgasbil att luckan frusit fast, men inga problem med trean än så länge.
Fast på en avgasbil räcker det ju oftast med ett litet slag för att isen ska försvinna så man kan ”ladda” men i en elbil blir det ju mycket allvarligare.
Nej, luckan kan frysa fast minst lika bra som luckan på en elbil.
Eller egentligen är det nog sällan själva luckan som fryser fast utan en tapp som låser luckan.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Problem att ladda efter tvätt

Inlägg av Dafro »

Aha sant , tänkte på gammal bil. Sorry, fast att få vatten i uttaget blir iallafall värre.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
Jolino
Teslaägare
Inlägg: 3
Blev medlem: 16 okt 2021 08:36

Re: Problem att ladda efter tvätt

Inlägg av Jolino »

För att summera så borde jag blåsa ur ordentligt vid laddporten och hoppas det löser problemet. Och vid nästa tvätt se till att det inte kommer in vatten och därefter blåsa rent med tryckluft vid tvätt och använda Teslas tvättläge.

Jag har beställt ett skydd till laddporten:
https://hamphi.com/model-3/ccs-skydd-sillikon
Vad tror ni om den?

Vad tror ni om att ha lite WD40 vid den låspinnen under övre delen av laddporten? Det verkar ju vara Teslas egen lösning på andra fastfrysnings problem.
tommyd
Inlägg: 178
Blev medlem: 24 mar 2021 06:15

Re: Problem att ladda efter tvätt

Inlägg av tommyd »

Jolino skrev:
För att summera så borde jag blåsa ur ordentligt vid laddporten och hoppas det löser problemet. Och vid nästa tvätt se till att det inte kommer in vatten och därefter blåsa rent med tryckluft vid tvätt och använda Teslas tvättläge.

Jag har beställt ett skydd till laddporten:
https://hamphi.com/model-3/ccs-skydd-sillikon
Vad tror ni om den?

Vad tror ni om att ha lite WD40 vid den låspinnen under övre delen av laddporten? Det verkar ju vara Teslas egen lösning på andra fastfrysnings problem.
Tack för tipset om CCS-skyddet. Jag köpte också en sån nu just in case så det inte blir is, snö eller vatten i laddkontakten under vintern så laddning kanske krånglar.
Här är en lista på förkortningar och deras betydelse, som folk i detta Tesla-forum ofta använder: viewtopic.php?f=57&t=6258#p122075
Skriv svar