Irriterande ljud från värmeanläggning 2021 (?)

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
di98mase
Teslaägare
Inlägg: 15
Blev medlem: 09 jul 2021 11:43

Irriterande ljud från värmeanläggning 2021 (?)

Inlägg av di98mase »

Kanske beror detta på att jag redan är överkänslig pga ett fruktansvärt irriterande knirrande i min instrumentpanel (se äldre tråd) men nu när den kalla årstiden är mer påtaglig så har jag börjat störa mig på ett varierande vinande från värmesystemet. Det är högre ju mer värme jag önskar och det tilltar markant när tex någon öppnar en dörr, det är precis som att den känner av att en plötslig kallfront drar in och den kompenserar genom att varva upp kompressorn till värmepumpen eller nått. Irriterande att det aldrig försvinner utan alltid surrar i bakgrunden. Har givetvis försökt filma men det beskriver inte missljudet rätt tyvärr.
Klassiskt fläktljud är man ju uppväxt med men detta låter inte som en fläkt mer nått pimpling eller kompressor eller nått. Känns inte premium direkt.
Någon mer som känner igen sig? Är det förväntat?
Är det värt att posta ett serviceärende.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Irriterande ljud från värmeanläggning 2021 (?)

Inlägg av taliz »

Nu vet jag ju inte hur det låter i din bil. Men rent allmänt så hör man ju betydligt fler ljud som man inte är van vid i en elbil(normalt dränks de av en avgasmotor, som man är van vid..).
Men det finns ju massa andra saker, särskilt kopplat till klimatsystemet, som låter i en bil.
Om det är normalt eller inte är kanske enklast att ta reda på genom att testa en motsvarande bil?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1430
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Irriterande ljud från värmeanläggning 2021 (?)

Inlägg av kenjon »

Jag skulle tro att det är värmepumpen, i så fall inte mycket att göra åt.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 17 kWh batteri
Användarvisningsbild
Xeik
Teslaägare
Inlägg: 501
Blev medlem: 22 feb 2019 19:19

Re: Irriterande ljud från värmeanläggning 2021 (?)

Inlägg av Xeik »

kenjon skrev:
Jag skulle tro att det är värmepumpen, i så fall inte mycket att göra åt.
Japp, tror samma. Värmepumpen för tyvärr ett väldans liv. Den verkar ju helt klart vara effektiv, men vår "gamla" 2019 utan värmepump var betydligt tystare när den körde klimatsystemet.
Modellerna utan värmepump är trevligare för omgivningen...
Skriv svar