Ny m3 ägare, nya problem..? :D

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MeanBlue
Teslaägare
Inlägg: 4
Blev medlem: 06 dec 2021 17:53

Ny m3 ägare, nya problem..? :D

Inlägg av MeanBlue »

Hej,

en och en halv veckas ny Model3 ägare här, Utvecklare, och gamer med intresse för AI och buggar.

Tänkte bara kolla och se om det är fler än jag som stött på dessa problem med M3'an:

Efter ca 15-25 minuters körning börjar plötsligt bilen imma igen. Inte bara framrutan utan mer eller mindre alla fönster. Aircondition står på "auto" och har stått så sen start. Åtgärdas med att sätta på farthållare plus autosteer och sedan manuellt slå på max fläkt på enbart framrutan. Ärligt det kanske inte gör ett jota, men efter ett par minuter immas bilen av. Jag slår tillbaka fläktarna till auto, och inga problem. Har hänt 4 ggr.

Jag behöver backa en snabbis för att få upp garageportens nykelsensor på armlängds avstånd vid utfart (orka gå? :D). Vid ett tillfälle ville bilen fortfarande köra frammråt trots att backkameran var igång och R symbolen var tänd. Lägga i drive och sedan reverse igen löste problemet. Har hänt EN gång.

Körrikntningsvisarna glappar emellanåt. Vid både kort eller lång signal så vägrar den tändas ibland. Har hittils alltid fungerat på andra försöket.

TuneIn radion stängs av ibland, och måste sättas på igen manuellt. Antar att det är internet som kanske laggar lite, men förstår inte ritkigt varför den verkar slås av?

Innan uppdatering kunde man ha en radiostation (antingen vanlig radio, eller tuneIn) vald och stänga av den med knapptryck på vänster multiknapp (eller vad de heter..? :D). Sedan när man kom tillbaka till bilen kunde man bara trycka på samma knapp för att starta den igen. Numera finns ingen radio vald när jag kommer tillbaka till bilen utan jag måste välja radiostation manuellt varje gång. Uppdateringsproblem?


Tips och tricks, allmänna åsikter (helst konstruktiva, men definitivt roliga) och rekommendationer mottages tacksamt!

Mvh /Jimmi
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Ny m3 ägare, nya problem..? :D

Inlägg av Dafro »

Har inga tips men det är sådana här inlägg som gör mig imponerad av er Tesla ägare och att jag inte blev en. Men lycka till, löser sig väl med 1-3 OTA uppdateringar..
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Ny m3 ägare, nya problem..? [emoji1]

Inlägg av taliz »

Gällande imma på rutorna så är ett tips att torka av/rengöra dem på insidan.
När de är nya har de ibland nån ”film” som gör att de lätt immar igen.
Jag hade samma problem och det löstes på detta vis.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Ny m3 ägare, nya problem..? [emoji1]

Inlägg av taliz »

Dafro skrev:
Har inga tips men det är sådana här inlägg som gör mig imponerad av er Tesla ägare och att jag inte blev en. Men lycka till, löser sig väl med 1-3 OTA uppdateringar..
Antar att du inte är medlem/läser etron-forum? Då hade du nog inte vågat köpa en sån misstänker jag. Bild
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Ny m3 ägare, nya problem..? [emoji1]

Inlägg av Dafro »

taliz skrev:
Dafro skrev:
Har inga tips men det är sådana här inlägg som gör mig imponerad av er Tesla ägare och att jag inte blev en. Men lycka till, löser sig väl med 1-3 OTA uppdateringar..
Antar att du inte är medlem/läser etron-forum? Då hade du nog inte vågat köpa en sån misstänker jag. Bild
Nä man måste ju välja vad man läser. :D
Läste ett inlägg eller 4 på elbilsforum igår men tyckte mer än hälften var gnäll eller lite överdrivna förväntningar.

Kommer säkert få min problem, och säkert dyrare. Men då får jag väl hålla tyst så man inte blir utesluten ur E-tron klubben. Men kanske inte sw möjligheter varje vecka.
Kanske ska behålla min X5 ändå, nä vill ha elbil.

Och ska jag var ärlig så gillar jag tcs, gött att få en känga ibland, tycker om jargongen. :D
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
Gangalo
Teslaägare
Inlägg: 17
Blev medlem: 14 feb 2021 20:47

Re: Ny m3 ägare, nya problem..? :D

Inlägg av Gangalo »

MeanBlue skrev:
Hej,

en och en halv veckas ny Model3 ägare här, Utvecklare, och gamer med intresse för AI och buggar.

Tänkte bara kolla och se om det är fler än jag som stött på dessa problem med M3'an:

Efter ca 15-25 minuters körning börjar plötsligt bilen imma igen. Inte bara framrutan utan mer eller mindre alla fönster. Aircondition står på "auto" och har stått så sen start. Åtgärdas med att sätta på farthållare plus autosteer och sedan manuellt slå på max fläkt på enbart framrutan. Ärligt det kanske inte gör ett jota, men efter ett par minuter immas bilen av. Jag slår tillbaka fläktarna till auto, och inga problem. Har hänt 4 ggr.

Jag behöver backa en snabbis för att få upp garageportens nykelsensor på armlängds avstånd vid utfart (orka gå? :D). Vid ett tillfälle ville bilen fortfarande köra frammråt trots att backkameran var igång och R symbolen var tänd. Lägga i drive och sedan reverse igen löste problemet. Har hänt EN gång.

Körrikntningsvisarna glappar emellanåt. Vid både kort eller lång signal så vägrar den tändas ibland. Har hittils alltid fungerat på andra försöket.

TuneIn radion stängs av ibland, och måste sättas på igen manuellt. Antar att det är internet som kanske laggar lite, men förstår inte ritkigt varför den verkar slås av?

Innan uppdatering kunde man ha en radiostation (antingen vanlig radio, eller tuneIn) vald och stänga av den med knapptryck på vänster multiknapp (eller vad de heter..? :D). Sedan när man kom tillbaka till bilen kunde man bara trycka på samma knapp för att starta den igen. Numera finns ingen radio vald när jag kommer tillbaka till bilen utan jag måste välja radiostation manuellt varje gång. Uppdateringsproblem?


Tips och tricks, allmänna åsikter (helst konstruktiva, men definitivt roliga) och rekommendationer mottages tacksamt!

Mvh /Jimmi
Exakt samma sak händer mig ibland med imma på rutorna. Tror det beror på att den återcirkulerar luften ett tag efter start. Sker väldigt plötsligt ungefär 15 minuter efter start.
Användarvisningsbild
MeanBlue
Teslaägare
Inlägg: 4
Blev medlem: 06 dec 2021 17:53

Re: Ny m3 ägare, nya problem..? :D

Inlägg av MeanBlue »

Gangalo skrev:

Exakt samma sak händer mig ibland med imma på rutorna. Tror det beror på att den återcirkulerar luften ett tag efter start. Sker väldigt plötsligt ungefär 15 minuter efter start.
Kan vara så. Funkar lite dåligt när det är kallt ute bara.

Inte hänt på ett tag nu så. :)
Jonte73
Inlägg: 163
Blev medlem: 25 feb 2021 10:10

Re: Ny m3 ägare, nya problem..? :D

Inlägg av Jonte73 »

Har aldrig hänt något av ovanstående.
Nect
elbilist
Inlägg: 1547
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Ny m3 ägare, nya problem..? [emoji1]

Inlägg av Nect »

taliz skrev:
Dafro skrev:
Har inga tips men det är sådana här inlägg som gör mig imponerad av er Tesla ägare och att jag inte blev en. Men lycka till, löser sig väl med 1-3 OTA uppdateringar..
Antar att du inte är medlem/läser etron-forum? Då hade du nog inte vågat köpa en sån misstänker jag. Bild
Skulle snarare säga att det är bara gå in på valfritt bilforum om man vill läsa om problem. Varken unikt för Tesla eller E-tron… :lol:
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Ny m3 ägare, nya problem..? [emoji1]

Inlägg av taliz »

Nect skrev:
taliz skrev:
Dafro skrev:
Har inga tips men det är sådana här inlägg som gör mig imponerad av er Tesla ägare och att jag inte blev en. Men lycka till, löser sig väl med 1-3 OTA uppdateringar..
Antar att du inte är medlem/läser etron-forum? Då hade du nog inte vågat köpa en sån misstänker jag. Bild
Skulle snarare säga att det är bara gå in på valfritt bilforum om man vill läsa om problem. Varken unikt för Tesla eller E-tron… :lol:
Det var det jag menade. Bild
Är ju fullt naturligt att folk söker hjälp när de drabbas av problem. Därför fylls de just mest av problem-diskussioner.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Ny m3 ägare, nya problem..? [emoji1]

Inlägg av Dafro »

taliz skrev:
Nect skrev:
taliz skrev:
Dafro skrev:
Har inga tips men det är sådana här inlägg som gör mig imponerad av er Tesla ägare och att jag inte blev en. Men lycka till, löser sig väl med 1-3 OTA uppdateringar..
Antar att du inte är medlem/läser etron-forum? Då hade du nog inte vågat köpa en sån misstänker jag. Bild
Skulle snarare säga att det är bara gå in på valfritt bilforum om man vill läsa om problem. Varken unikt för Tesla eller E-tron… :lol:
Det var det jag menade. Bild
Är ju fullt naturligt att folk söker hjälp när de drabbas av problem. Därför fylls de just mest av problem-diskussioner.
Absolut är det så men vågar påstå att tesla nog visar på en något mindre mogen produkt vid leverans och beta testar mer sw på slutkund, behöver absolut inte vara dåligt för du kan få funktioner mycket tidigare men det är inget för mig.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
carl-pedal
Teslaägare
Inlägg: 220
Blev medlem: 07 dec 2016 20:55

Re: Ny m3 ägare, nya problem..? :D

Inlägg av carl-pedal »

Och på vilket sätt anser du att din kommentar hjälper trådskaparen? Och vad är nöjet i att hänga på ett märkesforum där du inte gillar märket?

Låt oss som dricker nektar ur Elons brösvårtor njuta av det.
Model YLR svart beställd 13/1
Model 3 SR+ vit - 21
Model S90 2015 RWD såld
Användarvisningsbild
KatarinaTH
Teslaägare
Inlägg: 62
Blev medlem: 21 okt 2019 08:37

Re: Ny m3 ägare, nya problem..? :D

Inlägg av KatarinaTH »

Imman försvinner när man har på vindrutevärmare, då blåser den varm luft direkt på vindrutan.
De andra problemen känner jag inte igen.
Användarvisningsbild
linx
Teslaägare
Inlägg: 152
Blev medlem: 10 okt 2021 11:13
Referralkod: ts.la/johnnie154249

Re: Ny m3 ägare, nya problem..? :D

Inlägg av linx »

Hände mig morse. Fick smått panik då jag inte kunde se ut öht när jag låg på motorvägen i 100 km/h. Har klimatanläggningen på auto och var tvungen att starta defrostern (visst heter det så) för vindrutan. Då försvann imman på cirk 3-5 sekunder.
Model Y Performance, Svart/Svart - Uthämtad 17 augusti 2022
Tidigare: Model 3 LongRange med 19", Vit/Svart -- Uthämtad 3 december 2021 -- Såld 25 augusti 2022
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3589
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Ny m3 ägare, nya problem..? :D

Inlägg av jonasl »

Jag är med i både ID, Enyaq och e-Tron-grupperna på facebook. Skulle man bara gå på vad som skrivs i dem skulle jag aldrig våga köpa en sådan.. det verkar vara väldigt mycket spännande mjukvaruproblem. Nu vet jag ju att de flesta bilar rullar på utan problem i verkligheten.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Ny m3 ägare, nya problem..? :D

Inlägg av Dafro »

carl-pedal skrev:
Och på vilket sätt anser du att din kommentar hjälper trådskaparen? Och vad är nöjet i att hänga på ett märkesforum där du inte gillar märket?

Låt oss som dricker nektar ur Elons brösvårtor njuta av det.
Tack för feedback, ska tänka på det framgent.
Meanblue: tolkade ditt inlägg och särskilt din titel till att du hade glimten i ögat till din bil och har viss självdistans, men om jag uttryckt mig olyckligt så ber jag om ursäkt.

Mitt riktiga tips som jag antog att du provat men som öven har framkommit ör att sätta på maxvärme och fläkt, fördel med elbil att värmen kommer på en gång.
Om inte det funkar så är det väl att felanmäla och vänta på ny SW.

Nöjet med tcs är att dom välkomnar alla med elbilar vilket jag nog snart har, kör hybrid nu men är intresserad av elbil generellt, skaffar en törstig fat E-tron nu men den kommer jag inte ha för evigt. Och då är det kul att läsa om andra bilar. Även att det finns många kunniga och trevliga personer här som man kan slänga käft med, och med en förhoppningar om en glimt i ögat. Men om du inte tycker att jag ska vara här så kan du väl tipsa om var jag ska gå så kanske du kan slippa mig här. Har inte Facebook så grupper där går bort.

Ang Elons bröstvårtor så Kommer jag aldrig neka dig, och kanske kommer och deltar i detta om SuC öppnar upp.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Ny m3 ägare, nya problem..? :D

Inlägg av NiklasTesla »

MeanBlue skrev:
Gangalo skrev:

Exakt samma sak händer mig ibland med imma på rutorna. Tror det beror på att den återcirkulerar luften ett tag efter start. Sker väldigt plötsligt ungefär 15 minuter efter start.
Kan vara så. Funkar lite dåligt när det är kallt ute bara.

Inte hänt på ett tag nu så. :)
Löses genom AC på och ta luft från utsidan. Manuellt ställ in så att det blåser på rutorna och öka fläkthastigheten.

MVH samt har samma problem när det är kallt ute och jag tar luft innefrån kupén.
Användarvisningsbild
Black
Teslaägare
Inlägg: 312
Blev medlem: 14 jul 2019 16:06
Ort: Lidköping

Re: Ny m3 ägare, nya problem..? :D

Inlägg av Black »

Jag kör nästan alltid med man och läge 2 på fläkt och läge 3 när det är svinkallt, samt upp och ner fläkt. Tycker att det lätt imma igen annars vintertid. Sedan ställer jag den på auto sommartid. Bra eller dåligt? Kanske drar den mer men jag har inte märkt någon skillnad och slipper imma på rutor. Lrawd-19
Electron
Inlägg: 333
Blev medlem: 14 apr 2021 09:02

Re: Ny m3 ägare, nya problem..? :D

Inlägg av Electron »

Gangalo skrev:
MeanBlue skrev:
Hej,

en och en halv veckas ny Model3 ägare här, Utvecklare, och gamer med intresse för AI och buggar.

Tänkte bara kolla och se om det är fler än jag som stött på dessa problem med M3'an:

Efter ca 15-25 minuters körning börjar plötsligt bilen imma igen. Inte bara framrutan utan mer eller mindre alla fönster. Aircondition står på "auto" och har stått så sen start. Åtgärdas med att sätta på farthållare plus autosteer och sedan manuellt slå på max fläkt på enbart framrutan. Ärligt det kanske inte gör ett jota, men efter ett par minuter immas bilen av. Jag slår tillbaka fläktarna till auto, och inga problem. Har hänt 4 ggr.

Jag behöver backa en snabbis för att få upp garageportens nykelsensor på armlängds avstånd vid utfart (orka gå? :D). Vid ett tillfälle ville bilen fortfarande köra frammråt trots att backkameran var igång och R symbolen var tänd. Lägga i drive och sedan reverse igen löste problemet. Har hänt EN gång.

Körrikntningsvisarna glappar emellanåt. Vid både kort eller lång signal så vägrar den tändas ibland. Har hittils alltid fungerat på andra försöket.

TuneIn radion stängs av ibland, och måste sättas på igen manuellt. Antar att det är internet som kanske laggar lite, men förstår inte ritkigt varför den verkar slås av?

Innan uppdatering kunde man ha en radiostation (antingen vanlig radio, eller tuneIn) vald och stänga av den med knapptryck på vänster multiknapp (eller vad de heter..? :D). Sedan när man kom tillbaka till bilen kunde man bara trycka på samma knapp för att starta den igen. Numera finns ingen radio vald när jag kommer tillbaka till bilen utan jag måste välja radiostation manuellt varje gång. Uppdateringsproblem?


Tips och tricks, allmänna åsikter (helst konstruktiva, men definitivt roliga) och rekommendationer mottages tacksamt!

Mvh /Jimmi
Exakt samma sak händer mig ibland med imma på rutorna. Tror det beror på att den återcirkulerar luften ett tag efter start. Sker väldigt plötsligt ungefär 15 minuter efter start.

Samma för mej - galet irriterande. Imman kommer smygande, sedan smäller det till och delar av framrutan immar igen helt. Tur man har en co-driver som kan manövrera fläkten.....
Skriv svar