Ovetenskapligt värme/förbrukningstest -18 grader
Moderator: Redaktion
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3629
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Ovetenskapligt värme/förbrukningstest -18 grader
Körde idag 5 mil i mestadels 125km/t, -16 till -18 grader. Startade i 10 gradigt garage.
Klima första milen på 22 men tyckte det blev kallt, hade ingen jacka på mig.
Höjde till 27,5 då blev det lagom, testade sedan HI. Blev varmare och varmare, uppskattningsvis 26-28 grader i kupén. Klimatanläggningen pendlade då mellan 4500-6000watt. Max verkar vara ca 6600watt.
Förbrukning blev 250Wh/km, ser nu på windy att jag hade lätt motvind.
Model 3 performance 2019 med 20"
Klima första milen på 22 men tyckte det blev kallt, hade ingen jacka på mig.
Höjde till 27,5 då blev det lagom, testade sedan HI. Blev varmare och varmare, uppskattningsvis 26-28 grader i kupén. Klimatanläggningen pendlade då mellan 4500-6000watt. Max verkar vara ca 6600watt.
Förbrukning blev 250Wh/km, ser nu på windy att jag hade lätt motvind.
Model 3 performance 2019 med 20"
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Ovetenskapligt värme/förbrukningstest -18 grader
Känns väl rätt ok, med den temperaturen och användbara 68 Kw kommer man 27 mil i -18 med varm kupé, kör en 3P 2019 med 20" jag med.
Fått tipset att man kan dra ner på temperaturen och sätta på stolsvärme, ger värme i kroppen och drar betydligt mycket mindre.
Fått tipset att man kan dra ner på temperaturen och sätta på stolsvärme, ger värme i kroppen och drar betydligt mycket mindre.
Tesla 3 Performance fsd 2019 - Elin
Tesla S 70 D 2015 - Elsa (såld)
Tesla S 70 D 2015 - Elsa (såld)
Re: Ovetenskapligt värme/förbrukningstest -18 grader
Lustigt hur annorlunda folk är!
Själv sitter jag ofta i vanlig tröja/piké och tycker 22 är på gränsen till för varmt!
Själv sitter jag ofta i vanlig tröja/piké och tycker 22 är på gränsen till för varmt!
Mini Cooper Austin -76 -> BMW 320 -03 -> Volkswagen Golf GTI -10 -> Mercedes CLA AMG -18 -> Audi A5 Coupe -20 - > Slutet på ICE & övergång till
Model 3 -21.
Model 3 -21.
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2793
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: Ovetenskapligt värme/förbrukningstest -18 grader
Spännande! Jag har ovetenskaplig data från gårdagens körning med en MIC 2021 Model 3 Performance med VP.
Startade i 13 gradigt garage.
Snittfart: 101km/h (110-120 väg uteslutande, ut till motorvägen tar dock 4-5min som drar ner snittet rejält)
Farthållare satt på mellan 115-125
Temperatur satt på 22°C, inga ytterkläder på, rattvärme på och persekriilli på 1/3.
Förbrukning i -17°C: 206Wh/km
Ger runt 38-39mil 100-0% med runt 79-80kWh netto.
Startade i 13 gradigt garage.
Snittfart: 101km/h (110-120 väg uteslutande, ut till motorvägen tar dock 4-5min som drar ner snittet rejält)
Farthållare satt på mellan 115-125
Temperatur satt på 22°C, inga ytterkläder på, rattvärme på och persekriilli på 1/3.
Förbrukning i -17°C: 206Wh/km
Ger runt 38-39mil 100-0% med runt 79-80kWh netto.
Senast redigerad av NEO, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Ovetenskapligt värme/förbrukningstest -18 grader
Jag måste nog tyvärr tillstå att klimatanläggningen i model 3 inte är toppen, undrar om de inte skulle behöva spendera några veckor i Arvidsjaur som andra biltillverkare gör?
Auto-läget tycker jag har för hög fläkthastighet, blåser mycket luft, vilket gör att det känns kallare än det är. Jag ställer in 19-20 grader och sedan drar jag ned fläkthastigheten så lågt det går. Då kommer det varm luft ur utblåsen hela tiden, fast med låg hastighet.
Kroppens termoneutrala zon har jag för mig är 27-32 grader, så om man skall ha luft blåsandes på sig hela tiden måste den vara minst 27 grader varm, annars känns det kallt. Om man sitter och kör bil naken, alltså.
Auto-läget tycker jag har för hög fläkthastighet, blåser mycket luft, vilket gör att det känns kallare än det är. Jag ställer in 19-20 grader och sedan drar jag ned fläkthastigheten så lågt det går. Då kommer det varm luft ur utblåsen hela tiden, fast med låg hastighet.
Kroppens termoneutrala zon har jag för mig är 27-32 grader, så om man skall ha luft blåsandes på sig hela tiden måste den vara minst 27 grader varm, annars känns det kallt. Om man sitter och kör bil naken, alltså.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Re: Ovetenskapligt värme/förbrukningstest -18 grader
-18
+29 här.
+29 här.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Ovetenskapligt värme/förbrukningstest -18 grader
Då tar jag hellre -18 alla dagar i veckan.taliz skrev:-18
+29 här.
27,8 kWp solceller
Re: Ovetenskapligt värme/förbrukningstest -18 grader
Gott! Var är det? Thailand?taliz skrev:-18
+29 här.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Ovetenskapligt värme/förbrukningstest -18 grader
Mm Phuket.martinot skrev:Gott! Var är det? Thailand?taliz skrev:-18
+29 här.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Ovetenskapligt värme/förbrukningstest -18 grader
Visserligen Model S och inte superkallt men ändå stadiga minusgrader.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Ovetenskapligt värme/förbrukningstest -18 grader
Körde i -13 till -11 igår, kom från utlandet så hade tunn höstjacka på mig och satt och svettades när det var satt på Auto och 20 grader och vi åkte från Arlanda in till stan, då var jag kall när jag kom in i bilen också så i början var det skönt. Hade sänkt en bit in på resan om det bara var jag i bilen men frun tyckte gillar att ha det väldigt varmt. Förbrukningen landade kring 180-190 Wh/km för min 2021 LR när resan gjordes med lite påslag på skylthastigheten så tycker den är helt okej.
- bjornnilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 1126
- Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
- Ort: Örnsköldsvik
- Referralkod: ts.la/bjrn91016
Re: Ovetenskapligt värme/förbrukningstest -18 grader
Har kört en model 3 LR lånebil i lite mer än en vecka. Den är precis återlämnad men jag tror den var från -19 då den gått ca 4000 mil och var relativt bullrig. Jag körde den i totalt ca 130 mil mellan -10 till -18 graders kyla. Förbrukningen hamnade till slut på 200 Wh/km med en snitthastighet på ca 90 km/h. Det tog dock dock rätt lång tid för att få ner den så lågt. Trots att jag planerade avgångarna i bilen så var det först efter 30-35 mil som förbrukningen lade sig som förväntat. Innan dess låg den på 330 Wh/km i ca 15 mil och därefter ca 250 Wh/km i 15 mil till. Antar att något inte gick som det skulle med batterivärmningen i samband med de båda långresor som jag gjorde vilket känns igen från min egen bil:
Hämtade sedan idag ut min Model S Performance från Tesla i Umeå, som precis fått batterivärmaren utbytt. Förbrukningen på den ligger nu på 220 Wh/km i typ 90 km/h på nyplogade men isiga och delvis snötäckta vägar och med +25 grader i bilen och ca -15 utanför. Jag reagerade på förbrukningen då bilen tidigare dragit mycket mer än så när det varit kallt. Jag har förmodligen åkt omkring med trasig batterivärmare sedan bilen var ny helt ny för 12 månader sedan utan att jag förstått det själv. Har under servicen även fått 2021.40.6 installerad och det känns som en helt ny bil. Tidigare var man tvungen att passa på regen från att låsa upp bilen för sladd, nu rullar den lätt och snällt (även med varmt batteri och har regen) när man lyfter på gasen oförsiktigt över de mer isiga partierna, dubbfritt till trots.
Offtopic: Då detta är en model 3 tråd så lämnar jag även mitt intryck av modell 3:
Skoj vinterbil som inbjuder till att köra på sladd kring rondeller och runt kurvor. Riktigt bra balanserad i lägre hastigheter utan att det går över styr med sladdarna. Liten och smidig att parkera i jämförelse med Model S. Jag körde den dock mest på landsväg och där gick svansviftandet från roligt till att jag tyckte det var jobbigt att sitta och passa bilen hela tiden (som var sulad med dubbdäck). Är man oförsiktig med att lyfta upp foten för snabbt så låser regen upp däcken bak med samma känsla som när man drar i handbromsen på en bensinbil. Dock var detta en resa med många avåkningar då det var EXTREMT halt, så denna upplevelse kanske inte är normen. Hade även en äldre version av programvara installerad i bilen och inte den senaste, som jag upplever har gjort min egen bil mycket snällare i halkan.
Resultatet blev att vi fick samsas med långtradarna i högerfilen och det var faktiskt nog så spännande. Bilen bjöd ändå på rätt många oväntade sladdar ute på vägen. Blev sedan omkörd så det visslade om det av en svart Model 3 norrgående efter Hudiksvall. Antar att om man vänjer sig vid att bilmodellen känns bakhjulsdriven så kan man dra på i mer normala hastigheter även vintertid.
Hämtade sedan idag ut min Model S Performance från Tesla i Umeå, som precis fått batterivärmaren utbytt. Förbrukningen på den ligger nu på 220 Wh/km i typ 90 km/h på nyplogade men isiga och delvis snötäckta vägar och med +25 grader i bilen och ca -15 utanför. Jag reagerade på förbrukningen då bilen tidigare dragit mycket mer än så när det varit kallt. Jag har förmodligen åkt omkring med trasig batterivärmare sedan bilen var ny helt ny för 12 månader sedan utan att jag förstått det själv. Har under servicen även fått 2021.40.6 installerad och det känns som en helt ny bil. Tidigare var man tvungen att passa på regen från att låsa upp bilen för sladd, nu rullar den lätt och snällt (även med varmt batteri och har regen) när man lyfter på gasen oförsiktigt över de mer isiga partierna, dubbfritt till trots.
Offtopic: Då detta är en model 3 tråd så lämnar jag även mitt intryck av modell 3:
Skoj vinterbil som inbjuder till att köra på sladd kring rondeller och runt kurvor. Riktigt bra balanserad i lägre hastigheter utan att det går över styr med sladdarna. Liten och smidig att parkera i jämförelse med Model S. Jag körde den dock mest på landsväg och där gick svansviftandet från roligt till att jag tyckte det var jobbigt att sitta och passa bilen hela tiden (som var sulad med dubbdäck). Är man oförsiktig med att lyfta upp foten för snabbt så låser regen upp däcken bak med samma känsla som när man drar i handbromsen på en bensinbil. Dock var detta en resa med många avåkningar då det var EXTREMT halt, så denna upplevelse kanske inte är normen. Hade även en äldre version av programvara installerad i bilen och inte den senaste, som jag upplever har gjort min egen bil mycket snällare i halkan.
Resultatet blev att vi fick samsas med långtradarna i högerfilen och det var faktiskt nog så spännande. Bilen bjöd ändå på rätt många oväntade sladdar ute på vägen. Blev sedan omkörd så det visslade om det av en svart Model 3 norrgående efter Hudiksvall. Antar att om man vänjer sig vid att bilmodellen känns bakhjulsdriven så kan man dra på i mer normala hastigheter även vintertid.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
MS90D HW1 2016
Re: Ovetenskapligt värme/förbrukningstest -18 grader
Vissa människor börjar att stöna när temperaturen går över 22gr på sommaren, men på vintern i bilen... jag då ska man ha 27gr och rumpvärme och mössa och sitter och huttrar...?
Konstigt...
Konstigt...
Re: Ovetenskapligt värme/förbrukningstest -18 grader
Nu är det ju Model 3 vi talar om. Bara för att man ställer in 27 grader på skärmen betyder det ju inte att det faktiskt blir 27 grader celsius i kupén, det blir mest troligt någon helt annan temperatur beroende på vad programvaran för dagen väljer att hitta på utifrån sensorvärdena.Black skrev:Vissa människor börjar att stöna när temperaturen går över 22gr på sommaren, men på vintern i bilen... jag då ska man ha 27gr och rumpvärme och mössa och sitter och huttrar...?
Konstigt...
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2793
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: Ovetenskapligt värme/förbrukningstest -18 grader
Körde idag med värme som kom på och av hela tiden i -14. Kikade vad appen sa att jag hade för temperatur i kupén: 18 grader med auto och 27. Ingen skillnad på max eller liknande, kall luft ibland och varm ibland. Grrr