Första året med min Tesla Model 3 LR

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
JMC
Teslaägare
Inlägg: 31
Blev medlem: 03 nov 2020 17:51

Första året med min Tesla Model 3 LR

Inlägg av JMC »

Då har det gått nästan exakt ett år sedan jag plockade ut min Tesla Model 3 Long Range 2021, så tänkte sammanfatta mina intryck och erfarenheter.

Jag har kört ca. 1500 mil med en snittförbrukning på 164 Wh/km.

Men innan vi går vidare måste jag berätta om inbytespriset som "Tesla" (är medveten om att budet kommer från bilhandlare) gav på min bil för några dagar sedan när jag lekte med tanken om att byta till en Model 3 Performance:

511 000 kr

Det skulle alltså vara en värdeminskning på över 200kkr/30% det första året om man gick på det budet.
Eller en minskning på drygt 140kkr/22% om man drar bort miljöbonusen från grundpriset.

Så bekväm är jag inte vad gäller smidigheten av inbyte vs. kostnaden.

Vi börjar med att summera de problem jag haft med bilen:
  • Byte av sensorer till värmen som gav upp på långresa i -10 (hyrbil, bärgning till SC Mölndal, bil borta ca en vecka)
    Korrigering av lackskador gångjärn dörrar (SC Mölndal i samband med värmesensorer)
    Byte av laddport (SC Malmö, cirka 5 timmar)
    Byte av en sidokamera (hembesök av ranger)
    Byte av lås frunk (hembesök av ranger)
    Byte av motor för elbaklucka (hembesök av ranger)
    Ventil till vinterdäck som gick av vid påfyllning av luft (bärgning till däckverkstad)
I stort sett samtliga av dessa problem kom under de första månaderna med bilen, något som tärde på tålamodet.

Men precis när jag tyckte det började bli väl mycket så har problemen avstannat och de senaste månaderna har varit i stort sett problemfria.

Och det sammanfattar väl det sämsta med bilen, en viss oro hela tiden över vad som ska gå sönder och hur det ska påverka den resa man är ute på just då.

Vad har varit bra då?

Jag ångrar inte steget till elbil och specifikt Tesla.

Och som läget är just nu skulle jag inte kunna tänka mig någon annan elbil än just Tesla. Och huvudanledningen till det är laddnätverket och räckvidden.

Kör längre jobbresor med bilen och att ge sig in i lotteriet med djungeln av olika laddare känns som en dealbreaker.

Förresten! En sidenote kopplat till att vintern lagt sig över Sverige så framkommer en av (i mina ögon) de största nackdelarna med just Long Range-modellen: det går inte att sladda (hehe) med den...
Jag saknar verkligen funktionen av att kunna "stänga av antisladd" likt drift-läget i Performance-modellen.
Nu har jag inte barn som är i övningskörningsåldern, men att lära sig hur en bil är i en nödsituation utan hjälpmedel ser jag som mycket viktigt och något som inte alls är möjligt med den här modellen.
Plus det barnsliga nöjet själv av att få köra på långsladd i snön...
Jag hade definitivt kunnat tänka mig att spendera pengar på att köpa drift-läget till min bil om möjligt.

En sista reflektion är när jag fick uppgraderad autopilot på prov under en period så är min sammanfattning dessvärre: totalt slöseri av pengar
Bilen är extremt nervös och yxig under navigering med autopilot, passagerarna undrar om man håller på att köra av vägen med jämna mellanrum, den väljer innerfil så fort vägen delar sig från 1 till 2+1, osv.
Autoparkering och summon fungerar väldigt sällan och det gör det oanvändbart i normala situationer där man inte kan vänta i all evighet.
Att spendera 39kkr eller 78kkr för total "självkörningsförmåga" är i mina ögon helt meningslöst då systemet inte är redo för användande i verkliga livet ännu.

Så, en sammanfattning av det första året:

Bra:
  • Prestanda
    Infotainmentsystemet
    Ständiga förbättringar via OTA
    Sentry-mode
    Säteskomfort
    Räckvidd
    Laddnätverk
    Ljudsystem
    Servicemöjlighet hemma med Ranger
Dåligt:
  • Kvalité
    Värmen
    Helljusautomatiken
    Regnsensorn
    Vägljud
    Spökinbromsningar
Vad blir fortsättningen då?

Jag är nöjd med bilen och tycker räckvidd/tekniknivå/ranger-service hittills kompenserar för strulen med kvalitén.

Jag är sugen på att byta till en Model 3 Performance pga. utseende och prestanda/driftmode, rattvärme (frusna händer) men drar mig för det i.om. eventuell ny runda av problem som måste åtgärdas.

Som det är just nu så fortsätter jag att köra min LR, med ett öga på kommande uppgraderingar av Model 3.

Tack om ni läst så här långt! :)
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Första året med min Tesla Model 3 LR

Inlägg av Maw »

Intressant sammanfattning av första året.
Imponerande låg medelförbrukning för mig som kör Polestar :) gissar att jag ligger på 220-230 Wh per km i snitt över året, lite för mycket tryck på lekpedalen kanske

Hoppas ditt kommande år med bilen blir som slutet av det första :D
Användarvisningsbild
-JTM3-
Teslaägare
Inlägg: 33
Blev medlem: 12 maj 2021 18:49

Re: Första året med min Tesla Model 3 LR

Inlägg av -JTM3- »

Jag hämtade ut min LR 23 juni och har kört lika långt som du. Håller med dig i det mesta.
Att man inte kan stänga av antisladd är så sjukt tråkigt!
Bland det roligaste man kan göra för att liva upp tråkiga vintern är ju att åka på tvären!
Hade acc. boost man kan köpa till haft drift mode hade jag köpt det direkt. Själva effektökningen kan jag vara utan.
Model 3 är nog fan världens bästa bruksbil tycker jag, men samtidigt den bil med mest irriterande brister.
Min kofångare fram är mycket ljusare än resten av bilen, det stör mig enormt. Dörrarna sitter lite sådär monterat.
Framförallt lyset är irriterande. Kommer från en bmw f11 med adaptive LED och nightvision.
Fördelen med det var att även om man kör på vägar med mycket trafik är det helljus ut i högra vägkanten. Så nightvision på det var helt suveränt. Teslan är ju bara pinsam. Det lyser bra, men automatiken kan man inte använda och matrix tror jag ärligt talat att de inte kommer få till...
Edit: 166Wh/km har min dragit. Är imponerad av effektiviteten. Iofs bara en vintermånad hittills men det ingår en 130milstripp med släp och mycket motorväg med farthållare på 130 typ.
stigjonas
Inlägg: 37
Blev medlem: 08 dec 2021 12:14

Re: Första året med min Tesla Model 3 LR

Inlägg av stigjonas »

Tack för en bra sammanfattning! Skönt att höra det inte går att sladda. Jag tar imorgon för första gången i livet en bil med friktionsdäck och hoppas på det bästa, trots regn och runt nollan. :-)

Jag kommer från Audi med LED matrix lyktor och upplever dom tror jag ser bättre än jag gör när det är mörkt ute, så jag ser udda nog fram emot att få ett par gamla goda helljus som inte svänger när vägen gör det och kommer sköta halv/hel manuellt, haha.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Första året med min Tesla Model 3 LR

Inlägg av OfarligTesla »

Nu vet jag inte om du har EAP/FSD/större fälgar men om du jämför med en ny 3a med en färg så får du 87% av vad en ny kostar efter miljöbilspremien, skulle jag säga är riktigt bra. Du kan helt enkelt byta till en helt ny efter ett år och bara lägga till 70k på ett smidigt sätt via inbyte. Visst får man ”äta” en prissänkning när den sker men att byta till en ny likadan blir också billigare då.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Första året med min Tesla Model 3 LR

Inlägg av taliz »

Det är många som ångrar att de inte köpte P.
Få som köpt P som ångrar att de inte köpte LR istället.

Du hade väl förövrigt lite otur med att de senare sänkte priset på LR med ~50k och dessutom ökade bonusen med 10k. Dvs du tappade 60k bara där
En ny LR lagerbil gick att få för 609k ink dest för några månader sedan. Dvs 539k efter bonus.
Då är inte 511 ett så dåligt bud.
Men du bör få mer än så.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
JMC
Teslaägare
Inlägg: 31
Blev medlem: 03 nov 2020 17:51

Re: Första året med min Tesla Model 3 LR

Inlägg av JMC »

OfarligTesla skrev:
Nu vet jag inte om du har EAP/FSD/större fälgar men om du jämför med en ny 3a med en färg så får du 87% av vad en ny kostar efter miljöbilspremien, skulle jag säga är riktigt bra. Du kan helt enkelt byta till en helt ny efter ett år och bara lägga till 70k på ett smidigt sätt via inbyte. Visst får man ”äta” en prissänkning när den sker men att byta till en ny likadan blir också billigare då.
Ja, jag hamnade fel vad gäller prissänkning och ökning av miljöbonus.

Jag betalade 715kkr för min.

Den är blå och har drag med 18" aero på både sommar och vinterhjul.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1008
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Första året med min Tesla Model 3 LR

Inlägg av holden »

Bra sammanfattat. Vårt första år innebar ett besök av ranger för att byta en sidokamera, annars inga problem.
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1072
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Första året med min Tesla Model 3 LR

Inlägg av bjornnilsson »

Det här med att Model 3 inte kan sladda - jag hade en M3 som lånebil för några dagar sedan. Det var ingen P men det gick definitivt att lägga upp långa kontrollerade sladdar med den. Tänk på en rondell med utfarten tredje vänster ut och det gick att köra på bredden i trekvart genom hela rondellen utan problem i halkan. Är det skillnad mellan årsmodellerna?
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
R2_m3
Teslaägare
Inlägg: 333
Blev medlem: 01 sep 2019 08:09
Ort: Hägersten

Re: Första året med min Tesla Model 3 LR

Inlägg av R2_m3 »

Har haft min SR+ i drygt två år och kört 6000 mil. Har inte haft några problem (peppar peppar) som krävt service.
Beror säkert på att jag bara har 300m till SC Segeltorp :)
Medelförbrukning är 181wh/km men har kör ganska mycket med släpkärra.
Väntar nu på att MY kommer med dragkrok innan jag byter.
BMW i3 60Ah REX. Såld
Model 3 SR+ -19 Såld
Model Y LR AWD -22
Solel 11 kW, Solaredge, batteri 9,6kWh Sungrow. Elmoped Gobyel Romex
Användarvisningsbild
ducce916m
Teslaägare
Inlägg: 197
Blev medlem: 31 aug 2021 16:18

Re: Första året med min Tesla Model 3 LR

Inlägg av ducce916m »

JMC skrev:
Då har det gått nästan exakt ett år sedan jag plockade ut min Tesla Model 3 Long Range 2021, så tänkte sammanfatta mina intryck och erfarenheter.

Jag har kört ca. 1500 mil med en snittförbrukning på 164 Wh/km.

Men innan vi går vidare måste jag berätta om inbytespriset som "Tesla" (är medveten om att budet kommer från bilhandlare) gav på min bil för några dagar sedan när jag lekte med tanken om att byta till en Model 3 Performance:

511 000 kr

Det skulle alltså vara en värdeminskning på över 200kkr/30% det första året om man gick på det budet.
Eller en minskning på drygt 140kkr/22% om man drar bort miljöbonusen från grundpriset.

Så bekväm är jag inte vad gäller smidigheten av inbyte vs. kostnaden.

Vi börjar med att summera de problem jag haft med bilen:
  • Byte av sensorer till värmen som gav upp på långresa i -10 (hyrbil, bärgning till SC Mölndal, bil borta ca en vecka)
    Korrigering av lackskador gångjärn dörrar (SC Mölndal i samband med värmesensorer)
    Byte av laddport (SC Malmö, cirka 5 timmar)
    Byte av en sidokamera (hembesök av ranger)
    Byte av lås frunk (hembesök av ranger)
    Byte av motor för elbaklucka (hembesök av ranger)
    Ventil till vinterdäck som gick av vid påfyllning av luft (bärgning till däckverkstad)
I stort sett samtliga av dessa problem kom under de första månaderna med bilen, något som tärde på tålamodet.

Men precis när jag tyckte det började bli väl mycket så har problemen avstannat och de senaste månaderna har varit i stort sett problemfria.

Och det sammanfattar väl det sämsta med bilen, en viss oro hela tiden över vad som ska gå sönder och hur det ska påverka den resa man är ute på just då.

Vad har varit bra då?

Jag ångrar inte steget till elbil och specifikt Tesla.

Och som läget är just nu skulle jag inte kunna tänka mig någon annan elbil än just Tesla. Och huvudanledningen till det är laddnätverket och räckvidden.

Kör längre jobbresor med bilen och att ge sig in i lotteriet med djungeln av olika laddare känns som en dealbreaker.

Förresten! En sidenote kopplat till att vintern lagt sig över Sverige så framkommer en av (i mina ögon) de största nackdelarna med just Long Range-modellen: det går inte att sladda (hehe) med den...
Jag saknar verkligen funktionen av att kunna "stänga av antisladd" likt drift-läget i Performance-modellen.
Nu har jag inte barn som är i övningskörningsåldern, men att lära sig hur en bil är i en nödsituation utan hjälpmedel ser jag som mycket viktigt och något som inte alls är möjligt med den här modellen.
Plus det barnsliga nöjet själv av att få köra på långsladd i snön...
Jag hade definitivt kunnat tänka mig att spendera pengar på att köpa drift-läget till min bil om möjligt.

En sista reflektion är när jag fick uppgraderad autopilot på prov under en period så är min sammanfattning dessvärre: totalt slöseri av pengar
Bilen är extremt nervös och yxig under navigering med autopilot, passagerarna undrar om man håller på att köra av vägen med jämna mellanrum, den väljer innerfil så fort vägen delar sig från 1 till 2+1, osv.
Autoparkering och summon fungerar väldigt sällan och det gör det oanvändbart i normala situationer där man inte kan vänta i all evighet.
Att spendera 39kkr eller 78kkr för total "självkörningsförmåga" är i mina ögon helt meningslöst då systemet inte är redo för användande i verkliga livet ännu.

Så, en sammanfattning av det första året:

Bra:
  • Prestanda
    Infotainmentsystemet
    Ständiga förbättringar via OTA
    Sentry-mode
    Säteskomfort
    Räckvidd
    Laddnätverk
    Ljudsystem
    Servicemöjlighet hemma med Ranger
Dåligt:
  • Kvalité
    Värmen
    Helljusautomatiken
    Regnsensorn
    Vägljud
    Spökinbromsningar
Vad blir fortsättningen då?

Jag är nöjd med bilen och tycker räckvidd/tekniknivå/ranger-service hittills kompenserar för strulen med kvalitén.

Jag är sugen på att byta till en Model 3 Performance pga. utseende och prestanda/driftmode, rattvärme (frusna händer) men drar mig för det i.om. eventuell ny runda av problem som måste åtgärdas.

Som det är just nu så fortsätter jag att köra min LR, med ett öga på kommande uppgraderingar av Model 3.

Tack om ni läst så här långt! :)
Tack för din förnämliga info.
Är nu på min andra SR+ -21, den första kördes ca 1200 mil och byttes i juni i år mot en ny (bytte hos Tesla av bekvämlighet, blev kanske 20-30´mindre än om jag prövat andra vägar). Den nya har gått 1000 mil nu. Förbrukningen 163 t o m nu. Har haft ett enda problem, lite suddig backkamera på den första, byttes av ranger. Har lärt mig att använda v-torkare och ljusatomatik manuellt (för det mesta).

Hade Night vision på min Audi A8 men tyckte den inte visade tillräckligt långt framför bilen, saknar soft-close och den fina varningen för trafik snett bakifrån.
Hade A8:an kvar parallellt för att se om jag skulle trivas med Teslan, körde inte en meter med den, trivdes fantastiskt bra med den från början och kommer aldrig mer att köra fossilt.

Inte heller skulle jag välja någon annan elbil, har sett alldeles för mycket köer och strul vid de oftast väldigt små laddstationerna. Teslas SUC är suveräna, tror mycket av Teslahatet härrör från de som sett hur priviligierade vi är när det kommer till laddning. I Ödeshög t ex var det, när jag var där senast, svårt att hitta parkering medan Teslorna enkelt parkerade och satte i sladden.

I Markaryd finns två st laddstationer för övriga elbilar intill Teslas SUC som har ca 20 st. Har man inte Tesla får man lära sig den hårda vägen......
bearBrum
Inlägg: 49
Blev medlem: 08 mar 2021 13:41
Ort: Göteborg

Re: Första året med min Tesla Model 3 LR

Inlägg av bearBrum »

taliz skrev:
Det är många som ångrar att de inte köpte P.
Få som köpt P som ångrar att de inte köpte LR istället. Bild

Du hade väl förövrigt lite otur med att de senare sänkte priset på LR med ~50k och dessutom ökade bonusen med 10k. Dvs du tappade 60k bara där
En ny LR lagerbil gick att få för 609k ink dest för några månader sedan. Dvs 539k efter bonus.
Då är inte 511 ett så dåligt bud.
Men du bör få mer än så.
Så länge man inte kan välja till dragkrok till P kommer åtminstone inte jag ångra mig en sekund. Acc boost tycker jag ger 'tillräckligt' med kraft och i slutändan är det alltid en kompromiss mellan form o funktion. Men har man en större drag-bil vid sidan av är det en annan sak såklart. ;)

Men jag hade velat köpa till drift-mode om det gick!
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Första året med min Tesla Model 3 LR

Inlägg av Maw »

ducce916m skrev:
Inte heller skulle jag välja någon annan elbil, har sett alldeles för mycket köer och strul vid de oftast väldigt små laddstationerna. Teslas SUC är suveräna, tror mycket av Teslahatet härrör från de som sett hur priviligierade vi är när det kommer till laddning. I Ödeshög t ex var det, när jag var där senast, svårt att hitta parkering medan Teslorna enkelt parkerade och satte i sladden.

I Markaryd finns två st laddstationer för övriga elbilar intill Teslas SUC som har ca 20 st. Har man inte Tesla får man lära sig den hårda vägen......
Jag tror inte att det är speciellt vanligt med hat från andra elbilsägare mot Teslaägare. Det är nog snarare människor som inte har råd med elbilar eller av andra själ inte vill byta från Dinosauriejuicebilar som känner sig hotade. Teslaägare blir kanske en symbol för en omställning som känns som ett hot. Däremot är det relativt vanligt med förakt/hat/nedlåtande ton från Teslaägare mot ägare av andra elbilar t ex här på forumet vilket du precis visat ett litet exempel på. Lyckligtvis är den absoluta majoriteten av Teslaägare trevliga även mot de som av olika skäl valt ett annat märke.
Användarvisningsbild
ducce916m
Teslaägare
Inlägg: 197
Blev medlem: 31 aug 2021 16:18

Re: Första året med min Tesla Model 3 LR

Inlägg av ducce916m »

Maw skrev:
ducce916m skrev:
Inte heller skulle jag välja någon annan elbil, har sett alldeles för mycket köer och strul vid de oftast väldigt små laddstationerna. Teslas SUC är suveräna, tror mycket av Teslahatet härrör från de som sett hur priviligierade vi är när det kommer till laddning. I Ödeshög t ex var det, när jag var där senast, svårt att hitta parkering medan Teslorna enkelt parkerade och satte i sladden.

I Markaryd finns två st laddstationer för övriga elbilar intill Teslas SUC som har ca 20 st. Har man inte Tesla får man lära sig den hårda vägen......
Jag tror inte att det är speciellt vanligt med hat från andra elbilsägare mot Teslaägare. Det är nog snarare människor som inte har råd med elbilar eller av andra själ inte vill byta från Dinosauriejuicebilar som känner sig hotade. Teslaägare blir kanske en symbol för en omställning som känns som ett hot. Däremot är det relativt vanligt med förakt/hat/nedlåtande ton från Teslaägare mot ägare av andra elbilar t ex här på forumet vilket du precis visat ett litet exempel på. Lyckligtvis är den absoluta majoriteten av Teslaägare trevliga även mot de som av olika skäl valt ett annat märke.
Menar definitivt inte att vara nedlåtande mot ägare av varken fossil- eller elbilar. Konstaterar bara fakta att, om man följer vissa trådar på FB, det på många finns ett hat mot Tesla och elbilar i gemen vilket, att döma av många kommentarer, beror på okunskap och att man aldrig kört en elbil. Min syn på andra elbilar än Tesla är att jag tycker det är synd om ägarna till dessa som inte har tillgång till de laddmöjligheter som Teslaägare har. De flesta nya elbilsägare/presumtiva köpare har inte kunskap om skillnaden i laddmöjligheter, har träffat ganska många som inte förstått detta förrän de köpt elbil.
Användarvisningsbild
amolin
Teslaägare
Inlägg: 45
Blev medlem: 03 nov 2021 09:22

Re: Första året med min Tesla Model 3 LR

Inlägg av amolin »

ducce916m skrev:

Inte heller skulle jag välja någon annan elbil, har sett alldeles för mycket köer och strul vid de oftast väldigt små laddstationerna. Teslas SUC är suveräna, tror mycket av Teslahatet härrör från de som sett hur priviligierade vi är när det kommer till laddning. I Ödeshög t ex var det, när jag var där senast, svårt att hitta parkering medan Teslorna enkelt parkerade och satte i sladden.

I Markaryd finns två st laddstationer för övriga elbilar intill Teslas SUC som har ca 20 st. Har man inte Tesla får man lära sig den hårda vägen......
Synd bara att Tesla ska öppna upp alla SUC för övriga elbilar! Får hoppas att det dröjer för oss
Mini Cooper Austin -76 -> BMW 320 -03 -> Volkswagen Golf GTI -10 -> Mercedes CLA AMG -18 -> Audi A5 Coupe -20 - > Slutet på ICE & övergång till
Model 3 -21
.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Första året med min Tesla Model 3 LR

Inlägg av taliz »

bearBrum skrev:
taliz skrev:
Det är många som ångrar att de inte köpte P.
Få som köpt P som ångrar att de inte köpte LR istället. Bild

Du hade väl förövrigt lite otur med att de senare sänkte priset på LR med ~50k och dessutom ökade bonusen med 10k. Dvs du tappade 60k bara där
En ny LR lagerbil gick att få för 609k ink dest för några månader sedan. Dvs 539k efter bonus.
Då är inte 511 ett så dåligt bud.
Men du bör få mer än så.
Så länge man inte kan välja till dragkrok till P kommer åtminstone inte jag ångra mig en sekund. Acc boost tycker jag ger 'tillräckligt' med kraft och i slutändan är det alltid en kompromiss mellan form o funktion. Men har man en större drag-bil vid sidan av är det en annan sak såklart. ;)

Men jag hade velat köpa till drift-mode om det gick!
Går utmärkt att montera samma dragkrok på P.
Visst, det blir inte lagligt. Men det är ju få som kör ofta och långa sträckor med släp.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
np519
Teslaägare
Inlägg: 149
Blev medlem: 29 nov 2018 11:49

Re: Första året med min Tesla Model 3 LR

Inlägg av np519 »

Är det säkert att de ska öppna upp alla stationer?
-21 Model 3LR
- 22 BMW i3
-16 Model S85D - borta
BMW i3S - borta
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1008
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Första året med min Tesla Model 3 LR

Inlägg av holden »

np519 skrev:
Är det säkert att de ska öppna upp alla stationer?
Inget är säkert vad gäller Elons planer, håll koll på twitter är väl rådet.
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 921
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Första året med min Tesla Model 3 LR

Inlägg av wannabee »

holden skrev:
np519 skrev:
Är det säkert att de ska öppna upp alla stationer?
Inget är säkert vad gäller Elons planer, håll koll på twitter är väl rådet.
I Kina så sätter Tesla spärrar på sina laddplatser, en grind stolpe och eller en grej som går upp i mitten på parkeringsrutan, så att platsen inte kan tas upp av andra bilar. Först var det en tredjepartsapp som behövdes för att manövrera hindret men nu är det integrerat i Teslas app (gäller Kina) så det känns ju som att Tesla i Kina är på väg åt motsatt håll snarast?

https://electrek.co/2021/12/09/tesla-sy ... rates-app/
Användarvisningsbild
Petterham
Teslaägare
Inlägg: 18
Blev medlem: 18 aug 2021 12:52

Re: Första året med min Tesla Model 3 LR

Inlägg av Petterham »

Tack för bra redogörelse och värdefulla erfarenheter! Är själv inne på min tredje månad med M3 LR 2021 MiC och har förutom spökinbromsningar och en kamera som ibland varnar för dålig sikt (ej åtgärdat än) inte haft några problem alls. Eller jo, helljusautomatiken funkade bättre efter en uppdatering, men ändå inte tillräckligt bra för att bli riktigt användbar. Fast det känns mer som nåt jag lätt kan leva med. Det jag saknar allra mest är också möjligheten att sladda och träna lite halkkörning i sidled. Jag hade först tänkt ta en P just för Track Mode-funktionen, men snålade in på grund av större och dyrare hjul med mer vägljud, möjligheten till dragkrok och priset. Har sedan dess sneglat på alternativa lösningar som Ingenexts Bonus Module:
https://ingenext.ca/collections/bonus-m ... module-tm3

och Mountainpass MPP Partybox:
https://www.mountainpassperformance.com ... /partybox/

men är även lite skeptisk till vad som sker med garantier och försäkringar om det skulle hända något. Det verkar ju även lite tveksamt med Teslas egna uppdateringar efter ett sådant ingrepp. Dessutom verkar de ju främst vända sig till USA-tillverkade Teslor av lite äldre modell än min.
Någon som har liknande funderingar och vågat testa, eller känner till fler alternativa lösningar än dessa två?
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7478
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Första året med min Tesla Model 3 LR

Inlägg av mikebike »

Min M3LR fyller ett år idag!

13687 km, 175 Wh/km i snittförbrukning. Mycket landsvägskörning, ofta med cyklar på taket.

4 besök på SC...
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
wing
Inlägg: 56
Blev medlem: 13 apr 2016 19:10

Re: Första året med min Tesla Model 3 LR

Inlägg av wing »

wannabee skrev:
I Kina så sätter Tesla spärrar på sina laddplatser, en grind stolpe och eller en grej som går upp i mitten på parkeringsrutan, så att platsen inte kan tas upp av andra bilar. Först var det en tredjepartsapp som behövdes för att manövrera hindret men nu är det integrerat i Teslas app (gäller Kina) så det känns ju som att Tesla i Kina är på väg åt motsatt håll snarast?

https://electrek.co/2021/12/09/tesla-sy ... rates-app/
Det är typ nästan standardutrustning på en kinesisk parkeringsplats för att kunna ha den för sig själv. Så har nog mer med Kina, och kinesiska bilister, än Tesla att göra. Öppnar de upp för laddning så kommer säkert andra elbilister också att kunna öppna den med appen.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3246
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Första året med min Tesla Model 3 LR

Inlägg av Niklas Z »

Jag har haft min M3LR ett år och 2,5 månader. Ett baklyse som hade fukt har bytts av mobilservice. Frunken frös fast en kort period förra vintern.I övrigt bara ladda och köra. Jag har gjort lite extra ljudisoleringsinsatser på bilen. Den har definitivt inte blivit någon MB S-klass, men ljudnivån är inte ett bekymmer tycker jag och då är jag ändå ganska allergisk mot buller. Har kört 2600 mil.
Många plus med bilen:
+ prestanda (har accelerationsboosten)
+ körglädje
+ bekväm på långfärd, inte superbekväm, men har kört dagsetapper på 90-110 mil utan problem.
+ låg förbrukning, även på motorväg, vilket ger väldigt bra räckvidd vid långkörning och möjlighet att välja laddstopp när jag vill stanna, i stället för att bilen
+ laddar snabbt (har panasonicbatteri)
+ gott om möjligheter till laddning med hög effekt
+ gillar de vita sätena
+ Ringa batteridegradering

Några minus:
- alla förbannade pip så fort bilen detekterar något i omgivningen
- skulle föredra farthållare som inte är adaptiv
- skulle önska att fler ytor vore vita i interiören. En bilinteriör kan knappast bli för ljus.
- dålig passning på karossdelarna, speciellt runt laddporten.
- lite stötig i stadstrafik
- blinkersspaken är oprecis
- att strålkastarna ofta ställer om sig efter mjukvaruuppdatering

"Regnsensorn" var usel från början, men har blivit helt OK efter diverse mjukvaruuppdateringar
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Skriv svar