Jag har kört ca. 1500 mil med en snittförbrukning på 164 Wh/km.
Men innan vi går vidare måste jag berätta om inbytespriset som "Tesla" (är medveten om att budet kommer från bilhandlare) gav på min bil för några dagar sedan när jag lekte med tanken om att byta till en Model 3 Performance:
511 000 kr
Det skulle alltså vara en värdeminskning på över 200kkr/30% det första året om man gick på det budet.
Eller en minskning på drygt 140kkr/22% om man drar bort miljöbonusen från grundpriset.
Så bekväm är jag inte vad gäller smidigheten av inbyte vs. kostnaden.
Vi börjar med att summera de problem jag haft med bilen:
- Byte av sensorer till värmen som gav upp på långresa i -10 (hyrbil, bärgning till SC Mölndal, bil borta ca en vecka)
Korrigering av lackskador gångjärn dörrar (SC Mölndal i samband med värmesensorer)
Byte av laddport (SC Malmö, cirka 5 timmar)
Byte av en sidokamera (hembesök av ranger)
Byte av lås frunk (hembesök av ranger)
Byte av motor för elbaklucka (hembesök av ranger)
Ventil till vinterdäck som gick av vid påfyllning av luft (bärgning till däckverkstad)
Men precis när jag tyckte det började bli väl mycket så har problemen avstannat och de senaste månaderna har varit i stort sett problemfria.
Och det sammanfattar väl det sämsta med bilen, en viss oro hela tiden över vad som ska gå sönder och hur det ska påverka den resa man är ute på just då.
Vad har varit bra då?
Jag ångrar inte steget till elbil och specifikt Tesla.
Och som läget är just nu skulle jag inte kunna tänka mig någon annan elbil än just Tesla. Och huvudanledningen till det är laddnätverket och räckvidden.
Kör längre jobbresor med bilen och att ge sig in i lotteriet med djungeln av olika laddare känns som en dealbreaker.
Förresten! En sidenote kopplat till att vintern lagt sig över Sverige så framkommer en av (i mina ögon) de största nackdelarna med just Long Range-modellen: det går inte att sladda (hehe) med den...
Jag saknar verkligen funktionen av att kunna "stänga av antisladd" likt drift-läget i Performance-modellen.
Nu har jag inte barn som är i övningskörningsåldern, men att lära sig hur en bil är i en nödsituation utan hjälpmedel ser jag som mycket viktigt och något som inte alls är möjligt med den här modellen.
Plus det barnsliga nöjet själv av att få köra på långsladd i snön...
Jag hade definitivt kunnat tänka mig att spendera pengar på att köpa drift-läget till min bil om möjligt.
En sista reflektion är när jag fick uppgraderad autopilot på prov under en period så är min sammanfattning dessvärre: totalt slöseri av pengar
Bilen är extremt nervös och yxig under navigering med autopilot, passagerarna undrar om man håller på att köra av vägen med jämna mellanrum, den väljer innerfil så fort vägen delar sig från 1 till 2+1, osv.
Autoparkering och summon fungerar väldigt sällan och det gör det oanvändbart i normala situationer där man inte kan vänta i all evighet.
Att spendera 39kkr eller 78kkr för total "självkörningsförmåga" är i mina ögon helt meningslöst då systemet inte är redo för användande i verkliga livet ännu.
Så, en sammanfattning av det första året:
Bra:
- Prestanda
Infotainmentsystemet
Ständiga förbättringar via OTA
Sentry-mode
Säteskomfort
Räckvidd
Laddnätverk
Ljudsystem
Servicemöjlighet hemma med Ranger
- Kvalité
Värmen
Helljusautomatiken
Regnsensorn
Vägljud
Spökinbromsningar
Jag är nöjd med bilen och tycker räckvidd/tekniknivå/ranger-service hittills kompenserar för strulen med kvalitén.
Jag är sugen på att byta till en Model 3 Performance pga. utseende och prestanda/driftmode, rattvärme (frusna händer) men drar mig för det i.om. eventuell ny runda av problem som måste åtgärdas.
Som det är just nu så fortsätter jag att köra min LR, med ett öga på kommande uppgraderingar av Model 3.
Tack om ni läst så här långt!