BrooklynS skrev:Nu när jag har laddat till 100% några gånger och kört ned till 10-15% så har jag återfått batterikapacitet. Tidigare 7,5% degradering är nu 5,1%. Hade faktiskt som lägst 447 km räckvidd, nu har jag 467. Starting range var 487 på min bil.
Det är ändå helt OK för 10.000 mil och hälften snabbladdat, i övrigt mestadels stått på 80-82%.
Ska man räkna faktisk degradering så ska man veta att 2019 hade en degraderingströskel på ca 76-76.5kWh.
Konstanten för batterimätarens kilometergradering torde vara 153Wh, så läser du 467km vid full laddning borde du ha ca 71.5kWh batterikapacitet kvar.
Batteriet hade en ”märkkapacitet/spec” på 77.8kWh, och i EPA-testet fick de ut lite mer, uppåt 79kWh.
Om du hade 487km ny bör batterikapaciteten vart 74.5kWh, vilket låter lite lågt.
Från märkkapaciteten/original räckvidd har du tappat cirka 8%.
Du skulle kunna använda energigrafen och räkna fram kapaciteten för att kolla att mitt påstående stämmer.
Slidern nere i högra hörnet ska stå på [normal räckvidd].
Man bör ha hyfsat hög SOC(säg ca 70% eller mer) för att avrundningsfelen ska bli mindre på SOC.
Batterikapaciteten(inkl. Buffer)=
”Snitt” x ”Beräknad räckvidd” / SOC( i absolut tal, dvs 75%= 0.75).
Tar du fram batteriräckvidden(km) samtidigt så går det kolla lite mer.
Exempel nedan
188 x 178 / 0.42 = 79.7kWh (dividera med 1000 för att få kWh.
BMS visar Nominal Full Pack 80.2kWh, så felet är bara 0.5kWh trots att SOC är något låg för att få ett ”säkert” värde.