Batteridegradering modellår 2019/20/21/22

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Inlägg av Bjelke »

BrooklynS skrev:
Nu när jag har laddat till 100% några gånger och kört ned till 10-15% så har jag återfått batterikapacitet. Tidigare 7,5% degradering är nu 5,1%. Hade faktiskt som lägst 447 km räckvidd, nu har jag 467. Starting range var 487 på min bil.

Det är ändå helt OK för 10.000 mil och hälften snabbladdat, i övrigt mestadels stått på 80-82%.
Det måste man väl säga är väldigt bra t.o.m. :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3580
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Inlägg av AAKEE »

BrooklynS skrev:
Nu när jag har laddat till 100% några gånger och kört ned till 10-15% så har jag återfått batterikapacitet. Tidigare 7,5% degradering är nu 5,1%. Hade faktiskt som lägst 447 km räckvidd, nu har jag 467. Starting range var 487 på min bil.

Det är ändå helt OK för 10.000 mil och hälften snabbladdat, i övrigt mestadels stått på 80-82%.
P, 2019?
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Inlägg av BrooklynS »

Japp, P 2019. Dvs 487 var de första värdet som Teslafi registrerade, någon vecka efter införskaffandet, säg efter 250 mil eller så.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Inlägg av BrooklynS »

EDIT: Hade schabblat lite med datumen i Teslafis battery report.

Rätt uppgifter är

Starting range 493,46
Current range 462,41
Percent loss 6,29%
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3580
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Inlägg av AAKEE »

BrooklynS skrev:
Nu när jag har laddat till 100% några gånger och kört ned till 10-15% så har jag återfått batterikapacitet. Tidigare 7,5% degradering är nu 5,1%. Hade faktiskt som lägst 447 km räckvidd, nu har jag 467. Starting range var 487 på min bil.

Det är ändå helt OK för 10.000 mil och hälften snabbladdat, i övrigt mestadels stått på 80-82%.
Ska man räkna faktisk degradering så ska man veta att 2019 hade en degraderingströskel på ca 76-76.5kWh.

Konstanten för batterimätarens kilometergradering torde vara 153Wh, så läser du 467km vid full laddning borde du ha ca 71.5kWh batterikapacitet kvar.
Batteriet hade en ”märkkapacitet/spec” på 77.8kWh, och i EPA-testet fick de ut lite mer, uppåt 79kWh.
Om du hade 487km ny bör batterikapaciteten vart 74.5kWh, vilket låter lite lågt.

Från märkkapaciteten/original räckvidd har du tappat cirka 8%.

Du skulle kunna använda energigrafen och räkna fram kapaciteten för att kolla att mitt påstående stämmer.
Slidern nere i högra hörnet ska stå på [normal räckvidd].
Man bör ha hyfsat hög SOC(säg ca 70% eller mer) för att avrundningsfelen ska bli mindre på SOC.

Batterikapaciteten(inkl. Buffer)=
”Snitt” x ”Beräknad räckvidd” / SOC( i absolut tal, dvs 75%= 0.75).
Tar du fram batteriräckvidden(km) samtidigt så går det kolla lite mer.

Exempel nedan
188 x 178 / 0.42 = 79.7kWh (dividera med 1000 för att få kWh.
BMS visar Nominal Full Pack 80.2kWh, så felet är bara 0.5kWh trots att SOC är något låg för att få ett ”säkert” värde.
F7E44EC5-7C66-4FB2-96BE-349F8C036FB9.jpeg
ECCC351A-C363-447E-AA22-19EBF3A9EAF1.jpeg
B46A4D17-CC03-411A-841C-B29E96DD42EB.jpeg
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Inlägg av BrooklynS »

Jo jag gjorde den där beräkningen för någon vecka sedan och fick då 71,2 kWh, vilket skulle stämma ganska bra med 462 km räckvidd då. :)

Om det är x eller y procent i verkligheten spelar mindre roll. Jag har några mil kortare räckvidd efter 10.000 mil vilket är bättre än befarat och jag har blåst på med snabbladdning ordentligt.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3580
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Inlägg av AAKEE »

BrooklynS skrev:
EDIT: Hade schabblat lite med datumen i Teslafis battery report.

Rätt uppgifter är

Starting range 493,46
Current range 462,41
Percent loss 6,29%
Det låter lite bättre.

Teslafi har dock lite skumheter för sig med rapporterad max range, för mig är den alltid några kilometer för kort.
Teslafi rapporterade tex 500km sist jag laddade fullt, medan bilen sa 507km på skärmem(och Nominal Full Pack var 81.2, dvs väl över den gröns som ger full range)

Bilderna är från samma tillfälle(teslafi är skärmdumpad nu men det är från samma laddning.
Jag misstänker att din bil vs teslafi beter sig likadant och att din 493km range i själva verket egentligen var full range(499km om du hade laddat fullt och kollat i bilen).
I så fall är troligen även din nuvarande max range något underdriven vilket skulle minska degraderingen lite.

En sådan energigrafskalkyl är mycket säkrare än trslafi faktiskt.

Teslafi får rangen från bilen via API, och den får SOC, men bara i hela procent. Jag har inte kikat på var felet ligger men min bil har trx i princip alltid visat full range vid alla full-laddningar medan teslafi range far som ett jojjo upp och ned.
Jag hade stabil Nominal Full Pack på 81.4kWh under några veckor före laddningen på bild nedan, trots det varierar teslafi range ganska mycket.

25774F61-4693-4ED3-8115-ADC0FC2DA691.jpeg
BDBE32E8-5307-4294-B7A6-AF5E46FE3989.jpeg
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3580
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Inlägg av AAKEE »

BrooklynS skrev:
Jo jag gjorde den där beräkningen för någon vecka sedan och fick då 71,2 kWh, vilket skulle stämma ganska bra med 462 km räckvidd då. :)

Om det är x eller y procent i verkligheten spelar mindre roll. Jag har några mil kortare räckvidd efter 10.000 mil vilket är bättre än befarat och jag har blåst på med snabbladdning ordentligt.
Absolut! Rätt tänkt :D
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2792
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Inlägg av NEO »

Fick på 18" idag och slog om till 18" i servicemenyn. Nu visar bilen helt plötsligt 493km vid 100% från tidigare 470-480km med 20" Zero G.

Visar ju återigen att 2021 ändrar range beroende på hjul. Bilen visade 507km vid ny, har nu gått 7000km.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3580
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Inlägg av AAKEE »

NEO skrev:
Fick på 18" idag och slog om till 18" i servicemenyn. Nu visar bilen helt plötsligt 493km vid 100% från tidigare 470-480km med 20" Zero G.

Visar ju återigen att 2021 ändrar range beroende på hjul. Bilen visade 507km vid ny, har nu gått 7000km.
Exakt. Från och med 2020 påverkar hjulvalet range i vart fall i USA.

Jag testade det med min P för ca en månad sedan då buggade hela skärmen, rangen gick ned från 507 med 20” till 460med 18” Aero. I min bil minskade SOC med runt 5% när jag bytte hjul, det är inte helt rätt.
Det kansle är fixat nu?

Ska man jämföra range eller kolla ”degradering” så måste man nog se till att man har samma hjul valt alla ggr man kontrollerar. För att jämföra med andra måste man nog använda originalhjulen som val.

Degraderingen är inte samma som förlusten av range, bla pga att det ofta är en tröskel som är lägre än batteriets originalkapacitet innan kilometrarna börjar ticka ned.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3246
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Inlägg av Niklas Z »

Lustigt nog har min bil fått lite högre kapacitet än vad jag skrev tidigare (73 kWh). Nu ligger den runt 74 kWh och 490 km i range. Gissar att min BMS varit lite "off".
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Inlägg av BrooklynS »

Det har ju hänt några gånger tidigare att rangen tar ett oförklarligt skutt nedåt, något som jag själv tror beror på ny programvara som "nollar" BMS...
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
easyliving
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 28 aug 2020 11:32

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Inlägg av easyliving »

M3LR-21
1700 mil

76,1 kWh får jag som värde. Har batteri E3LD Panasonic och det är väl på 82 kWh så om det stämmer har jag tappat ganska rejält på mindre än ett år?
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Batteridegradering modellår 2019/2020

Inlägg av BrooklynS »

Bild


Kolla hoppen vid ca 250, 3000, 4700, 8000 mil.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3580
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Inlägg av AAKEE »

easyliving skrev:
M3LR-21
1700 mil

76,1 kWh får jag som värde. Har batteri E3LD Panasonic och det är väl på 82 kWh så om det stämmer har jag tappat ganska rejält på mindre än ett år?
E3LD är mjukvarulåsta till cirka 79kWh på den energigrafen. Det är lite oklart om batterierna har låst kapacitet också. Jag har inte sett någon Scan My Tesla med nominal full pack högre än ca 79kWh och det skulle behövas en bild från Scan My Tesla med en fulladdad bil som visar cellspänningen.
614km WLTP tecknar bara in 79kWh av batteriet och det är anledningen till att LR med E5LD( LG’s lite större batteri) även det kan ge 79kWh.
Vissa har gissat att Tesla matchar och sätter de bästa cellerna i M3P och att LR får de övriga. Jag tycker det låter långsökt och eftersom det första panasonic 2170 ofta klarade mer än 77.8, ibland uppåt 79kWh blir det märkligt om man har ett nytt batteri som har ”5% mer kapacitet” i reklamen men nu som ändå inte rymmer just något mer i praktiken.

För Model 3 P -21 börjar de flesta batterierna runt 80.0-80.7kWh nominell kapacitet. Det finns nog inga kända fall där de börjat över 81.1kWh. Min bil hade 81.4-81.6 efter några månader, men det är unikt.

Så om du börjar räkna från 79kWh så är 76.1kWh inte så dåligt, speciellt som man ofta får in ca 0.5kWh mer än nominell full pack. Det blir ca 3%. Man får räkna med minst 3-5% första året om man laddar till 70-80% och låter bilen stå med det över nätterna.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3580
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Inlägg av AAKEE »

Jag kollade rangen med olika hjul på min idag, alla hjul utom original 20” Überturbine verkar ge för kort range och lägre ”SOC” på skärmen.
Kom hem med 29%(även enligt SMT).

Räckvidden var 147km, efter byte till 18” hade jag 120km(och 24% SOC).
Maximal räckvidd enligt SMT var 416km men med 20” uberturbine 507km.
Något är fortfarande gravt fishy och har man en M3P -21 borde man nog välja 20” ünerturbine.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
easyliving
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 28 aug 2020 11:32

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Inlägg av easyliving »

AAKEE skrev:
easyliving skrev:
M3LR-21
1700 mil

76,1 kWh får jag som värde. Har batteri E3LD Panasonic och det är väl på 82 kWh så om det stämmer har jag tappat ganska rejält på mindre än ett år?
E3LD är mjukvarulåsta till cirka 79kWh på den energigrafen. Det är lite oklart om batterierna har låst kapacitet också. Jag har inte sett någon Scan My Tesla med nominal full pack högre än ca 79kWh och det skulle behövas en bild från Scan My Tesla med en fulladdad bil som visar cellspänningen.
614km WLTP tecknar bara in 79kWh av batteriet och det är anledningen till att LR med E5LD( LG’s lite större batteri) även det kan ge 79kWh.
Vissa har gissat att Tesla matchar och sätter de bästa cellerna i M3P och att LR får de övriga. Jag tycker det låter långsökt och eftersom det första panasonic 2170 ofta klarade mer än 77.8, ibland uppåt 79kWh blir det märkligt om man har ett nytt batteri som har ”5% mer kapacitet” i reklamen men nu som ändå inte rymmer just något mer i praktiken.

För Model 3 P -21 börjar de flesta batterierna runt 80.0-80.7kWh nominell kapacitet. Det finns nog inga kända fall där de börjat över 81.1kWh. Min bil hade 81.4-81.6 efter några månader, men det är unikt.

Så om du börjar räkna från 79kWh så är 76.1kWh inte så dåligt, speciellt som man ofta får in ca 0.5kWh mer än nominell full pack. Det blir ca 3%. Man får räkna med minst 3-5% första året om man laddar till 70-80% och låter bilen stå med det över nätterna.
Tack AAKEE för ett riktigt bra svar - nu blev det mycket tydligare för mig. Finns det teorier om varför man låser in kapacitet i batterier? Är det för att ha marginal att öka räckvidd eller för att kunna motverka degradering av batteriet genom att stegvis låsa upp mer kapacitet?
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3580
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Inlägg av AAKEE »

easyliving skrev:
Finns det teorier om varför man låser in kapacitet i batterier? Är det för att ha marginal att öka räckvidd eller för att kunna motverka degradering av batteriet genom att stegvis låsa upp mer kapacitet?
I Teslas fall är det solklart.

De har haft problem med att folk blir missnöjda och vill avbeställa etc när det finns olika batterityper/storlekar. Rykten hype:ar etc.

Så när de sålde M3LR med två olika batterier förra året och LG batteriet var 74.5kWh så drog de ned kapaciteten på Panasonicbatteriet till motsvarande(ca 75kWh). Detta genom att inte ladda fullt(dvs lägre än 4.20V/cell), men SOC visas som 100% vid det som är fullt när batteriet är låst.

Tesla visste troligen tidigt att de skulle sälja ett större LG-batteri i anslutning till E3LD så då certifierades bilen med 614km vilket LG-batteriet(E5LD) på 79kWh klarar.
82.1kWh räcker egebtligen till 82.1/74.5 x 580km = 639km iom att bilen lär ha samma förbrukning som de med 580WLTP.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
easyliving
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 28 aug 2020 11:32

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Inlägg av easyliving »

Ok, så det finns inget tekniskt skäl utan det handlar enbart om att arbeta med de batterialternativ man har och likställa bilen. Logiskt när man beaktar kundperspektivet.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1958
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Inlägg av pejvic »

AAKEE skrev:
easyliving skrev:
Finns det teorier om varför man låser in kapacitet i batterier? Är det för att ha marginal att öka räckvidd eller för att kunna motverka degradering av batteriet genom att stegvis låsa upp mer kapacitet?
I Teslas fall är det solklart.

De har haft problem med att folk blir missnöjda och vill avbeställa etc när det finns olika batterityper/storlekar. Rykten hype:ar etc.

Så när de sålde M3LR med två olika batterier förra året och LG batteriet var 74.5kWh så drog de ned kapaciteten på Panasonicbatteriet till motsvarande(ca 75kWh). Detta genom att inte ladda fullt(dvs lägre än 4.20V/cell), men SOC visas som 100% vid det som är fullt när batteriet är låst.

Tesla visste troligen tidigt att de skulle sälja ett större LG-batteri i anslutning till E3LD så då certifierades bilen med 614km vilket LG-batteriet(E5LD) på 79kWh klarar.
82.1kWh räcker egebtligen till 82.1/74.5 x 580km = 639km iom att bilen lär ha samma förbrukning som de med 580WLTP.
Men visst är det så att 580wltp var med 18” och 614 med 19” och då 638 med 18” för samma bil.

(Vilket nu minskat lite med nya AMD Ryzen processorn)
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3580
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Inlägg av AAKEE »

pejvic skrev:
Men visst är det så att 580wltp var med 18” och 614 med 19” och då 638 med 18” för samma bil.

(Vilket nu minskat lite med nya AMD Ryzen processorn)
Nej, det är inte riktigt möjligt.
Det stod nog inte något om hjulstorlek på 580km-modellen, men det är helt klarlagt att det nya LG-batteriet är mindre än 82kWh.
Full Pack When New är 78.8kWh.

Model 3 P hade 567km WLTP med 82.1kWh batteri. Med det LG-batteriet har den 547km.
78.8/82.1 x 567= 544km.
Exakta siffran som blir beror på hur mycket man får ur batteriet, troligen fick man ur ca 79.1-79.2kWh, det stämmer mot 547km.

För M3LR så var rangen 580km med 74.5-75kWh batteri.
74500/580= 128.44 Wh/km.
128.44 x614= 78.9kWh.

Det är inte rimligt att tro att det krävs 82kWh för 614km, då hade inte LG/E5LD gått lika långt.
( det finns en möjlighet att det går få ut 82kWh ur E3LD i M3LR, och att Tesla helt sonika underdrivit rangen för att det ska bli lika.)
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1958
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Inlägg av pejvic »

Nu har man 602km med 19" på hemsidan och 626km med 18"
Innan var det 614 med 19" och 638 med 18" vill jag minnas.

I dec2020 hade en LR 580km med 18" (E3D)

.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3580
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Inlägg av AAKEE »

pejvic skrev:
Nu har man 602km med 19" på hemsidan och 626km med 18"
Innan var det 614 med 19" och 638 med 18" vill jag minnas.

I dec2020 hade en LR 580km med 18" (E3D)

.
Jag har räknat med just E3LD(som var cappad till 75kWh) och E5D/E5CD som alla hade 580km.

Minskningen vi ser nu (614-> 602 km etc.) ska bero på ny processor, AMD Ryzen istället för Intel, ehh…Atom? Den är kraftfullare men drar mer ström.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3580
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Inlägg av AAKEE »

NEO skrev:
Fick på 18" idag och slog om till 18" i servicemenyn. Nu visar bilen helt plötsligt 493km vid 100% från tidigare 470-480km med 20" Zero G.

Visar ju återigen att 2021 ändrar range beroende på hjul. Bilen visade 507km vid ny, har nu gått 7000km.
Jag testade alla olika hjul idag, har normalt 20” Überturbine valt i hjulkonfigurationen, cirka 507km full range.
Bägge 18”-valen och 19” ger kraftigt förkortad range och SOC sjunker 4-5%( om man ligger runt 30-40% iaff).
20” Zero G ger exakt samma range för mig som 20” Übers, och då är även SOC korrekt.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
ANLI
Teslaägare
Inlägg: 164
Blev medlem: 06 feb 2022 18:02

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Inlägg av ANLI »

Ser inget inlägg om detta företag som utför kapacitetstest på elbilsbatteri. https://aviloo.com/home-en.html
Carla utför deras test på sina bilar innan försäljning.
M3 ligger generellt lågt jämförelsevis, runt 90%. Ser inget tydligt samband mellan ålder och körsträcka.
Även en nästan ny 2021 SR med LFP batterier ligger på bara 92%. Dessa batterier är ju normalt 5-10x mer cyklingståliga.
Batterierna i äldre Teslor verkar ha längre livslängd.
"Tävlingen" om kortast laddtid med höga temperatur i packen är nog inte bra.

Batterigaranti för 70% kapacitet i elbilar är för dåligt. Tillverkarna av celler räknar antal cykler till 80%.
Lite anmärkningsvärt att SR med LFP batteri bara har 16000 mil garanti. Inte trovärdigt....
M3 RWD -22
Skriv svar