Batteridegradering modellår 2019/20/21/22

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3259
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Inlägg av Niklas Z »

Lustigt nog har min bil fått lite högre kapacitet än vad jag skrev tidigare (73 kWh). Nu ligger den runt 74 kWh och 490 km i range. Gissar att min BMS varit lite "off".
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Inlägg av BrooklynS »

Det har ju hänt några gånger tidigare att rangen tar ett oförklarligt skutt nedåt, något som jag själv tror beror på ny programvara som "nollar" BMS...
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
easyliving
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 28 aug 2020 11:32

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Inlägg av easyliving »

M3LR-21
1700 mil

76,1 kWh får jag som värde. Har batteri E3LD Panasonic och det är väl på 82 kWh så om det stämmer har jag tappat ganska rejält på mindre än ett år?
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Batteridegradering modellår 2019/2020

Inlägg av BrooklynS »

Bild


Kolla hoppen vid ca 250, 3000, 4700, 8000 mil.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3584
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Inlägg av AAKEE »

easyliving skrev:
M3LR-21
1700 mil

76,1 kWh får jag som värde. Har batteri E3LD Panasonic och det är väl på 82 kWh så om det stämmer har jag tappat ganska rejält på mindre än ett år?
E3LD är mjukvarulåsta till cirka 79kWh på den energigrafen. Det är lite oklart om batterierna har låst kapacitet också. Jag har inte sett någon Scan My Tesla med nominal full pack högre än ca 79kWh och det skulle behövas en bild från Scan My Tesla med en fulladdad bil som visar cellspänningen.
614km WLTP tecknar bara in 79kWh av batteriet och det är anledningen till att LR med E5LD( LG’s lite större batteri) även det kan ge 79kWh.
Vissa har gissat att Tesla matchar och sätter de bästa cellerna i M3P och att LR får de övriga. Jag tycker det låter långsökt och eftersom det första panasonic 2170 ofta klarade mer än 77.8, ibland uppåt 79kWh blir det märkligt om man har ett nytt batteri som har ”5% mer kapacitet” i reklamen men nu som ändå inte rymmer just något mer i praktiken.

För Model 3 P -21 börjar de flesta batterierna runt 80.0-80.7kWh nominell kapacitet. Det finns nog inga kända fall där de börjat över 81.1kWh. Min bil hade 81.4-81.6 efter några månader, men det är unikt.

Så om du börjar räkna från 79kWh så är 76.1kWh inte så dåligt, speciellt som man ofta får in ca 0.5kWh mer än nominell full pack. Det blir ca 3%. Man får räkna med minst 3-5% första året om man laddar till 70-80% och låter bilen stå med det över nätterna.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3584
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Inlägg av AAKEE »

Jag kollade rangen med olika hjul på min idag, alla hjul utom original 20” Überturbine verkar ge för kort range och lägre ”SOC” på skärmen.
Kom hem med 29%(även enligt SMT).

Räckvidden var 147km, efter byte till 18” hade jag 120km(och 24% SOC).
Maximal räckvidd enligt SMT var 416km men med 20” uberturbine 507km.
Något är fortfarande gravt fishy och har man en M3P -21 borde man nog välja 20” ünerturbine.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
easyliving
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 28 aug 2020 11:32

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Inlägg av easyliving »

AAKEE skrev:
easyliving skrev:
M3LR-21
1700 mil

76,1 kWh får jag som värde. Har batteri E3LD Panasonic och det är väl på 82 kWh så om det stämmer har jag tappat ganska rejält på mindre än ett år?
E3LD är mjukvarulåsta till cirka 79kWh på den energigrafen. Det är lite oklart om batterierna har låst kapacitet också. Jag har inte sett någon Scan My Tesla med nominal full pack högre än ca 79kWh och det skulle behövas en bild från Scan My Tesla med en fulladdad bil som visar cellspänningen.
614km WLTP tecknar bara in 79kWh av batteriet och det är anledningen till att LR med E5LD( LG’s lite större batteri) även det kan ge 79kWh.
Vissa har gissat att Tesla matchar och sätter de bästa cellerna i M3P och att LR får de övriga. Jag tycker det låter långsökt och eftersom det första panasonic 2170 ofta klarade mer än 77.8, ibland uppåt 79kWh blir det märkligt om man har ett nytt batteri som har ”5% mer kapacitet” i reklamen men nu som ändå inte rymmer just något mer i praktiken.

För Model 3 P -21 börjar de flesta batterierna runt 80.0-80.7kWh nominell kapacitet. Det finns nog inga kända fall där de börjat över 81.1kWh. Min bil hade 81.4-81.6 efter några månader, men det är unikt.

Så om du börjar räkna från 79kWh så är 76.1kWh inte så dåligt, speciellt som man ofta får in ca 0.5kWh mer än nominell full pack. Det blir ca 3%. Man får räkna med minst 3-5% första året om man laddar till 70-80% och låter bilen stå med det över nätterna.
Tack AAKEE för ett riktigt bra svar - nu blev det mycket tydligare för mig. Finns det teorier om varför man låser in kapacitet i batterier? Är det för att ha marginal att öka räckvidd eller för att kunna motverka degradering av batteriet genom att stegvis låsa upp mer kapacitet?
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3584
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Inlägg av AAKEE »

easyliving skrev:
Finns det teorier om varför man låser in kapacitet i batterier? Är det för att ha marginal att öka räckvidd eller för att kunna motverka degradering av batteriet genom att stegvis låsa upp mer kapacitet?
I Teslas fall är det solklart.

De har haft problem med att folk blir missnöjda och vill avbeställa etc när det finns olika batterityper/storlekar. Rykten hype:ar etc.

Så när de sålde M3LR med två olika batterier förra året och LG batteriet var 74.5kWh så drog de ned kapaciteten på Panasonicbatteriet till motsvarande(ca 75kWh). Detta genom att inte ladda fullt(dvs lägre än 4.20V/cell), men SOC visas som 100% vid det som är fullt när batteriet är låst.

Tesla visste troligen tidigt att de skulle sälja ett större LG-batteri i anslutning till E3LD så då certifierades bilen med 614km vilket LG-batteriet(E5LD) på 79kWh klarar.
82.1kWh räcker egebtligen till 82.1/74.5 x 580km = 639km iom att bilen lär ha samma förbrukning som de med 580WLTP.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
easyliving
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 28 aug 2020 11:32

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Inlägg av easyliving »

Ok, så det finns inget tekniskt skäl utan det handlar enbart om att arbeta med de batterialternativ man har och likställa bilen. Logiskt när man beaktar kundperspektivet.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1958
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Inlägg av pejvic »

AAKEE skrev:
easyliving skrev:
Finns det teorier om varför man låser in kapacitet i batterier? Är det för att ha marginal att öka räckvidd eller för att kunna motverka degradering av batteriet genom att stegvis låsa upp mer kapacitet?
I Teslas fall är det solklart.

De har haft problem med att folk blir missnöjda och vill avbeställa etc när det finns olika batterityper/storlekar. Rykten hype:ar etc.

Så när de sålde M3LR med två olika batterier förra året och LG batteriet var 74.5kWh så drog de ned kapaciteten på Panasonicbatteriet till motsvarande(ca 75kWh). Detta genom att inte ladda fullt(dvs lägre än 4.20V/cell), men SOC visas som 100% vid det som är fullt när batteriet är låst.

Tesla visste troligen tidigt att de skulle sälja ett större LG-batteri i anslutning till E3LD så då certifierades bilen med 614km vilket LG-batteriet(E5LD) på 79kWh klarar.
82.1kWh räcker egebtligen till 82.1/74.5 x 580km = 639km iom att bilen lär ha samma förbrukning som de med 580WLTP.
Men visst är det så att 580wltp var med 18” och 614 med 19” och då 638 med 18” för samma bil.

(Vilket nu minskat lite med nya AMD Ryzen processorn)
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3584
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Inlägg av AAKEE »

pejvic skrev:
Men visst är det så att 580wltp var med 18” och 614 med 19” och då 638 med 18” för samma bil.

(Vilket nu minskat lite med nya AMD Ryzen processorn)
Nej, det är inte riktigt möjligt.
Det stod nog inte något om hjulstorlek på 580km-modellen, men det är helt klarlagt att det nya LG-batteriet är mindre än 82kWh.
Full Pack When New är 78.8kWh.

Model 3 P hade 567km WLTP med 82.1kWh batteri. Med det LG-batteriet har den 547km.
78.8/82.1 x 567= 544km.
Exakta siffran som blir beror på hur mycket man får ur batteriet, troligen fick man ur ca 79.1-79.2kWh, det stämmer mot 547km.

För M3LR så var rangen 580km med 74.5-75kWh batteri.
74500/580= 128.44 Wh/km.
128.44 x614= 78.9kWh.

Det är inte rimligt att tro att det krävs 82kWh för 614km, då hade inte LG/E5LD gått lika långt.
( det finns en möjlighet att det går få ut 82kWh ur E3LD i M3LR, och att Tesla helt sonika underdrivit rangen för att det ska bli lika.)
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1958
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Inlägg av pejvic »

Nu har man 602km med 19" på hemsidan och 626km med 18"
Innan var det 614 med 19" och 638 med 18" vill jag minnas.

I dec2020 hade en LR 580km med 18" (E3D)

.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3584
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Inlägg av AAKEE »

pejvic skrev:
Nu har man 602km med 19" på hemsidan och 626km med 18"
Innan var det 614 med 19" och 638 med 18" vill jag minnas.

I dec2020 hade en LR 580km med 18" (E3D)

.
Jag har räknat med just E3LD(som var cappad till 75kWh) och E5D/E5CD som alla hade 580km.

Minskningen vi ser nu (614-> 602 km etc.) ska bero på ny processor, AMD Ryzen istället för Intel, ehh…Atom? Den är kraftfullare men drar mer ström.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3584
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Inlägg av AAKEE »

NEO skrev:
Fick på 18" idag och slog om till 18" i servicemenyn. Nu visar bilen helt plötsligt 493km vid 100% från tidigare 470-480km med 20" Zero G.

Visar ju återigen att 2021 ändrar range beroende på hjul. Bilen visade 507km vid ny, har nu gått 7000km.
Jag testade alla olika hjul idag, har normalt 20” Überturbine valt i hjulkonfigurationen, cirka 507km full range.
Bägge 18”-valen och 19” ger kraftigt förkortad range och SOC sjunker 4-5%( om man ligger runt 30-40% iaff).
20” Zero G ger exakt samma range för mig som 20” Übers, och då är även SOC korrekt.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
ANLI
Teslaägare
Inlägg: 164
Blev medlem: 06 feb 2022 18:02

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Inlägg av ANLI »

Ser inget inlägg om detta företag som utför kapacitetstest på elbilsbatteri. https://aviloo.com/home-en.html
Carla utför deras test på sina bilar innan försäljning.
M3 ligger generellt lågt jämförelsevis, runt 90%. Ser inget tydligt samband mellan ålder och körsträcka.
Även en nästan ny 2021 SR med LFP batterier ligger på bara 92%. Dessa batterier är ju normalt 5-10x mer cyklingståliga.
Batterierna i äldre Teslor verkar ha längre livslängd.
"Tävlingen" om kortast laddtid med höga temperatur i packen är nog inte bra.

Batterigaranti för 70% kapacitet i elbilar är för dåligt. Tillverkarna av celler räknar antal cykler till 80%.
Lite anmärkningsvärt att SR med LFP batteri bara har 16000 mil garanti. Inte trovärdigt....
M3 RWD -22
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Inlägg av MWall »

ANLI skrev:
Ser inget inlägg om detta företag som utför kapacitetstest på elbilsbatteri. https://aviloo.com/home-en.html
Carla utför deras test på sina bilar innan försäljning.
M3 ligger generellt lågt jämförelsevis, runt 90%. Ser inget tydligt samband mellan ålder och körsträcka.
Även en nästan ny 2021 SR med LFP batterier ligger på bara 92%. Dessa batterier är ju normalt 5-10x mer cyklingståliga.
Batterierna i äldre Teslor verkar ha längre livslängd.
"Tävlingen" om kortast laddtid med höga temperatur i packen är nog inte bra.

Batterigaranti för 70% kapacitet i elbilar är för dåligt. Tillverkarna av celler räknar antal cykler till 80%.
Lite anmärkningsvärt att SR med LFP batteri bara har 16000 mil garanti. Inte trovärdigt....

Jag känner mig mer och mer säker på att min 100D är en keeper. Bara 5% degradering på 3,5 år och över 10 tusen mil.
Nect
elbilist
Inlägg: 1547
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Inlägg av Nect »

Denna M3 LR 2019 har en degradering på ca 13% efter drygt 9000 mil.

Har sett att den här bilfirman gör ett test på degraderingen på alla sina elbilar (resultatet ligger bland bilderna). Väldigt positivt för en köpare att få ett papper på hur batteriet mår!

Sen är frågan hur bra testet är utfört.

https://www.blocket.se/annons/stockholm ... a/99437308
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5183
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Inlägg av Nicke Nyfiken »

MWall skrev:
ANLI skrev:
Ser inget inlägg om detta företag som utför kapacitetstest på elbilsbatteri. https://aviloo.com/home-en.html
Carla utför deras test på sina bilar innan försäljning.
M3 ligger generellt lågt jämförelsevis, runt 90%. Ser inget tydligt samband mellan ålder och körsträcka.
Även en nästan ny 2021 SR med LFP batterier ligger på bara 92%. Dessa batterier är ju normalt 5-10x mer cyklingståliga.
Batterierna i äldre Teslor verkar ha längre livslängd.
"Tävlingen" om kortast laddtid med höga temperatur i packen är nog inte bra.

Batterigaranti för 70% kapacitet i elbilar är för dåligt. Tillverkarna av celler räknar antal cykler till 80%.
Lite anmärkningsvärt att SR med LFP batteri bara har 16000 mil garanti. Inte trovärdigt....
Jag känner mig mer och mer säker på att min 100D är en keeper. Bara 5% degradering på 3,5 år och över 10 tusen mil.
Jag tycker det blir mer och mer tydligt att 2170-cellerna degraderar mer och snabbare än 18650.
Min P85 låg på 4% degradering efter 3,5 år. Men den hade bara gått drygt 6000 mil då.

Frågan är hur mycket den höga laddeffekten gör för degraderingen av 2170-cellerna. Även Model 3 ägare som nästan aldrig snabbladdat har rapporterat om en påtaglig degradering.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Inlägg av BrooklynS »

Jag tror att det i första hand handlar om att BMS hanterar det annorlunda på model 3.

Såhär ser det ut just nu för mig tex:
Bild

Sista 1500 milen har jag fått igen några procent… och som tidigare sagt så ser man tydligt när de nya programvaruversionerna kommit, det blir nedgångar som hämtas igen som tex vid ca 3000 mil och ca 8000 mil.

I det stora hela så har degraderingen legat på samma nivå sedan 3000 mil ungefär, lite nedåt och uppåt hela tiden beroende på hur BMS fått chansen att räkna. Och jag har laddat ca hälften av milen på SuC och ofta till höga nivåer för att klara språnget Arvidsjaur-Hemavan även vid grisväder vintertid.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare
Inlägg: 1015
Blev medlem: 24 jan 2022 16:12

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Inlägg av Airlift »

Hur många har ”återställt” BMS?

TM3 behöver mer tid på sig, Sentry med mera påstås begränsa BMS att lära/kalibrera sig. Det har inverkan på räckviddsberäkning.


https://tesla-info.com/guide/tesla-bms-calibration.php
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Inlägg av Tellus »

Model 3 loses only 2.2% of battery range after four years

https://www.teslarati.com/tesla-model-3 ... video/amp/
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Inlägg av MWall »

Tellus skrev:
Model 3 loses only 2.2% of battery range after four years

https://www.teslarati.com/tesla-model-3 ... video/amp/

Det verkar ju inte vara nån direkt sanning som går att översätta till de flesta Model 3 dock. Mest den gamla vanliga propagandan från Teslarati. Deras trovärdighet skulle absolut vinna på att ha en lite annan och mer neutral ton i sina "artiklar". :)
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3259
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Inlägg av Niklas Z »

BrooklynS skrev:
Sista 1500 milen har jag fått igen några procent… och som tidigare sagt så ser man tydligt när de nya programvaruversionerna kommit, det blir nedgångar som hämtas igen som tex vid ca 3000 mil och ca 8000 mil.
Liknar det jag sett senaste halvåret, även om min bil inte alls gått lika långt som din. Min bil låg i somras strax under 72 kWh, men nu uppåt 74 kWh. På motsvarande sätt har räckviddssiffran vid full laddning gått från värden kring 470 km till värden runt 485 km. Jag har i större utsträckning det senaste halvåret låtit bilen gå ner i låga laddnivåer (under 40 %) och låtit den stå så hela nätter, innan jag laddat den.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 720
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Inlägg av Dexter »

Det verkar stämma att Nominal Fullpack minskar lite vid varje Firmware upgrade.
Sen kan det hämta upp lite efter hand ibland.
Kall väderlek kan också göra att det visar lite mindre tillfälligt.
Det tycker jag ser på min SMT.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3584
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Inlägg av AAKEE »

Dexter skrev:
Det verkar stämma att Nominal Fullpack minskar lite vid varje Firmware upgrade.
Sen kan det hämta upp lite efter hand ibland.
Kall väderlek kan också göra att det visar lite mindre tillfälligt.
Det tycker jag ser på min SMT.
Här är min SMT-data över nominal full Pack tillsammans med firmwareuppdateringar. (Röda vertikala streckade linjer = när uppdatering installerats).
Någon enstaka har till synes påverkat NFP, men långt ifråN alla.
Mina SMT-data loggas med Teslalogger.
00C7A705-D8A6-4136-AF0A-416CE9F9F764.jpeg
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Skriv svar