Batteridegradering modellår 2019/20/21/22

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3761
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Inlägg av AAKEE »

Tellus skrev:
Jag tänkte på detta för några dagar sedan och testade på min 2019 M3P att byta från original 20" till 18" aero och några andra under servicemenyn i bilen, men blev ingen skillnad alls på energidisplayen. Därför skrev jag inget om det här. Skumt att det är olika. Jag hade då version 2021.44.5 men nu fått 2021.44.6
Jag har läst på Teslamotorsclub att 2018-19 inte hade någon skillnad i visad räckvidd och att 2020 har skillnad i visad räckvidd beroende på däck.
Tidigare påstods att 2021 inte hade det, men det kan såklart ha kommit i en uppdatering. Jag har inte sett någon vits med att byta, navigatorn stämmer bra med mina 19” dubbdäck, troligen m.ht att det är ungefär samma förbrukning mellan däcken.

Blir spännande att se när Nogo klickat in 20” Überturb. och får se rätt baterikapacitet. Det ska ju bli mer, lite oklart vilken konstant som gäller just nu för Nogos bil med 18” valt.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Nogo
Teslaägare
Inlägg: 460
Blev medlem: 15 jun 2021 10:03

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Inlägg av Nogo »

Efter ha bytt till 20" uberturbine och laddning till 80% så gjorde jag en avläsning på vad 100% skulle ha haft och det var mellan 478-485km. Gjorde en koll vid 77% och fick upp 76,7kWh i beräkning. När jag hade 70% fick jag fram 76,9kWh i beräkning.

5% degradering känns mer rimligt än 10% degradering efter 8 månader med 5000mil.
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3761
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Inlägg av AAKEE »

Nogo skrev:
Efter ha bytt till 20" uberturbine och laddning till 80% så gjorde jag en avläsning på vad 100% skulle ha haft och det var mellan 478-485km. Gjorde en koll vid 77% och fick upp 76,7kWh i beräkning. När jag hade 70% fick jag fram 76,9kWh i beräkning.

5% degradering känns mer rimligt än 10% degradering efter 8 månader med 5000mil.
Då har vi löst den issuen!

Och knappt 77 kWh är knappt 5% på 80.7kWh.

478-485km är helt okey efter 5000mil, se bifogad bild:
F9D34D72-F586-4C03-9BF8-91CAE9914EEC.jpeg
BTW; 76.8kWh ger 482km räckvidd med konstanten för 20” Überturbines.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Nogo
Teslaägare
Inlägg: 460
Blev medlem: 15 jun 2021 10:03

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Inlägg av Nogo »

Är det inga här som har kört 12000-16000mil så man vet förväntad degradering i framtiden.
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1825
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Inlägg av BrooklynS »

Nogo skrev:
Är det inga här som har kört 12000-16000mil så man vet förväntad degradering i framtiden.
Vänta några månader bara… Bild
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2404
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Inlägg av NiklasTesla »

Nogo skrev:
Är det inga här som har kört 12000-16000mil så man vet förväntad degradering i framtiden.
Räkna med ca 6,5% degradering kring 11000mil (kört så långt och har den degraderingen). Dock har den planat ut rejält kring 3000mil (låg då på ca 4,5%). Räknar kallt med max 10% tapp vid ca 20000mil.

Vi får se samt god jul.
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Inlägg av NEO »

Har sällan bilen ståendes med låg SoC. Idag står den med 10% fram tills planerad laddning som startar 02:00.

Kan detta med hjulkonfigurator kanske ställa till det? Har tidigare kört bilen med 18" och valt aerohjulen i GUIn. Efter det har jag kört med Zero-G referralhjul som är 9x20" och haft den i GUIn, är det kanske det som gör att den visar så lågt som 486km på 100%? Får prova ändra till überturbin och se om det blir någon skillnad. Bilen hade ju 506km vid leverans för ynka 520mil sedan.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3761
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Inlägg av AAKEE »

NEO skrev:
Har sällan bilen ståendes med låg SoC. Idag står den med 10% fram tills planerad laddning som startar 02:00.

Kan detta med hjulkonfigurator kanske ställa till det? Har tidigare kört bilen med 18" och valt aerohjulen i GUIn. Efter det har jag kört med Zero-G referralhjul som är 9x20" och haft den i GUIn, är det kanske det som gör att den visar så lågt som 486km på 100%? Får prova ändra till überturbin och se om det blir någon skillnad. Bilen hade ju 506km vid leverans för ynka 520mil sedan.
Skulle gissa på att Zero-G och Überturbines har ungefär samma konstant. Är det månne 245 bredd med Zero-G? Isf kan det möjligen höja konstanten/sänka rangen.

Fast, som jag sagt tidigare:
Det är calendar aging som tär mest på batteriet i början, och stårman ofta med högre SOC får man räkna med att rangen går ned. Calendar aging avtar med tiden, så första året påverkar märkbart om man står med högre SOC. Det är fysiken runt lithiumbatterier, dvs normalt.

Jag har alltid 20” Überturbine valt då det är ungefär samma förbrukning med mina vinterdäck.
Om en vecka ett år sen uthämtning, 3100mil och 507km fortfarande.
Batteriet rymmer 81.4kWh fortfarande.

A6D8ED19-12C2-47A3-9C9F-A211B10D2530.jpeg
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Inlägg av NEO »

AAKEE skrev:
NEO skrev:
Har sällan bilen ståendes med låg SoC. Idag står den med 10% fram tills planerad laddning som startar 02:00.

Kan detta med hjulkonfigurator kanske ställa till det? Har tidigare kört bilen med 18" och valt aerohjulen i GUIn. Efter det har jag kört med Zero-G referralhjul som är 9x20" och haft den i GUIn, är det kanske det som gör att den visar så lågt som 486km på 100%? Får prova ändra till überturbin och se om det blir någon skillnad. Bilen hade ju 506km vid leverans för ynka 520mil sedan.
Skulle gissa på att Zero-G och Überturbines har ungefär samma konstant. Är det månne 245 bredd med Zero-G? Isf kan det möjligen höja konstanten/sänka rangen.

Fast, som jag sagt tidigare:
Det är calendar aging som tär mest på batteriet i början, och stårman ofta med högre SOC får man räkna med att rangen går ned. Calendar aging avtar med tiden, så första året påverkar märkbart om man står med högre SOC. Det är fysiken runt lithiumbatterier, dvs normalt.

Jag har alltid 20” Überturbine valt då det är ungefär samma förbrukning med mina vinterdäck.
Om en vecka ett år sen uthämtning, 3100mil och 507km fortfarande.
Batteriet rymmer 81.4kWh fortfarande.

Bilagan A6D8ED19-12C2-47A3-9C9F-A211B10D2530.jpeg finns inte längre
Überturbin kommer med 235 ja, Zero-G med 245.

BMS verkar ha det tufft :? 100%: 427km …
36B722CA-6005-4FC7-94A9-F8301E031362.jpeg
Användarvisningsbild
Nogo
Teslaägare
Inlägg: 460
Blev medlem: 15 jun 2021 10:03

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Inlägg av Nogo »

Zero-G referral har väl inte 245?
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Inlägg av NEO »

Nogo skrev:
Zero-G referral har väl inte 245?
Finns två varianter av Zero-G. 8.5” och 9”, mina är 9” och kom med 245or.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5972
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Inlägg av Remuz »

Min bil ändrar inte räckvidd när jag byter från 18" till 20" och tillbaka. Trodde inte det heller, men gör era bilar verkligen det? Verkar ju skumt...
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Inlägg av NEO »

Remuz skrev:
Min bil ändrar inte räckvidd när jag byter från 18" till 20" och tillbaka. Trodde inte det heller, men gör era bilar verkligen det? Verkar ju skumt...
2021 verkar göra det.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3761
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Inlägg av AAKEE »

NEO skrev:
Remuz skrev:
Min bil ändrar inte räckvidd när jag byter från 18" till 20" och tillbaka. Trodde inte det heller, men gör era bilar verkligen det? Verkar ju skumt...
2021 verkar göra det.
Exakt.

2018-19 gjorde det inte, i vart fall inte förut.
2020 sägs vara först med att göra det.

2021 gjorde det inte i början på året, sen kom en uppdatering som ändrade max range från 500km till ca 507-509. Efter det verkar det ändra rangen.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5972
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Inlägg av Remuz »

Jag har en 2020, uthämtade mars 2020.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3761
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Inlägg av AAKEE »

Remuz skrev:
Jag har en 2020, uthämtade mars 2020.
Vilka hjul har du testat att byta till i servicemenyn?
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5972
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Inlägg av Remuz »

AAKEE skrev:
Remuz skrev:
Jag har en 2020, uthämtade mars 2020.
Vilka hjul har du testat att byta till i servicemenyn?
Jag har testat 18" utan caps
19" Tesla, namn oklart
20" mörka P
18" aerocap
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3761
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Inlägg av AAKEE »

Remuz skrev:
AAKEE skrev:
Remuz skrev:
Jag har en 2020, uthämtade mars 2020.
Vilka hjul har du testat att byta till i servicemenyn?
Jag har testat 18" utan caps
19" Tesla, namn oklart
20" mörka P
18" aerocap
Läste på lite( på Teslamotorsclub där jag sett infon) och det är tydligen bara Performance av 2020 som ändrar räckvidden vid batteriet. Möjligt att det även bara är i USA också.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5972
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Inlägg av Remuz »

Jag har en P, men i Sverige då :lol:
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1825
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Batteridegradering modellår 2019/2020

Inlägg av BrooklynS »

Nu när jag har laddat till 100% några gånger och kört ned till 10-15% så har jag återfått batterikapacitet. Tidigare 7,5% degradering är nu 5,1%. Hade faktiskt som lägst 447 km räckvidd, nu har jag 467. Starting range var 487 på min bil.

Det är ändå helt OK för 10.000 mil och hälften snabbladdat, i övrigt mestadels stått på 80-82%.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19565
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Inlägg av Bjelke »

BrooklynS skrev:
Nu när jag har laddat till 100% några gånger och kört ned till 10-15% så har jag återfått batterikapacitet. Tidigare 7,5% degradering är nu 5,1%. Hade faktiskt som lägst 447 km räckvidd, nu har jag 467. Starting range var 487 på min bil.

Det är ändå helt OK för 10.000 mil och hälften snabbladdat, i övrigt mestadels stått på 80-82%.
Det måste man väl säga är väldigt bra t.o.m. :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3761
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Inlägg av AAKEE »

BrooklynS skrev:
Nu när jag har laddat till 100% några gånger och kört ned till 10-15% så har jag återfått batterikapacitet. Tidigare 7,5% degradering är nu 5,1%. Hade faktiskt som lägst 447 km räckvidd, nu har jag 467. Starting range var 487 på min bil.

Det är ändå helt OK för 10.000 mil och hälften snabbladdat, i övrigt mestadels stått på 80-82%.
P, 2019?
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1825
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Inlägg av BrooklynS »

Japp, P 2019. Dvs 487 var de första värdet som Teslafi registrerade, någon vecka efter införskaffandet, säg efter 250 mil eller så.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1825
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Inlägg av BrooklynS »

EDIT: Hade schabblat lite med datumen i Teslafis battery report.

Rätt uppgifter är

Starting range 493,46
Current range 462,41
Percent loss 6,29%
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3761
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Inlägg av AAKEE »

BrooklynS skrev:
Nu när jag har laddat till 100% några gånger och kört ned till 10-15% så har jag återfått batterikapacitet. Tidigare 7,5% degradering är nu 5,1%. Hade faktiskt som lägst 447 km räckvidd, nu har jag 467. Starting range var 487 på min bil.

Det är ändå helt OK för 10.000 mil och hälften snabbladdat, i övrigt mestadels stått på 80-82%.
Ska man räkna faktisk degradering så ska man veta att 2019 hade en degraderingströskel på ca 76-76.5kWh.

Konstanten för batterimätarens kilometergradering torde vara 153Wh, så läser du 467km vid full laddning borde du ha ca 71.5kWh batterikapacitet kvar.
Batteriet hade en ”märkkapacitet/spec” på 77.8kWh, och i EPA-testet fick de ut lite mer, uppåt 79kWh.
Om du hade 487km ny bör batterikapaciteten vart 74.5kWh, vilket låter lite lågt.

Från märkkapaciteten/original räckvidd har du tappat cirka 8%.

Du skulle kunna använda energigrafen och räkna fram kapaciteten för att kolla att mitt påstående stämmer.
Slidern nere i högra hörnet ska stå på [normal räckvidd].
Man bör ha hyfsat hög SOC(säg ca 70% eller mer) för att avrundningsfelen ska bli mindre på SOC.

Batterikapaciteten(inkl. Buffer)=
”Snitt” x ”Beräknad räckvidd” / SOC( i absolut tal, dvs 75%= 0.75).
Tar du fram batteriräckvidden(km) samtidigt så går det kolla lite mer.

Exempel nedan
188 x 178 / 0.42 = 79.7kWh (dividera med 1000 för att få kWh.
BMS visar Nominal Full Pack 80.2kWh, så felet är bara 0.5kWh trots att SOC är något låg för att få ett ”säkert” värde.
F7E44EC5-7C66-4FB2-96BE-349F8C036FB9.jpeg
ECCC351A-C363-447E-AA22-19EBF3A9EAF1.jpeg
B46A4D17-CC03-411A-841C-B29E96DD42EB.jpeg
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Skriv svar