Det måste man väl säga är väldigt bra t.o.m.BrooklynS skrev:Nu när jag har laddat till 100% några gånger och kört ned till 10-15% så har jag återfått batterikapacitet. Tidigare 7,5% degradering är nu 5,1%. Hade faktiskt som lägst 447 km räckvidd, nu har jag 467. Starting range var 487 på min bil.
Det är ändå helt OK för 10.000 mil och hälften snabbladdat, i övrigt mestadels stått på 80-82%.
Batteridegradering modellår 2019/20/21/22
Moderator: Redaktion
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Batteridegradering modellår 2019/2020
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Batteridegradering modellår 2019/2020
P, 2019?BrooklynS skrev:Nu när jag har laddat till 100% några gånger och kört ned till 10-15% så har jag återfått batterikapacitet. Tidigare 7,5% degradering är nu 5,1%. Hade faktiskt som lägst 447 km räckvidd, nu har jag 467. Starting range var 487 på min bil.
Det är ändå helt OK för 10.000 mil och hälften snabbladdat, i övrigt mestadels stått på 80-82%.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Batteridegradering modellår 2019/2020
Japp, P 2019. Dvs 487 var de första värdet som Teslafi registrerade, någon vecka efter införskaffandet, säg efter 250 mil eller så.
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Batteridegradering modellår 2019/2020
EDIT: Hade schabblat lite med datumen i Teslafis battery report.
Rätt uppgifter är
Starting range 493,46
Current range 462,41
Percent loss 6,29%
Rätt uppgifter är
Starting range 493,46
Current range 462,41
Percent loss 6,29%
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Batteridegradering modellår 2019/2020
Ska man räkna faktisk degradering så ska man veta att 2019 hade en degraderingströskel på ca 76-76.5kWh.BrooklynS skrev:Nu när jag har laddat till 100% några gånger och kört ned till 10-15% så har jag återfått batterikapacitet. Tidigare 7,5% degradering är nu 5,1%. Hade faktiskt som lägst 447 km räckvidd, nu har jag 467. Starting range var 487 på min bil.
Det är ändå helt OK för 10.000 mil och hälften snabbladdat, i övrigt mestadels stått på 80-82%.
Konstanten för batterimätarens kilometergradering torde vara 153Wh, så läser du 467km vid full laddning borde du ha ca 71.5kWh batterikapacitet kvar.
Batteriet hade en ”märkkapacitet/spec” på 77.8kWh, och i EPA-testet fick de ut lite mer, uppåt 79kWh.
Om du hade 487km ny bör batterikapaciteten vart 74.5kWh, vilket låter lite lågt.
Från märkkapaciteten/original räckvidd har du tappat cirka 8%.
Du skulle kunna använda energigrafen och räkna fram kapaciteten för att kolla att mitt påstående stämmer.
Slidern nere i högra hörnet ska stå på [normal räckvidd].
Man bör ha hyfsat hög SOC(säg ca 70% eller mer) för att avrundningsfelen ska bli mindre på SOC.
Batterikapaciteten(inkl. Buffer)=
”Snitt” x ”Beräknad räckvidd” / SOC( i absolut tal, dvs 75%= 0.75).
Tar du fram batteriräckvidden(km) samtidigt så går det kolla lite mer.
Exempel nedan
188 x 178 / 0.42 = 79.7kWh (dividera med 1000 för att få kWh.
BMS visar Nominal Full Pack 80.2kWh, så felet är bara 0.5kWh trots att SOC är något låg för att få ett ”säkert” värde.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Batteridegradering modellår 2019/2020
Jo jag gjorde den där beräkningen för någon vecka sedan och fick då 71,2 kWh, vilket skulle stämma ganska bra med 462 km räckvidd då.
Om det är x eller y procent i verkligheten spelar mindre roll. Jag har några mil kortare räckvidd efter 10.000 mil vilket är bättre än befarat och jag har blåst på med snabbladdning ordentligt.
Om det är x eller y procent i verkligheten spelar mindre roll. Jag har några mil kortare räckvidd efter 10.000 mil vilket är bättre än befarat och jag har blåst på med snabbladdning ordentligt.
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Batteridegradering modellår 2019/2020
Det låter lite bättre.BrooklynS skrev:EDIT: Hade schabblat lite med datumen i Teslafis battery report.
Rätt uppgifter är
Starting range 493,46
Current range 462,41
Percent loss 6,29%
Teslafi har dock lite skumheter för sig med rapporterad max range, för mig är den alltid några kilometer för kort.
Teslafi rapporterade tex 500km sist jag laddade fullt, medan bilen sa 507km på skärmem(och Nominal Full Pack var 81.2, dvs väl över den gröns som ger full range)
Bilderna är från samma tillfälle(teslafi är skärmdumpad nu men det är från samma laddning.
Jag misstänker att din bil vs teslafi beter sig likadant och att din 493km range i själva verket egentligen var full range(499km om du hade laddat fullt och kollat i bilen).
I så fall är troligen även din nuvarande max range något underdriven vilket skulle minska degraderingen lite.
En sådan energigrafskalkyl är mycket säkrare än trslafi faktiskt.
Teslafi får rangen från bilen via API, och den får SOC, men bara i hela procent. Jag har inte kikat på var felet ligger men min bil har trx i princip alltid visat full range vid alla full-laddningar medan teslafi range far som ett jojjo upp och ned.
Jag hade stabil Nominal Full Pack på 81.4kWh under några veckor före laddningen på bild nedan, trots det varierar teslafi range ganska mycket.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Batteridegradering modellår 2019/2020
Absolut! Rätt tänktBrooklynS skrev:Jo jag gjorde den där beräkningen för någon vecka sedan och fick då 71,2 kWh, vilket skulle stämma ganska bra med 462 km räckvidd då.
Om det är x eller y procent i verkligheten spelar mindre roll. Jag har några mil kortare räckvidd efter 10.000 mil vilket är bättre än befarat och jag har blåst på med snabbladdning ordentligt.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2793
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: Batteridegradering modellår 2019/2020
Fick på 18" idag och slog om till 18" i servicemenyn. Nu visar bilen helt plötsligt 493km vid 100% från tidigare 470-480km med 20" Zero G.
Visar ju återigen att 2021 ändrar range beroende på hjul. Bilen visade 507km vid ny, har nu gått 7000km.
Visar ju återigen att 2021 ändrar range beroende på hjul. Bilen visade 507km vid ny, har nu gått 7000km.
Re: Batteridegradering modellår 2019/2020
Exakt. Från och med 2020 påverkar hjulvalet range i vart fall i USA.NEO skrev:Fick på 18" idag och slog om till 18" i servicemenyn. Nu visar bilen helt plötsligt 493km vid 100% från tidigare 470-480km med 20" Zero G.
Visar ju återigen att 2021 ändrar range beroende på hjul. Bilen visade 507km vid ny, har nu gått 7000km.
Jag testade det med min P för ca en månad sedan då buggade hela skärmen, rangen gick ned från 507 med 20” till 460med 18” Aero. I min bil minskade SOC med runt 5% när jag bytte hjul, det är inte helt rätt.
Det kansle är fixat nu?
Ska man jämföra range eller kolla ”degradering” så måste man nog se till att man har samma hjul valt alla ggr man kontrollerar. För att jämföra med andra måste man nog använda originalhjulen som val.
Degraderingen är inte samma som förlusten av range, bla pga att det ofta är en tröskel som är lägre än batteriets originalkapacitet innan kilometrarna börjar ticka ned.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3293
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Batteridegradering modellår 2019/2020
Lustigt nog har min bil fått lite högre kapacitet än vad jag skrev tidigare (73 kWh). Nu ligger den runt 74 kWh och 490 km i range. Gissar att min BMS varit lite "off".
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Batteridegradering modellår 2019/2020
Det har ju hänt några gånger tidigare att rangen tar ett oförklarligt skutt nedåt, något som jag själv tror beror på ny programvara som "nollar" BMS...
Tesla Y LR -22 EAP
- easyliving
- Teslaägare
- Inlägg: 57
- Blev medlem: 28 aug 2020 11:32
Re: Batteridegradering modellår 2019/2020
M3LR-21
1700 mil
76,1 kWh får jag som värde. Har batteri E3LD Panasonic och det är väl på 82 kWh så om det stämmer har jag tappat ganska rejält på mindre än ett år?
1700 mil
76,1 kWh får jag som värde. Har batteri E3LD Panasonic och det är väl på 82 kWh så om det stämmer har jag tappat ganska rejält på mindre än ett år?
Batteridegradering modellår 2019/2020
Kolla hoppen vid ca 250, 3000, 4700, 8000 mil.
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Batteridegradering modellår 2019/2020
E3LD är mjukvarulåsta till cirka 79kWh på den energigrafen. Det är lite oklart om batterierna har låst kapacitet också. Jag har inte sett någon Scan My Tesla med nominal full pack högre än ca 79kWh och det skulle behövas en bild från Scan My Tesla med en fulladdad bil som visar cellspänningen.easyliving skrev:M3LR-21
1700 mil
76,1 kWh får jag som värde. Har batteri E3LD Panasonic och det är väl på 82 kWh så om det stämmer har jag tappat ganska rejält på mindre än ett år?
614km WLTP tecknar bara in 79kWh av batteriet och det är anledningen till att LR med E5LD( LG’s lite större batteri) även det kan ge 79kWh.
Vissa har gissat att Tesla matchar och sätter de bästa cellerna i M3P och att LR får de övriga. Jag tycker det låter långsökt och eftersom det första panasonic 2170 ofta klarade mer än 77.8, ibland uppåt 79kWh blir det märkligt om man har ett nytt batteri som har ”5% mer kapacitet” i reklamen men nu som ändå inte rymmer just något mer i praktiken.
För Model 3 P -21 börjar de flesta batterierna runt 80.0-80.7kWh nominell kapacitet. Det finns nog inga kända fall där de börjat över 81.1kWh. Min bil hade 81.4-81.6 efter några månader, men det är unikt.
Så om du börjar räkna från 79kWh så är 76.1kWh inte så dåligt, speciellt som man ofta får in ca 0.5kWh mer än nominell full pack. Det blir ca 3%. Man får räkna med minst 3-5% första året om man laddar till 70-80% och låter bilen stå med det över nätterna.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Batteridegradering modellår 2019/2020
Jag kollade rangen med olika hjul på min idag, alla hjul utom original 20” Überturbine verkar ge för kort range och lägre ”SOC” på skärmen.
Kom hem med 29%(även enligt SMT).
Räckvidden var 147km, efter byte till 18” hade jag 120km(och 24% SOC).
Maximal räckvidd enligt SMT var 416km men med 20” uberturbine 507km.
Något är fortfarande gravt fishy och har man en M3P -21 borde man nog välja 20” ünerturbine.
Kom hem med 29%(även enligt SMT).
Räckvidden var 147km, efter byte till 18” hade jag 120km(och 24% SOC).
Maximal räckvidd enligt SMT var 416km men med 20” uberturbine 507km.
Något är fortfarande gravt fishy och har man en M3P -21 borde man nog välja 20” ünerturbine.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- easyliving
- Teslaägare
- Inlägg: 57
- Blev medlem: 28 aug 2020 11:32
Re: Batteridegradering modellår 2019/2020
Tack AAKEE för ett riktigt bra svar - nu blev det mycket tydligare för mig. Finns det teorier om varför man låser in kapacitet i batterier? Är det för att ha marginal att öka räckvidd eller för att kunna motverka degradering av batteriet genom att stegvis låsa upp mer kapacitet?AAKEE skrev:E3LD är mjukvarulåsta till cirka 79kWh på den energigrafen. Det är lite oklart om batterierna har låst kapacitet också. Jag har inte sett någon Scan My Tesla med nominal full pack högre än ca 79kWh och det skulle behövas en bild från Scan My Tesla med en fulladdad bil som visar cellspänningen.easyliving skrev:M3LR-21
1700 mil
76,1 kWh får jag som värde. Har batteri E3LD Panasonic och det är väl på 82 kWh så om det stämmer har jag tappat ganska rejält på mindre än ett år?
614km WLTP tecknar bara in 79kWh av batteriet och det är anledningen till att LR med E5LD( LG’s lite större batteri) även det kan ge 79kWh.
Vissa har gissat att Tesla matchar och sätter de bästa cellerna i M3P och att LR får de övriga. Jag tycker det låter långsökt och eftersom det första panasonic 2170 ofta klarade mer än 77.8, ibland uppåt 79kWh blir det märkligt om man har ett nytt batteri som har ”5% mer kapacitet” i reklamen men nu som ändå inte rymmer just något mer i praktiken.
För Model 3 P -21 börjar de flesta batterierna runt 80.0-80.7kWh nominell kapacitet. Det finns nog inga kända fall där de börjat över 81.1kWh. Min bil hade 81.4-81.6 efter några månader, men det är unikt.
Så om du börjar räkna från 79kWh så är 76.1kWh inte så dåligt, speciellt som man ofta får in ca 0.5kWh mer än nominell full pack. Det blir ca 3%. Man får räkna med minst 3-5% första året om man laddar till 70-80% och låter bilen stå med det över nätterna.
Re: Batteridegradering modellår 2019/2020
I Teslas fall är det solklart.easyliving skrev:Finns det teorier om varför man låser in kapacitet i batterier? Är det för att ha marginal att öka räckvidd eller för att kunna motverka degradering av batteriet genom att stegvis låsa upp mer kapacitet?
De har haft problem med att folk blir missnöjda och vill avbeställa etc när det finns olika batterityper/storlekar. Rykten hype:ar etc.
Så när de sålde M3LR med två olika batterier förra året och LG batteriet var 74.5kWh så drog de ned kapaciteten på Panasonicbatteriet till motsvarande(ca 75kWh). Detta genom att inte ladda fullt(dvs lägre än 4.20V/cell), men SOC visas som 100% vid det som är fullt när batteriet är låst.
Tesla visste troligen tidigt att de skulle sälja ett större LG-batteri i anslutning till E3LD så då certifierades bilen med 614km vilket LG-batteriet(E5LD) på 79kWh klarar.
82.1kWh räcker egebtligen till 82.1/74.5 x 580km = 639km iom att bilen lär ha samma förbrukning som de med 580WLTP.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- easyliving
- Teslaägare
- Inlägg: 57
- Blev medlem: 28 aug 2020 11:32
Re: Batteridegradering modellår 2019/2020
Ok, så det finns inget tekniskt skäl utan det handlar enbart om att arbeta med de batterialternativ man har och likställa bilen. Logiskt när man beaktar kundperspektivet.
- pejvic
- Teslaägare
- Inlägg: 1978
- Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
- Ort: Sthlm
- Referralkod: ts.la/torbjrn74421
Re: Batteridegradering modellår 2019/2020
Men visst är det så att 580wltp var med 18” och 614 med 19” och då 638 med 18” för samma bil.AAKEE skrev:I Teslas fall är det solklart.easyliving skrev:Finns det teorier om varför man låser in kapacitet i batterier? Är det för att ha marginal att öka räckvidd eller för att kunna motverka degradering av batteriet genom att stegvis låsa upp mer kapacitet?
De har haft problem med att folk blir missnöjda och vill avbeställa etc när det finns olika batterityper/storlekar. Rykten hype:ar etc.
Så när de sålde M3LR med två olika batterier förra året och LG batteriet var 74.5kWh så drog de ned kapaciteten på Panasonicbatteriet till motsvarande(ca 75kWh). Detta genom att inte ladda fullt(dvs lägre än 4.20V/cell), men SOC visas som 100% vid det som är fullt när batteriet är låst.
Tesla visste troligen tidigt att de skulle sälja ett större LG-batteri i anslutning till E3LD så då certifierades bilen med 614km vilket LG-batteriet(E5LD) på 79kWh klarar.
82.1kWh räcker egebtligen till 82.1/74.5 x 580km = 639km iom att bilen lär ha samma förbrukning som de med 580WLTP.
(Vilket nu minskat lite med nya AMD Ryzen processorn)
Haft alla 3/Y
Re: Batteridegradering modellår 2019/2020
Nej, det är inte riktigt möjligt.pejvic skrev:Men visst är det så att 580wltp var med 18” och 614 med 19” och då 638 med 18” för samma bil.
(Vilket nu minskat lite med nya AMD Ryzen processorn)
Det stod nog inte något om hjulstorlek på 580km-modellen, men det är helt klarlagt att det nya LG-batteriet är mindre än 82kWh.
Full Pack When New är 78.8kWh.
Model 3 P hade 567km WLTP med 82.1kWh batteri. Med det LG-batteriet har den 547km.
78.8/82.1 x 567= 544km.
Exakta siffran som blir beror på hur mycket man får ur batteriet, troligen fick man ur ca 79.1-79.2kWh, det stämmer mot 547km.
För M3LR så var rangen 580km med 74.5-75kWh batteri.
74500/580= 128.44 Wh/km.
128.44 x614= 78.9kWh.
Det är inte rimligt att tro att det krävs 82kWh för 614km, då hade inte LG/E5LD gått lika långt.
( det finns en möjlighet att det går få ut 82kWh ur E3LD i M3LR, och att Tesla helt sonika underdrivit rangen för att det ska bli lika.)
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- pejvic
- Teslaägare
- Inlägg: 1978
- Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
- Ort: Sthlm
- Referralkod: ts.la/torbjrn74421
Re: Batteridegradering modellår 2019/2020
Nu har man 602km med 19" på hemsidan och 626km med 18"
Innan var det 614 med 19" och 638 med 18" vill jag minnas.
I dec2020 hade en LR 580km med 18" (E3D)
.
Innan var det 614 med 19" och 638 med 18" vill jag minnas.
I dec2020 hade en LR 580km med 18" (E3D)
.
Haft alla 3/Y
Re: Batteridegradering modellår 2019/2020
Jag har räknat med just E3LD(som var cappad till 75kWh) och E5D/E5CD som alla hade 580km.pejvic skrev:Nu har man 602km med 19" på hemsidan och 626km med 18"
Innan var det 614 med 19" och 638 med 18" vill jag minnas.
I dec2020 hade en LR 580km med 18" (E3D)
.
Minskningen vi ser nu (614-> 602 km etc.) ska bero på ny processor, AMD Ryzen istället för Intel, ehh…Atom? Den är kraftfullare men drar mer ström.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Batteridegradering modellår 2019/2020
Jag testade alla olika hjul idag, har normalt 20” Überturbine valt i hjulkonfigurationen, cirka 507km full range.NEO skrev:Fick på 18" idag och slog om till 18" i servicemenyn. Nu visar bilen helt plötsligt 493km vid 100% från tidigare 470-480km med 20" Zero G.
Visar ju återigen att 2021 ändrar range beroende på hjul. Bilen visade 507km vid ny, har nu gått 7000km.
Bägge 18”-valen och 19” ger kraftigt förkortad range och SOC sjunker 4-5%( om man ligger runt 30-40% iaff).
20” Zero G ger exakt samma range för mig som 20” Übers, och då är även SOC korrekt.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Batteridegradering modellår 2019/2020
Ser inget inlägg om detta företag som utför kapacitetstest på elbilsbatteri. https://aviloo.com/home-en.html
Carla utför deras test på sina bilar innan försäljning.
M3 ligger generellt lågt jämförelsevis, runt 90%. Ser inget tydligt samband mellan ålder och körsträcka.
Även en nästan ny 2021 SR med LFP batterier ligger på bara 92%. Dessa batterier är ju normalt 5-10x mer cyklingståliga.
Batterierna i äldre Teslor verkar ha längre livslängd.
"Tävlingen" om kortast laddtid med höga temperatur i packen är nog inte bra.
Batterigaranti för 70% kapacitet i elbilar är för dåligt. Tillverkarna av celler räknar antal cykler till 80%.
Lite anmärkningsvärt att SR med LFP batteri bara har 16000 mil garanti. Inte trovärdigt....
Carla utför deras test på sina bilar innan försäljning.
M3 ligger generellt lågt jämförelsevis, runt 90%. Ser inget tydligt samband mellan ålder och körsträcka.
Även en nästan ny 2021 SR med LFP batterier ligger på bara 92%. Dessa batterier är ju normalt 5-10x mer cyklingståliga.
Batterierna i äldre Teslor verkar ha längre livslängd.
"Tävlingen" om kortast laddtid med höga temperatur i packen är nog inte bra.
Batterigaranti för 70% kapacitet i elbilar är för dåligt. Tillverkarna av celler räknar antal cykler till 80%.
Lite anmärkningsvärt att SR med LFP batteri bara har 16000 mil garanti. Inte trovärdigt....
M3 RWD -22