Batteridegradering modellår 2019/20/21/22

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3584
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Inlägg av AAKEE »

pejvic skrev:
Men visst är det så att 580wltp var med 18” och 614 med 19” och då 638 med 18” för samma bil.

(Vilket nu minskat lite med nya AMD Ryzen processorn)
Nej, det är inte riktigt möjligt.
Det stod nog inte något om hjulstorlek på 580km-modellen, men det är helt klarlagt att det nya LG-batteriet är mindre än 82kWh.
Full Pack When New är 78.8kWh.

Model 3 P hade 567km WLTP med 82.1kWh batteri. Med det LG-batteriet har den 547km.
78.8/82.1 x 567= 544km.
Exakta siffran som blir beror på hur mycket man får ur batteriet, troligen fick man ur ca 79.1-79.2kWh, det stämmer mot 547km.

För M3LR så var rangen 580km med 74.5-75kWh batteri.
74500/580= 128.44 Wh/km.
128.44 x614= 78.9kWh.

Det är inte rimligt att tro att det krävs 82kWh för 614km, då hade inte LG/E5LD gått lika långt.
( det finns en möjlighet att det går få ut 82kWh ur E3LD i M3LR, och att Tesla helt sonika underdrivit rangen för att det ska bli lika.)
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1958
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Inlägg av pejvic »

Nu har man 602km med 19" på hemsidan och 626km med 18"
Innan var det 614 med 19" och 638 med 18" vill jag minnas.

I dec2020 hade en LR 580km med 18" (E3D)

.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3584
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Inlägg av AAKEE »

pejvic skrev:
Nu har man 602km med 19" på hemsidan och 626km med 18"
Innan var det 614 med 19" och 638 med 18" vill jag minnas.

I dec2020 hade en LR 580km med 18" (E3D)

.
Jag har räknat med just E3LD(som var cappad till 75kWh) och E5D/E5CD som alla hade 580km.

Minskningen vi ser nu (614-> 602 km etc.) ska bero på ny processor, AMD Ryzen istället för Intel, ehh…Atom? Den är kraftfullare men drar mer ström.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3584
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Inlägg av AAKEE »

NEO skrev:
Fick på 18" idag och slog om till 18" i servicemenyn. Nu visar bilen helt plötsligt 493km vid 100% från tidigare 470-480km med 20" Zero G.

Visar ju återigen att 2021 ändrar range beroende på hjul. Bilen visade 507km vid ny, har nu gått 7000km.
Jag testade alla olika hjul idag, har normalt 20” Überturbine valt i hjulkonfigurationen, cirka 507km full range.
Bägge 18”-valen och 19” ger kraftigt förkortad range och SOC sjunker 4-5%( om man ligger runt 30-40% iaff).
20” Zero G ger exakt samma range för mig som 20” Übers, och då är även SOC korrekt.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
ANLI
Teslaägare
Inlägg: 164
Blev medlem: 06 feb 2022 18:02

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Inlägg av ANLI »

Ser inget inlägg om detta företag som utför kapacitetstest på elbilsbatteri. https://aviloo.com/home-en.html
Carla utför deras test på sina bilar innan försäljning.
M3 ligger generellt lågt jämförelsevis, runt 90%. Ser inget tydligt samband mellan ålder och körsträcka.
Även en nästan ny 2021 SR med LFP batterier ligger på bara 92%. Dessa batterier är ju normalt 5-10x mer cyklingståliga.
Batterierna i äldre Teslor verkar ha längre livslängd.
"Tävlingen" om kortast laddtid med höga temperatur i packen är nog inte bra.

Batterigaranti för 70% kapacitet i elbilar är för dåligt. Tillverkarna av celler räknar antal cykler till 80%.
Lite anmärkningsvärt att SR med LFP batteri bara har 16000 mil garanti. Inte trovärdigt....
M3 RWD -22
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Inlägg av MWall »

ANLI skrev:
Ser inget inlägg om detta företag som utför kapacitetstest på elbilsbatteri. https://aviloo.com/home-en.html
Carla utför deras test på sina bilar innan försäljning.
M3 ligger generellt lågt jämförelsevis, runt 90%. Ser inget tydligt samband mellan ålder och körsträcka.
Även en nästan ny 2021 SR med LFP batterier ligger på bara 92%. Dessa batterier är ju normalt 5-10x mer cyklingståliga.
Batterierna i äldre Teslor verkar ha längre livslängd.
"Tävlingen" om kortast laddtid med höga temperatur i packen är nog inte bra.

Batterigaranti för 70% kapacitet i elbilar är för dåligt. Tillverkarna av celler räknar antal cykler till 80%.
Lite anmärkningsvärt att SR med LFP batteri bara har 16000 mil garanti. Inte trovärdigt....

Jag känner mig mer och mer säker på att min 100D är en keeper. Bara 5% degradering på 3,5 år och över 10 tusen mil.
Nect
elbilist
Inlägg: 1547
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Inlägg av Nect »

Denna M3 LR 2019 har en degradering på ca 13% efter drygt 9000 mil.

Har sett att den här bilfirman gör ett test på degraderingen på alla sina elbilar (resultatet ligger bland bilderna). Väldigt positivt för en köpare att få ett papper på hur batteriet mår!

Sen är frågan hur bra testet är utfört.

https://www.blocket.se/annons/stockholm ... a/99437308
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5183
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Inlägg av Nicke Nyfiken »

MWall skrev:
ANLI skrev:
Ser inget inlägg om detta företag som utför kapacitetstest på elbilsbatteri. https://aviloo.com/home-en.html
Carla utför deras test på sina bilar innan försäljning.
M3 ligger generellt lågt jämförelsevis, runt 90%. Ser inget tydligt samband mellan ålder och körsträcka.
Även en nästan ny 2021 SR med LFP batterier ligger på bara 92%. Dessa batterier är ju normalt 5-10x mer cyklingståliga.
Batterierna i äldre Teslor verkar ha längre livslängd.
"Tävlingen" om kortast laddtid med höga temperatur i packen är nog inte bra.

Batterigaranti för 70% kapacitet i elbilar är för dåligt. Tillverkarna av celler räknar antal cykler till 80%.
Lite anmärkningsvärt att SR med LFP batteri bara har 16000 mil garanti. Inte trovärdigt....
Jag känner mig mer och mer säker på att min 100D är en keeper. Bara 5% degradering på 3,5 år och över 10 tusen mil.
Jag tycker det blir mer och mer tydligt att 2170-cellerna degraderar mer och snabbare än 18650.
Min P85 låg på 4% degradering efter 3,5 år. Men den hade bara gått drygt 6000 mil då.

Frågan är hur mycket den höga laddeffekten gör för degraderingen av 2170-cellerna. Även Model 3 ägare som nästan aldrig snabbladdat har rapporterat om en påtaglig degradering.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Inlägg av BrooklynS »

Jag tror att det i första hand handlar om att BMS hanterar det annorlunda på model 3.

Såhär ser det ut just nu för mig tex:
Bild

Sista 1500 milen har jag fått igen några procent… och som tidigare sagt så ser man tydligt när de nya programvaruversionerna kommit, det blir nedgångar som hämtas igen som tex vid ca 3000 mil och ca 8000 mil.

I det stora hela så har degraderingen legat på samma nivå sedan 3000 mil ungefär, lite nedåt och uppåt hela tiden beroende på hur BMS fått chansen att räkna. Och jag har laddat ca hälften av milen på SuC och ofta till höga nivåer för att klara språnget Arvidsjaur-Hemavan även vid grisväder vintertid.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare
Inlägg: 1015
Blev medlem: 24 jan 2022 16:12

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Inlägg av Airlift »

Hur många har ”återställt” BMS?

TM3 behöver mer tid på sig, Sentry med mera påstås begränsa BMS att lära/kalibrera sig. Det har inverkan på räckviddsberäkning.


https://tesla-info.com/guide/tesla-bms-calibration.php
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Inlägg av Tellus »

Model 3 loses only 2.2% of battery range after four years

https://www.teslarati.com/tesla-model-3 ... video/amp/
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Inlägg av MWall »

Tellus skrev:
Model 3 loses only 2.2% of battery range after four years

https://www.teslarati.com/tesla-model-3 ... video/amp/

Det verkar ju inte vara nån direkt sanning som går att översätta till de flesta Model 3 dock. Mest den gamla vanliga propagandan från Teslarati. Deras trovärdighet skulle absolut vinna på att ha en lite annan och mer neutral ton i sina "artiklar". :)
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3259
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Inlägg av Niklas Z »

BrooklynS skrev:
Sista 1500 milen har jag fått igen några procent… och som tidigare sagt så ser man tydligt när de nya programvaruversionerna kommit, det blir nedgångar som hämtas igen som tex vid ca 3000 mil och ca 8000 mil.
Liknar det jag sett senaste halvåret, även om min bil inte alls gått lika långt som din. Min bil låg i somras strax under 72 kWh, men nu uppåt 74 kWh. På motsvarande sätt har räckviddssiffran vid full laddning gått från värden kring 470 km till värden runt 485 km. Jag har i större utsträckning det senaste halvåret låtit bilen gå ner i låga laddnivåer (under 40 %) och låtit den stå så hela nätter, innan jag laddat den.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 720
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Inlägg av Dexter »

Det verkar stämma att Nominal Fullpack minskar lite vid varje Firmware upgrade.
Sen kan det hämta upp lite efter hand ibland.
Kall väderlek kan också göra att det visar lite mindre tillfälligt.
Det tycker jag ser på min SMT.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3584
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Inlägg av AAKEE »

Dexter skrev:
Det verkar stämma att Nominal Fullpack minskar lite vid varje Firmware upgrade.
Sen kan det hämta upp lite efter hand ibland.
Kall väderlek kan också göra att det visar lite mindre tillfälligt.
Det tycker jag ser på min SMT.
Här är min SMT-data över nominal full Pack tillsammans med firmwareuppdateringar. (Röda vertikala streckade linjer = när uppdatering installerats).
Någon enstaka har till synes påverkat NFP, men långt ifråN alla.
Mina SMT-data loggas med Teslalogger.
00C7A705-D8A6-4136-AF0A-416CE9F9F764.jpeg
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3584
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Inlägg av AAKEE »

Tellus skrev:
Model 3 loses only 2.2% of battery range after four years

https://www.teslarati.com/tesla-model-3 ... video/amp/
Det är ju dels frågan om just den bilen, sedan är det även en sanning med modifikation.

Model 3 LR av årsmod 2018-2019 visar ingen minskning av rangen innan batterikapaciteten sjunkit till ca 76kWh.
Batterierna är specade 77.8kWh ”full pack when new”. Batteriets kapacitet kan alltså minska med cirka 2.3% innan rangen börjar sjunka.
Många tidiga batterier nådde en kapacitet som översteg märkkapaciteten lite.

Bilen ska ha 303mi = 487.5km range nu. (Nyrangen var 310mi = 499km)
Laddkonstanten är 152.3wh/km, så batteriet rymmer numera ca 152.3 x 487.5 = 74.25kWh.
Jämfört med märkkapaciteten blir degraderingen 1-(74.25/77.8) = 4.6%.

Bilens batteri har alltså tappat 4.6% kapacitet vilket är mindre än många andra.

Här är teslaloggers data för Model 3LR:
Man ser att många bilar ligger kring 7% vid 10K mil. Till det kommer de 2.3%:en eftersom Teslalogger mäter räckvidd utan att ta hänsyn till degraderingströskeln som medger att batteriet tappar kapacitet innan rangen sjunker.
F94C9D22-F5F5-47CE-A7AB-D37AB0F26EB9.jpeg
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 720
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Inlägg av Dexter »

AAKEE skrev:
Dexter skrev:
Det verkar stämma att Nominal Fullpack minskar lite vid varje Firmware upgrade.
Sen kan det hämta upp lite efter hand ibland.
Kall väderlek kan också göra att det visar lite mindre tillfälligt.
Det tycker jag ser på min SMT.
Här är min SMT-data över nominal full Pack tillsammans med firmwareuppdateringar. (Röda vertikala streckade linjer = när uppdatering installerats).
Någon enstaka har till synes påverkat NFP, men långt ifråN alla.
Mina SMT-data loggas med Teslalogger.
00C7A705-D8A6-4136-AF0A-416CE9F9F764.jpeg
Ja jag ser att du hade lite sänkning efter några av firmware uppdateringarna men du har hämtat upp dem.
Jag märkte för min del nu sist från 2022.4.5 till 2022.4.5.3 tappade direkt 0,5kWh.
Jag får se om det är en tiillfällighet.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Inlägg av NiklasTesla »

AAKEE skrev:
Tellus skrev:
Model 3 loses only 2.2% of battery range after four years

https://www.teslarati.com/tesla-model-3 ... video/amp/
Det är ju dels frågan om just den bilen, sedan är det även en sanning med modifikation.

Model 3 LR av årsmod 2018-2019 visar ingen minskning av rangen innan batterikapaciteten sjunkit till ca 76kWh.
Batterierna är specade 77.8kWh ”full pack when new”. Batteriets kapacitet kan alltså minska med cirka 2.3% innan rangen börjar sjunka.
Många tidiga batterier nådde en kapacitet som översteg märkkapaciteten lite.

Bilen ska ha 303mi = 487.5km range nu. (Nyrangen var 310mi = 499km)
Laddkonstanten är 152.3wh/km, så batteriet rymmer numera ca 152.3 x 487.5 = 74.25kWh.
Jämfört med märkkapaciteten blir degraderingen 1-(74.25/77.8) = 4.6%.

Bilens batteri har alltså tappat 4.6% kapacitet vilket är mindre än många andra.

Här är teslaloggers data för Model 3LR:
Man ser att många bilar ligger kring 7% vid 10K mil. Till det kommer de 2.3%:en eftersom Teslalogger mäter räckvidd utan att ta hänsyn till degraderingströskeln som medger att batteriet tappar kapacitet innan rangen sjunker.
F94C9D22-F5F5-47CE-A7AB-D37AB0F26EB9.jpeg
Vilken bra graf.

Stämmer väl överens med min egen LR AWD som tappat ca 7% vid närmare 12000mil körda.

MVH samt den tappar inte så mycket mer efter först ca 4000milen körda (där tappet är störst i början).
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3584
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Inlägg av AAKEE »

NiklasTesla skrev:

Vilken bra graf.

Stämmer väl överens med min egen LR AWD som tappat ca 7% vid närmare 12000mil körda.

MVH samt den tappar inte så mycket mer efter först ca 4000milen körda (där tappet är störst i början).
I början är den största degraderingen calendar aging och således inte beroende på körsträcka(för de allra flesta).
Calendar aging drivs av SOC x Tid x Temperatur. Ju lägre SOC eller temp desto bättre.(tiden som sådan är ju svår att påverka men tiden med hög SOC går påverka).

Calendar aging minskar med kvadratroten på tiden. Den calendar aging man får första året tar tre år att fördubbla, och sedan fyra år till för att dubbla igen(förutsatt att man fortsätter med samma mönster).

Cyclic aging minskar även det med tiden för de flesta, lite beroende på hur man använder bilen.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
EnDaniel
Teslaägare
Inlägg: 90
Blev medlem: 28 maj 2020 22:22
Ort: Oslo

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Inlägg av EnDaniel »

2020 LR hämtad på sommaren. Ca 2200mil. 71.7kWh.
Model 3 LR uthämtad 27/6-20 ( Såld)

Model Y LR 2023(uthämtad 2 december 2022)
Användarvisningsbild
Nogo
Teslaägare
Inlägg: 455
Blev medlem: 15 jun 2021 10:03

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Inlägg av Nogo »

6000mil, visar 470km vid 100% och ca 75kWh vid beräkning årsmodell 2021.
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3584
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Inlägg av AAKEE »

Nogo skrev:
6000mil, visar 470km vid 100% och ca 75kWh vid beräkning årsmodell 2021.
Precis!

Du har stora cykler men bilen vilar med låg SOC så din huvudsakliga degradering är cyclic aging.
Då de flesta P ’21 börjar runt 80kWh så är ditt tapp cirka 6% nu, dvs ca 1% per 1000mil. Det kommer troligen avta lite med tiden.
Vet vi vilken range du hade vid 100% SOC när bilen var ny?
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1958
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Inlägg av pejvic »

Kan man lita på den här batterirapporten? Den säger att bilen har 91% av kapaciteten. Inget jag skall köpa men är mer nyfiken:

https://www.blocket.se/annons/stockholm ... l/98900546
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Inlägg av BrooklynS »

pejvic skrev:
Kan man lita på den här batterirapporten? Den säger att bilen har 91% av kapaciteten. Inget jag skall köpa men är mer nyfiken:

https://www.blocket.se/annons/stockholm ... l/98900546
Hur skall man veta om man kan lita på det eller inte? Jag gissar att de helt enkelt kollar antalet kilometer och delar med kapaciteten i procent. Sedan är nog "bra batterihälsa" inte 91% av ursprunget på en bil som inte gått 3000 mil ens... Snarare "dålig batterihälsa" - om det ens stämmer.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3584
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Inlägg av AAKEE »

BrooklynS skrev:
pejvic skrev:
Kan man lita på den här batterirapporten? Den säger att bilen har 91% av kapaciteten. Inget jag skall köpa men är mer nyfiken:

https://www.blocket.se/annons/stockholm ... l/98900546
Hur skall man veta om man kan lita på det eller inte? Jag gissar att de helt enkelt kollar antalet kilometer och delar med kapaciteten i procent. Sedan är nog "bra batterihälsa" inte 91% av ursprunget på en bil som inte gått 3000 mil ens... Snarare "dålig batterihälsa" - om det ens stämmer.
Precis.

Man måste veta hur de gjort för att få en uppfattning om ”värdet av värdet”.

Eftersom BMS:er ibland kan bli en del off krävs egentligen att man laddar fullt, kör tills bilen stannar och kollar på förbrukat energi (alt. sedan laddar fullt och ser hur mycket som går i). Annars vet man inte riktigt.

Det minsta man kan begära är en utlösning av BMS värde ”Nominal Full Pack om det ska vara något värde på deras ”91%”.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Skriv svar