Batteridegradering modellår 2019/20/21/22

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3226
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Inlägg av Niklas Z »

AAKEE skrev:
Niklas Z skrev:
Min bil fortsätter att få mer kapacitet. Nu i kväll hade jag 357 km räckvidd och 169 Wh/km i förbrukning vid 81 %. Det motsvarar 74,5 kWh. I somras låg det på 72 kWh, men sedan har det gradvis blivit bättre och bättre. Vet inte om det beror på bättre kalibrerad BMS eller om det beror på nya versioner av bilens programvara.
Vilken bil hade du?
M3LR USA-tillverkad augusti 2020, med Panasonicbatteriet.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Lillolle
Teslaägare
Inlägg: 24
Blev medlem: 09 maj 2021 06:38

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Inlägg av Lillolle »

M3LR juni 21 82 kWh batteriet 3200mil. 79,2kWh nu. räckvidd mellan 580/590 på mätaren. Förökt ladda efter Aake standard.
662930A2-A866-4433-9922-A0B0DA0891EC.jpeg
Model 3 lr 2021 82 kWh
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3528
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Inlägg av AAKEE »

Lillolle skrev:
M3LR juni 21 82 kWh batteriet 3200mil. 79,2kWh nu. räckvidd mellan 580/590 på mätaren. Förökt ladda efter Aake standard.
Ser ut att gå ypperligt att hålla batteriet i gott skick :)

LR med 82kWh brukar vara "cappade"(låsta) till ca 79kWh i energiappen så även om batteriet har högre kapacitet blir beräkningen inte just över 79.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Lillolle
Teslaägare
Inlägg: 24
Blev medlem: 09 maj 2021 06:38

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Inlägg av Lillolle »

AAKEE skrev:
Lillolle skrev:
M3LR juni 21 82 kWh batteriet 3200mil. 79,2kWh nu. räckvidd mellan 580/590 på mätaren. Förökt ladda efter Aake standard.
Ser ut att gå ypperligt att hålla batteriet i gott skick :)

LR med 82kWh brukar vara "cappade"(låsta) till ca 79kWh i energiappen så även om batteriet har högre kapacitet blir beräkningen inte just över 79.
Varför är de det?

Ps såg att bilden blev klippt energigrafen visas vid 50%. När jag kollade i vintras fick jag 78kWh.
Model 3 lr 2021 82 kWh
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3528
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Inlägg av AAKEE »

Lillolle skrev:
Varför är de det?

Ps såg att bilden blev klippt energigrafen visas vid 50%. När jag kollade i vintras fick jag 78kWh.

Det behövs 79 kWh för att nå den publicerade EPA-räckvidden. EPA-förbrukningen är 137Wh/km.

EPA-rangen är 358 miles, 576 km
79000/576 = 137 Wh/km.

Eftersom EPA-räckvidden normalt är max visad räckvidd, även om batteriet rymmer mer så blir det den maximala energin i beräkningen på energiappen.

M3P 2021 har samma princip, full range nås vid omkring 80.5kWh och det går aldrig få fram mer än runt 80.5 kWh i energiappen pga detta.

Med låg SOC kan det bli ett avrundningsfel som gör att det visas lite mer, jag har fått fram ca 81kWh på det sättet. Men trots nominal full pack på 81.6kWh och nominal remaining 82.0kWh så blev det 80.6kWh enligt energiappen.

Du bör ha lite mer SOC än 50% för att minska avrundningsfelet om du vill få ett så korrekt värde det går. (Fast det finns inget behov för det egentligen).

Det som gör att energiappen är cappad till 79kWh är i praktiken det som också gör att man kan ha en degradering av batteriet ned till 79kWh innan maximal räckvidd börjar minska.

Överkurs: ”Konstanten” 137Wh/km är bara konstant när batteriet håller 79kWh eller lägre kapacitet. När batteriet har högre kapacitet än ”degradation threshold” divideras den aktuella kapaciteten med maximal räckvidd för att bilen fortfarande ska visa full räckvidd och att räckvidden ska ticka ned när man kört en liten bit.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare
Inlägg: 1004
Blev medlem: 24 jan 2022 16:12

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Inlägg av Airlift »

M3P-21
FADB24BE-8E69-45F6-AD66-2847EB932AB4.jpeg
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1943
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Inlägg av pejvic »

Airlift skrev:
M3P-21
Utan AAKE-standard kan man misstänka? 75,6kwh?
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare
Inlägg: 1004
Blev medlem: 24 jan 2022 16:12

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Inlägg av Airlift »

pejvic skrev:
Airlift skrev:
M3P-21
Utan AAKE-standard kan man misstänka? 75,6kwh?
Tror den aldrig sett en BMS ”nollställning”.
Men en MIC som gått 600. Så kanske återhämtar värdet framgen?

Edit; Vid 100% soc gav gav det (587km @ 132 avg) 77,5.
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3226
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Inlägg av Niklas Z »

Min bil fortsätter att "få tillbaka" batterikapacitet. I natt laddade jag fullt och bilen fick stå ett par timmar så. Därefter visade energidiagrammet 480 km räckvidd och 155 Wh/km i förbrukning, dvs 74,4 kWh tillgängligt. När jag kom hem hade jag enligt diagrammet 523 km räckvidd och 121 Wh/km, vid 85 % nivå i batteriet, dvs kapacitet på 74,45 kWh i batteriet. Jag lät bilen stå knappt två timmar hemma, sen kollade jag igen på energidiagrammet. Då hade återstående räckvidd ökat till 53,5 mil (samma förbrukning som för två timmar sedan, naturligtvis) och batteriprocenten hade ökat till 87. Det blir alltså samma kapacitet i batteriet (74,41) som två timmar tidigare. Att bilen på detta sätt ställer om sig har jag ofta sett på senare tid, vilket jag gissar hänger ihop med ändringar av hur programvaran i bilen arbetar.
Jämfört med hur det var sommaren 2021 har jag "fått tillbaka" 2,5-3 kWh. Jag vet inte om det beror på bättre kalibrerad BMS, eller att nya mjukvaruversioner som laddats ned efter hand har bättre koll på batteriet.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Nogo
Teslaägare
Inlägg: 452
Blev medlem: 15 jun 2021 10:03

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Inlägg av Nogo »

Niklas Z skrev:
Min bil fortsätter att "få tillbaka" batterikapacitet. I natt laddade jag fullt och bilen fick stå ett par timmar så. Därefter visade energidiagrammet 480 km räckvidd och 155 Wh/km i förbrukning, dvs 74,4 kWh tillgängligt. När jag kom hem hade jag enligt diagrammet 523 km räckvidd och 121 Wh/km, vid 85 % nivå i batteriet, dvs kapacitet på 74,45 kWh i batteriet. Jag lät bilen stå knappt två timmar hemma, sen kollade jag igen på energidiagrammet. Då hade återstående räckvidd ökat till 53,5 mil (samma förbrukning som för två timmar sedan, naturligtvis) och batteriprocenten hade ökat till 87. Det blir alltså samma kapacitet i batteriet (74,41) som två timmar tidigare. Att bilen på detta sätt ställer om sig har jag ofta sett på senare tid, vilket jag gissar hänger ihop med ändringar av hur programvaran i bilen arbetar.
Jämfört med hur det var sommaren 2021 har jag "fått tillbaka" 2,5-3 kWh. Jag vet inte om det beror på bättre kalibrerad BMS, eller att nya mjukvaruversioner som laddats ned efter hand har bättre koll på batteriet.
Låter du ofta bilen stå med hög SOC så länge? Du har bra värden tycker jag. Hur långt har din rullat nu?

Jag ligger på 75kWh med 90% när jag beräknar. Mitt batteri visar nu 418km vid 90%. Var uppe vid 426 efter någon uppdatering.
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3226
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Inlägg av Niklas Z »

Nogo skrev:
Låter du ofta bilen stå med hög SOC så länge? Du har bra värden tycker jag. Hur långt har din rullat nu?

Jag ligger på 75kWh med 90% när jag beräknar. Mitt batteri visar nu 418km vid 90%. Var uppe vid 426 efter någon uppdatering.
Bilen har rullat 3600 mil.
Jag laddar väldigt sällan till 100 % och sällan till mer än 70 %. Senast jag laddade till 100 % var för drygt 8 veckor sedan. Bilen står oftast med 55 % eller mindre.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Elvis2022
Inlägg: 17
Blev medlem: 19 apr 2022 21:35

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Inlägg av Elvis2022 »

Laddade bilen på Suc ikväll och träffade en kille med M3 från 2019 AWD LR . Hans batteri har gått ner till 66Kw . Bilen har gått endast 4t mil. Med andra ord , kör bilen och ladda, tidenstand är avgörande för batteri och måndags exempel hos några av oss.
Användarvisningsbild
Fnorrr
Teslaägare
Inlägg: 8
Blev medlem: 12 nov 2021 16:21

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Inlägg av Fnorrr »

Försökt skumma igenom lite här men behöver nog lite råd.

Ska man gå för en 2019 sr+ eller lr i hänseende till degradering?
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3528
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Inlägg av AAKEE »

Fnorrr skrev:
Försökt skumma igenom lite här men behöver nog lite råd.

Ska man gå för en 2019 sr+ eller lr i hänseende till degradering?
Batterierna lär överleva bilen men LR har mindre cykler för samma körning och man kan hålla batteriet i lägre SOC över tid viljet ger mindre degradering.
Det syns i loggade data att SR degraderas lite fortare.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Elvis2022
Inlägg: 17
Blev medlem: 19 apr 2022 21:35

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Inlägg av Elvis2022 »

Fnorrr skrev:
Försökt skumma igenom lite här men behöver nog lite råd.

Ska man gå för en 2019 sr+ eller lr i hänseende till degradering?
Jag skulle verkligen gå på LR från 2019 . Däremot 2021 SR+ är riktigt fin speciellt med LPF ( kinabil) . SR plus från 2019 har verkligen liten batteri och med degraderingen blir det tufft.

Men allt bero hur du kör bilen, mest i stan då går även SR plus hur fint som helst. Det är långkörning speciellt vintertid som blir svåra.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3226
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Inlägg av Niklas Z »

Fnorrr skrev:
Försökt skumma igenom lite här men behöver nog lite råd.

Ska man gå för en 2019 sr+ eller lr i hänseende till degradering?
Det viktigaste är ditt körmönster och dina laddmöjligheter. För mig som inte kan ladda hemma, som mestadels använder bilen till korta körningar (< 10 mil/dag) samt ibland kör långresor (gärna bilsemestrar i Europa) är en M3LR perfekt. I och med att batteriet är stort behöver jag inte ladda så ofta till vardags, utan att behöva låta bilen stå med hög laddnivå särskllt ofta. Samtidigt har jag nytta av det stora batteriet (som också kan ta högre laddeffekt än ett mindre batteri) vid långfärderna. Jag har låg degradering. Efter knappt två år och 3600 mil visar den nu runt 75 kWh.
Ett annat användningsmönster hade dock kunnat resultera i ett annat svar på frågan vilken bil som är bäst att välja.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Skyltspurtaren
Teslaägare
Inlägg: 137
Blev medlem: 20 jan 2021 19:11
Ort: Stockholm

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Inlägg av Skyltspurtaren »

Ska man jämföra ”Battery Usable” eller ”Battery Capacity” med det värde på batteristorlek som energigrafen och lite räknande ger?

Jag räknar fortfarande fram värden på över 51 kWh på vår TM3SR+ 2021-03/Fremont med 4 000 mil på mätaren. ev-database säger att den har en Battery Usable-storlek på 51 kWh.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3528
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Inlägg av AAKEE »

Skyltspurtaren skrev:
Ska man jämföra ”Battery Usable” eller ”Battery Capacity” med det värde på batteristorlek som energigrafen och lite räknande ger?

Jag räknar fortfarande fram värden på över 51 kWh på vår TM3SR+ 2021-03/Fremont med 4 000 mil på mätaren. ev-database säger att den har en Battery Usable-storlek på 51 kWh.
Du ska räkna hela kapaciteten.

Har du hittat någon som skriver ut både capacity och usable är det stor risk att det är fel värden ändå.

Din bil har en kod på regbeviset( går även se på transportstyrelsen.se.

Står det E1C, E1L eller kanske E6C under ”variant” ?
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Skyltspurtaren
Teslaägare
Inlägg: 137
Blev medlem: 20 jan 2021 19:11
Ort: Stockholm

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Inlägg av Skyltspurtaren »

AAKEE skrev:
Står det E1C, E1L eller kanske E6C under ”variant” ?
Det står Variant E1LR och Teslas Option Code är MT320.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3528
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Inlägg av AAKEE »

Skyltspurtaren skrev:
Det står Variant E1LR och Teslas Option Code är MT320.
1L i den koden betyder Panasonic 2170L-batteriet.

Specen (Full Pack When New) var 55.4 kWh.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 677
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Inlägg av Dinsdale »

AAKEE skrev:
Fnorrr skrev:
Försökt skumma igenom lite här men behöver nog lite råd.

Ska man gå för en 2019 sr+ eller lr i hänseende till degradering?
Batterierna lär överleva bilen men LR har mindre cykler för samma körning och man kan hålla batteriet i lägre SOC över tid viljet ger mindre degradering.
Det syns i loggade data att SR degraderas lite fortare.
Att SR+ enligt loggad data degraderas lite fortare än LR, gäller det även modellerna med LFP-batterier?
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3589
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Inlägg av Tellus »

AAKEE skrev:
Skyltspurtaren skrev:
Det står Variant E1LR och Teslas Option Code är MT320.
1L i den koden betyder Panasonic 2170L-batteriet.

Specen (Full Pack When New) var 55.4 kWh.
När dom var nya hösten 2019, visade vår och många andras aldrig över 52kWh i scan my tesla eller uträkning i energigrafen. Vår visade 51,5kWh som mest. Dom kanske var låsta i början. Efter 2,5år/4300mil fanns 50kWh kvar i vår sr+. Välskött batteri men vilo SOC ofta runt 50%.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Skyltspurtaren
Teslaägare
Inlägg: 137
Blev medlem: 20 jan 2021 19:11
Ort: Stockholm

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Inlägg av Skyltspurtaren »

AAKEE skrev:
1L i den koden betyder Panasonic 2170L-batteriet.

Specen (Full Pack When New) var 55.4 kWh.
Topp, tack. Det högsta jag mätt upp är 53,5 kWh, det var efter två månader och ett par hundra mil.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3528
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Inlägg av AAKEE »

Dinsdale skrev:
Att SR+ enligt loggad data degraderas lite fortare än LR, gäller det även modellerna med LFP-batterier?
Det borde det inte.

Stora cykler sliter mer än små på de flesta lithiumbatterityper men LFP är relativt okänsliga för att köra 100% till 0%. LFP är därför ett bra val för bilar med ”litet” batteri där cyklerna blir större.

Den delen av degraderingen bör vara mycket mindre.

Calendar aging har vart ungefär lika i tidigare tester/ research.

Totalt sett borde de hålla ganska bra, minst som LR-bilar med NCA- och NMC-batterier.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3226
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Inlägg av Niklas Z »

Jag har lite funderingar kring hur Teslan visar laddning m m. Igår körde jag ner bilen till 0 % batterinivå. Därefter laddade jag fullt (stolpe med 3-fas 16A) och bilen säger då att den fått 74 kWh. I energidiagrammet visades då 474 km räckvidd vid förbrukning på 157 Wh/km, dvs 74,4 kWh i batteriet. Det som får mig att undra är bufferten nedtill. Vid visning 0 % har bilen ändå några kWh kvar och jag hade nog inte börjat tulla på den reserven, eftersom jag körde kanske en halvmil efter att den slog om från 1 % kvar till 0 % kvar. Jag hade bara fått ett meddelande om att jag borde ladda och det var försiktigt hållet.
Efter att ha kört idag gick nivån ner till 90 %, varvid den visade 457 km räckvidd och 148 Wh/km i energidiagrammet, dvs 75,2 kWh i kapacitet. Om jag ställde om från procent till range visade den 443 km, alltså motsvarande 492 km vid 100 %. Det är ett värde som ligger nära ursprungssiffran (tror bilen hade 310 miles ≈ 499 km).
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Skriv svar