Vinterkörning bakhulsdrift

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
jai134
Teslaägare

Vinterkörning bakhulsdrift

Inlägg av jai134 »

Jo, jag är rasande sugen på en model 3 efter provkörning igår och har hittat en som passar min budget 2019 long range rwd 484000. Nu är det så här att vi har ett ställe i Kopparberg och sista 4 km är slingrig grusväg uppför, nästan 200 höjdmeter fördelade på brant och flack backe. På vintern blir det is under snön så det ställer krav på bilen och dubbdäck är ett måste (framför allt nerför) och då kommer min fråga. Kommer jag både upp och ner med en bakhjulsdriven model 3 eller kommer jag att stå bitter med gråten i halsen, en halv mille fattigare, och inte komma fram?
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Vinterkörning bakhulsdrift

Inlägg av NEO »

jai134 skrev:
Jo, jag är rasande sugen på en model 3 efter provkörning igår och har hittat en som passar min budget 2019 long range rwd 484000. Nu är det så här att vi har ett ställe i Kopparberg och sista 4 km är slingrig grusväg uppför, nästan 200 höjdmeter fördelade på brant och flack backe. På vintern blir det is under snön så det ställer krav på bilen och dubbdäck är ett måste (framför allt nerför) och då kommer min fråga. Kommer jag både upp och ner med en bakhjulsdriven model 3 eller kommer jag att stå bitter med gråten i halsen, en halv mille fattigare, och inte komma fram?
484.000kr är big no no för en bakhjulsdriven 3.

En helt ny LR 3 går på 569k med 1.95% ränta och VSG i tre år (du sparar cirka 20000kr på två år att ha halvförsäkring mot hel) då är vi nere på 549k. För 65000kr får du en helt ny bil (som dessutom har massa nya fina finesser och mer i WLTP än LR RWDn)

Fyra nya års garanti är också värt en hel del, de är inte problemfria treorna om du tror det.

Tänk noga, jag tror inte backen i sig kanske är ett problem om du har bra dubbade, men en RWD Tesla är alltid RWD fast den slår de flesta RWD bilar av annat märke.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

Det verkar finnas en väldigt stor andel importerade Model 3 på blocket nu.
Importerad = ingen vagnskadeförsäkring, så mycket dyrare i försäkring tills bilen är tre år.

Ny MODEL 3 (”sr”) 560-70 = 490K efter miljöbilspremien.

Minus eventuella skillnader i försäkring etc.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Jonte73

Inlägg av Jonte73 »

AAKEE skrev:
Det verkar finnas en väldigt stor andel importerade Model 3 på blocket nu.
Importerad = ingen vagnskadeförsäkring, så mycket dyrare i försäkring tills bilen är tre år.

Ny MODEL 3 (”sr”) 560-70 = 490K efter miljöbilspremien.

Minus eventuella skillnader i försäkring etc.
Lägg till de 9900:- som inte syns förrän man lagt beställning.

Så 500.000 är priset
Användarvisningsbild
jai134
Teslaägare

Inlägg av jai134 »

Aha!! Det var ju bra tips :-) Toppen! Jag får helt enkelt prata med killarna i Segeltorp igen.
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Referralkod: ts.la/per28997

Inlägg av slugger75 »

Jag ska, till skillnad från de andra, faktiskt ta och svara på din fråga. Jag har nämligen just en sån bil, en LR RWD från 2019, räckvidd WLTP 600 km.

Ja, du kommer att ta dig fram utan problem, med dubbdäck. Jag har aldrig haft några problem med vår bil. Kör ofta i Norrland på vintern.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
jai134
Teslaägare

Inlägg av jai134 »

Tack så väldigt mycket för det!
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Om det är väldigt brant väg upp till stugan kanske snökedjor kunde vara något?

https://shop.tesla.com/sv_se/product/mo ... -snokedjor

Normala vägar i Norrland brukar vara välplogade och med bra framkomlighet, om det inte är snöstorm eller underkylt regn.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Användarvisningsbild
SimonB
Teslaägare

Inlägg av SimonB »

Jag har också en 600km wltp RWD och bor i Jämtland. Är och varit supernöjd. Har lagt i snökedjor i frunken. Men efter 9000mil har jag aldrig behövt ta ur de där ifrån förutom för sommarförvaring.

Så om du inte ska dra släp på vintern så skulle jag säga att du klarar dig gott och väl, precis som alla svenskar gjorde innan Zlatan började göra reklam för Volvo AWD. Då blev det genast ett måste att ha fyrhjulsdrift ;).
Användarvisningsbild
DanneB
Teslaägare

Inlägg av DanneB »

SimonB skrev:
Jag har också en 600km wltp RWD och bor i Jämtland. Är och varit supernöjd. Har lagt i snökedjor i frunken. Men efter 9000mil har jag aldrig behövt ta ur de där ifrån förutom för sommarförvaring.

Så om du inte ska dra släp på vintern så skulle jag säga att du klarar dig gott och väl, precis som alla svenskar gjorde innan Zlatan började göra reklam för Volvo AWD. Då blev det genast ett måste att ha fyrhjulsdrift ;).
Håller man sig bara på vanliga vägar, så klarar man sig garanterat med fram eller bakhjulsdrift. Men själv blir jag av mina kunder ofta utlurad på diverse skogsvägar och annat otyg, där jag inte skulle klara att ta mig fram utan fyrhjulsdrift vintertid.
Mina två senaste bilar har varit 4WD, då jag tröttnade på att fastna ute på vischan.

Frågan jag skulle ställa är om TS har kommit upp med en bakhjulsdriven bil tidigare? Om så är fallet, så kommer TS garanterat upp med en Tesla som är tyngre och ger mer tryck på däcken.
En annan fråga är markfrigången och skicket på vägen. Jag skaffade en bil med luftfjädring så jag kan höja bilen, just på grund av att jag ibland får åka där grusvägarna är rätt sönderkörda av skogsmaskiner och annat.
Kan också vara bra om det snöat mycket och det är oplogat.
Tesla Model S 90D
Dodde

Inlägg av Dodde »

Köp såna här för att vara säker på att komma fram. Har dock inte testat själv.

https://autosock.com/
Användarvisningsbild
jai134
Teslaägare

Inlägg av jai134 »

Ser onekligen väldigt smidiga ut. Att de är norska borgar väl för att de funkar på vintern. Jag är tveksam till om de håller bra om man har dubbdäck under?
Vad säger ni om denna då https://www.kvd.se/fast-pris/tesla-mode ... awd-125688
Den har nåt som vi behöver, dragkrok och är dessutom AWD.
Användarvisningsbild
jai134
Teslaägare

Inlägg av jai134 »

Hehe! Idag beställde vi en Model Y!
Dodde

Inlägg av Dodde »

jai134 skrev:
Hehe! Idag beställde vi en Model Y!
Gött! När är det lev.?
Användarvisningsbild
jai134
Teslaägare

Inlägg av jai134 »

Februari/mars :-)
Swede1

Inlägg av Swede1 »

Dodde skrev:
Köp såna här för att vara säker på att komma fram. Har dock inte testat själv.

https://autosock.com/
Lätta att dra på, kanske 30% mer grepp på is, men gick sönder i detta ganska snälla test.

Jämför ett par snökedjor av stål…. ;) Frälsningen kommer lättare 8-)

Att ha med sig sand kan också underlätta.
Användarvisningsbild
jai134
Teslaägare

Inlägg av jai134 »

Tack för alla svar! Vi köpte en Model Y istället, med dubbdäck. Det blir bra :-)
Skriv svar