Klimatanläggningssystemet behöver servas

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Klimatanläggningssystemet behöver servas

Inlägg av Tellus »

mikebike skrev:
Skyltspurtaren skrev:
Jag kan intyga att det var KAOS på SC både norr och söder om Stockholm den 7:e januari 2022. Jag var på båda. Det var -12C och värmeproblem var det alla pratade om. Fick tempsensorn fixad över helgen, grym service men efter det har det inte varit så kallt en enda dag inklusive en tur till fjällen så kan faktiskt inte svara på om det funkar…
Jag hämtade ut min bil den 18/2 och det har som sagt varit varmt sedan dess.....

MY LR 2022-03, no problems, 1350mil, står ute jämt, mån-fre jobb. -11 idag.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1549
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Klimatanläggningssystemet behöver servas

Inlägg av Klintan »

Tellus skrev:
mikebike skrev:
Skyltspurtaren skrev:
Jag kan intyga att det var KAOS på SC både norr och söder om Stockholm den 7:e januari 2022. Jag var på båda. Det var -12C och värmeproblem var det alla pratade om. Fick tempsensorn fixad över helgen, grym service men efter det har det inte varit så kallt en enda dag inklusive en tur till fjällen så kan faktiskt inte svara på om det funkar…
Jag hämtade ut min bil den 18/2 och det har som sagt varit varmt sedan dess.....

MY LR 2022-03, no problems, 1350mil, står ute jämt, mån-fre jobb. -11 idag.
Snabbladdat i minusgrader? Problemet uppträdde ofta i samband med SuC.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1047
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Klimatanläggningssystemet behöver servas

Inlägg av jeppe_sthlm »

Aha - jag hade snabbladdat i Ulricehamn, började låta konstigt halvvägs till Jönköping och säckade i Jönköping.
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Klimatanläggningssystemet behöver servas

Inlägg av Tellus »

Klintan skrev:
Tellus skrev:
mikebike skrev:
Skyltspurtaren skrev:
Jag kan intyga att det var KAOS på SC både norr och söder om Stockholm den 7:e januari 2022. Jag var på båda. Det var -12C och värmeproblem var det alla pratade om. Fick tempsensorn fixad över helgen, grym service men efter det har det inte varit så kallt en enda dag inklusive en tur till fjällen så kan faktiskt inte svara på om det funkar…
Jag hämtade ut min bil den 18/2 och det har som sagt varit varmt sedan dess.....

MY LR 2022-03, no problems, 1350mil, står ute jämt, mån-fre jobb. -11 idag.
Snabbladdat i minusgrader? Problemet uppträdde ofta i samband med SuC.
Nej, men gjorde det i MYP nyligen, ua.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1047
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Klimatanläggningssystemet behöver servas

Inlägg av jeppe_sthlm »

Värmen funkade hyggligt efter omstarten för ett par veckor sedan, men idag luktade det bränt vid förvärmningen och sen verkade den ha morsat. Testat hård omstart igen, men fortfarande felmeddelande. Tur man bor nära service center…hade nog inte ens gått att åka några längre sträckor i den här kylan utan igenisade rutor. Tid på måndag - det var otippat snabbt
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
Jordgubben
Teslaägare
Inlägg: 88
Blev medlem: 25 okt 2019 05:41

Re: Klimatanläggningssystemet behöver servas

Inlägg av Jordgubben »

Nu la min värme av igen, som tur är två mil hemifrån och bara någon minusgrad ute.. startade om två gånger och då kom värmen tillbaka men så fort jag började köra försvann den igen. Har ett varmgarage jag kan ha den i över natten iallafall. Så får se om den fungerar imorgon.

Någon som testat täcka för grillen i fronten? Känns som att det borde fungera om man har den övertäckt vintertid?
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1047
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Klimatanläggningssystemet behöver servas

Inlägg av jeppe_sthlm »

Nu börjar jag ledsna rejält på det här. Första tiden för reparation bokades den 16:e december, sedan har den blivit uppskjuten två gånger pga att det saknas delar. Sista budet är 30:e Januari.

Problemet är att bilen i praktiken är mer eller mindre okörbar utan värme. Att hålla rutorna fria från imma utan en packe torra handukar och hushållspapper är som förgjort. Vi har redan haft en rejäl close-call när det var som kallast.

Efter att bilen stått ett par veckor och vi använde den igen, så var hela innertaket taket fullt med kondensvatten. Det bokstavligen regnade i bilen, så det var bara att springa och hämta ett par badlakan och torka. Osäker på om inredningen fick någon form av fuktskada.

Vad gör man? Så länge bilen rullar så klassar ju varken Tesla eller försäkringen den som trasig och därmed finns ingen möjlighet till lånebil/hyrbil.
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
Buding
Teslaägare
Inlägg: 1
Blev medlem: 19 jan 2023 09:13

Re: Klimatanläggningssystemet behöver servas

Inlägg av Buding »

Hej,

Jag är nytt på forum.

Fick problem med värme för 2 dagar sedan. Meddelande på skärmen "Klimathåller inte tillgängligt pga systemfel".

Åkte till SC i Upplands Väsby. På min klagåmål om dimmad framrutan jag fick tips om att skaffa torrbollar i bilen :) Fan, vilket fantastisk tips för bilen för 0.5MSEK.

Killen i SC också nämnde att troligen det är värmeelement (kostnad ca.10kSEK) som måste bytas och det är inte kvalitee problem utan rent otur.

Ner jag frågade om det är känd fel och om de har sett liknande forut, svaret blev att "nej, det har vi inte sett tidigare".

Verkar som de fiesta fick temp sensorem byta. Hjälper detta och vad det kostar?

Tack för era tips.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Klimatanläggningssystemet behöver servas

Inlägg av Tellus »

jeppe_sthlm skrev: 19 jan 2023 08:38
Nu börjar jag ledsna rejält på det här. Första tiden för reparation bokades den 16:e december, sedan har den blivit uppskjuten två gånger pga att det saknas delar. Sista budet är 30:e Januari.

Problemet är att bilen i praktiken är mer eller mindre okörbar utan värme. Att hålla rutorna fria från imma utan en packe torra handukar och hushållspapper är som förgjort. Vi har redan haft en rejäl close-call när det var som kallast.

Efter att bilen stått ett par veckor och vi använde den igen, så var hela innertaket taket fullt med kondensvatten. Det bokstavligen regnade i bilen, så det var bara att springa och hämta ett par badlakan och torka. Osäker på om inredningen fick någon form av fuktskada.

Vad gör man? Så länge bilen rullar så klassar ju varken Tesla eller försäkringen den som trasig och därmed finns ingen möjlighet till lånebil/hyrbil.
Det låter skumt.
De fall jag har hört när värmen lägger av, så har tesla kommit och bärgat bilen och man får gratis lånebil.
Såklart är inte bilen användbar i minusgrader om inte värmen fungerar, bara parkera ute en natt så är det kört.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1047
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Klimatanläggningssystemet behöver servas

Inlägg av jeppe_sthlm »

Tellus skrev: 19 jan 2023 10:24
Det låter skumt.
De fall jag har hört när värmen lägger av, så har tesla kommit och bärgat bilen och man får gratis lånebil.
Såklart är inte bilen användbar i minusgrader om inte värmen fungerar, bara parkera ute en natt så är det kört.
Nja, första gången den lade av så var vi ute på resa. Jag hade förväntat mig att roadside assitance skulle bärga bilen och ge mig en hyrbil, men meddelandet var att så länge bilen går att köra så blir det ingen bärgning. Nu gick värmen igång efter en hård omstart den gången, så vi kom hem för egen maskin.
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Klimatanläggningssystemet behöver servas

Inlägg av mikebike »

jeppe_sthlm skrev: 19 jan 2023 11:00
Tellus skrev: 19 jan 2023 10:24
Det låter skumt.
De fall jag har hört när värmen lägger av, så har tesla kommit och bärgat bilen och man får gratis lånebil.
Såklart är inte bilen användbar i minusgrader om inte värmen fungerar, bara parkera ute en natt så är det kört.
Nja, första gången den lade av så var vi ute på resa. Jag hade förväntat mig att roadside assitance skulle bärga bilen och ge mig en hyrbil, men meddelandet var att så länge bilen går att köra så blir det ingen bärgning. Nu gick värmen igång efter en hård omstart den gången, så vi kom hem för egen maskin.
Jag blev ombedd att köra till Umeå ( från Sundsvall) när det hände mig 23/12 2020. Lyckligtvis funkade värmen på Julafton.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Jordgubben
Teslaägare
Inlägg: 88
Blev medlem: 25 okt 2019 05:41

Re: Klimatanläggningssystemet behöver servas

Inlägg av Jordgubben »

Fick min bil bärgad och fick hyrbil. Jag sa att bilen ej går att köra utan värme.

Fick tillbaka bilen efter någon dag och det var tydligen kompressorn som gett upp. Tydligen hade dom fått en dålig batch..

Samma fel två gånger känns inte så jättekul på en ett år gammal bil. Händer det igen säljer jag bilen..
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1430
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Klimatanläggningssystemet behöver servas

Inlägg av kenjon »

Min värme slutade funka när det var - 15 ute. Åkte till Norrköping, det visade sej att värmepumpssystemet var överfullt, de hade fyllt i för mycket gas (påstod de). Nu har det inte varit så kallt, så jag vet inte om de har löst problemet.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 17 kWh batteri
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3584
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Klimatanläggningssystemet behöver servas

Inlägg av AAKEE »

Jag trodde de stora mängderna av felutfall på värmen skulle vara löst efter barnsjukdomarna.

Det låter som att det fortfarande är relativt vanligt.

Min M3P -21 är en av de tidigaste med värmepump. Tappade värmen under en kväll efter en vecka vid nyår 20-21 och efter byte av sensorer hösten 21 har det (ta i trä) fungerat utan problem. Jag har ganska många SuC sessions i riktig vinter och det har inte vart något problem pga det.

Jag skulle inte köra i stark kyla utan värme med siktproblem iom isande rutor.

Jag skulle direkt säga att det är en trafikfara och att bilen inte körs en meter i det skicket.
Jag tror ioffsg tesla försöker fixa det men så länge vi ägare tar smällen och fixar och trixar och kör iskalla bilar med speciallösningar så blir det mer vårt problem än Teslas.

Får Tesla många bilar bärgade och många som stället krav kommer sannolikt problemet bli teslas istället för ägarnas och Tesla centralt måste lösa problemet en gång för alla.
Att gå med på att köra trots avsaknad av värme (i värsta fall med torrbollar) är att hjälpa Tesla på traven att slippa ta tag i det.

Jag förstår att det kanske finns de som inte har något direkt val, men kan man måste pressen på Tesla öka.
Kan de inte fixa felet får de väl lösa in bilarna med avdrag för körda mil etc, vilket sannolikt innebär att många får igen mer än begpriset idag :-)
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3589
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Klimatanläggningssystemet behöver servas

Inlägg av jonasl »

Det verkar ju vara löst på bilarna från Kina nu men de som kommer från Tyskland har problem istället?
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1047
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Klimatanläggningssystemet behöver servas

Inlägg av jeppe_sthlm »

Vicket jädra skämt. Har fått reparationen framflyttad 5 gånger. Värmen la av i mitten på december och nu har jag tid den 10:e mars. Någon lånebil har de inte och någon hyrbil vill de inte ge mig.

3 månader med en bil som inte går att använda när det är kallt. Vilket det typiskt är under vintermånaderna.
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
Jordgubben
Teslaägare
Inlägg: 88
Blev medlem: 25 okt 2019 05:41

Re: Klimatanläggningssystemet behöver servas

Inlägg av Jordgubben »

jeppe_sthlm skrev: 03 feb 2023 23:21
Vicket jädra skämt. Har fått reparationen framflyttad 5 gånger. Värmen la av i mitten på december och nu har jag tid den 10:e mars. Någon lånebil har de inte och någon hyrbil vill de inte ge mig.

3 månader med en bil som inte går att använda när det är kallt. Vilket det typiskt är under vintermånaderna.
Eftersom bilen inte går att köra när rutorna fryser så tycker jag du ska kräva bärgning. Så gjorde jag och fick bilen fixad snabbare än jag annars skulle fått.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Klimatanläggningssystemet behöver servas

Inlägg av Tellus »

Och lånebil är gratis om du har garanti kvar, 4år/8000mil. Och bärgning är som sagt bäst.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1047
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Klimatanläggningssystemet behöver servas

Inlägg av jeppe_sthlm »

Ja, kanske ska testa med bärgning igen.

Försökte med det första gången värmen pajade 30 mil hemifrån, men då sa de att så länge bilen rullade så var den körbar och skulle inte bärgas.

De har sedan några veckor tillbaka sagt att de kan ge mig en lånebil, det är bara att de har slut på lånebilar och vägrar svara på förfrågan om hyrbil via chatten. Det är ju hopplöst när man inte kan prata med någon.
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Klimatanläggningssystemet behöver servas

Inlägg av Tellus »

https://motorbranschen.mrf.se/expertpan ... l-lanebil/

Dom ska betala lånebil, får du merkostnader tex bensin/diesel ska dom betala det också, minus eventuellt avdrag för mindre slitage på din bil, schablon 100kr/dag

Så det är bara att åka och hyra bil, elbil helst och skicka räkningen till Tesla.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Klimatanläggningssystemet behöver servas

Inlägg av Bjelke »

Skulle vara intressant att få ett skriftligt svar om att bilen enligt dom går bra
att köra utan klimatanläggningen, vintertid ofta trafikfarligt liksom…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3584
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Klimatanläggningssystemet behöver servas

Inlägg av AAKEE »

Bjelke skrev: 04 feb 2023 15:04
Skulle vara intressant att få ett skriftligt svar om att bilen enligt dom går bra
att köra utan klimatanläggningen, vintertid ofta trafikfarligt liksom…
Ganska enkelt,

Antingen vägrar man köra direkt pga trafikfara= bärgning.

Eller så kör man tills det immar igen och gör samma sak då (plus, helst några bilder från det till media inkl. Teslas ”order” att köra vidare.)

Så länge vi accepterar Teslas farliga approach till detta kommer inget ändras särskilt fort.

Jag har bild på igenimmad framruta när min värmeanläggning dig för två år sedan, om någon behöver låna.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Hoglund
Inlägg: 3
Blev medlem: 04 aug 2019 12:56

Reservdelar kupévärme... Klimatanläggningssystemet behöver servas

Inlägg av Hoglund »

Nu har vi varit utan värme i kupén ganska länge… Som flera påpekat så begränsar det kraftigt hur bilen kan användas vintertid.
Reservdel ”PTC heater” är nu tydligen på väg till Europa.
Bra att veta: om man har hyrbilsförsäkring så hjälper Tesla till med Stilleståndsintyg.
parenek4
Inlägg: 9
Blev medlem: 07 okt 2022 16:22

Re: Klimatanläggningssystemet behöver servas

Inlägg av parenek4 »

Samma problem med ptc heater på min m3 -19 väntar på reservdelar sedan 26 feb nästa estimerade tiden 5 maj. Gissa om det blir flera teslor i min familj efter att jag har lyckats att ta mig ur denna kabbala?
Användarvisningsbild
Knalle
Teslaägare
Inlägg: 5
Blev medlem: 20 nov 2022 16:56

Re: Klimatanläggningssystemet behöver servas

Inlägg av Knalle »

Har din verkstad fått hem ptc-heater?
Jag väntar också men tesla Uppsala har lånat ut en bil till mig över en månad nu..
Skriv svar