Klimatanläggningssystemet behöver servas

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
weizf
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 25 apr 2021 19:40

Klimatanläggningssystemet behöver servas

Inlägg av weizf »

Några fler M3 ägare med samma fel?

Fick notisar vid uppstart ett par ggr men fungerade ändå. Nu har AC/värme lagt av helt och hållet lagom tills man ska åka iväg norrut för ledighet.

Hard/soft reset fungerar inte.

*L3 2021
Jonte73
Inlägg: 163
Blev medlem: 25 feb 2021 10:10

Re: Klimatanläggningssystemet behöver servas

Inlägg av Jonte73 »

weizf skrev:
Några fler M3 ägare med samma fel?

Fick notisar vid uppstart ett par ggr men fungerade ändå. Nu har AC/värme lagt av helt och hållet lagom tills man ska åka iväg norrut för ledighet.

Hard/soft reset fungerar inte.

*L3 2021
Hade samma problem för nån vecka sedan då det var riktigt kallt.
Körde 2 vanliga reset och sedan en Hard reset (avstängning) i 10 min innan jag startade upp den.
Lät den sedan stå med campingläget på och efter ca 10 min så kom värmen tillbaka.
Användarvisningsbild
weizf
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 25 apr 2021 19:40

Re: Klimatanläggningssystemet behöver servas

Inlägg av weizf »

weizf skrev:
Några fler M3 ägare med samma fel?

Fick notisar vid uppstart ett par ggr men fungerade ändå. Nu har AC/värme lagt av helt och hållet lagom tills man ska åka iväg norrut för ledighet.

Hard/soft reset fungerar inte.

*L3 2021
Tack för tipset, men camp mode (och alla andra alt) är grå-markerade tsm med felmedd om att värme är ur funktion pga systemfel, så gick inget vidare.

Känns ju dessvärre som kvalitetsproblemen fortsätter för Tesla om man inte ens kan räkna med att man får värme i bilen första vintern:).

Nåja, Inställd resa och ingen chans till låne/hyrbil..Stackarna som får detta problem under resa.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Klimatanläggningssystemet behöver servas

Inlägg av mikebike »

weizf skrev:
weizf skrev:
Några fler M3 ägare med samma fel?

Fick notisar vid uppstart ett par ggr men fungerade ändå. Nu har AC/värme lagt av helt och hållet lagom tills man ska åka iväg norrut för ledighet.

Hard/soft reset fungerar inte.

*L3 2021
Tack för tipset, men camp mode (och alla andra alt) är grå-markerade tsm med felmedd om att värme är ur funktion pga systemfel, så gick inget vidare.

Känns ju dessvärre som kvalitetsproblemen fortsätter för Tesla om man inte ens kan räkna med att man får värme i bilen första vintern:).

Nåja, Inställd resa och ingen chans till låne/hyrbil..Stackarna som får detta problem under resa.
Det blir spännande att åka norrut över Jul......
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
weizf
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 25 apr 2021 19:40

Re: Klimatanläggningssystemet behöver servas

Inlägg av weizf »

mikebike skrev:
weizf skrev:
weizf skrev:
Några fler M3 ägare med samma fel?

Fick notisar vid uppstart ett par ggr men fungerade ändå. Nu har AC/värme lagt av helt och hållet lagom tills man ska åka iväg norrut för ledighet.

Hard/soft reset fungerar inte.

*L3 2021
Tack för tipset, men camp mode (och alla andra alt) är grå-markerade tsm med felmedd om att värme är ur funktion pga systemfel, så gick inget vidare.

Känns ju dessvärre som kvalitetsproblemen fortsätter för Tesla om man inte ens kan räkna med att man får värme i bilen första vintern:).

Nåja, Inställd resa och ingen chans till låne/hyrbil..Stackarna som får detta problem under resa.
Det blir spännande att åka norrut över Jul......
Kostnaden för att vara barnens miljöhjälte…en glorifierad frysbox :D
Jonte73
Inlägg: 163
Blev medlem: 25 feb 2021 10:10

Re: Klimatanläggningssystemet behöver servas

Inlägg av Jonte73 »

weizf skrev:
weizf skrev:
Några fler M3 ägare med samma fel?

Fick notisar vid uppstart ett par ggr men fungerade ändå. Nu har AC/värme lagt av helt och hållet lagom tills man ska åka iväg norrut för ledighet.

Hard/soft reset fungerar inte.

*L3 2021
Tack för tipset, men camp mode (och alla andra alt) är grå-markerade tsm med felmedd om att värme är ur funktion pga systemfel, så gick inget vidare.

Känns ju dessvärre som kvalitetsproblemen fortsätter för Tesla om man inte ens kan räkna med att man får värme i bilen första vintern:).

Nåja, Inställd resa och ingen chans till låne/hyrbil..Stackarna som får detta problem under resa.
Ajdå.. ja det var ju jäkligt surt.
Ja jag råkade ut för det på en lite tripp med familjen och det var då -17.
Fick köra i nästan 10 mil utan värme tills vi kom fram till SUC där jag vågade stanna och köra omstarterna.
Tesla hade ca 2 veckor innan bytt sensorerna som de haft problem med gällande värmen..
Funkade väl sådär kan man ju säga…
Det är spännande att köra Tesla ibland
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3584
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Klimatanläggningssystemet behöver servas

Inlägg av AAKEE »

Jag fick varningen nyss, med kall kupe som följd( -25 ute).

Satt kvar i bilen efter parkering i garaget m.ht ett telefonsamtal och då kom värmen tillbaka och varningen försvann.

Min bil är ett år, fick första värmetappet efter en vecka, då stod det ”klimathållaren är otillgänglig”.
Sen fungerade värmen till tidig höst, då det hände igen, efter det bytte SC tre tryckgivare och sen dess har det fungerat bra till idag.

Troligt fungerar värmen imorrn igen utan varning men det känns osäkert att lita på i jan-feb i norra sverige och kanske -35 på längre resor.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Klimatanläggningssystemet behöver servas

Inlägg av themax »

AAKEE skrev:
Troligt fungerar värmen imorrn igen utan varning men det känns osäkert att lita på i jan-feb i norra sverige och kanske -35 på längre resor.
Blir mer och mer tveksam att byta in nuvarande Model 3 2019 utan värmepump till Model Y med. Ok, den är inget under av värme den heller om man jämför med tidigare bilar jag haft, men den försöker i alla fall.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Blaifred
Inlägg: 13
Blev medlem: 28 nov 2021 11:13

Re: Klimatanläggningssystemet behöver servas

Inlägg av Blaifred »

Går det att få någon form att uppfattning om hur utbrett värmeproblemen är? Man blir ju blind när man läser problemtrådar i forum då jag antar att alla utan problem lyckligt lallar vidare.
Det här är utan tvekan största våndan för mig som blivande M3LR-ägare. Tanken på att i Orsa finnmark på väg mot fjällen tappa värmen när det är -25 ute är skrämmande.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3584
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Klimatanläggningssystemet behöver servas

Inlägg av AAKEE »

Blaifred skrev:
Går det att få någon form att uppfattning om hur utbrett värmeproblemen är? Man blir ju blind när man läser problemtrådar i forum då jag antar att alla utan problem lyckligt lallar vidare.
Det här är utan tvekan största våndan för mig som blivande M3LR-ägare. Tanken på att i Orsa finnmark på väg mot fjällen tappa värmen när det är -25 ute är skrämmande.
Det verkar vara en hel del problem. Svårt veta andelen med strul.

Min var ju off i ca 20 min igår, kom igåbg i garaget vid parkering. Kärt en del i stan och stått med värme på idag ett par ggr så den har fungerat UA idag trots -25- -28.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Klimatanläggningssystemet behöver servas

Inlägg av Dafro »

Ett par 12v värmefläktar kanske inte vore så dumt att ha med sig om det är -20. Finns en fördel med fosilbil alltså ändå.
27,8 kWp solceller
Norge67
Inlägg: 16
Blev medlem: 07 okt 2021 09:24

Re: Klimatanläggningssystemet behöver servas

Inlägg av Norge67 »

Bilens värme funkade typ 1 dag förr mej, funkar best om jag kör fläkten på typ 3,4 och värme på 22. Har bokad tid 27/12.
Teslabybon
Inlägg: 2
Blev medlem: 14 dec 2021 21:23

Re: Klimatanläggningssystemet behöver servas

Inlägg av Teslabybon »

Kört drygt 15 mil idag i 26-27 minus utan problem och med perfekt värme i kupén. Model 3 - 2021.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3584
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Klimatanläggningssystemet behöver servas

Inlägg av AAKEE »

Teslabybon skrev:
Kört drygt 15 mil idag i 26-27 minus utan problem och med perfekt värme i kupén. Model 3 - 2021.
Samma för mig, idag.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
hknsvnssn
Teslaägare
Inlägg: 1
Blev medlem: 02 aug 2021 18:39

Re: Klimatanläggningssystemet behöver servas

Inlägg av hknsvnssn »

Körde Stockholm - Malmö häromdagen, i höjd med Helsingborg slutade kupévärmen att fungera och med meddelandet ”klimatanläggningssystemet behöver servas”. Det var nollgradigt ute och det blev svalt i kupén. Bokade service vid framkomsten till Malmö. Dagen efter fungerade kupévärmen av sig själv och på förmiddagen ringde en vänlig dam från Tesla i Malmö och ville ha lite fler detaljer och lovade återkomma. Vilket hon gjorde efter ett par timmar och berättade att det var ett mjukvarufel i min 3:a och att det skulle åtgärdas i en kommande uppdatering. Trevligt bemötande och värmen fortsätter att fungera.
JockeM3LR
Inlägg: 2
Blev medlem: 23 dec 2021 07:03

Re: Klimatanläggningssystemet behöver servas

Inlägg av JockeM3LR »

Hämtade en ny M3LR för två veckor sedan. Första långresan så slutade värmen fungera mitt i småländska skogarna. Visserligen bara -5, men det blev snabbt kallt i bilen. Hard/soft reset hjälpte inte. Men efter 1h gick värmen igång efter att jag stängt av värmen helt och satt på den igen.
Service inbokad efter nyår.
Mycket besviken på min helt nya drömbil...
Användarvisningsbild
Olten
Teslaägare
Inlägg: 124
Blev medlem: 31 jul 2021 00:12

Re: Klimatanläggningssystemet behöver servas

Inlägg av Olten »

JockeM3LR skrev:
Hämtade en ny M3LR för två veckor sedan. Första långresan så slutade värmen fungera mitt i småländska skogarna. Visserligen bara -5, men det blev snabbt kallt i bilen. Hard/soft reset hjälpte inte. Men efter 1h gick värmen igång efter att jag stängt av värmen helt och satt på den igen.
Service inbokad efter nyår.
Mycket besviken på min helt nya drömbil...
Trist. Jag har haft min lika länge men inte (ännu) haft problem. Noterat att jag aldrig varit med om en bil som förlorar värmen i kupen när man stänger av bilen så fort som M3 p.g.a glastaket. Här hade det varit smartare med ett riktigt isolerat tak för bättre energieffektivitt. Jag menar vad har man för nytta av ett glastak uppåt?
Jonte73
Inlägg: 163
Blev medlem: 25 feb 2021 10:10

Re: Klimatanläggningssystemet behöver servas

Inlägg av Jonte73 »

Olten skrev:
JockeM3LR skrev:
Hämtade en ny M3LR för två veckor sedan. Första långresan så slutade värmen fungera mitt i småländska skogarna. Visserligen bara -5, men det blev snabbt kallt i bilen. Hard/soft reset hjälpte inte. Men efter 1h gick värmen igång efter att jag stängt av värmen helt och satt på den igen.
Service inbokad efter nyår.
Mycket besviken på min helt nya drömbil...
Trist. Jag har haft min lika länge men inte (ännu) haft problem. Noterat att jag aldrig varit med om en bil som förlorar värmen i kupen när man stänger av bilen så fort som M3 p.g.a glastaket. Här hade det varit smartare med ett riktigt isolerat tak för bättre energieffektivitt. Jag menar vad har man för nytta av ett glastak uppåt?
Taket brukar vara uppåt…
Skämt åsido. Men bilen har ju panoramatak och det innebär ju att det är glas.
Vad hade du förväntat dig?
Användarvisningsbild
weizf
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 25 apr 2021 19:40

Re: Klimatanläggningssystemet behöver servas

Inlägg av weizf »

Liten update.

Fick ”fast-track” på SC ink lånebil (Ursprungligt bokad tid var början av Januari), så Julen räddad i vart fall och grym service.

Var hw fel i värmepumpen, så allt utbytt.

Får se om det dyker upp igen.
Användarvisningsbild
Rudlund
Teslaägare
Inlägg: 1
Blev medlem: 02 mar 2021 19:32

Re: Klimatanläggningssystemet behöver servas

Inlägg av Rudlund »

Jag hade samma problem nu i veckan när jag skulle göra en tur mellan Västerås-Luleå. Kör en LR -21 (uttagen mars)
Hela vägen upp till Ö-vik gick bra och det var runt -10 hela vägen upp. Jag laddade bara en liten stund i Övik för att sedan ladda en längre stund i Umeå för att passa på att käka.
Knappade in SuC Umeå och drog vidare och 3 mil innan Umeå hör jag hur förkonditionerningen drar igång på allvar samtidigt som temperaturen har gått ner till närmare -20 och några minuter senare så kom felkoden "klimatanläggningssystemet behöver servas". Jag fortsätter i en kall bil sista milen och när jag anländer till Umeå så gör jag en omstart av bilen innan jag börjar ladda. Laddning börjar och värmen hoppar igång nästan direkt efter att man hör en klunkade ljud under bilen.

Efter att läst andra trådar så verkar det vara något mjukvarufel som ställer till det. Vad jag kan läsa mig till så verkar det som att när det blir för kallt ute och när den ska förkonditionera batteriet så kan värmen i bilen försvinna.

När vi sedan åkte hem så hände samma sak, den började förvärma inför en SUC och då dog värmen i bilen. Valde att starta om och sedan köra utan navigering då fungerade det utmärkt. När det sedan blev lite varmare ute så fungerade förvärmen som den skulle inför SuC.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Klimatanläggningssystemet behöver servas

Inlägg av mikebike »

Perfekt. Imorgon skall vi åka för att äta jullunch. Prognosen säger minus 11 grader.

Fast i Norrland med en bil utan värmeanläggning! :evil:
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Jonte73
Inlägg: 163
Blev medlem: 25 feb 2021 10:10

Re: Klimatanläggningssystemet behöver servas

Inlägg av Jonte73 »

mikebike skrev:
Perfekt. Imorgon skall vi åka för att äta jullunch. Prognosen säger minus 11 grader.

Fast i Norrland med en bil utan värmeanläggning! :evil:
Ha en God Jul får man säga då….
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Klimatanläggningssystemet behöver servas

Inlägg av mikebike »

Jonte73 skrev:
mikebike skrev:
Perfekt. Imorgon skall vi åka för att äta jullunch. Prognosen säger minus 11 grader.

Fast i Norrland med en bil utan värmeanläggning! :evil:
Ha en God Jul får man säga då….
Det värsta är inte att bilen är trasig, det värsta är att det varit problem med värmepumparna i snart ett år.
Jag har fått servicetid. Den 3/1. I Umeå.
Vi bor i Stockholm.

Nu ångrar jag min MY-beställning.
Annan elbil eller avgasbil?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3584
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Klimatanläggningssystemet behöver servas

Inlägg av AAKEE »

mikebike skrev:
Perfekt. Imorgon skall vi åka för att äta jullunch. Prognosen säger minus 11 grader.

Fast i Norrland med en bil utan värmeanläggning! :evil:
Jag fick det felmeddelandet i förrgår kväll.
Värmen återkom vid parkering i garage.
Fungerade fint igår( 200km i -25- -28), och fint hela dagen idag(-15, 270km).

Jag har fått trycksensorer bytta, så min VP i sig är nog frisk.
Vi får hoppas på en snar lösning med firmware och att det faktiskt löser problemet.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Klimatanläggningssystemet behöver servas

Inlägg av mikebike »

AAKEE skrev:
mikebike skrev:
Perfekt. Imorgon skall vi åka för att äta jullunch. Prognosen säger minus 11 grader.

Fast i Norrland med en bil utan värmeanläggning! :evil:
Jag fick det felmeddelandet i förrgår kväll.
Värmen återkom vid parkering i garage.
Fungerade fint igår( 200km i -25- -28), och fint hela dagen idag(-15, 270km).

Jag har fått trycksensorer bytta, så min VP i sig är nog frisk.
Vi får hoppas på en snar lösning med firmware och att det faktiskt löser problemet.
Jag har inte tillgång till garage. Har startat om skärmen utan förbättring.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Skriv svar