Klimatanläggningssystemet behöver servas

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
masitaly
Teslaägare
Inlägg: 36
Blev medlem: 29 okt 2021 20:40

Re: Klimatanläggningssystemet behöver servas

Inlägg av masitaly »

Hämtade min bil förra veckan och fick samma problem, fick en ny firmware utskickas idag. Hoppas det löser problemet.

”Hej Rickard, Har skickat ut en ny firmware till dig som borde hjälpa dig med värmen i bilen. Detta är en mjukvaro problem som har kommit till bilarna, AC kompressorn i bilen stänger inte ventilerna som den ska villket orsakar detta. Testa intstalera den och se om det blir bättre. MVH Tesla service”
Användarvisningsbild
weizf
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 25 apr 2021 19:40

Re: Klimatanläggningssystemet behöver servas

Inlägg av weizf »

masitaly skrev:
Hämtade min bil förra veckan och fick samma problem, fick en ny firmware utskickas idag. Hoppas det löser problemet.

”Hej Rickard, Har skickat ut en ny firmware till dig som borde hjälpa dig med värmen i bilen. Detta är en mjukvaro problem som har kommit till bilarna, AC kompressorn i bilen stänger inte ventilerna som den ska villket orsakar detta. Testa intstalera den och se om det blir bättre. MVH Tesla service”
Intressant. Vad innebär fw installation mot vanlig installation? Fortsatt samma sw versionsnr eller är det en ny och isf vilken?
Användarvisningsbild
Larsf
Teslaägare
Inlägg: 29
Blev medlem: 15 sep 2021 23:38
Ort: Falun

Re: Klimatanläggningssystemet behöver servas

Inlägg av Larsf »

Fick nyss detta sms verkar vara en lösning på gång
Tesla-uppdatering: Du kanske har upplevt ojämn värme i din Model 3 under kalla väderförhållanden. Du kan inom kort uppdatera din bils programvara till version 2021.44.30 för förbättrad funktionalitet under vintern. För bästa upplevelse med värmen, använd klimatsystemet på fullt Auto-mode, knappen för AUTO blir blå när du har valt rätt. Svara STOP om du inte längre vill ta emot SMS.
Tesla Model 3 LR 2021
Användarvisningsbild
Jordgubben
Teslaägare
Inlägg: 88
Blev medlem: 25 okt 2019 05:41

Re: Klimatanläggningssystemet behöver servas

Inlägg av Jordgubben »

Larsf skrev:
Fick nyss detta sms verkar vara en lösning på gång
Tesla-uppdatering: Du kanske har upplevt ojämn värme i din Model 3 under kalla väderförhållanden. Du kan inom kort uppdatera din bils programvara till version 2021.44.30 för förbättrad funktionalitet under vintern. För bästa upplevelse med värmen, använd klimatsystemet på fullt Auto-mode, knappen för AUTO blir blå när du har valt rätt. Svara STOP om du inte längre vill ta emot SMS.
Fick samma SMS en timme efter att min värme gav upp.

Skrutit så mycket över värmen i bilen, på 5 minuter är rutorna tinade och bilen varm trots -28 grader ute. Inte det minsta problem att hålla den varm! Men helt plötsligt fick jag samma felmeddelande som ni andra i tråden och ingen värme alls... gjorde ett serviceärende och efter några minuter såg jag att någon startade värmen i bilen.

Nu startar värmen och står bilen still går det att få bastu i den men när man kör så blir det sakta men säkert kallare och efter några mil är det 4-5 grader bara. Hoppas på mjukvaruuppdateringen! Men märkligt att det funkat i kallare väder utan problem.
Användarvisningsbild
possum
Teslaägare
Inlägg: 13
Blev medlem: 23 aug 2021 16:42

Re: Klimatanläggningssystemet behöver servas

Inlägg av possum »

Samma skit här. MY21 med värmepumpen och under den senaste tidens kyla här uppe i de norra delarna av landet får jag samma fel, vcfront_a447. Man får köra i skoteroverall och rutan isar igen, totlat livsfarligt. Jag har naturligtvis bokat in service men det här tillsammans med version 11 som gömmer defroster och sätesvärmare i undermenyer ökar inte direkt min tilltro till Teslan som vinterbil...
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Klimatanläggningssystemet behöver servas

Inlägg av mikebike »

Jag börjar bokstavligt talat få kalla fötter inför bytet till Model Y....
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1267
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Klimatanläggningssystemet behöver servas

Inlägg av slugger75 »

mikebike skrev:
Jag börjar bokstavligt talat få kalla fötter inför bytet till Model Y....
Jag med…
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Klimatanläggningssystemet behöver servas

Inlägg av mikebike »

Nu har jag haft kontakt med SC.
Problemen med svajande värme anses vara relaterat till 2021.44.25.2 och skall som tidigare nämnts åtgärdas med en mjukvaruuppdatering.

Värmesystem som lägger av helt är ett annat problem, och jag jag hade 44.5 när jag drabbades.
Nu funkar värmen, men jag har ändå ett besök på SC bokat till den 7/1.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
timanle
Teslaägare
Inlägg: 9
Blev medlem: 17 mar 2021 22:18

Re: Klimatanläggningssystemet behöver servas

Inlägg av timanle »

Vad trevligt.
Jag har ingen värme i bilen.... men jag kan trösta mig med "Light Show".
Underbart Tesla.

Nästa gång rutorna ramlar ut kan jag roa mig med pruttljud.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Klimatanläggningssystemet behöver servas

Inlägg av mikebike »

timanle skrev:
Vad trevligt.
Jag har ingen värme i bilen.... men jag kan trösta mig med "Light Show".
Underbart Tesla.

Nästa gång rutorna ramlar ut kan jag roa mig med pruttljud.
Jag har inte ens ljusshow...
Men värmen är tillbaks.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
timanle
Teslaägare
Inlägg: 9
Blev medlem: 17 mar 2021 22:18

Re: Klimatanläggningssystemet behöver servas

Inlägg av timanle »

Varför prioriterar inte Tesla "fixen" för bilar i kallt klimat?
Inte svårt att pusha ut uppdateringen till bilar norr om vissa breddgrader...
Användarvisningsbild
Klafver94
Teslaägare
Inlägg: 29
Blev medlem: 10 aug 2021 20:29
Ort: Piteå

Re: Klimatanläggningssystemet behöver servas

Inlägg av Klafver94 »

Totalt värdelöst, hur kan Tesla hålla på med dessa uppdateringar som om vartannat slår ut viktiga system i bilen? Hittills har jag blivit av med torkare, helljus, AP, farthållare och nu senast VÄRME i diverse uppdateringar. Frös halvt ihjäl hem från Luleå i Söndags, -18⁰ sista biten. Mina fötter var som två isklumpar. Värst av allt med skiten är att värmen fungerar när jag står på SuC, vilket betyder att det är mjukvarurelaterat och inte hårdvara.
Hade hellre sett att värmepumpen va trasig, för saker går sönder, men när företag fuckar upp uppdatering på uppdatering då blir man bara less. Nästa gång bilen fungerar kommer jag aldrig att uppdatera den.
Tack för att jag fick skriva av mig, älskar min bil ändå :D

Nuvarande FW: 2021.44.25.2
Hata Skellefteå :*
Nect
elbilist
Inlägg: 1547
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Klimatanläggningssystemet behöver servas

Inlägg av Nect »

Klafver94 skrev:
Totalt värdelöst, hur kan Tesla hålla på med dessa uppdateringar som om vartannat slår ut viktiga system i bilen? Hittills har jag blivit av med torkare, helljus, AP, farthållare och nu senast VÄRME i diverse uppdateringar. Frös halvt ihjäl hem från Luleå i Söndags, -18⁰ sista biten. Mina fötter var som två isklumpar. Värst av allt med skiten är att värmen fungerar när jag står på SuC, vilket betyder att det är mjukvarurelaterat och inte hårdvara.
Hade hellre sett att värmepumpen va trasig, för saker går sönder, men när företag fuckar upp uppdatering på uppdatering då blir man bara less. Nästa gång bilen fungerar kommer jag aldrig att uppdatera den.
Tack för att jag fick skriva av mig, älskar min bil ändå :D

Nuvarande FW: 2021.44.25.2
Är det inte härligt med att vara betatestare? Snart kanske Tesla släpper den färdiga produkten Model One :lol:

Ja skämt… :D

Har sagt det tidigare men det är förjäkligt att man inte betatestar viktiga funktioner innan de skickas ut till bilarna…Tror bannemig att Spelen har bättre kvalitetskontroll än övrig mjukvara…
Mantrat verkar vara fort men fel även på mjukvarusidan.
Senast redigerad av Nect, redigerad totalt 1 gånger.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
Klafver94
Teslaägare
Inlägg: 29
Blev medlem: 10 aug 2021 20:29
Ort: Piteå

Re: Klimatanläggningssystemet behöver servas

Inlägg av Klafver94 »

Värst av allt var att jag fick rådet av teknisk support att slå på avancerat (uppdateringsfrekvens). Hur mycket problem hade jag inte haft då?
Känns som att man kör SAAB.
Hata Skellefteå :*
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Klimatanläggningssystemet behöver servas

Inlägg av Dafro »

Klafver94 skrev:
Värst av allt var att jag fick rådet av teknisk support att slå på avancerat (uppdateringsfrekvens). Hur mycket problem hade jag inte haft då?
Känns som att man kör SAAB.
SAAB? Var väl inte så mycket sw strul i dom eller, visst kunde centerskärmen tappa rader men det var ju hw fel. Eller tänker du att dom lite egna/speciella så är det ju sant men dom släppte ju aldrig något som inte var färdigtestat, kanske därför dom gick i konkurs dock.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
Klafver94
Teslaägare
Inlägg: 29
Blev medlem: 10 aug 2021 20:29
Ort: Piteå

Re: Klimatanläggningssystemet behöver servas

Inlägg av Klafver94 »

Nalta eljest menar jag. SAAB hade mycket egna lösningar och var fin på sitt sätt men lustiga fel och genvägar i vissa hänseenden. Missförstå mig rätt nu. Självklart var det inte OTA uppdateringar jag jämförde ;)
Hata Skellefteå :*
Användarvisningsbild
timanle
Teslaägare
Inlägg: 9
Blev medlem: 17 mar 2021 22:18

Re: Klimatanläggningssystemet behöver servas

Inlägg av timanle »

Två frågor till er som blev av med värmen:
1. Kom problemen efter 2021.44.25.2?
Hos mig försvann värmen dagen innan uppdateringen.

2. Är era problem intermittenta? Händer det att ni får tillbaka värmen under någon scenario?
Hos mig är värmen helt borta oavsett vad jag än gör.
Användarvisningsbild
easyliving
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 28 aug 2020 11:32

Re: Klimatanläggningssystemet behöver servas

Inlägg av easyliving »

timanle skrev:
Två frågor till er som blev av med värmen:
1. Kom problemen efter 2021.44.25.2?
Hos mig försvann värmen dagen innan uppdateringen.

2. Är era problem intermittenta? Händer det att ni får tillbaka värmen under någon scenario?
Hos mig är värmen helt borta oavsett vad jag än gör.
1. Tror det. Problemet uppstod efter uppdatering. Bilen har fungerat fint i minus 10 grader tidigare.

2. Ja. Om man avbryter navigationen till SuC så kommer det lite värme men absolut inte 19-20 grader. Snarare 10 grader i kupén. Problemet har bara uppstått en gång och det var med en kall bil som förvärmde batteriet inför Suc som låg 15 mil bort i minus 16 grader utomhus. Efter flera timmars körning hoppar värmen igång igen.
Jonte73
Inlägg: 163
Blev medlem: 25 feb 2021 10:10

Re: Klimatanläggningssystemet behöver servas

Inlägg av Jonte73 »

timanle skrev:
Två frågor till er som blev av med värmen:
1. Kom problemen efter 2021.44.25.2?
Hos mig försvann värmen dagen innan uppdateringen.

2. Är era problem intermittenta? Händer det att ni får tillbaka värmen under någon scenario?
Hos mig är värmen helt borta oavsett vad jag än gör.
1. Nej det uppstod på nån 36. Version
2. Värmen kom tillbaka efter omstart. Funkade i en vecka efter det.
3. Bilen är såld och ny är beställd.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Klimatanläggningssystemet behöver servas

Inlägg av TiborBlomhall »

Information som Tesla skickar ut till ägarna via SMS:
Du kan ha upplevt tidvis nedsatt uppvärmningsprestanda i extremt kallt väder på din bil. Du kan inom kort uppdatera din fordonsprogramvara till version 2021.44.30 för förbättrad funktionalitet under vinterförhållanden. För bästa uppvärmningsupplevelse, använd HVAC i helautomatiskt läge, AUTO-knappen blir blå när den är rätt vald.
Enligt Tesla Sverige kommer länder som upplever extremt kallt klimat just nu, såsom Finland och Sverige prioriteras först.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Klimatanläggningssystemet behöver servas

Inlägg av mikebike »

timanle skrev:
Två frågor till er som blev av med värmen:
1. Kom problemen efter 2021.44.25.2?
Hos mig försvann värmen dagen innan uppdateringen.

2. Är era problem intermittenta? Händer det att ni får tillbaka värmen under någon scenario?
Hos mig är värmen helt borta oavsett vad jag än gör.
1. Nej, med 2021.44.5
2. Värmen kom tillbaks efter en natt med laddning.

Efter ovanstående har jag installerat 2021.44.25.2 i förhoppning om att detta skulle lösa problemet, men jag har förstått att det är den versionen som orsakar problem #2. :?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Klimatanläggningssystemet behöver servas

Inlägg av Maw »

Det har även uppmärksammats i Kanada. Kanske kan nedanstående vara till någon lite hjälp i vissa fall?

https://driveteslacanada.ca/model-y/tes ... developed/
According to an email from Tesla Mobile Service sent to another one of our readers, the automaker is currently developing a fix for the issue. Unfortunately there is no timeline on when it will be ready.

Until it is ready, Tesla has the following recommendations to hopefully prevent the issue from happening in the first place.

“Current mitigations are to precondition the vehicle 30-60 minutes prior to departure, use recirculating air mode and use auto mode. Symptoms may still occur when driving in climates -15°C and below. If heat does not return please park vehicle in a warmer location and allow vehicle to warm up.
Användarvisningsbild
Gutbambino
Teslaägare
Inlägg: 1
Blev medlem: 20 jun 2021 07:49

Re: Klimatanläggningssystemet behöver servas

Inlägg av Gutbambino »

Är det någon som har fått det fixat ännu?
Är det inte dags att man gör en kollektiv stämningsansökan?
Är sjukt trött på detta...
Användarvisningsbild
EmanuelH
Teslaägare
Inlägg: 3
Blev medlem: 01 jan 2022 18:39

Re: Klimatanläggningssystemet behöver servas

Inlägg av EmanuelH »

Drabbades idag. Sundsvall-Stockholm i minus 15 till minus 5 utan värme. Och utan värme på vindrutan funkar det heller inte att få bort saltstänket. Blir till att stanna för att skrapa rutan när sikten är helt borta. Det här felet är inte ett komfortproblem ”bara”. Det är ett allvarligt säkerhetsfel. Kommer inte att kunna rekommendera Tesla med gott samvete efter detta.
Tr veckors väntan på service. Nästa veckas fjällresa ställer vi in. Suck.
Nect
elbilist
Inlägg: 1547
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Klimatanläggningssystemet behöver servas

Inlägg av Nect »

EmanuelH skrev:
Drabbades idag. Sundsvall-Stockholm i minus 15 till minus 5 utan värme. Och utan värme på vindrutan funkar det heller inte att få bort saltstänket. Blir till att stanna för att skrapa rutan när sikten är helt borta. Det här felet är inte ett komfortproblem ”bara”. Det är ett allvarligt säkerhetsfel. Kommer inte att kunna rekommendera Tesla med gott samvete efter detta.
Tr veckors väntan på service. Nästa veckas fjällresa ställer vi in. Suck.
Kräv hyrbil med anledning av att bilen inte går att köra säkert?
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Skriv svar