Klimatanläggningssystemet behöver servas

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Klimatanläggningssystemet behöver servas

Inlägg av Fredrik j »

Dafro skrev:
Klafver94 skrev:
Värst av allt var att jag fick rådet av teknisk support att slå på avancerat (uppdateringsfrekvens). Hur mycket problem hade jag inte haft då?
Känns som att man kör SAAB.
SAAB? Var väl inte så mycket sw strul i dom eller, visst kunde centerskärmen tappa rader men det var ju hw fel. Eller tänker du att dom lite egna/speciella så är det ju sant men dom släppte ju aldrig något som inte var färdigtestat, kanske därför dom gick i konkurs dock.
Saab hade ju problem med vevhusventilationen som man uppdaterade i över tio olika versioner. Varje uppdatering gav nya problem och beskedet från verkstan var alltid att allt skulle lösas med nästa uppdatering. Visserligen inte OTA men helt tydligt provade man sig fram på kundernas bilar.
Användarvisningsbild
Slicedserve
Teslaägare
Inlägg: 5
Blev medlem: 20 sep 2019 19:50
Ort: Saltsjöbaden

Re: Klimatanläggningssystemet behöver servas

Inlägg av Slicedserve »

timanle skrev:
Två frågor till er som blev av med värmen:
1. Kom problemen efter 2021.44.25.2?
Hos mig försvann värmen dagen innan uppdateringen.

2. Är era problem intermittenta? Händer det att ni får tillbaka värmen under någon scenario?
Hos mig är värmen helt borta oavsett vad jag än gör.


1. Detta hände innan uppdateringen. Har nu uppdaterat och kört en dag i -5°, inga problem än. Man måste förstås kräva att detta aldrig händer pga säkerhetsrisk vid långa resor.
2. När det hände förra veckan så startade värmen igen efter att bilen parkerats en halvtimme. Detta var innan uppdateringen. Vågade dock inte köra vidare utan hyrde bil för resa till fjällen...
alapoikela
Inlägg: 22
Blev medlem: 01 nov 2021 11:10

Re: Klimatanläggningssystemet behöver servas

Inlägg av alapoikela »

Råkade ut för detta 4 dagen jag ägde bilen...

Uppdaterade till 2021.44.25.2 på julafton, hade då haft bilen 2 dagar utan problem. Dock hade jag inte laddat över 80% dessa dagar (återkommer till detta).

På Annandagjul skulle vi göra en lång semesterresa upp till Pajala. Frid och fröjd så åkte vi från Kalmar med 75% laddat. Slog in resan och bilen rekommenderade ett laddstopp på SC Tindered.

Kommer dit med 6 % och börjar ladda. Laddningen går bra och jag har ställt in gränsen på 90%. När jag passerar 80% så märker jag att det börjar blåsa kalluft. tänkte just då inte mer på det utan inväntade 90% och slutade ladda. Fortsatte min färd och märkte hur temp sjönk i bil samt att jag inte fick nån värme. Det va ca -10 ute så det sjönk rätt kraftigt. Svängde in efter nån mil och gjorde några omstarter. Fick igång värmen igen för att sedan sluta funka igen.

Ringde Tesla Road service som sa precis samma sak, gör omstarter etc etc. Hörde på dem att det va extremt många andra som ringde in pga detta fel.

Nåja, efter nån mer omstart så funka värmen igen. Jag kom överrens med supporten att fortsätta resan och återkomma om värmen la av igen.

Frid och fröjd igen så fortsatte vi resan. Värmen fungerade och familjen va glada. Vi började närma oss nästa laddstopp som va vid Tystberga SC. Anlände med ca 10% och påbörjade laddningen.

Allt gick bra, men ungefär efter 80% så la värmen av igen och det börjades blåsa kalluft. Shit tänkte jag, ska det strula igen..... Nu hade tempen sjunkit åter och va ca -13 grader...

Avslutade laddningen och satt och svor en hel del i bilen. Körde lite grann och värmen hoppa igång igen. Puhh tänkte jag, men tji fick man igen då värmen la av efter nån mil.... Stannade och gjorde ett antal omstarter. Ändrade däckstorlek (fick detta som tips från supporten) och åter igen hoppa värmen igång.

Fortsatte resan och kom till Södertälje där det va tjockt med trafik (hade varit en bil som brunnit). Det gick riktigt sakta och farten va väl ca 5-10 km/h. Åter igen så la värmen av! Nu kunde jag inte stanna pga kö. Tempen i kupen sjönk till 4 grader tills trafiken började flyta på.

Kunde stanna och göra några omstarter igen, återigen hoppade värmen igång. Körde vidare för att sedan ladda vid SC uppsala men då la värmen av igen... Då fick jag nog och ringde Tesla Road service och begärde bärgning av bilen...

Efter lite strul och letande efter hyrbil så löste det sig tillslut. Fick en tråkig och riktigt trött merca C-klass hybrid (horribel med 1030300 knappar och dåligt utrymme..)

Bilen bärgades till Tesla Sthlm, där jag fick meddelande att det byttes 2 delar på / omkring värmepumpen....
Användarvisningsbild
Fladric
Teslaägare
Inlägg: 52
Blev medlem: 24 apr 2021 09:45

Re: Klimatanläggningssystemet behöver servas

Inlägg av Fladric »

Min bil (2021 model 3 LR uthämtad i mars) har varit in på verkstad för detta fel ett antal gånger sen jag köpte den.
Andra dagen jag ägde den försvann värmen, fick den åtgärdad direkt (fyllde på gas).
Sensorer byttes någon vecka senare men då hade det redan blivit "varmt" ute så fick aldrig testa om värmen funkade som den skulle.

I oktober när det blev kallt igen så tappade jag värmen helt när jag stod och laddade, omstart hjälpte inte.
Bilen åkte in på verkstad och stod där över 1 månad för byte av kompressor och ventilpaket.
Hämtade ut bilen efter bytet och bilen var fortfarande svinkall och tog lååång tid innan den fick upp någon värme, typ som en gammal diesel-Mercedes från 80-talet.

Lämnade in bilen igen och denna gång tog det nån vecka innan jag fick tillbaka den, mjukvaruuppdatering var det som gjorts.
Denna gång funkade bilen i 1 vecka innan felkoden kom tillbaka.

In på verkstad igen, denna gång hade ett AC-rör gått sönder så allt kylmedie var borta. Tog nån dag att laga det, fick hämta ut bilen i mellandagarna.

Tycker fortfarande min bil är kallare än vad andra Teslor är med värmepump, i morse tog det ca 30 min innan jag fick värme i kupen (var ca -3 grader ute).
Känns sådär! Ligger just nu på SW-version 2021.44.25.2
Senast redigerad av Fladric, redigerad totalt 1 gånger.
2021 vit Tesla Model 3 LR med drag
2021 grå Tesla Model Y LR
Användarvisningsbild
Jordgubben
Teslaägare
Inlägg: 88
Blev medlem: 25 okt 2019 05:41

Re: Klimatanläggningssystemet behöver servas

Inlägg av Jordgubben »

Fladric skrev:
Tycker fortfarande min bil är kallare än vad andra Teslor är med värmepump, i morse tog det ca 30 min innan jag fick värme i kupen.
Känns sådär! Ligger just nu på SW-version 2021.44.25.2
Oj, jo 30 min är "extremt" länge. Min har tinade rutor och varm kupé på ca 5 minuter trots -25 grader ute.

Har tappat värmen några gånger själv, men hoppas på att den nya uppdateringen (2021.44.30) har löst det. Återstår att se om några dagar när det kryper ner under -20 igen.
Användarvisningsbild
Fladric
Teslaägare
Inlägg: 52
Blev medlem: 24 apr 2021 09:45

Re: Klimatanläggningssystemet behöver servas

Inlägg av Fladric »

Jordgubben skrev:
Fladric skrev:
Tycker fortfarande min bil är kallare än vad andra Teslor är med värmepump, i morse tog det ca 30 min innan jag fick värme i kupen.
Känns sådär! Ligger just nu på SW-version 2021.44.25.2
Oj, jo 30 min är "extremt" länge. Min har tinade rutor och varm kupé på ca 5 minuter trots -25 grader ute.

Har tappat värmen några gånger själv, men hoppas på att den nya uppdateringen (2021.44.30) har löst det. Återstår att se om några dagar när det kryper ner under -20 igen.
Ja det tycker jag med men Tesla säger att det är "within spec" så att säga :) Men jag har sagt att jag tycker den är för kall ändå så de jobbar på en lösning.
2021 vit Tesla Model 3 LR med drag
2021 grå Tesla Model Y LR
Användarvisningsbild
easyliving
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 28 aug 2020 11:32

Re: Klimatanläggningssystemet behöver servas

Inlägg av easyliving »

Som många andra fick jag värmeproblem i mellandagarna på en M3 LR 2021. Ojämn värme istället för ingen värme alls är nog min beskrivning av felet. Efter några dagar i lite mildare klimat funkar värmen ok men nu vibrerar det som en diesel i bilens framdel när bilen ska värmas upp. Låter som om något sitter löst. Vibrationerna känns ut i ratten men slutar efter några minuter och då fungerar bilen normalt igen. Uppdaterad till 2021.44.30.

Någon annan som känt av detta? Service bokad nästa vecka.

Trots detta fel så känns det som om Tesla är förlåtna. Är det normalt eller har jag blivit en fanboi?
Användarvisningsbild
Fladric
Teslaägare
Inlägg: 52
Blev medlem: 24 apr 2021 09:45

Re: Klimatanläggningssystemet behöver servas

Inlägg av Fladric »

easyliving skrev:
Som många andra fick jag värmeproblem i mellandagarna på en M3 LR 2021. Ojämn värme istället för ingen värme alls är nog min beskrivning av felet. Efter några dagar i lite mildare klimat funkar värmen ok men nu vibrerar det som en diesel i bilens framdel när bilen ska värmas upp. Låter som om något sitter löst. Vibrationerna känns ut i ratten men slutar efter några minuter och då fungerar bilen normalt igen. Uppdaterad till 2021.44.30.

Någon annan som känt av detta? Service bokad nästa vecka.

Trots detta fel så känns det som om Tesla är förlåtna. Är det normalt eller har jag blivit en fanboi?
Jag hade samma i morse. Vill tro att det är is på ett fläktblad eller liknande! :)
2021 vit Tesla Model 3 LR med drag
2021 grå Tesla Model Y LR
Användarvisningsbild
easyliving
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 28 aug 2020 11:32

Re: Klimatanläggningssystemet behöver servas

Inlägg av easyliving »

Fladric skrev:
easyliving skrev:
Som många andra fick jag värmeproblem i mellandagarna på en M3 LR 2021. Ojämn värme istället för ingen värme alls är nog min beskrivning av felet. Efter några dagar i lite mildare klimat funkar värmen ok men nu vibrerar det som en diesel i bilens framdel när bilen ska värmas upp. Låter som om något sitter löst. Vibrationerna känns ut i ratten men slutar efter några minuter och då fungerar bilen normalt igen. Uppdaterad till 2021.44.30.

Någon annan som känt av detta? Service bokad nästa vecka.

Trots detta fel så känns det som om Tesla är förlåtna. Är det normalt eller har jag blivit en fanboi?
Jag hade samma i morse. Vill tro att det är is på ett fläktblad eller liknande! :)
Intressant. Nu har bilen stått i plusgrader över natten så ska testa att blåsa på värmen ordentligt på kall bil idag och se om det bara är isbildning.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Klimatanläggningssystemet behöver servas

Inlägg av NiklasTesla »

Lös problemet och gör återkallelse på alla bilar med LFV-PUMP/"Octavalve". Detta låter mer hårdvarufel som man hoppas kunna lösa med mjukvara (får se om det går). Problemet har funnits sedan Model 3 med LFV-PUMP/"Octavalve släpptes.

Kan bara "killgissa" men vi får se.

MVH
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: Klimatanläggningssystemet behöver servas

Inlägg av Dexter86 »

NiklasTesla skrev:
Lös problemet och gör återkallelse på alla bilar med LFV-PUMP/"Octavalve". Detta låter mer hårdvarufel som man hoppas kunna lösa med mjukvara (får se om det går). Problemet har funnits sedan Model 3 med LFV-PUMP/"Octavalve släpptes.

Kan bara "killgissa" men vi får se.

MVH
Inte hänt något hittills så tvek på dom löser det
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Klimatanläggningssystemet behöver servas

Inlägg av mikebike »

Nu har jag fått meddelande i appen om att det finns en uppdatering. Jag antar att det är 2021.44.30, men jag skall ändå lämna in bilen på fredag eftersom de skall byta en sensor, och fixa bakluckan.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
ICEGrinder
Teslaägare
Inlägg: 46
Blev medlem: 23 okt 2016 19:16

Re: Klimatanläggningssystemet behöver servas

Inlägg av ICEGrinder »

Hade en spännande resa norrut i mellandagarna. Tappade först, som många andra, värmen helt vid utetemperatur runt -16, hela familjen i bilen. Omstart etc utan framgång. Roadside assistance ville att jag skulle uppgradera till senaste mjukvaran (vilket då var juluppdateringen) och det löste problemet. Körde sen ett antal dagar i minusgrader utan problem, men sen på vägen söderut dog värmen igen. Hade då läst på lite och sett att .30-mjukvaran skulle adressera en del problem gällande värmepumpen så jag installerade den i Hudiksvall och sen funkade värmen perfekt hela vägen hem till Stockholm. Noterade även att värmen kändes betydligt jämnare efter uppdatering till .30, tidigare har bilen blåst extremt varm luft till och från även med klimatanläggningen inställd på 20 grader, men nu kändes det betydligt bättre.

Frågan är väl om man ska boka tid hos SC. Verkar inte som att det finns någon permanent lösning på det här problemet ännu, kanske bäst att avvakta?
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Klimatanläggningssystemet behöver servas

Inlägg av mikebike »

mikebike skrev:
Nu har jag fått meddelande i appen om att det finns en uppdatering. Jag antar att det är 2021.44.30, men jag skall ändå lämna in bilen på fredag eftersom de skall byta en sensor, och fixa bakluckan.
Näe, jag skall INTE lämna in bilen på fredag eftersom de inte fått hem reservdelar. Ny tid den 19:e. :evil:
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Jordgubben
Teslaägare
Inlägg: 88
Blev medlem: 25 okt 2019 05:41

Re: Klimatanläggningssystemet behöver servas

Inlägg av Jordgubben »

Ingen förbättring med 2021.44.30 för min del iallafall.

Låååångsam uppvärming av bilen imorse och minusgrader i kupen i slutet av den endast 2 mil långa resan. Hoppas värmen går igång vid hemresan, -28 grader idag.
Tomas L
Inlägg: 317
Blev medlem: 09 apr 2019 14:12

Re: Klimatanläggningssystemet behöver servas

Inlägg av Tomas L »

Fick VCFRONT_a447 i lördags på min M3 LR uthämtad i slutet av mars 2021.

Tidigare på dagen så hade vi åkt fram och tillbaka till en bekant 2 mil bort för att lämna grejer. Temperaturen var -28C som lägst. På vägen tillbaka kände vi en lukt i bilen (bränd plast/elektronik?) under en kort stund. När jag senare på dagen skulle använda bilen så fick jag felmeddelandet "Klimatanläggningssystemet behöver servas" och felkoden VCFRONT_a447. Värmen fungerade ö h inte. På lördagkvällen så körde jag bilen till jobbet där jag kan köra in den i varmgarage och tina/torka ur bilen. När jag stod framför porten så hörde jag plötsligt värmepumpen starta och jag kunde komma åt klimatkontrollerna och justera temperatur. Jag trodde då att felet var temporärt. Men när jag hämtade bilen ett dygn senare (igår), så var felet tillbaka och jag har varit utan värme sedan dess.

Ett annan detalj som jag har märkt är att subwofern har slutat fungera(!), vilket märks väldigt väl när man lyssnar på musik. Jag har f ö haft problem med värmen tidigare; när jag hämtade ut bilen så fungerade inte värmen, vilket gjorde att bilen kördes direkt till verkstad och enligt loggen så utfördes: "Replace Refrigant Pressure/Temperature Sensors".

Plastlukten, avsaknaden av värme och subwoofer gör att jag misstänker att det inte enbart är fel på värmeanläggningen. Jag har felanmält men har ingen lust att köra 230 km till närmaste serviceställe utan värme. Väntar på återkoppling.
M3 LR AWD EAP 2021
nysmask
Inlägg: 3
Blev medlem: 10 jan 2022 20:07

Re: Klimatanläggningssystemet behöver servas

Inlägg av nysmask »

Var i fjällen förra veckan och hade uppgraderat till 2021.44.30 (för att slippa VCFRONT_a447).
Körde en kort stäcka och fick felet. Tappade även diskanten på dom främre högtalarna?!
Ringde tesla supporten som bad mig starta om bilen (Säkerhet->Stänga av bilen)
efter omstart så kom värmen tillbaka.

På vägen hem efter supercharging i Gävle (ett laddstop Model Y Lofsdalen -> Stockholm) så kom inte värmen ingång igen. Stannade nästa avfart och gjorde en "restart".
Då kom värmen igång igen.

Skall in på Service slutat av Januari vi får se vad tesla har för lösning.

En annan bug i 2021.44.30 är om man spelar spel exempelvis soduku så lägger vänster delen av displayen när man börja köra igen. Den visar bara en stilla stående bil.
Inga vägmarkeringar eller andra bilar.
Tomas L
Inlägg: 317
Blev medlem: 09 apr 2019 14:12

Re: Klimatanläggningssystemet behöver servas

Inlägg av Tomas L »

Jag har gjort ett par reset (fot på bromsen och hålla in rattknapparna), men det har tyvärr inte gjort någon skillnad på min bil. När jag kom hem idag och parkerat på gården så startade värmepumpen och kontrollerna för klimatanläggningen kom tillbaka. Men det kom aldrig någon värme och kontrollerna försvann igen efter några minuter.
M3 LR AWD EAP 2021
Användarvisningsbild
Skyltspurtaren
Teslaägare
Inlägg: 138
Blev medlem: 20 jan 2021 19:11
Ort: Stockholm

Re: Klimatanläggningssystemet behöver servas

Inlägg av Skyltspurtaren »

Då har även vår TM3SR+ 2021 (mars) fått åka in för "VCFRONT_a447: Klimatanläggningssystemet behöver servas".

Långresa planerad, hade förvärmt och laddat till 100 %. Utetemp -12C, varm kupé vid start, kom exakt 1 km innan det blev galet kallt inne i bilen. Supporten tipsade om "byt hjulkonfiguration" och "installera om 2021.44.30, jag skickar ut den igen". Inget hjälpte.

Lånebil och snabb service av SC Segeltorp, en arbetsdag senare och "We found a faulty sensor" samt byte av "PT Sensor, Low Pressure" och "PT Sensor, High Pressure" är bilen tillbaka. Fick dessutom service bulletinen med O-ringen i bakluckans motor fixad. Samt bilen nytvättad, grym service!

Funkar det då? Ingen aning, nu är det ju varmt igen. Drar dock hundra mil norrut på torsdag...
Tomas L
Inlägg: 317
Blev medlem: 09 apr 2019 14:12

Re: Klimatanläggningssystemet behöver servas

Inlägg av Tomas L »

Upptäckte nu på morgonen att det blivit en "oljefläck" på golvet där jag parkerat min M3 i söndags, se bild. Det är flera bilar som stått på ungefär samma plats, men fläcken är precis mellan framdäcken, under "motorhuven", där jag stod parkerad. Kan det vara olja från värmepump/octovalve? Det kan förklara den märkliga lukt som vi kände i bilen strax innan värmen pajade.
IMG_7618 (1).jpeg
M3 LR AWD EAP 2021
Användarvisningsbild
tobias_rullar
Teslaägare
Inlägg: 104
Blev medlem: 24 maj 2021 21:14

Re: Klimatanläggningssystemet behöver servas

Inlägg av tobias_rullar »

Tomas L skrev:
Upptäckte nu på morgonen att det blivit en "oljefläck" på golvet där jag parkerat min M3 i söndags, se bild. Det är flera bilar som stått på ungefär samma plats, men fläcken är precis mellan framdäcken, under "motorhuven", där jag stod parkerad. Kan det vara olja från värmepump/octovalve? Det kan förklara den märkliga lukt som vi kände i bilen strax innan värmen pajade.
IMG_7618 (1).jpeg
Hmm är du säker på att det är olja? Eller kan det vara kylarvätska?

Elmotorerna är oljekylda och ska någon form av oljekylare. Vad jag förstått hämtas värme från motorerna och jag gissar det sker mha kylarvätska. Iaf används kylarvätska för att reglera temperaturen i batteriet.

Vet du hur kylarvätska för en ICE luktar? Iaf är det samma typ av kylarvätska Telsa använder (etanolbaserad enligt manualen) dock blir den inte lika varm och kanske inte luktar lika mycket pga det.
Tomas L
Inlägg: 317
Blev medlem: 09 apr 2019 14:12

Re: Klimatanläggningssystemet behöver servas

Inlägg av Tomas L »

tobias_rullar skrev:
Tomas L skrev:
Upptäckte nu på morgonen att det blivit en "oljefläck" på golvet där jag parkerat min M3 i söndags, se bild. Det är flera bilar som stått på ungefär samma plats, men fläcken är precis mellan framdäcken, under "motorhuven", där jag stod parkerad. Kan det vara olja från värmepump/octovalve? Det kan förklara den märkliga lukt som vi kände i bilen strax innan värmen pajade.
IMG_7618 (1).jpeg
Hmm är du säker på att det är olja? Eller kan det vara kylarvätska?

Elmotorerna är oljekylda och ska någon form av oljekylare. Vad jag förstått hämtas värme från motorerna och jag gissar det sker mha kylarvätska. Iaf används kylarvätska för att reglera temperaturen i batteriet.

Vet du hur kylarvätska för en ICE luktar? Iaf är det samma typ av kylarvätska Telsa använder (etanolbaserad enligt manualen) dock blir den inte lika varm och kanske inte luktar lika mycket pga det.
51% säker på att det var olja, gissningsvis från värmepump/octovalve. Det var rätt liten mängd och som du ser på bilden, kladdig och gulaktig. Jag har tyckt att min värmepump ibland har låtit "extremt" mycket och haft ojämn gång, jag har nästan skämts lite grann när jag stannat vid övergångsställen och fått frågande blickar eftersom värmepumpen beslutat sig för att varva upp. :?

Kollegan frågade Tesla vid en service och de säger att det är "normalt". Men de har inte hört mitt "jetplan"...
M3 LR AWD EAP 2021
Användarvisningsbild
tobias_rullar
Teslaägare
Inlägg: 104
Blev medlem: 24 maj 2021 21:14

Re: Klimatanläggningssystemet behöver servas

Inlägg av tobias_rullar »

Tomas L skrev:
51% säker på att det var olja, gissningsvis från värmepump/octovalve. Det var rätt liten mängd och som du ser på bilden, kladdig och gulaktig. Jag har tyckt att min värmepump ibland har låtit "extremt" mycket och haft ojämn gång, jag har nästan skämts lite grann när jag stannat vid övergångsställen och fått frågande blickar eftersom värmepumpen beslutat sig för att varva upp. :?

Kollegan frågade Tesla vid en service och de säger att det är "normalt". Men de har inte hört mitt "jetplan"...
Såvitt jag vet finns det endast 4 sorters vätskor, av någon mängd, i en Tesla. Bara 1 är en olja.
  1. Kylarvätska
  • Spolarvätska
  1. Bromsvätska
  1. Olja i motorerna
Förutom ovan 4 så finns det ytters lite olja (max någon eller några centiliter) i gasen till AC / värmepumpen (för att smörja kompressorn) och det fördelat i hela den slingan. Den pölen ser ut att vara betydligt större än så.

Är det olja och den kommer från din bil så är det rimligast att det kommer från någon av motorerna.

Troligast är att den pölen inte kommer från din bil. Likväl rekommenderar jag dig att leta om du kan hitta rester i / underbilen och det innan du kör något mer. Har det läckt från en motor bör det ha hamnat på någon plastdel och sedan runnit ner på golvet. Tycker det borde finnas rester på själva motorn också. Men enklast är nog att leta längs med skarvar på plasten under bilen.

På en ICE är det, mer eller mindre, skrot av motorn efter bara några sekunder utan oljetryck. Det bör inte vara lika katastrof på en elmotor men oljan finns ändå där av en anledning.

Här är en länk till en intressant youtube hur Teslas värmesystem med värmepump fungerar.
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37

Re: Klimatanläggningssystemet behöver servas

Inlägg av Jaegaern »

Kan vara värt att titta på denna länk om problemet med att den slutar värma.
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022

Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV

Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
Användarvisningsbild
possum
Teslaägare
Inlägg: 13
Blev medlem: 23 aug 2021 16:42

Re: Klimatanläggningssystemet behöver servas

Inlägg av possum »

Jaegaern skrev:
Kan vara värt att titta på denna länk om problemet med att den slutar värma.
Om det är så att detta beror på att "kylflärpen" i grillen fastnar i öppet läge pga isbildning, borde man inte kunna sätta en kartongbit för grillen kalla dagar för att undvika felet tills Tesla löst problemet?
Skriv svar