Saknad USB-C, Qi-laddare och dragkrok. (Väntrum?)

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
zelest
Teslaägare
Inlägg: 96
Blev medlem: 25 sep 2021 09:20
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Saknad USB-C, Qi-laddare och dragkrok. (Väntrum?)

Inlägg av zelest »

Jag la själv ett ärende i appen för ca 2 veckor sedan.. Efter några dagar så ringde upp och sa att "vi kontaktar dig när delar finns på plats, vi vet inte när, men tills dess så avbokar jag ärendet här". Så åter till att vänta i ovisshet. :(
M3LR21 - Mörk Interiör - Midnight Silver - 19" - Dragkrok
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Saknad USB-C, Qi-laddare och dragkrok. (Väntrum?)

Inlägg av Bjelke »

zelest skrev:
Jag la själv ett ärende i appen för ca 2 veckor sedan.. Efter några dagar så ringde upp och sa att "vi kontaktar dig när delar finns på plats, vi vet inte när, men tills dess så avbokar jag ärendet här". Så åter till att vänta i ovisshet. :(
Dom har ju inte precis briljerat hittills med att höra av sig om det inte finns ett öppet ärende (varför måste dom
ö.h.t stänga det, ärendet är ju helt klart inte avklarat liksom)…
Men vi får väl se, hoppas kan man ju alltid… (dom har väl beställt en massa prylar till alla som ska ha det, så
i dom här fallen kanske det funkar ändå :) )
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Eklund89
Teslaägare
Inlägg: 42
Blev medlem: 29 okt 2021 10:47

Re: Saknad USB-C, Qi-laddare och dragkrok. (Väntrum?)

Inlägg av Eklund89 »

Jag bokade in service av klimatsystemet vid jul. Fick tid 19 januari i upplands väsby.
När jag tittade på serviceärendet i början av januari så var installation av USB-C och Qi-laddare också inkluderat.
När uppdateringarna kom och jag inte hade några fler problem med värmen i bilen så tog jag bort servicen av klimatsystemet.
De ändrade då till mobil service för komponenterna som saknades. Service är bokat till 18e feb.
M3 RWD vit/svart
Användarvisningsbild
sunq
Teslaägare
Inlägg: 75
Blev medlem: 12 nov 2021 21:54
Referralkod: ts.la/peter612963

Re: Saknad USB-C, Qi-laddare och dragkrok. (Väntrum?)

Inlägg av sunq »

zelest skrev:
Jag la själv ett ärende i appen för ca 2 veckor sedan.. Efter några dagar så ringde upp och sa att "vi kontaktar dig när delar finns på plats, vi vet inte när, men tills dess så avbokar jag ärendet här". Så åter till att vänta i ovisshet. :(
Jag gjorde samma sak. Fick idag ett meddelande om att kroken nu finns i Segeltorp.
Varför de inte bara skickade den hem till mig är ju ett under, eller att de skickade ut någon som lämnade den..

Men men, har inte så långt till Segeltorp så kan åka dit och hämta..
OveHR
Inlägg: 12
Blev medlem: 02 nov 2021 21:54

Re: Saknad USB-C, Qi-laddare och dragkrok. (Väntrum?)

Inlägg av OveHR »

Hej, saknar laddare fram och har beställt service i appen. Ligger som ett inbokat ärende i Segeltorp. Ingen ändring om att det kommer hem en servicetekniker. Hämtade bilen i Trosta den 16/12.
Användarvisningsbild
Holve
Teslaägare
Inlägg: 245
Blev medlem: 25 dec 2020 14:49

Re: Saknad USB-C, Qi-laddare och dragkrok. (Väntrum?)

Inlägg av Holve »

Saknar dragkroken på min 3LR som jag hämtade 13 december. Allt annat fanns där.
Hör dom av sig när det finns en krok eller måste man lägga ett ärende?
TM 3 LR
I övrigt analog vedeldare.
Användarvisningsbild
capri
Teslaägare
Inlägg: 4
Blev medlem: 13 dec 2021 22:29

Re: Saknad USB-C, Qi-laddare och dragkrok. (Väntrum?)

Inlägg av capri »

Saknar också min krok. Har varit i kontakt med Tesla SC (Malmö) två gånger "vi vet inte när den kommer/du blir kontaktad/testa i appen" och en gång i appen "vet inte när den kommer, men håll utkik i webshopen (!)"

Läser man kommentarerna ovan låter det lite som lotteri. Att jag ska hålla utkik i en webbshop är ju absurt.
Användarvisningsbild
np519
Teslaägare
Inlägg: 149
Blev medlem: 29 nov 2018 11:49

Re: Saknad USB-C, Qi-laddare och dragkrok. (Väntrum?)

Inlägg av np519 »

God morgon,
Bara undrar vad som är rimligt med tanke på dragkrok. Vi som väntar på den, hur länge är det rimligt att vänta?
Kan vi begära prisavdrag efter en viss tid?
Jag tänker så här:
Vi har köpt något som inte har levererats komplett.
När jag behöver krok, och nu måste hyra bil med krok, vem står för kostnaden?

Finns det någon som har koll på det juridiska?
-21 Model 3LR
- 22 BMW i3
-16 Model S85D - borta
BMW i3S - borta
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Saknad USB-C, Qi-laddare och dragkrok. (Väntrum?)

Inlägg av Walker »

np519 skrev:
God morgon,
Bara undrar vad som är rimligt med tanke på dragkrok. Vi som väntar på den, hur länge är det rimligt att vänta?
Kan vi begära prisavdrag efter en viss tid?
Jag tänker så här:
Vi har köpt något som inte har levererats komplett.
När jag behöver krok, och nu måste hyra bil med krok, vem står för kostnaden?

Finns det någon som har koll på det juridiska?
”Köpt något som inte är komplett”… låter mer som FSD. Kroken tar de ju faktiskt inte betalt för när du köper en Y. Men med tanke på att man inte får någon ersättning för att fsd’n inte fungerar mer än den utökade autopiloten så tror jag att chanserna är minimala att man får ersättning för kroken.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
zaros
Inlägg: 44
Blev medlem: 12 nov 2021 08:42

Re: Saknad USB-C, Qi-laddare och dragkrok. (Väntrum?)

Inlägg av zaros »

Walker skrev:
np519 skrev:
God morgon,
Bara undrar vad som är rimligt med tanke på dragkrok. Vi som väntar på den, hur länge är det rimligt att vänta?
Kan vi begära prisavdrag efter en viss tid?
Jag tänker så här:
Vi har köpt något som inte har levererats komplett.
När jag behöver krok, och nu måste hyra bil med krok, vem står för kostnaden?

Finns det någon som har koll på det juridiska?
”Köpt något som inte är komplett”… låter mer som FSD. Kroken tar de ju faktiskt inte betalt för när du köper en Y. Men med tanke på att man inte får någon ersättning för att fsd’n inte fungerar mer än den utökade autopiloten så tror jag att chanserna är minimala att man får ersättning för kroken.
Nää jag tror inte så. Eftersom FSD är väl mjukvara och det står väl beta i FSD. Du köper FSD så det betyder att du acceptera att det funkar inte hel 100%.
Krok är hel annat, det är en hårdvaran och du betalar väl extra för det och det ska funka när du behöver. OM Tesla informerar att det saknar kroken vid leveran OCH du får bestämma att hämta bilen även det saknar kroken eller du ska vänta till när kroken kommer och hämtar bilen + kroken. DÅ är väl du som bestämmer. MEN. I detta fall så jag tycker att man bodde prata med TESLA om detta.
Flera är väl måste hyr bil med krok när de behöver vilken som de äntligen behöver inte göra efter som deras bil har krok som utrustning.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7471
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Saknad USB-C, Qi-laddare och dragkrok. (Väntrum?)

Inlägg av mikebike »

zaros skrev:
Walker skrev:
np519 skrev:
God morgon,
Bara undrar vad som är rimligt med tanke på dragkrok. Vi som väntar på den, hur länge är det rimligt att vänta?
Kan vi begära prisavdrag efter en viss tid?
Jag tänker så här:
Vi har köpt något som inte har levererats komplett.
När jag behöver krok, och nu måste hyra bil med krok, vem står för kostnaden?

Finns det någon som har koll på det juridiska?
”Köpt något som inte är komplett”… låter mer som FSD. Kroken tar de ju faktiskt inte betalt för när du köper en Y. Men med tanke på att man inte får någon ersättning för att fsd’n inte fungerar mer än den utökade autopiloten så tror jag att chanserna är minimala att man får ersättning för kroken.
Nää jag tror inte så. Eftersom FSD är väl mjukvara och det står väl beta i FSD. Du köper FSD så det betyder att du acceptera att det funkar inte hel 100%.
Krok är hel annat, det är en hårdvaran och du betalar väl extra för det och det ska funka när du behöver. OM Tesla informerar att det saknar kroken vid leveran OCH du får bestämma att hämta bilen även det saknar kroken eller du ska vänta till när kroken kommer och hämtar bilen + kroken. DÅ är väl du som bestämmer. MEN. I detta fall så jag tycker att man bodde prata med TESLA om detta.
Flera är väl måste hyr bil med krok när de behöver vilken som de äntligen behöver inte göra efter som deras bil har krok som utrustning.
Fast det är ju ingen MY-köpare som betalat för dragkrok....
Jag beställde bil med dragkrok, men Tesla har tagit bort dragkroken från min beställning.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
np519
Teslaägare
Inlägg: 149
Blev medlem: 29 nov 2018 11:49

Re: Saknad USB-C, Qi-laddare och dragkrok. (Väntrum?)

Inlägg av np519 »

Nu pratar jag om model 3. Det är så att vi som har beställt, rättare sagt köpt, model 3 med krok, har betalat extra.

Då frågar jag om rimlig tid att vänta innan man ska begära pengarna tillbaka.
Tesla kan ju inte t ex komma med en krok 3 år efter leverans. Vad är rimligt?

Och under tiden jag väntar och då behöver en dragkrok, som jag faktiskt har betalat för, men är restad utan tidsangivelse, och hyr en bil....vem bör betala för den?

Mvh
NP
-21 Model 3LR
- 22 BMW i3
-16 Model S85D - borta
BMW i3S - borta
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7471
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Saknad USB-C, Qi-laddare och dragkrok. (Väntrum?)

Inlägg av mikebike »

np519 skrev:
Nu pratar jag om model 3. Det är så att vi som har beställt, rättare sagt köpt, model 3 med krok, har betalat extra.

Då frågar jag om rimlig tid att vänta innan man ska begära pengarna tillbaka.
Tesla kan ju inte t ex komma med en krok 3 år efter leverans. Vad är rimligt?

Och under tiden jag väntar och då behöver en dragkrok, som jag faktiskt har betalat för, men är restad utan tidsangivelse, och hyr en bil....vem bör betala för den?

Mvh
NP
Till M3 finns ju i alla fall krokar i verkligheten, och jag har för mig att de har börjat levereras? Det är bara själva kroken som saknas och den kan lånas eller köpas begagnad.
Kroken till MY verkar inte finnas över huvud taget.
Användarvisningsbild
np519
Teslaägare
Inlägg: 149
Blev medlem: 29 nov 2018 11:49

Re: Saknad USB-C, Qi-laddare och dragkrok. (Väntrum?)

Inlägg av np519 »

Vänta nu, var skulle jag kunna låna krok? Jag känner ingen irl som har model 3 med krok.
Den frågan ställer jag för att jag är nyfiken. Och det skulle kunna vara lösning på problemet men inte svar på mina frågor...

Nu har jag ju köpt en krok av Tesla, som jag inte har fått och inte vet när jag ska få.

Om ni som har köpt MY och ska ha krok inräknad i priset men att den inte ens finns är ju faktiskt snäppet värre. På något sätt har ni ju redan betalat för den. Men vi med M3 har betalat extra för just kroken....och .... ja....
-21 Model 3LR
- 22 BMW i3
-16 Model S85D - borta
BMW i3S - borta
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7471
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Saknad USB-C, Qi-laddare och dragkrok. (Väntrum?)

Inlägg av mikebike »

np519 skrev:
Vänta nu, var skulle jag kunna låna krok? Jag känner ingen irl som har model 3 med krok.
Den frågan ställer jag för att jag är nyfiken. Och det skulle kunna vara lösning på problemet men inte svar på mina frågor...

Nu har jag ju köpt en krok av Tesla, som jag inte har fått och inte vet när jag ska få.

Om ni som har köpt MY och ska ha krok inräknad i priset men att den inte ens finns är ju faktiskt snäppet värre. På något sätt har ni ju redan betalat för den. Men vi med M3 har betalat extra för just kroken....och .... ja....
Det är bara att lägga ut en fråga. Jag har krok t.ex. och jag har sett flera till salu.
Ja, det är surt att Tesla har svårt att få fram dragkrokar, takräcken mm. Det är rätt många som köpte en Model Y i augusti med besked om att de "snart" skulle få dragkrok monterad.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Vesslans
Teslaägare
Inlägg: 38
Blev medlem: 09 nov 2021 10:15

Re: Saknad USB-C, Qi-laddare och dragkrok. (Väntrum?)

Inlägg av Vesslans »

Är det någon som hämtat ut sin bil i Malmö där dessa saknades som fått dem eftermonterade? Det verkar ju ta sin "lilla" tid det här...
Användarvisningsbild
Sarlacc
Teslaägare
Inlägg: 70
Blev medlem: 20 nov 2021 17:49
Ort: Karlskrona

Re: Saknad USB-C, Qi-laddare och dragkrok. (Väntrum?)

Inlägg av Sarlacc »

Vesslans skrev:
Är det någon som hämtat ut sin bil i Malmö där dessa saknades som fått dem eftermonterade? Det verkar ju ta sin "lilla" tid det här...
Hämtade i Malmö den 27/12.
Saknade USB-c och trådlös laddningsfunktion. Själva plattan satt på.
Kroken hittade jag i frunken när jag gick igenom bilen hemma.
La ett ärende samma dag.
Åtgärdat med att en Ranger kom hem till mig efter ca. 2 veckor.
Tesla Model 3 -21
Användarvisningsbild
valleb
Teslaägare
Inlägg: 62
Blev medlem: 15 aug 2021 12:37
Ort: Oxie

Re: Saknad USB-C, Qi-laddare och dragkrok. (Väntrum?)

Inlägg av valleb »

Vesslans skrev:
Är det någon som hämtat ut sin bil i Malmö där dessa saknades som fått dem eftermonterade? Det verkar ju ta sin "lilla" tid det här...
Har lagt ett serviceärende på den i appen med tid 25/2.
Vet inte vad som kommer att hända då, har inte hört något.
Användarvisningsbild
Vesslans
Teslaägare
Inlägg: 38
Blev medlem: 09 nov 2021 10:15

Re: Saknad USB-C, Qi-laddare och dragkrok. (Väntrum?)

Inlägg av Vesslans »

valleb skrev:
Vesslans skrev:
Är det någon som hämtat ut sin bil i Malmö där dessa saknades som fått dem eftermonterade? Det verkar ju ta sin "lilla" tid det här...
Har lagt ett serviceärende på den i appen med tid 25/2.
Vet inte vad som kommer att hända då, har inte hört något.
Jag gjorde det också men det blev cancellerat samma dag. :(
Användarvisningsbild
alidhojd
Teslaägare
Inlägg: 37
Blev medlem: 21 nov 2021 11:12

Re: Saknad USB-C, Qi-laddare och dragkrok. (Väntrum?)

Inlägg av alidhojd »

hade en skada på inredning som åtgärdades i början på veckan, smsade och frågade om dom kunde kolla hur det låg till med draget när jag endå skulle dit. Fick till svar att dom inte kunde säga något om när det kommer men upptäckte häromdagen att draget satt på plats efter servicebesök!?
2021 model 3 long range
Umeå
Användarvisningsbild
valleb
Teslaägare
Inlägg: 62
Blev medlem: 15 aug 2021 12:37
Ort: Oxie

Re: Saknad USB-C, Qi-laddare och dragkrok. (Väntrum?)

Inlägg av valleb »

Vesslans skrev:
valleb skrev:
Vesslans skrev:
Är det någon som hämtat ut sin bil i Malmö där dessa saknades som fått dem eftermonterade? Det verkar ju ta sin "lilla" tid det här...
Har lagt ett serviceärende på den i appen med tid 25/2.
Vet inte vad som kommer att hända då, har inte hört något.
Jag gjorde det också men det blev cancellerat samma dag. :(
Fått min tid bekräftad och kostnadsförslag på 0kr.

Som sagt, vet inte vad som händer den 25 feb.... Men jag hoppas ju på att det är en krok som ligger hos dom då.
Skulle iofs kunna köra in till dom då jag kör förbi varje dag :)
Användarvisningsbild
capri
Teslaägare
Inlägg: 4
Blev medlem: 13 dec 2021 22:29

Re: Saknad USB-C, Qi-laddare och dragkrok. (Väntrum?)

Inlägg av capri »

Eftersom det var två månader sedan jag hämtade bilen (i Malmö) utan dragkrok tänkte jag göra ny begäran om service via appen.

Döm om min förvåning när det låg ett ärende för dragkroksmontering med kostnadsförslag (0kr) där redan. Tid är inbokad i april (!). Är det verkligen så mycket montering utöver "här, varsegod" egentligen? Lite drygt att vänta så länge, men åtminstone bra att ett datum är satt, och med lite tur kan det kanske bli tidigarelagt.

Blir för övrigt lite förvånad att jag inte fått någon direkt (mail)notis om detta, undrar hur länge den legat där? Om det bara är appen som aviserat är det ju lätt att missa.
MrEleven
Inlägg: 4
Blev medlem: 10 dec 2021 16:51

Re: Saknad USB-C, Qi-laddare och dragkrok. (Väntrum?)

Inlägg av MrEleven »

Hur länge är det rimligt att man ska behöva vänta på kroken? Jag har god lust att kräva att dom tar tillbaks bilen om jag inte får kroken snart (haft bilen 3 mån och är beroende av dragkroken). Vad har man, om några, för rättigheter att häva köpet eller kräva nån form av kompensation om dom inte kan leverera? Gör mig lite orolig att dom inte ens kan återkomma med en prognos...
Användarvisningsbild
valleb
Teslaägare
Inlägg: 62
Blev medlem: 15 aug 2021 12:37
Ort: Oxie

Re: Saknad USB-C, Qi-laddare och dragkrok. (Väntrum?)

Inlägg av valleb »

capri skrev:
Eftersom det var två månader sedan jag hämtade bilen (i Malmö) utan dragkrok tänkte jag göra ny begäran om service via appen.

Döm om min förvåning när det låg ett ärende för dragkroksmontering med kostnadsförslag (0kr) där redan. Tid är inbokad i april (!). Är det verkligen så mycket montering utöver "här, varsegod" egentligen? Lite drygt att vänta så länge, men åtminstone bra att ett datum är satt, och med lite tur kan det kanske bli tidigarelagt.

Blir för övrigt lite förvånad att jag inte fått någon direkt (mail)notis om detta, undrar hur länge den legat där? Om det bara är appen som aviserat är det ju lätt att missa.
Fick min krok monterad i fredags 25/2 efter att ha bokat ett serviceärende i slutet av januari (ca 1 månads väntetid).
Allt som allt tog det knappt 1h att få den klar, exakt vad som monterades är oklart.
Jag blev som alltid hittills bra bemött och dom fyllde även på spolarvätska och pumpade upp trycket i däcken.
Kroken var monterad men dom frågade om jag ville ha den kvar vilket inte var aktuellt just då och dom visade hur man tar bort och sätter dit den.
Användarvisningsbild
infelicitas
Teslaägare
Inlägg: 222
Blev medlem: 10 jul 2018 18:15

Re: Saknad USB-C, Qi-laddare och dragkrok. (Väntrum?)

Inlägg av infelicitas »

Jag trodde de bara skulle skicka hem kroken. Vad ska de montera för något?
Jag såg att jag hade ett serviceärende utan tid bokat i appen av tesla.

Känns sådär att behöva spendera en semesterdag på sånt här. :(
Skriv svar