Köpa M3 nu eller vänta på 4680 / Berlin?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

PracTesla
Inlägg: 84
Blev medlem: 28 jun 2020 23:43

Köpa M3 nu eller vänta på 4680 / Berlin?

Inlägg av PracTesla »

Hej alla Tesla-vänner,

Jag ligger lite i startgroparna och har bestämt mig för en M3 LR. Testat Polestar 2, Kia EV 6, Audi E-tron, ID4, BMW I3. För mig, är M3 LR överlägsen, mycket roligare och trevligare bil. Så, ja, modellen har jag bestämt mig för. Y är lite för stor i mitt tycke/mindre sportig (har inga barn idag).

Däremot, jag vill ändå sortera in mig till en "medveten" konsument. Att köpa en bil från diktaturen Kina, om än att deras kvalité är bättre än USA, det tar lite emot. Jag är högst sannolikt ganska löjlig här. Men ändå. Sen har vi även 4680 batterierna.

Jag vet inte, ska man vänta på Berlin? Kommer 4680 till M3 eller blir det bara Modell Y? (Iaf till en början Y har jag förstått).

Mina frågeställningar:
1. Värt att vänta på 4680 och Berlin? Vad skulle det göra på rangen osv tror ni? Pris?
2. Om man köper en "vanlig" M3 LR idag, kommer andrahandsvärdet få sig sannolikt en rejält skjuts neråt vid release av 4680?
3. Kina/Berlin, vad tror ni, när är produktionen av M3 i Berlin igång? Frågar man säljarna på Tesla så vet de ju knappt , kanske ingen gör.

Hoppas ni kan hjälpa mig här lite! Sen om andrahandsvärdet får sig en törn om ca 50-100k på 3-4 år är väl OK pg.a 4680. Är ju 50% efter 3 år, ca 350k, men om det istället skulle vara 150k, är ju lite mer kännbart.

Vad är era åsikter? Tack!
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3589
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Köpa M3 nu eller vänta på 4680 / Berlin?

Inlägg av jonasl »

Ingen vet men sannolikt ligger Model 3-leveranser från Berlin en bit fram i tiden. Och 4680-cellerna kanske ännu längre fram.

Har svårt att se att typ av celler påverkar andrahandsvärdet. Få köpare är så pålästa - och det räcker med att några inte är det för att det ska styra andrahandsvärdet. Om räckvidden får en rejäl skjuts uppåt kanske, men jag tror inte de bjuder på det utan då lär priserna öka.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1267
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Köpa M3 nu eller vänta på 4680 / Berlin?

Inlägg av slugger75 »

Hej!

Se mina svar/gissningar nedan.
PracTesla skrev:
Hej alla Tesla-vänner,

Jag ligger lite i startgroparna och har bestämt mig för en M3 LR. Testat Polestar 2, Kia EV 6, Audi E-tron, ID4, BMW I3. För mig, är M3 LR överlägsen, mycket roligare och trevligare bil. Så, ja, modellen har jag bestämt mig för. Y är lite för stor i mitt tycke/mindre sportig (har inga barn idag).

Däremot, jag vill ändå sortera in mig till en "medveten" konsument. Att köpa en bil från diktaturen Kina, om än att deras kvalité är bättre än USA, det tar lite emot. Jag är högst sannolikt ganska löjlig här.
Ja, det är du.
PracTesla skrev:

Men ändå. Sen har vi även 4680 batterierna.

Jag vet inte, ska man vänta på Berlin?
Nej.
PracTesla skrev:

Kommer 4680 till M3 eller blir det bara Modell Y? (Iaf till en början Y har jag förstått).
Till båda. I framtiden någon gång.
PracTesla skrev:

Mina frågeställningar:
1. Värt att vänta på 4680 och Berlin? Vad skulle det göra på rangen osv tror ni? Pris?
Nej. 5 mil kanske (eller mer, eller mindre). Samma pris.
PracTesla skrev:
2. Om man köper en "vanlig" M3 LR idag, kommer andrahandsvärdet få sig sannolikt en rejält skjuts neråt vid release av 4680?
Nej.
PracTesla skrev:
3. Kina/Berlin, vad tror ni, när är produktionen av M3 i Berlin igång? Frågar man säljarna på Tesla så vet de ju knappt , kanske ingen gör.
2024. Med nytt batteri. Eller med gammalt batteri.
PracTesla skrev:

Hoppas ni kan hjälpa mig här lite! Sen om andrahandsvärdet får sig en törn om ca 50-100k på 3-4 år är väl OK pg.a 4680. Är ju 50% efter 3 år, ca 350k, men om det istället skulle vara 150k, är ju lite mer kännbart.

Vad är era åsikter?
Se ovan. Som summeras: Vänta inte, köp nu.
PracTesla skrev:
Tack!
Varsågod!
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
tslaqqq
Inlägg: 541
Blev medlem: 13 sep 2021 15:55

Re: Köpa M3 nu eller vänta på 4680 / Berlin?

Inlägg av tslaqqq »

Ja Tesla har ju inte ens byggt någon byggnad för M3 tillverkning i Giga Berlin så det blir nog en lång väntan.
Enkla rådet, behöver du bilen snarast, lägg en beställning, det är ju ändå skapligt lång väntetid oavsett.
Min MIC MY är otroligt mycket finare kvalitet än min 2019 Fremont M3, så ska ju även MIC M3 vara så där lär du inte bli besviken.
Räckvidden kanske inte ens blir mycket längre med 4680, Tesla kanske snarare fokuserar på antalet bilar, dvs halvera batteribehovet el något sådant och istället få dubbla kapaciteten = mer pengar in, mycket mer pengar in..
Användarvisningsbild
dave
Teslaägare
Inlägg: 92
Blev medlem: 28 jun 2020 15:45

Re: Köpa M3 nu eller vänta på 4680 / Berlin?

Inlägg av dave »

Som vanligt gäller vill du ha bil nu är det bra att köpa och kommer inte påverka något andrahandsvärde eller så nämnvärt visar historien. Finns något undantag när typ priset ändrades markant över en natt men generellt inga fantasisummor att oroa sig över. Tesla oerhört starkt brand och industriledande. Bara att köra om du behöver. Kan säkert luska reda på en US-byggd bil på något sätt om du verkligen vill. Det bör komma många leasade förstaårsmodeller snart på marknaden då 36mån har gått.

Mina frågeställningar:
1. Värt att vänta på 4680 och Berlin? Vad skulle det göra på rangen osv tror ni? Pris?

Runt 15% på range enl info om 4680. Men det kan likväl innebära att Tesla gör batterierna mindre men marknadsför med samma räckvidd som idag. De är redan branschledande så det är nog rätt play rent affärsmässigt. Med mindre batteri blir det iofs lite mindre vikt så skulle också ha god effekt även i det scenariot men inte lika tydligt.

2. Om man köper en "vanlig" M3 LR idag, kommer andrahandsvärdet få sig sannolikt en rejält skjuts neråt vid release av 4680?

Tror inte det. Det är inte så 4680 är en revolutionerande teknologi som ökar range med 200%. Det är standard teknikutveckling. Jämför icebilar som blir bensinsnålare. Påverkar ändå inte priserna så mycket mellan modeller baserat på just det utan andra faktorer mest.

3. Kina/Berlin, vad tror ni, när är produktionen av M3 i Berlin igång? Frågar man säljarna på Tesla så vet de ju knappt , kanske ingen gör.

Ingen vet, därav inga svar. Tesla vet nog inte heller då det är många rörliga delar i detta.


Högst spekulativt och massa guesstimates såklart 8-)
Model 3 Performance 2021 White/White
Model S Plaid 2023 Black/Black
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Köpa M3 nu eller vänta på 4680 / Berlin?

Inlägg av Maw »

Hade det fällt en MY så hade jag väntat på Berlin-tillverkad. Främst för att få eventuella uppgraderingar som MiB medför men också i någon mån för att jag hellre gynnar Europeisk än Asiatisk biltillverkning om det är möjligt.

När det gäller M3 så tror jag väntan på MiB är flera år och jag skulle hellre ta en Kina-tillverkad än en Freemont-tillverkad med utgångspunkt i de kvalitetsskillnader som jag läst om på det här forumet. Jag har inte koll på om M3 ska produceras i Austin, annars hade jag kanske föredragit en därifrån.

Lycka till med bilköpet! :)
PracTesla
Inlägg: 84
Blev medlem: 28 jun 2020 23:43

Re: Köpa M3 nu eller vänta på 4680 / Berlin?

Inlägg av PracTesla »

Tack för alla svar. Intressant, jag har fått uppfattningen om att 4680 kommer vara "enormt" stor skillnad. Eller ja, iaf märkbar.

Måste inte ha en bil snarast, mest att det börjar bli dags. Det här är egentligen rent "nöje". Har 1 mil till jobbet från nya villan sen, och laddare hemma.

Sen ska man väl prioritera kvalitén i MIC än exakt var den är producerad kanske, men ändå. Gör inget något, händer inget heller. Vi får se.

Högst troligen kommer jag beställa i vår. Ska provköra (igen) nu även med sambon, så får man godkänt där är det klart! :) Leveranstiden är dock lite jobbigt lång, men väl värd väntan har jag förstått det. Vad anser ni om kvalitén på lacken? Vit är sämst har jag förstått och resterande ganska lika? Blir grå eller blå här.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3589
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Köpa M3 nu eller vänta på 4680 / Berlin?

Inlägg av jonasl »

Svart är den som anses vara sämst.

Tesla har nog kortast väntetider av alla just nu. 3-6 månader beroende på vad du beställer (som inte är S/X) är inte farligt.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
ducce916m
Teslaägare
Inlägg: 197
Blev medlem: 31 aug 2021 16:18

Re: Köpa M3 nu eller vänta på 4680 / Berlin?

Inlägg av ducce916m »

[quote=

Sen ska man väl prioritera kvalitén i MIC än exakt var den är producerad kanske, men ändå. Gör inget något, händer inget heller. Vi får se.

Högst troligen kommer jag beställa i vår. Ska provköra (igen) nu även med sambon, så får man godkänt där är det klart! :) Leveranstiden är dock lite jobbigt lång, men väl värd väntan har jag förstått det. Vad anser ni om kvalitén på lacken? Vit är sämst har jag förstått och resterande ganska lika? Blir grå eller blå här.[/quote]

Har min andra vita nu (SR+-20, SR+-21, totalt ca 2000 mil, den senaste MiC) och har inte något alls att anmärka på, har inte ens något stenskottsmärke. Tycker dessutom att det är den mest lättvättade bil jag haft. Beror väl på att smutsen inte alls syns lika väl på en vit som på en färgad. Den svarta A8:an jag hade tidigare blev ju väldigt elegant när den var ordentligt rengjord och polerad men mycket mindre jobb för att få den vita att se bra ut.
PracTesla
Inlägg: 84
Blev medlem: 28 jun 2020 23:43

Re: Köpa M3 nu eller vänta på 4680 / Berlin?

Inlägg av PracTesla »

Intressant! Tack för din input.

OK, så du känner att MiC var bättre än Freemont eller? Dumfråga kanske, men varför bytte du en -20 till en -21a?

Jag kommer köra handtvätt och även foliera in det som behövs. Får undersökas mer i detalj när jag väl beställt. Är lite inne i det här sköna tiden/drömmen innan man beställt just nu. Rätt gött det med, sen när man väl beställt blir det väl en enda lång väntan.
Användarvisningsbild
Hammar
Inlägg: 493
Blev medlem: 03 feb 2015 01:35
Ort: Kalmar

Re: Köpa M3 nu eller vänta på 4680 / Berlin?

Inlägg av Hammar »

Tesla har väl inte ens sagt att Model3 någonsin ska produceras i Berlin.
Jonte73
Inlägg: 163
Blev medlem: 25 feb 2021 10:10

Re: Köpa M3 nu eller vänta på 4680 / Berlin?

Inlägg av Jonte73 »

Hammar skrev:
Tesla har väl inte ens sagt att Model3 någonsin ska produceras i Berlin.
Ja det finns ju en i detta forum som jag diskuterade med som trodde att Model3 skulle börja produceras inom kort i Berlin.
Inte ens ett år bort trodde han :lol:
Senast redigerad av Jonte73, redigerad totalt 1 gånger.
tslaqqq
Inlägg: 541
Blev medlem: 13 sep 2021 15:55

Re: Köpa M3 nu eller vänta på 4680 / Berlin?

Inlägg av tslaqqq »

Den liraren har fel punkt
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Köpa M3 nu eller vänta på 4680 / Berlin?

Inlägg av SwedishAdvocate »

PracTesla skrev:
Hej alla Tesla-vänner,

Jag ligger lite i startgroparna och har bestämt mig för en M3 LR. /…/ För mig, är M3 LR överlägsen, mycket roligare och trevligare bil. Så, ja, modellen har jag bestämt mig för. Y är lite för stor i mitt tycke/mindre sportig /…/

Däremot, jag vill ändå sortera in mig till en "medveten" konsument. Att köpa en bil från diktaturen Kina, om än att deras kvalité är bättre än USA, det tar lite emot. Jag är högst sannolikt ganska löjlig här. Men ändå. [Min understrykning.] /…/

Jag vet inte, ska man vänta på Berlin? /…
Det finns en hel del på det här forumet som inte kommer hålla med om nedanstående, men så här ser jag det:

Tesla startades för accelerera den här planetens omställning till hållbara transporter.

De startade från noll.

Första egna fabriken införskaffades 2010. Den ligger som bekant i Kalifornien.

När det blev dags för företagets andra fabrik valde de att placera den i Kina eftersom Kina då var världens största bilmarknad. Detta för skapa maximal press på den kinesiska bilindustrin att ställa om till hållbara transporter.

Det är först sen några månader tillbaka som man är redo att köra igång sina tredje fabrik – den i Berlin. (Och tyvärr är ju detta försenat eftersom tyska myndigheter av någon 'outgrundlig' anledning ännu inte gett tillstånd för full produktion…)

Och eftersom kunder på bilmarknaden idag av någon anledning främst köper Crossovers/Suvar så kommer de först starta produktion av Model Y i Berlin, och inte Model 3...

Och tydligen finns det inga konkreta uttalanden alls från Tesla om Model 3-produktion i Berlin. Det enda jag hittat som rimligtvis innebär att Tesla kommer bygga fler modeller än Model Y i Berlin är det här från Elon på Twitter:
"[Giga Berlin] Will build batteries, powertrains & vehicles, starting with Model Y"

Source:
Och det är från 12 november 2019...

Så enda sättet att få Tesla att bygga Model 3 i Europa är att visa att det finns tillräcklig efterfrågan. Och ju fler som köper Model 3 – desto snabbare kommer vi kunna se fler liknande prissatta alternativ från de europeiska tillverkarna som inte är SUVar/Crossovers. Fler alternativ än VW ID.3 och Cupra Born...

Jag menar att det är skillnad att köpa en Tesla producerad i Kina jämfört med bilar från andra tillverkare.

Tesla är den enda tillverkare utanför Kina som endast bygger elbilar. Och de skapades som sagt enbart för att accelerera den här planetens omställning till förnyelsebara transporter. Det tycker jag är värt att stödja.

Tesla är inte heller ett kinesiskt bilföretag (Som t.ex. Volvo Cars* eller Polestar). Och de är inte heller direktägda av den kinesiska militärdiktaturen (Som t.ex. MG eller Maxus).
______________________
*Ett kinesiskt bilföretag där den kinesiska staten stod för mer än 85% av köpeskillingen när Geely köpte bolaget...

Källor:
https://www.svd.se/i-industriklenodens-innersta-maktrum
https://www.svd.se/halva-geelys-vinst-k ... ran-bidrag
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
PracTesla
Inlägg: 84
Blev medlem: 28 jun 2020 23:43

Re: Köpa M3 nu eller vänta på 4680 / Berlin?

Inlägg av PracTesla »

SwedishAdvocate skrev:
PracTesla skrev:
Hej alla Tesla-vänner,

Jag ligger lite i startgroparna och har bestämt mig för en M3 LR. /…/ För mig, är M3 LR överlägsen, mycket roligare och trevligare bil. Så, ja, modellen har jag bestämt mig för. Y är lite för stor i mitt tycke/mindre sportig /…/

Däremot, jag vill ändå sortera in mig till en "medveten" konsument. Att köpa en bil från diktaturen Kina, om än att deras kvalité är bättre än USA, det tar lite emot. Jag är högst sannolikt ganska löjlig här. Men ändå. [Min understrykning.] /…/

Jag vet inte, ska man vänta på Berlin? /…
Det finns en hel del på det här forumet som inte kommer hålla med om nedanstående, men så här ser jag det:

Tesla startades för accelerera den här planetens omställning till hållbara transporter.

De startade från noll.

Första egna fabriken införskaffades 2010. Den ligger som bekant i Kalifornien.

När det blev dags för företagets andra fabrik valde de att placera den i Kina eftersom Kina då var världens största bilmarknad. Detta för skapa maximal press på den kinesiska bilindustrin att ställa om till hållbara transporter.

Det är först sen några månader tillbaka som man är redo att köra igång sina tredje fabrik – den i Berlin. (Och tyvärr är ju detta försenat eftersom tyska myndigheter av någon 'outgrundlig' anledning ännu inte gett tillstånd för full produktion…)

Och eftersom kunder på bilmarknaden idag av någon anledning främst köper Crossovers/Suvar så kommer de först starta produktion av Model Y i Berlin, och inte Model 3...

Och tydligen finns det inga konkreta uttalanden alls från Tesla om Model 3-produktion i Berlin. Det enda jag hittat som rimligtvis innebär att Tesla kommer bygga fler modeller än Model Y i Berlin är det här från Elon på Twitter:
"[Giga Berlin] Will build batteries, powertrains & vehicles, starting with Model Y"

Source:
Och det är från 12 november 2019...

Så enda sättet att få Tesla att bygga Model 3 i Europa är att visa att det finns tillräcklig efterfrågan. Och ju fler som köper Model 3 – desto snabbare kommer vi kunna se fler liknande prissatta alternativ från de europeiska tillverkarna som inte är SUVar/Crossovers. Fler alternativ än VW ID.3 och Cupra Born...

Jag menar att det är skillnad att köpa en Tesla producerad i Kina jämfört med bilar från andra tillverkare.

Tesla är den enda tillverkare utanför Kina som endast bygger elbilar. Och de skapades som sagt enbart för att accelerera den här planetens omställning till förnyelsebara transporter. Det tycker jag är värt att stödja.

Tesla är inte heller ett kinesiskt bilföretag (Som t.ex. Volvo Cars* eller Polestar). Och de är inte heller direktägda av den kinesiska militärdiktaturen (Som t.ex. MG eller Maxus).
______________________
*Ett kinesiskt bilföretag där den kinesiska staten stod för mer än 85% av köpeskillingen när Geely köpte bolaget...

Källor:
https://www.svd.se/i-industriklenodens-innersta-maktrum
https://www.svd.se/halva-geelys-vinst-k ... ran-bidrag

Tack för ett väldigt bra och intressant svar. Jag är beredd att hålla med, har delvis hamnat i liknande tankar, om än att det stör mig ändå. Jag ska provköra LR på lördag och ska då snacka lite med dem. Har även mailledes frågat om de inte kan "lösa en" bil tillverkad i USA till mig. Får se vad de säger. Jag kommer försöka "krångla" lite här och be dem försöka göra en insats. Sen, kommer jag högst troligt ändå köpa en, alternativt en model Y istället, men gillar främst 3an.

Håller i övrigt med om Volvo/Polestar, det där är inget jag vill köpa eller förknippas med. Även Volvo räknar jag helt som kina-bilar. Tyvärr.
argdumtrist
Inlägg: 2
Blev medlem: 15 feb 2022 17:09

Re: Köpa M3 nu eller vänta på 4680 / Berlin?

Inlägg av argdumtrist »

Denna tråd täckte många av mina egna funderingar. Går i liknande tankar. Vill helst inte köpa en kinabil.

Om man beställer en LR och får den i höst, kommer det vara en kinabil med LFP-batteri då?

Har dålig koll på Tesla specifikationer, är i processen att lämna min BMW i3, så tack på förhand!
Användarvisningsbild
Thed75
Teslaägare
Inlägg: 279
Blev medlem: 05 jul 2021 11:38

Re: Köpa M3 nu eller vänta på 4680 / Berlin?

Inlägg av Thed75 »

LR ska väl inte ha LFP.
Har för mig att alla SR ska ha LFP men inte LR
Gadiel
Inlägg: 257
Blev medlem: 10 feb 2022 13:21

Re: Köpa M3 nu eller vänta på 4680 / Berlin?

Inlägg av Gadiel »

argdumtrist skrev:
Denna tråd täckte många av mina egna funderingar. Går i liknande tankar. Vill helst inte köpa en kinabil.

Om man beställer en LR och får den i höst, kommer det vara en kinabil med LFP-batteri då?

Har dålig koll på Tesla specifikationer, är i processen att lämna min BMW i3, så tack på förhand!
Är det en Model3 du tänkte beställa? I sådana fall så är det en bil från Shanghai du får.
Kommer dröja väldigt länge innan någon Model3 kommer därifrån.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Köpa M3 nu eller vänta på 4680 / Berlin?

Inlägg av mikebike »

argdumtrist skrev:
Denna tråd täckte många av mina egna funderingar. Går i liknande tankar. Vill helst inte köpa en kinabil.

Om man beställer en LR och får den i höst, kommer det vara en kinabil med LFP-batteri då?

Har dålig koll på Tesla specifikationer, är i processen att lämna min BMW i3, så tack på förhand!
Du får köpa en begagnad i så fall. Min 2021 M3LR är tillverkad i USA.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1958
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Köpa M3 nu eller vänta på 4680 / Berlin?

Inlägg av pejvic »

argdumtrist skrev:
Denna tråd täckte många av mina egna funderingar. Går i liknande tankar. Vill helst inte köpa en kinabil.

Om man beställer en LR och får den i höst, kommer det vara en kinabil med LFP-batteri då?

Har dålig koll på Tesla specifikationer, är i processen att lämna min BMW i3, så tack på förhand!
nej, du får en Kinabil JA men du får ALDRIG LFP i LR, det går inte i dagsläget för det väger för mycket.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3585
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Köpa M3 nu eller vänta på 4680 / Berlin?

Inlägg av AAKEE »

pejvic skrev:
nej, du får en Kinabil JA men du får ALDRIG LFP i LR, det går inte i dagsläget för det väger för mycket.
Det ryms inte heller!
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Burt
Inlägg: 2
Blev medlem: 20 okt 2019 13:34

Re: Köpa M3 nu eller vänta på 4680 / Berlin?

Inlägg av Burt »

Om du är en "medveten konsument" köper du en Model 3 -22 nu och sedan köper du en annan aktuell Tesla-(års)modell en annan gång.
argdumtrist
Inlägg: 2
Blev medlem: 15 feb 2022 17:09

Re: Köpa M3 nu eller vänta på 4680 / Berlin?

Inlägg av argdumtrist »

Burt skrev:
Om du är en "medveten konsument" köper du en Model 3 -22 nu och sedan köper du en annan aktuell Tesla-(års)modell en annan gång.
Hur menar du?
Skriv svar