Mobile Service - Alla måste följa efter

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
WilleTesla
Teslaägare
Inlägg: 61
Blev medlem: 13 jul 2020 12:53

Mobile Service - Alla måste följa efter

Inlägg av WilleTesla »

Alla vet att Superchargenätverket är ett starkt argument för att välja en Tesla. Jag upptäckte nyss att ”Mobile Service” också borde vara det. Efter 5500 mil slutade laddluckan på min M3P att fungera. Jag bokade tid för ”Mobile Service” och redan nästa dag kom en tekniker hem till mig och bytte luckan, ett garantijobb. Supersmidigt och ett mycket trevligt bemötande. Tydligen åker de ofta ut till parkeringar på arbetsplatser och reparerar bilar undertiden ägarna jobbar, bra service. Naturligtvis krävs ibland en billyft för vissa jobb, då behövs ju ett verkstadsbesök.

Jag kan jämföra med min förra bil, en BMW. Det krävdes lång framförhållning för att få en tid för service eller reparation. Alltid bökigt att ta sig mellan verkstan och jobbet. Att hinna hämta bilen innan stängning var också en utmaning. Bemötandet var sällan på topp, snarade nonchalant. Jag fick köa i kassan vid inlämning och samma för att hämta bilen. Möjligt att det är lättare att få tider nu, med tanke på BMWs låga försäljningssiffror. Det tar emot att vid nästa bilbyte välja ”ett gammalt bilmärke”, om inget förändras.

Tesla leder alltså även utvecklingen inom service med sitt nytänkande. Alla andra bilmärken kommer att tvingas att följa efter, det är min gissning.
Användarvisningsbild
ONSatan
Teslaägare
Inlägg: 326
Blev medlem: 21 apr 2021 14:08

Re: Mobile Service - Alla måste följa efter

Inlägg av ONSatan »

Härligt att du fick en så bra erfarenhet!
Bara att hoppas att det fortsätter så. Har själv rätt mixad erfarenhet.
Händer att de tex glömmer sådant de ska ”fixa senare”…
Störigt också att ”fixa senare” inte syns i appen…
JanE
Inlägg: 75
Blev medlem: 23 dec 2015 09:36

Re: Mobile Service - Alla måste följa efter

Inlägg av JanE »

Kul! jag har samma goda erfarenhet som du! Så smidigt och enkelt)
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1549
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Mobile Service - Alla måste följa efter

Inlägg av Klintan »

Är ju smidigt när det saknas verkstäder. Min erfarenhet var att det oftast avbokades och blev verkstadsbesök i Mölndal istället. Med ioniqen har jag svängt förbi verkstaden halvvägs till jobbet, fått låna någon hemsk Hyundai i10 och åkt vidare. Måste vara ett bättre utnyttjande av mekanikerna tid om de inte behöver resa runt, ett större nätverk av verkstäder borde behövas nu när Tesla blivit så stora?
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Mobile Service - Alla måste följa efter

Inlägg av frippe »

Också bara idel positiva erfarenheter av mobilservice hos Tesla. Klart skönt att slippa rulla 18mil enkel väg till SC för sådant som går att fixa på ett smidigare sätt.

Teknikern pratade också om att kunna hyra in sig där det finns lyft enstaka dagar. Då kunde de även erbjuda jobb på hjulupphängning, t.ex. länkarmar m.m. Ytterligare ett plus hade det varit då för oss som bor långt ifrån en SC.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7482
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Mobile Service - Alla måste följa efter

Inlägg av mikebike »

Jag har min femte "service" bokad nu. Ingen gång har jag fått Mobil Service, och bara första gången fick jag lånebil.
Nästan alla gånger har servicetiden blivit ombokad.
Inte imponerad.

Tur att jag har relativt nära till SC.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3589
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Mobile Service - Alla måste följa efter

Inlägg av jonasl »

mikebike skrev:
Tur att jag har relativt nära till SC.
Kanske finns ett samband?
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Mobile Service - Alla måste följa efter

Inlägg av Maw »

WilleTesla skrev:
Jag kan jämföra med min förra bil, en BMW. Det krävdes lång framförhållning för att få en tid för service eller reparation. Alltid bökigt att ta sig mellan verkstan och jobbet. Att hinna hämta bilen innan stängning var också en utmaning. Bemötandet var sällan på topp, snarade nonchalant. Jag fick köa i kassan vid inlämning och samma för att hämta bilen. Möjligt att det är lättare att få tider nu, med tanke på BMWs låga försäljningssiffror. Det tar emot att vid nästa bilbyte välja ”ett gammalt bilmärke”, om inget förändras.
Jag har ingen koll på BMW:s service men deras försäljningssiffror är väl allt annat än låga?
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Mobile Service - Alla måste följa efter

Inlägg av MWall »

jonasl skrev:
mikebike skrev:
Tur att jag har relativt nära till SC.
Kanske finns ett samband?

Ju närmare man har desto större är väl chansen att man får mobile?

Jag har fått det en gång. Våren 2018 då det kom en och bytta spolarvätskepump på jobbparkeringen. Alla andra ggr har jag fått lov att åka in till Bredden. Mobile Service kan inte göra så himla mycket eller så finns det inte så många. Jag har 6 mil/40 minuter till Bredden.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Mobile Service - Alla måste följa efter

Inlägg av MWall »

WilleTesla skrev:
Alla vet att Superchargenätverket är ett starkt argument för att välja en Tesla. Jag upptäckte nyss att ”Mobile Service” också borde vara det. Efter 5500 mil slutade laddluckan på min M3P att fungera. Jag bokade tid för ”Mobile Service” och redan nästa dag kom en tekniker hem till mig och bytte luckan, ett garantijobb. Supersmidigt och ett mycket trevligt bemötande. Tydligen åker de ofta ut till parkeringar på arbetsplatser och reparerar bilar undertiden ägarna jobbar, bra service. Naturligtvis krävs ibland en billyft för vissa jobb, då behövs ju ett verkstadsbesök.

Jag kan jämföra med min förra bil, en BMW. Det krävdes lång framförhållning för att få en tid för service eller reparation. Alltid bökigt att ta sig mellan verkstan och jobbet. Att hinna hämta bilen innan stängning var också en utmaning. Bemötandet var sällan på topp, snarade nonchalant. Jag fick köa i kassan vid inlämning och samma för att hämta bilen. Möjligt att det är lättare att få tider nu, med tanke på BMWs låga försäljningssiffror. Det tar emot att vid nästa bilbyte välja ”ett gammalt bilmärke”, om inget förändras.

Tesla leder alltså även utvecklingen inom service med sitt nytänkande. Alla andra bilmärken kommer att tvingas att följa efter, det är min gissning.
Går ju bra så länge det kan göras av en ranger och det finns en tillgänglig men jag har varit in till Bredden ett tiotal ggr och bara en enda gång har jag fått en ranger. Föredrar alla ggr BMW för där har de en desk där man kan hyra en bil. Tesla vägrar numera säga om man får en lånebil eller inte. De säger att de inte kan garantera att det finns någon. Finns det ingen får man istället uber-vouchers. Kul om man bor en bit bort som jag gör... Och snål som man är så hyr man ingen bil utifall man skulle få en lånebil. Vilket man alltså inte vet förrän man står där och lämnar in bilen... Fast du ska inte tro att du kan hyra en bil på plats. Nej, då måste du åka iväg till en hyrbilsfirma en bit bort och ordna med papper osv. Klart krångligt.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7482
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Mobile Service - Alla måste följa efter

Inlägg av mikebike »

jonasl skrev:
mikebike skrev:
Tur att jag har relativt nära till SC.
Kanske finns ett samband?
Möjligt, men flera gånger har min bokning först varit Mobil och sedan ändrats till SC. Så troligen är det så att alla mina "problem" varit sådant som måste utföras på SC.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
WilleTesla
Teslaägare
Inlägg: 61
Blev medlem: 13 jul 2020 12:53

Re: Mobile Service - Alla måste följa efter

Inlägg av WilleTesla »

Maw skrev:
WilleTesla skrev:
Jag kan jämföra med min förra bil, en BMW. Det krävdes lång framförhållning för att få en tid för service eller reparation. Alltid bökigt att ta sig mellan verkstan och jobbet. Att hinna hämta bilen innan stängning var också en utmaning. Bemötandet var sällan på topp, snarade nonchalant. Jag fick köa i kassan vid inlämning och samma för att hämta bilen. Möjligt att det är lättare att få tider nu, med tanke på BMWs låga försäljningssiffror. Det tar emot att vid nästa bilbyte välja ”ett gammalt bilmärke”, om inget förändras.
Jag har ingen koll på BMW:s service men deras försäljningssiffror är väl allt annat än låga?
”Låga” är kanske fel formulering, ”relativt låga” kanske passar bättre. Jag köpte min senaste BMW 2017. Det året nyregistrerades 21 419 BMW, enligt bilsweden. Motsvarande siffra för 2021 är 16 205 st. Det är en minskning på nästan 25%.

Jag tror att Tesla och BMW slåss om samma kunder, därför intressant att jämföra dessa bilmärken tänkte jag.

Kostnader för verkstäder mot kostnader för mobila tekniker med supernöjda kunder. Hur ser framtiden ut? Om Tesla kan bygga vidare på konceptet Mobil Service så tror jag att de kan skapa ytterligare konkurrensfördelar mot andra tillverkare som inte hänger med just nu.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Mobile Service - Alla måste följa efter

Inlägg av Maw »

WilleTesla skrev:
Maw skrev:
WilleTesla skrev:
Jag kan jämföra med min förra bil, en BMW. Det krävdes lång framförhållning för att få en tid för service eller reparation. Alltid bökigt att ta sig mellan verkstan och jobbet. Att hinna hämta bilen innan stängning var också en utmaning. Bemötandet var sällan på topp, snarade nonchalant. Jag fick köa i kassan vid inlämning och samma för att hämta bilen. Möjligt att det är lättare att få tider nu, med tanke på BMWs låga försäljningssiffror. Det tar emot att vid nästa bilbyte välja ”ett gammalt bilmärke”, om inget förändras.
Jag har ingen koll på BMW:s service men deras försäljningssiffror är väl allt annat än låga?
”Låga” är kanske fel formulering, ”relativt låga” kanske passar bättre. Jag köpte min senaste BMW 2017. Det året nyregistrerades 21 419 BMW, enligt bilsweden. Motsvarande siffra för 2021 är 16 205 st. Det är en minskning på nästan 25%.

Jag tror att Tesla och BMW slåss om samma kunder, därför intressant att jämföra dessa bilmärken tänkte jag.

Kostnader för verkstäder mot kostnader för mobila tekniker med supernöjda kunder. Hur ser framtiden ut? Om Tesla kan bygga vidare på konceptet Mobil Service så tror jag att de kan skapa ytterligare konkurrensfördelar mot andra tillverkare som inte hänger med just nu.
Ja OK, då förstår jag hur du menar.

Global försäljning för BMW var över 2.2 miljoner 2021 vilket var rekord och nästan 3 ggr Teslas försäljning. Jag hade inte koll på att de hade minskat så mycket i Sverige. Men det är förstås den Svenska försäljningen som är relevant i det här fallet.
Användarvisningsbild
DanneB
Teslaägare
Inlägg: 396
Blev medlem: 27 nov 2021 17:05

Re: Mobile Service - Alla måste följa efter

Inlägg av DanneB »

Maw skrev:
WilleTesla skrev:
Maw skrev:
WilleTesla skrev:
Jag kan jämföra med min förra bil, en BMW. Det krävdes lång framförhållning för att få en tid för service eller reparation. Alltid bökigt att ta sig mellan verkstan och jobbet. Att hinna hämta bilen innan stängning var också en utmaning. Bemötandet var sällan på topp, snarade nonchalant. Jag fick köa i kassan vid inlämning och samma för att hämta bilen. Möjligt att det är lättare att få tider nu, med tanke på BMWs låga försäljningssiffror. Det tar emot att vid nästa bilbyte välja ”ett gammalt bilmärke”, om inget förändras.
Jag har ingen koll på BMW:s service men deras försäljningssiffror är väl allt annat än låga?
”Låga” är kanske fel formulering, ”relativt låga” kanske passar bättre. Jag köpte min senaste BMW 2017. Det året nyregistrerades 21 419 BMW, enligt bilsweden. Motsvarande siffra för 2021 är 16 205 st. Det är en minskning på nästan 25%.

Jag tror att Tesla och BMW slåss om samma kunder, därför intressant att jämföra dessa bilmärken tänkte jag.

Kostnader för verkstäder mot kostnader för mobila tekniker med supernöjda kunder. Hur ser framtiden ut? Om Tesla kan bygga vidare på konceptet Mobil Service så tror jag att de kan skapa ytterligare konkurrensfördelar mot andra tillverkare som inte hänger med just nu.
Ja OK, då förstår jag hur du menar.


Global försäljning för BMW var över 2.2 miljoner 2021 vilket var rekord och nästan 3 ggr Teslas försäljning. Jag hade inte koll på att de hade minskat så mycket i Sverige. Men det är förstås den Svenska försäljningen som är relevant i det här fallet.
Global försäljning för BMW är 2,2 miljoner bilar, varav 200.000st är eldrivna. Samtidigt hävdar dem att de är “Världens bästa bilmärke för klimatet” i en annonskampanj, som senare blev fälld av reklamombudsmannen.
Lika låga nivå som GM som tydligen leder elbilsracet. Vill inte röra de företagens bilar med en tång ens. :)
Tesla Model S 90D
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Mobile Service - Alla måste följa efter

Inlägg av Fredrik j »

Maw skrev:
WilleTesla skrev:
Maw skrev:
WilleTesla skrev:
Jag kan jämföra med min förra bil, en BMW. Det krävdes lång framförhållning för att få en tid för service eller reparation. Alltid bökigt att ta sig mellan verkstan och jobbet. Att hinna hämta bilen innan stängning var också en utmaning. Bemötandet var sällan på topp, snarade nonchalant. Jag fick köa i kassan vid inlämning och samma för att hämta bilen. Möjligt att det är lättare att få tider nu, med tanke på BMWs låga försäljningssiffror. Det tar emot att vid nästa bilbyte välja ”ett gammalt bilmärke”, om inget förändras.
Jag har ingen koll på BMW:s service men deras försäljningssiffror är väl allt annat än låga?
”Låga” är kanske fel formulering, ”relativt låga” kanske passar bättre. Jag köpte min senaste BMW 2017. Det året nyregistrerades 21 419 BMW, enligt bilsweden. Motsvarande siffra för 2021 är 16 205 st. Det är en minskning på nästan 25%.

Jag tror att Tesla och BMW slåss om samma kunder, därför intressant att jämföra dessa bilmärken tänkte jag.

Kostnader för verkstäder mot kostnader för mobila tekniker med supernöjda kunder. Hur ser framtiden ut? Om Tesla kan bygga vidare på konceptet Mobil Service så tror jag att de kan skapa ytterligare konkurrensfördelar mot andra tillverkare som inte hänger med just nu.
Ja OK, då förstår jag hur du menar.

Global försäljning för BMW var över 2.2 miljoner 2021 vilket var rekord och nästan 3 ggr Teslas försäljning. Jag hade inte koll på att de hade minskat så mycket i Sverige. Men det är förstås den Svenska försäljningen som är relevant i det här fallet.
Samtidigt finns det ju över 300000 BMW registrerade i Sverige. Traditionellt är det ju inte dom nya bilarna som behöver repareras i störst omfattning.
Skriv svar