Mobile Service - Alla måste följa efter
Moderator: Redaktion
- WilleTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 63
- Blev medlem: 13 jul 2020 12:53
Mobile Service - Alla måste följa efter
Alla vet att Superchargenätverket är ett starkt argument för att välja en Tesla. Jag upptäckte nyss att ”Mobile Service” också borde vara det. Efter 5500 mil slutade laddluckan på min M3P att fungera. Jag bokade tid för ”Mobile Service” och redan nästa dag kom en tekniker hem till mig och bytte luckan, ett garantijobb. Supersmidigt och ett mycket trevligt bemötande. Tydligen åker de ofta ut till parkeringar på arbetsplatser och reparerar bilar undertiden ägarna jobbar, bra service. Naturligtvis krävs ibland en billyft för vissa jobb, då behövs ju ett verkstadsbesök.
Jag kan jämföra med min förra bil, en BMW. Det krävdes lång framförhållning för att få en tid för service eller reparation. Alltid bökigt att ta sig mellan verkstan och jobbet. Att hinna hämta bilen innan stängning var också en utmaning. Bemötandet var sällan på topp, snarade nonchalant. Jag fick köa i kassan vid inlämning och samma för att hämta bilen. Möjligt att det är lättare att få tider nu, med tanke på BMWs låga försäljningssiffror. Det tar emot att vid nästa bilbyte välja ”ett gammalt bilmärke”, om inget förändras.
Tesla leder alltså även utvecklingen inom service med sitt nytänkande. Alla andra bilmärken kommer att tvingas att följa efter, det är min gissning.
Jag kan jämföra med min förra bil, en BMW. Det krävdes lång framförhållning för att få en tid för service eller reparation. Alltid bökigt att ta sig mellan verkstan och jobbet. Att hinna hämta bilen innan stängning var också en utmaning. Bemötandet var sällan på topp, snarade nonchalant. Jag fick köa i kassan vid inlämning och samma för att hämta bilen. Möjligt att det är lättare att få tider nu, med tanke på BMWs låga försäljningssiffror. Det tar emot att vid nästa bilbyte välja ”ett gammalt bilmärke”, om inget förändras.
Tesla leder alltså även utvecklingen inom service med sitt nytänkande. Alla andra bilmärken kommer att tvingas att följa efter, det är min gissning.
Re: Mobile Service - Alla måste följa efter
Härligt att du fick en så bra erfarenhet!
Bara att hoppas att det fortsätter så. Har själv rätt mixad erfarenhet.
Händer att de tex glömmer sådant de ska ”fixa senare”…
Störigt också att ”fixa senare” inte syns i appen…
Bara att hoppas att det fortsätter så. Har själv rätt mixad erfarenhet.
Händer att de tex glömmer sådant de ska ”fixa senare”…
Störigt också att ”fixa senare” inte syns i appen…
Re: Mobile Service - Alla måste följa efter
Kul! jag har samma goda erfarenhet som du! Så smidigt och enkelt)
Re: Mobile Service - Alla måste följa efter
Är ju smidigt när det saknas verkstäder. Min erfarenhet var att det oftast avbokades och blev verkstadsbesök i Mölndal istället. Med ioniqen har jag svängt förbi verkstaden halvvägs till jobbet, fått låna någon hemsk Hyundai i10 och åkt vidare. Måste vara ett bättre utnyttjande av mekanikerna tid om de inte behöver resa runt, ett större nätverk av verkstäder borde behövas nu när Tesla blivit så stora?
Elbilist sedan 2014
Re: Mobile Service - Alla måste följa efter
Också bara idel positiva erfarenheter av mobilservice hos Tesla. Klart skönt att slippa rulla 18mil enkel väg till SC för sådant som går att fixa på ett smidigare sätt.
Teknikern pratade också om att kunna hyra in sig där det finns lyft enstaka dagar. Då kunde de även erbjuda jobb på hjulupphängning, t.ex. länkarmar m.m. Ytterligare ett plus hade det varit då för oss som bor långt ifrån en SC.
Teknikern pratade också om att kunna hyra in sig där det finns lyft enstaka dagar. Då kunde de även erbjuda jobb på hjulupphängning, t.ex. länkarmar m.m. Ytterligare ett plus hade det varit då för oss som bor långt ifrån en SC.
Model Y LR.
Model S70D
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7589
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Mobile Service - Alla måste följa efter
Jag har min femte "service" bokad nu. Ingen gång har jag fått Mobil Service, och bara första gången fick jag lånebil.
Nästan alla gånger har servicetiden blivit ombokad.
Inte imponerad.
Tur att jag har relativt nära till SC.
Nästan alla gånger har servicetiden blivit ombokad.
Inte imponerad.
Tur att jag har relativt nära till SC.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3637
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Mobile Service - Alla måste följa efter
Kanske finns ett samband?mikebike skrev:Tur att jag har relativt nära till SC.
Model Y LR AWD 2022
Re: Mobile Service - Alla måste följa efter
Jag har ingen koll på BMW:s service men deras försäljningssiffror är väl allt annat än låga?WilleTesla skrev:Jag kan jämföra med min förra bil, en BMW. Det krävdes lång framförhållning för att få en tid för service eller reparation. Alltid bökigt att ta sig mellan verkstan och jobbet. Att hinna hämta bilen innan stängning var också en utmaning. Bemötandet var sällan på topp, snarade nonchalant. Jag fick köa i kassan vid inlämning och samma för att hämta bilen. Möjligt att det är lättare att få tider nu, med tanke på BMWs låga försäljningssiffror. Det tar emot att vid nästa bilbyte välja ”ett gammalt bilmärke”, om inget förändras.
Re: Mobile Service - Alla måste följa efter
jonasl skrev:Kanske finns ett samband?mikebike skrev:Tur att jag har relativt nära till SC.
Ju närmare man har desto större är väl chansen att man får mobile?
Jag har fått det en gång. Våren 2018 då det kom en och bytta spolarvätskepump på jobbparkeringen. Alla andra ggr har jag fått lov att åka in till Bredden. Mobile Service kan inte göra så himla mycket eller så finns det inte så många. Jag har 6 mil/40 minuter till Bredden.
Re: Mobile Service - Alla måste följa efter
Går ju bra så länge det kan göras av en ranger och det finns en tillgänglig men jag har varit in till Bredden ett tiotal ggr och bara en enda gång har jag fått en ranger. Föredrar alla ggr BMW för där har de en desk där man kan hyra en bil. Tesla vägrar numera säga om man får en lånebil eller inte. De säger att de inte kan garantera att det finns någon. Finns det ingen får man istället uber-vouchers. Kul om man bor en bit bort som jag gör... Och snål som man är så hyr man ingen bil utifall man skulle få en lånebil. Vilket man alltså inte vet förrän man står där och lämnar in bilen... Fast du ska inte tro att du kan hyra en bil på plats. Nej, då måste du åka iväg till en hyrbilsfirma en bit bort och ordna med papper osv. Klart krångligt.WilleTesla skrev:Alla vet att Superchargenätverket är ett starkt argument för att välja en Tesla. Jag upptäckte nyss att ”Mobile Service” också borde vara det. Efter 5500 mil slutade laddluckan på min M3P att fungera. Jag bokade tid för ”Mobile Service” och redan nästa dag kom en tekniker hem till mig och bytte luckan, ett garantijobb. Supersmidigt och ett mycket trevligt bemötande. Tydligen åker de ofta ut till parkeringar på arbetsplatser och reparerar bilar undertiden ägarna jobbar, bra service. Naturligtvis krävs ibland en billyft för vissa jobb, då behövs ju ett verkstadsbesök.
Jag kan jämföra med min förra bil, en BMW. Det krävdes lång framförhållning för att få en tid för service eller reparation. Alltid bökigt att ta sig mellan verkstan och jobbet. Att hinna hämta bilen innan stängning var också en utmaning. Bemötandet var sällan på topp, snarade nonchalant. Jag fick köa i kassan vid inlämning och samma för att hämta bilen. Möjligt att det är lättare att få tider nu, med tanke på BMWs låga försäljningssiffror. Det tar emot att vid nästa bilbyte välja ”ett gammalt bilmärke”, om inget förändras.
Tesla leder alltså även utvecklingen inom service med sitt nytänkande. Alla andra bilmärken kommer att tvingas att följa efter, det är min gissning.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7589
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Mobile Service - Alla måste följa efter
Möjligt, men flera gånger har min bokning först varit Mobil och sedan ändrats till SC. Så troligen är det så att alla mina "problem" varit sådant som måste utföras på SC.jonasl skrev:Kanske finns ett samband?mikebike skrev:Tur att jag har relativt nära till SC.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- WilleTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 63
- Blev medlem: 13 jul 2020 12:53
Re: Mobile Service - Alla måste följa efter
”Låga” är kanske fel formulering, ”relativt låga” kanske passar bättre. Jag köpte min senaste BMW 2017. Det året nyregistrerades 21 419 BMW, enligt bilsweden. Motsvarande siffra för 2021 är 16 205 st. Det är en minskning på nästan 25%.Maw skrev:Jag har ingen koll på BMW:s service men deras försäljningssiffror är väl allt annat än låga?WilleTesla skrev:Jag kan jämföra med min förra bil, en BMW. Det krävdes lång framförhållning för att få en tid för service eller reparation. Alltid bökigt att ta sig mellan verkstan och jobbet. Att hinna hämta bilen innan stängning var också en utmaning. Bemötandet var sällan på topp, snarade nonchalant. Jag fick köa i kassan vid inlämning och samma för att hämta bilen. Möjligt att det är lättare att få tider nu, med tanke på BMWs låga försäljningssiffror. Det tar emot att vid nästa bilbyte välja ”ett gammalt bilmärke”, om inget förändras.
Jag tror att Tesla och BMW slåss om samma kunder, därför intressant att jämföra dessa bilmärken tänkte jag.
Kostnader för verkstäder mot kostnader för mobila tekniker med supernöjda kunder. Hur ser framtiden ut? Om Tesla kan bygga vidare på konceptet Mobil Service så tror jag att de kan skapa ytterligare konkurrensfördelar mot andra tillverkare som inte hänger med just nu.
Re: Mobile Service - Alla måste följa efter
Ja OK, då förstår jag hur du menar.WilleTesla skrev:”Låga” är kanske fel formulering, ”relativt låga” kanske passar bättre. Jag köpte min senaste BMW 2017. Det året nyregistrerades 21 419 BMW, enligt bilsweden. Motsvarande siffra för 2021 är 16 205 st. Det är en minskning på nästan 25%.Maw skrev:Jag har ingen koll på BMW:s service men deras försäljningssiffror är väl allt annat än låga?WilleTesla skrev:Jag kan jämföra med min förra bil, en BMW. Det krävdes lång framförhållning för att få en tid för service eller reparation. Alltid bökigt att ta sig mellan verkstan och jobbet. Att hinna hämta bilen innan stängning var också en utmaning. Bemötandet var sällan på topp, snarade nonchalant. Jag fick köa i kassan vid inlämning och samma för att hämta bilen. Möjligt att det är lättare att få tider nu, med tanke på BMWs låga försäljningssiffror. Det tar emot att vid nästa bilbyte välja ”ett gammalt bilmärke”, om inget förändras.
Jag tror att Tesla och BMW slåss om samma kunder, därför intressant att jämföra dessa bilmärken tänkte jag.
Kostnader för verkstäder mot kostnader för mobila tekniker med supernöjda kunder. Hur ser framtiden ut? Om Tesla kan bygga vidare på konceptet Mobil Service så tror jag att de kan skapa ytterligare konkurrensfördelar mot andra tillverkare som inte hänger med just nu.
Global försäljning för BMW var över 2.2 miljoner 2021 vilket var rekord och nästan 3 ggr Teslas försäljning. Jag hade inte koll på att de hade minskat så mycket i Sverige. Men det är förstås den Svenska försäljningen som är relevant i det här fallet.
Re: Mobile Service - Alla måste följa efter
Global försäljning för BMW är 2,2 miljoner bilar, varav 200.000st är eldrivna. Samtidigt hävdar dem att de är “Världens bästa bilmärke för klimatet” i en annonskampanj, som senare blev fälld av reklamombudsmannen.Maw skrev:Ja OK, då förstår jag hur du menar.WilleTesla skrev:”Låga” är kanske fel formulering, ”relativt låga” kanske passar bättre. Jag köpte min senaste BMW 2017. Det året nyregistrerades 21 419 BMW, enligt bilsweden. Motsvarande siffra för 2021 är 16 205 st. Det är en minskning på nästan 25%.Maw skrev:Jag har ingen koll på BMW:s service men deras försäljningssiffror är väl allt annat än låga?WilleTesla skrev:Jag kan jämföra med min förra bil, en BMW. Det krävdes lång framförhållning för att få en tid för service eller reparation. Alltid bökigt att ta sig mellan verkstan och jobbet. Att hinna hämta bilen innan stängning var också en utmaning. Bemötandet var sällan på topp, snarade nonchalant. Jag fick köa i kassan vid inlämning och samma för att hämta bilen. Möjligt att det är lättare att få tider nu, med tanke på BMWs låga försäljningssiffror. Det tar emot att vid nästa bilbyte välja ”ett gammalt bilmärke”, om inget förändras.
Jag tror att Tesla och BMW slåss om samma kunder, därför intressant att jämföra dessa bilmärken tänkte jag.
Kostnader för verkstäder mot kostnader för mobila tekniker med supernöjda kunder. Hur ser framtiden ut? Om Tesla kan bygga vidare på konceptet Mobil Service så tror jag att de kan skapa ytterligare konkurrensfördelar mot andra tillverkare som inte hänger med just nu.
Global försäljning för BMW var över 2.2 miljoner 2021 vilket var rekord och nästan 3 ggr Teslas försäljning. Jag hade inte koll på att de hade minskat så mycket i Sverige. Men det är förstås den Svenska försäljningen som är relevant i det här fallet.
Lika låga nivå som GM som tydligen leder elbilsracet. Vill inte röra de företagens bilar med en tång ens.
Tesla Model S 90D
Re: Mobile Service - Alla måste följa efter
Samtidigt finns det ju över 300000 BMW registrerade i Sverige. Traditionellt är det ju inte dom nya bilarna som behöver repareras i störst omfattning.Maw skrev:Ja OK, då förstår jag hur du menar.WilleTesla skrev:”Låga” är kanske fel formulering, ”relativt låga” kanske passar bättre. Jag köpte min senaste BMW 2017. Det året nyregistrerades 21 419 BMW, enligt bilsweden. Motsvarande siffra för 2021 är 16 205 st. Det är en minskning på nästan 25%.Maw skrev:Jag har ingen koll på BMW:s service men deras försäljningssiffror är väl allt annat än låga?WilleTesla skrev:Jag kan jämföra med min förra bil, en BMW. Det krävdes lång framförhållning för att få en tid för service eller reparation. Alltid bökigt att ta sig mellan verkstan och jobbet. Att hinna hämta bilen innan stängning var också en utmaning. Bemötandet var sällan på topp, snarade nonchalant. Jag fick köa i kassan vid inlämning och samma för att hämta bilen. Möjligt att det är lättare att få tider nu, med tanke på BMWs låga försäljningssiffror. Det tar emot att vid nästa bilbyte välja ”ett gammalt bilmärke”, om inget förändras.
Jag tror att Tesla och BMW slåss om samma kunder, därför intressant att jämföra dessa bilmärken tänkte jag.
Kostnader för verkstäder mot kostnader för mobila tekniker med supernöjda kunder. Hur ser framtiden ut? Om Tesla kan bygga vidare på konceptet Mobil Service så tror jag att de kan skapa ytterligare konkurrensfördelar mot andra tillverkare som inte hänger med just nu.
Global försäljning för BMW var över 2.2 miljoner 2021 vilket var rekord och nästan 3 ggr Teslas försäljning. Jag hade inte koll på att de hade minskat så mycket i Sverige. Men det är förstås den Svenska försäljningen som är relevant i det här fallet.