Lönt byta sensorer nu?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 615
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Lönt byta sensorer nu?

Inlägg av Arn »

Gjorde ett misstag att lita på Tesla i Göteborg när jag frågade om de hade sensorer till däcken så skickade de genast ut ett avtal som jag skrev på och därefter hände ingenting och när jag kontaktade dem efter några veckor sa de att sensorerna är inte finns i lager. Hade de istället informerat om att de inte hade den hemma från början hade jag kunnat beställa från annat håll innan det var slutsålt överallt.

Nu har jag fått SMS från den att sensorerna finns hemma i lager och när man svarar på deras SMS tar det minst ett dygn innan man får ett svar tillbaka. Riktigt dålig service.

Frågan är om det är värt så alltså överhuvudtaget sätta på sensorerna. Tycker inte de felmeddelanden man får är så störande och detta måste ju vägas mot att verkstadsbesök tar 40 minuter för att kränga av däcken och därefter ett ytterligare återbesök för efterspänning nu när det bara är 2,5 månader kvar av vintern.

Hade ni bytt om ni fick sensorer nu eller väntat till nästa säsong?
Användarvisningsbild
Nogo
Teslaägare
Inlägg: 455
Blev medlem: 15 jun 2021 10:03

Re: Lönt byta sensorer nu?

Inlägg av Nogo »

Sensorerna är överskattade jämfört med vad de kostar. För 3500kr så har jag hellre ett felmeddelande under vintertid. Beställde aldrig några med tanke på priset. Finns ju inget krav på att ha. Sedan hör man heller inget plingande.
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Användarvisningsbild
tobias_rullar
Teslaägare
Inlägg: 104
Blev medlem: 24 maj 2021 21:14

Re: Lönt byta sensorer nu?

Inlägg av tobias_rullar »

Du kan också köpa nu och sätta dit sensorerna till nästa säsong om du inte tycker det är värt att krångla nu.

Jag vill ha sensorerna och hade satt på dom så snart som möjligt. För mig är det värt pengarna bara för att slippa krångla mig till macken för att kolla däcktrycket.
mastodontfilmsmats
Inlägg: 231
Blev medlem: 07 feb 2020 13:00

Re: Lönt byta sensorer nu?

Inlägg av mastodontfilmsmats »

:D

Anektodisk bevisföring commencing:
Sensorer och eventuella krav på dem är fantastiska. Jag har absolut haft (direkta) punkteringar. Då har däcket tappat luft så pass snabbt att jag märkt det minst lika snabbt som sensorerna. Pyspunka har hänt två gånger på kanske 50000-60000 mil (23 år), båda pga en skruv i däcket. Dessa upptäcktes chockerande nog också; men kanske vid 2 bar istf 2,8 bar - långt innan det var "tomt". Här kanske sensorer hade varit av hjälp att upptäcka det tidigare.. men med tanke på hur sällan det faktiskt hänt känns det faktiskt som en rätt onödig grej.
Varje gång jag skiftar hjul drar jag till närmaste mack och fyller på/kontrollerar trycket, alternativt surrar med grannen om att låna kompressorn. Däcktrycket läggs på kanske 0,3-0,5 över rekommenderat, och vid slutet av säsongen ligger jag fortfarande något över rekommenderat. Vid nästa däckskifte när de ska på igen så har de dock något lägre tryck. Det är som att trycket man tappar, tappar man genom liggsår eller nåt.

Mängden latenta punkteringar kanske pga vägförhållandena är annorlunda mer söderut än mitt i norrlandskusten, men tveksamt. Jag är väl naiv i den aspekten och tänker att även om vägarna är dåliga är de inte skräpiga av punkteringsskapande saker. Saknade jag sensorer skulle jag därför aldrig lägga 2000-4000 kronor på att sätta dit några bara för att eventuellt slippa åka på macken en gång per säsong. Visst är de med stor sannolikhet mycket mer exakta i sin tryckmätning än mackarnas give-or-take-mätning, men ändå.

Har jag köpt eller liggande hemma, skulle jag vänta med att sätta dit dem vid däckskifte för att koncentrera antalet lyftmoment på bilen till samma som vanligt...
Skriv svar