Missljud vänsterfram

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

fraggan
Inlägg: 151
Blev medlem: 18 aug 2019 17:33
Ort: Värmland
Referralkod: ts.la/fredrik16543

Missljud vänsterfram

Inlägg av fraggan »

Jag märkte igår när jag skulle åka iväg och ladda att det var ett konstigt ljud fram, det hördes ganska väl fast jag spelade musik på normalnivå. Kollade lite noggrannare och såg att det verkade sakna ett klipps på vänstra sidan som ser ut att hålla i bromsklossen, så yttre klossen ligger och skaver mot bromsskivan. Klippsen ser ut att sitta rätt utsatt och lätt kan lossna. Jag ska ringa till Tesla senare under dagen men tänkte bara kolla om någon haft liknande problem, små men ev enkla vad Tesla har sagt då? Bor 25 mil ifrån närmaste SC i Göteborg.

Får se vad de säger sen men tänkte bara skriva av mig lite och se vad ni andra tycker. En annan dum fråga. Ringer ni assistansnumret i bilen på dagtid eller direkt till ett SC?

EDIT: La till bild. Höger är där klippsen sitter vänster saknas det, ljudet kommer från vänster.
EDIT2: Har lagt ett servicerärende också samtidigt får om de är snabba å svara där
InkedIMG_20220124_073203_LI.jpg
InkedIMG_20220124_073035_LI.jpg
Användarvisningsbild
infelicitas
Teslaägare
Inlägg: 222
Blev medlem: 10 jul 2018 18:15

Re: Missljud vänsterfram

Inlägg av infelicitas »

Det är svårt att se vad du ringat in på 1:a bilden, men 2:a bilden visar en slitagevarnare. När klossen närmar sig uppsliten så ligger den mot bromsskivan och för ett jävla liv.
fraggan
Inlägg: 151
Blev medlem: 18 aug 2019 17:33
Ort: Värmland
Referralkod: ts.la/fredrik16543

Re: Missljud vänsterfram

Inlägg av fraggan »

infelicitas skrev:
Det är svårt att se vad du ringat in på 1:a bilden, men 2:a bilden visar en slitagevarnare. När klossen närmar sig uppsliten så ligger den mot bromsskivan och för ett jävla liv.
*facepalm* där sa du nått, kan ju varit slitagevarnaren :) tänkte aldrig så långt. Bilen har rullat knappt 2k mil och man bromsar ju sällan så klossarna är inte slitna ännu. Tog bilderna nu på morgonen när det var mörkt ute så det är nog lite svårt att se. Jag får väl åka ner till verkstan här och se om de kan kika ev om inte Tesla själva har nått förslag.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Missljud vänsterfram

Inlägg av Tellus »

Ska verkligen bromsbelägget synas på bild 1 ur den vinkeln? Har det hamnat ur position
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Missljud vänsterfram

Inlägg av Bjelke »

Och nej, det går inte att ringa direkt till SC (normalt sett iaf)… :(
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Missljud vänsterfram

Inlägg av NiklasTesla »

fraggan skrev:
Jag märkte igår när jag skulle åka iväg och ladda att det var ett konstigt ljud fram, det hördes ganska väl fast jag spelade musik på normalnivå. Kollade lite noggrannare och såg att det verkade sakna ett klipps på vänstra sidan som ser ut att hålla i bromsklossen, så yttre klossen ligger och skaver mot bromsskivan. Klippsen ser ut att sitta rätt utsatt och lätt kan lossna. Jag ska ringa till Tesla senare under dagen men tänkte bara kolla om någon haft liknande problem, små men ev enkla vad Tesla har sagt då? Bor 25 mil ifrån närmaste SC i Göteborg.

Får se vad de säger sen men tänkte bara skriva av mig lite och se vad ni andra tycker. En annan dum fråga. Ringer ni assistansnumret i bilen på dagtid eller direkt till ett SC?

EDIT: La till bild. Höger är där klippsen sitter vänster saknas det, ljudet kommer från vänster.
EDIT2: Har lagt ett servicerärende också samtidigt får om de är snabba å svara där
InkedIMG_20220124_073203_LI.jpg
InkedIMG_20220124_073035_LI.jpg
Sten inför bromssköld låter en del (brukar lossna av sig självt).

Sedan har du "upper control arm" som brukar börja göra knarrande ljud mer och mer när den är dags att byta (känt typfel på tidiga Model 3 IAF).

MVH
fraggan
Inlägg: 151
Blev medlem: 18 aug 2019 17:33
Ort: Värmland
Referralkod: ts.la/fredrik16543

Re: Missljud vänsterfram

Inlägg av fraggan »

Tellus skrev:
Ska verkligen bromsbelägget synas på bild 1 ur den vinkeln? Har det hamnat ur position
Nja det ser rätt lika ut på båda sidor så jag antar att det är ok. Men kan hålla med om att det ser ut att ha "halkat ner".
NiklasTesla skrev:
fraggan skrev:
Jag märkte igår när jag skulle åka iväg och ladda att det var ett konstigt ljud fram, det hördes ganska väl fast jag spelade musik på normalnivå. Kollade lite noggrannare och såg att det verkade sakna ett klipps på vänstra sidan som ser ut att hålla i bromsklossen, så yttre klossen ligger och skaver mot bromsskivan. Klippsen ser ut att sitta rätt utsatt och lätt kan lossna. Jag ska ringa till Tesla senare under dagen men tänkte bara kolla om någon haft liknande problem, små men ev enkla vad Tesla har sagt då? Bor 25 mil ifrån närmaste SC i Göteborg.

Får se vad de säger sen men tänkte bara skriva av mig lite och se vad ni andra tycker. En annan dum fråga. Ringer ni assistansnumret i bilen på dagtid eller direkt till ett SC?

EDIT: La till bild. Höger är där klippsen sitter vänster saknas det, ljudet kommer från vänster.
EDIT2: Har lagt ett servicerärende också samtidigt får om de är snabba å svara där
InkedIMG_20220124_073203_LI.jpg
InkedIMG_20220124_073035_LI.jpg
Sten inför bromssköld låter en del (brukar lossna av sig självt).

Sedan har du "upper control arm" som brukar börja göra knarrande ljud mer och mer när den är dags att byta (känt typfel på tidiga Model 3 IAF).

MVH

Ska ut å kolla nu när det är ljusare om det syns nått. Men det låter när man kör >10 km/h, och låter mer/mindre beroende på hur snabbt däcken snurrar. Tycker det är konstigt dock om det låter mer när man svänger åt ett håll om det ligger sten mot bromsskivan eller dylikt. Kör man rakt så låter det inte mycket heller. Påminner lite om dåligt hjullager :/
Användarvisningsbild
SkipperO
Teslaägare
Inlägg: 199
Blev medlem: 27 dec 2019 08:23
Ort: Södra Norrland

Re: Missljud vänsterfram

Inlägg av SkipperO »

Om du inte redan gjort det så prova ett par rejäla inbromsningar. Har löst skrapljud för mig. Kan bli nån sorts beläggning på skivorna verkar det som och då kan det låta olika om man svänger eller ej. Ordentlig inbromsning 110 till 60 på bra underlag och tvärnit i 30 på snö/is så ABS får jobba är vad jag gör när det händer. Givetvis under kontrollerade former.
M3 LR -20 vit/vit, 18”
Albin
Teslaägare
Inlägg: 89
Blev medlem: 04 jun 2017 22:09

Re: Missljud vänsterfram

Inlägg av Albin »

NiklasTesla skrev:

Sedan har du "upper control arm" som brukar börja göra knarrande ljud mer och mer när den är dags att byta (känt typfel på tidiga Model 3 IAF).

MVH
Tack så mycket, googlade på "upper control arm Model 3” och känner igen ljudet som man hör i filmklipp som dyker upp, jag haft problem med detta länge och haft bilen inne hos Tesla för det två gånger redan! Men blir förhoppningsvis tredje gången gillt då Tesla nu skriver i service estimate ”Reseal Front Upper Control Arm Ball Joints”

Tyvärr har jag fått ett annat missljud med vilket var anledningen att jag skapade ett nytt serviceärende, men det är kanske relaterat till samma sak, det låter knarrande eller som att något är löst när jag kör ca 20-30km/h över små små ojämnheter i vägen, det går oftast att återskapa genom att försiktigt trampa och släppa på gasen i låg hastighet.

Ursäkta att jag lånar tråden, blev bara så glad att att läsa upper control arm här efter att ha läst det i Teslas service estimate!
Model 3 Performance -23
Model 3 SR+ -19
Användarvisningsbild
peza
Teslaägare
Inlägg: 64
Blev medlem: 18 aug 2018 18:27
Ort: Sundsvall

Re: Missljud vänsterfram

Inlägg av peza »

Tipps till alla med "upper control arm" felet.
Har lagat vänster sida på garantin efter 7800 mil (säkert 5000 kr utan garanti)
Då tesla endast bytte vänster på garantin, så började såklart höger gnälla strax efter 8000 mil.
Testade då att trycke in fett i övre delen på den del som gnäller med hjälp av nål prylen som kopplas till fettsprutan. https://productimages.biltema.com/v1/im ... 8_xl_1.jpg (Artnr. 19-1388 biltema)
Den vart tyst strax därefter och har nu kört 11200 mil utan ett enda bekymmer.
Man kan säkert säga "så skall man inte göra" man kan jag förlänga livslängden flera år, med att bara pumpa in lite fett typ varje hjulbyte så gör jag det gärna.

/Peter
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Missljud vänsterfram

Inlägg av NiklasTesla »

peza skrev:
Tipps till alla med "upper control arm" felet.
Har lagat vänster sida på garantin efter 7800 mil (säkert 5000 kr utan garanti)
Då tesla endast bytte vänster på garantin, så började såklart höger gnälla strax efter 8000 mil.
Testade då att trycke in fett i övre delen på den del som gnäller med hjälp av nål prylen som kopplas till fettsprutan. https://productimages.biltema.com/v1/im ... 8_xl_1.jpg (Artnr. 19-1388 biltema)
Den vart tyst strax därefter och har nu kört 11200 mil utan ett enda bekymmer.
Man kan säkert säga "så skall man inte göra" man kan jag förlänga livslängden flera år, med att bara pumpa in lite fett typ varje hjulbyte så gör jag det gärna.

/Peter
Tack för tipset. Helt rätt 5tkr att byta om du kört mer än 8000mil.

Vad använde du för fett som du tryckte in?

MVH
Användarvisningsbild
peza
Teslaägare
Inlägg: 64
Blev medlem: 18 aug 2018 18:27
Ort: Sundsvall

Re: Missljud vänsterfram

Inlägg av peza »

Vanligt fett som jag hade i fettsprutan, tror det var något som var hyffsat i kallt väder. Hade till bogien i skoterns senast.
Bara sticka in nålen genom gummibälgen och pumpa in lite lagomt.

Inge knarr eller nå ljud alls sen snart ett åt tillbaka. Kommer fortsätta på bägge sidorna vid däckbyte nu framöver.

/Peter
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
DrThomas
Inlägg: 22
Blev medlem: 29 apr 2022 10:21

Re: Missljud vänsterfram

Inlägg av DrThomas »

fraggan skrev:
Jag märkte igår när jag skulle åka iväg och ladda att det var ett konstigt ljud fram, det hördes ganska väl fast jag spelade musik på normalnivå. Kollade lite noggrannare och såg att det verkade sakna ett klipps på vänstra sidan som ser ut att hålla i bromsklossen, så yttre klossen ligger och skaver mot bromsskivan. Klippsen ser ut att sitta rätt utsatt och lätt kan lossna. Jag ska ringa till Tesla senare under dagen men tänkte bara kolla om någon haft liknande problem, små men ev enkla vad Tesla har sagt då? Bor 25 mil ifrån närmaste SC i Göteborg.

Får se vad de säger sen men tänkte bara skriva av mig lite och se vad ni andra tycker. En annan dum fråga. Ringer ni assistansnumret i bilen på dagtid eller direkt till ett SC?

EDIT: La till bild. Höger är där klippsen sitter vänster saknas det, ljudet kommer från vänster.
EDIT2: Har lagt ett servicerärende också samtidigt får om de är snabba å svara där
InkedIMG_20220124_073203_LI.jpg
InkedIMG_20220124_073035_LI.jpg
Hej! Hämtade ut min model Y idag och upplever samma problem som dig redan. Vad var problemet för dig?
Användarvisningsbild
Antti V
Teslaägare
Inlägg: 105
Blev medlem: 09 jan 2019 22:11
Ort: Smålandsstenar

Re: Missljud vänsterfram

Inlägg av Antti V »

Jag har en 2019 SR+. Jag har inte haft något missljud från Control arm.
Tesla smörjde in dem när jag var på ett annat garantiärende. Det är två år sedan snart.
Det verkar fungera bra att smörja in dem...
Blå TM3 SR+ med dragkrok, 2019
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Missljud vänsterfram

Inlägg av NiklasTesla »

Antti V skrev:
Jag har en 2019 SR+. Jag har inte haft något missljud från Control arm.
Tesla smörjde in dem när jag var på ett annat garantiärende. Det är två år sedan snart.
Det verkar fungera bra att smörja in dem...
Jepp kört snart en månad sedan jag själv tryckte in lite Molyfett från Biltema i bälgen uppe på länkarmen och fortfarande tyst (du behöver en nålsats från ex Biltema samt fettpump också se flik nedan så kan man fixa billigt och enkelt själv):

viewtopic.php?f=51&t=29708&start=10


MVH
Användarvisningsbild
HenricL
Teslaägare
Inlägg: 244
Blev medlem: 16 dec 2018 23:23
Ort: Bromma

Re: Missljud vänsterfram

Inlägg av HenricL »

Jag ska in på torsdag för att byta bägge länkarmarna pga missljud. Haft det i 2,5 månader. Har varit stört omöjligt få en tid. Nu har de garanterat att de ska göra det på torsdag så hoppas verkligen det blir av. Trött på detta ljudet!
/Henric
Tesla model 3 LR+ AWD, FSD (HW3), midnight silver metallic, svart interiör, 18 tum hjul. Uttagen 2019-05-24. Såld 2022-08-09
Tesla Model 3 Performance, röd, vit interiör. Beställd 2022-04-04, Levererad 2022-08-31
Skriv svar