Limma om performance vingen själv

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Nogo
Teslaägare
Inlägg: 455
Blev medlem: 15 jun 2021 10:03

Limma om performance vingen själv

Inlägg av Nogo »

Finns det något dubbelhäftande tejp som håller performance vingen på plats längst ut? Länka gärna till produkt.

Fick detta åtgärdat kort efter leverans av Tesla och den var lika kass och sen bytte de den igen och då blev det bättre men nu har det släppt igen.

Kan man åtgärda detta bättre än Tesla själva? Någon som har gjort detta?
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Limma om performance vingen själv

Inlägg av mati »

Det finns många typer av dubbelhäftande tejp som är extremt starka, t.ex här:
https://www.paintpro.se/tejp-maskering/ ... e-tejp/vhb
Jag köpte en sådan tejprulle (kommer inte ihåg vilken av dem) för några år sedan, och det är helt sjukt vad den håller.
I ditt fall så skulle jag nog ta en som är transparent och så tunn som möjligt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
expat
Inlägg: 279
Blev medlem: 19 dec 2021 16:12

Re: Limma om performance vingen själv

Inlägg av expat »

mati skrev:
Det finns många typer av dubbelhäftande tejp som är extremt starka, t.ex här:
https://www.paintpro.se/tejp-maskering/ ... e-tejp/vhb
Jag köpte en sådan tejprulle (kommer inte ihåg vilken av dem) för några år sedan, och det är helt sjukt vad den håller.
I ditt fall så skulle jag nog ta en som är transparent och så tunn som möjligt.
Håller med, dom är extremt klistriga. man får inte bort det även om man vill
Användarvisningsbild
tobias_rullar
Teslaägare
Inlägg: 104
Blev medlem: 24 maj 2021 21:14

Re: Limma om performance vingen själv

Inlägg av tobias_rullar »

Jag köpte '3M VHB 5952' som jag använde när jag satte tillbaka spoilern efter att ha tagit bort den.
Finns på tex amazon
https://www.amazon.se/3M-5952-Montering ... 01BU7038A/

När du ändå har bort spoilern, kolla om det är vatten i den. Det var vatten i min och jag såg till att tejpen täckte hålen när jag satte tillbaka den. Förhoppningsvis kommer det inte in vatten i spoilern.
Användarvisningsbild
Nogo
Teslaägare
Inlägg: 455
Blev medlem: 15 jun 2021 10:03

Re: Limma om performance vingen själv

Inlägg av Nogo »

Strålande tips på tejp. Måste man ta bort hela vingen?
Hur gör man detta på bästa sätt?

Tänkte bara sätta dubbelhäftande tejp precis på kanterna och trycka dit den igen så den sitter. Glappar just nu med 3-4 mm.
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Limma om performance vingen själv

Inlägg av mati »

Ingen aning, har aldrig gjort det. Beror också på hur det ser ut.
Men jag ser två alternativ. Antingen så plockar du bort hela vingen och lägger tejp överallt så att den verkligen sitter. Nackdelen är att du måste i princip sätta den rätt vid första försöket. Du kan högst troligen inte göra om det ifall den skulle hamna snett. Är du lite händig så skulle jag välja det alternativet.
Andra alternativet är att du försöker trycka in tejp bara där det glappar. Det beror på hur mycket det glappar och om du kommer emellan. Jag tror att det kan bli svårt, att tejpen viker sig, och risken finns att det inte ser bra ut sen. Och det blir samma där. Sitter det så sitter det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Nermin
Teslaägare
Inlägg: 36
Blev medlem: 23 dec 2020 18:53
Ort: Mölndal

Re: Limma om performance vingen själv

Inlägg av Nermin »

Hej, håller med gällande 3M 5952. Tror BMW använder det till kolfiber-spoilers till sina M-bilar. Själv använde jag tejpen till att ha tajtare passning till bakre stänkskydd. Sitter som integrerad del nu. Tips är att följa geometrin och ev. klippa så du får en fin passning som inte blir för tjock eller sticker ut i sidorna. Lycka till.
Användarvisningsbild
Nogo
Teslaägare
Inlägg: 455
Blev medlem: 15 jun 2021 10:03

Re: Limma om performance vingen själv

Inlägg av Nogo »

Kanon tips på bakre stänkskydden. De glappar något fruktansvärt också. Beställt tejpen nu så får jag utvärdera resultatet.
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Användarvisningsbild
tobias_rullar
Teslaägare
Inlägg: 104
Blev medlem: 24 maj 2021 21:14

Re: Limma om performance vingen själv

Inlägg av tobias_rullar »

När jag tog bort spoilern så använde jag fiskelina och "sågade" igenom tejpen. Sitter den löst kan du försöka bända bort den.

Om jag uppfattar det korrekt så sitter spoilern ordentligt dock inte i ändarna. Spoilern passar inte perfekt så det blir så. Dessutom är det inte tejp ända ut i ändarna. Du kan försöka peta in lite tejp i ändarna och se om det orkar hålla i så du inte stör dig på glappet.

Ska du ta bort spoilern gör först mallar av maskeringstejp i varje ände. Behövs inte, men blir enklare att sätta tillbaka så den sitter centrerad. Orginal har Tesla 2st "passbitar" som guide när spoilern sätts dit. Sågar du bort spoilern så sågar du även bort passbitarna. Det är dessa 2 passbitar som gör att det kommer in vatten innuti spoilern.

Det kommer bli limrester kvar både på spoilern och bakluckan. Jag tog bort det mesta mekaniskt genom att peta och gnugga med fingrarna. Sedan löste jag upp det som blev kvar med "label off" från Biltema, därefter torkade rent med isopropanol.
Användarvisningsbild
Nogo
Teslaägare
Inlägg: 455
Blev medlem: 15 jun 2021 10:03

Re: Limma om performance vingen själv

Inlägg av Nogo »

tobias_rullar skrev:
När jag tog bort spoilern så använde jag fiskelina och "sågade" igenom tejpen. Sitter den löst kan du försöka bända bort den.

Om jag uppfattar det korrekt så sitter spoilern ordentligt dock inte i ändarna. Spoilern passar inte perfekt så det blir så. Dessutom är det inte tejp ända ut i ändarna. Du kan försöka peta in lite tejp i ändarna och se om det orkar hålla i så du inte stör dig på glappet.

Ska du ta bort spoilern gör först mallar av maskeringstejp i varje ände. Behövs inte, men blir enklare att sätta tillbaka så den sitter centrerad. Orginal har Tesla 2st "passbitar" som guide när spoilern sätts dit. Sågar du bort spoilern så sågar du även bort passbitarna. Det är dessa 2 passbitar som gör att det kommer in vatten innuti spoilern.

Det kommer bli limrester kvar både på spoilern och bakluckan. Jag tog bort det mesta mekaniskt genom att peta och gnugga med fingrarna. Sedan löste jag upp det som blev kvar med "label off" från Biltema, därefter torkade rent med isopropanol.
Tack för en utförlig beskrivning.

Det är rätt uppfattat med ändarna. Det är störigt när man tittar. Jag har sett några vingar som ligger dikt an mot karossen. Kanske att de har fått modifiera men min är helt lös i ändarna. Hoppas att tejpen är tillräckligt stark.
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Användarvisningsbild
Nogo
Teslaägare
Inlägg: 455
Blev medlem: 15 jun 2021 10:03

Re: Limma om performance vingen själv

Inlägg av Nogo »

Tejpen från Amazon har levererats och den ser väldigt tjock ut. Tveksam att man kommer få en tight finish med den tejpen.
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Användarvisningsbild
tobias_rullar
Teslaägare
Inlägg: 104
Blev medlem: 24 maj 2021 21:14

Re: Limma om performance vingen själv

Inlägg av tobias_rullar »

Nogo skrev:
Tejpen från Amazon har levererats och den ser väldigt tjock ut. Tveksam att man kommer få en tight finish med den tejpen.
Om du köpte den jag länkade så står det att den är 1.1mm tjock.
Skriv svar