Tesla Model 3 Wagon

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tesla Model 3 Wagon

Inlägg av martinot »

MWall skrev:
Aldrig nånsin har släpvagn känts som något jag saknar. Vad gör folk med den egentligen?
Vi har främst båt som vi drar två gånger om året, men även haft nytta vid ett par andra tillfällen.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Tesla Model 3 Wagon

Inlägg av MWall »

martinot skrev:
MWall skrev:
Aldrig nånsin har släpvagn känts som något jag saknar. Vad gör folk med den egentligen?
Vi har främst båt som vi drar två gånger om året, men även haft nytta vid ett par andra tillfällen.
Måste ju gå att lösa på annat sätt. Låna bil? Hyra bil?
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3588
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Tesla Model 3 Wagon

Inlägg av jonasl »

MWall skrev:
martinot skrev:
MWall skrev:
Måste ju gå att lösa på annat sätt. Låna bil? Hyra bil?
Sällan dragkrok på hyrbilar, iaf när jag kollade. Kan ha ändrats. För att sjösätta och ta upp båten skulle jag överleva att ta hjälp, ser i princip båtrampen hemifrån så dt är snabbt gjort. Men annars är det skönt att inte vara beroende av andra till allt.

Med en liten bil som Model 3 så öppnar dragkroken defintivt möjligheter.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tesla Model 3 Wagon

Inlägg av martinot »

MWall skrev:
martinot skrev:
MWall skrev:
Aldrig nånsin har släpvagn känts som något jag saknar. Vad gör folk med den egentligen?
Vi har främst båt som vi drar två gånger om året, men även haft nytta vid ett par andra tillfällen.
Måste ju gå att lösa på annat sätt. Låna bil? Hyra bil?
Vi hade så förr i tiden och lånade/bytte bilar, etc. men har varit enormt bekvämt med att ha egen krok på åtminstone en av våra bilar. Nu när man vant sig vill man inte avstå bekvämligheten och enkelheten med det. Underbart smidigt!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1008
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Tesla Model 3 Wagon

Inlägg av holden »

Har båt och båtsläp men ingen krok på någon av bilarna, de två gånger om året båtsläpet används behöver jag ändå hjälp och de som hjälper mig har ju dragkrok på sin bil :D All annan skrymmande transport fixas via Tiptapp.
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3588
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Tesla Model 3 Wagon

Inlägg av jonasl »

Ja tipptapp är inte så tokigt. När jag var billös hittade jag en snubbe som kom och lastade sin skåpbil full med allt mitt byggskräp och körde det till tippen för en femhundralapp. Smidigt ändå.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1008
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Tesla Model 3 Wagon

Inlägg av holden »

jonasl skrev:
Ja tipptapp är inte så tokigt. När jag var billös hittade jag en snubbe som kom och lastade sin skåpbil full med allt mitt byggskräp och körde det till tippen för en femhundralapp. Smidigt ändå.
Sjukt smidigt. Jag känner sällan att det bästa sättet att spendera helgen på är att köra 25 säckar löv till tippen.
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Tesla Model 3 Wagon

Inlägg av SwedishAdvocate »

martinot skrev:
MWall skrev:
martinot skrev:
MWall skrev:
Aldrig nånsin har släpvagn känts som något jag saknar. Vad gör folk med den egentligen?
Vi har främst båt som vi drar två gånger om året, men även haft nytta vid ett par andra tillfällen.
Måste ju gå att lösa på annat sätt. Låna bil? Hyra bil?
Vi hade så förr i tiden och lånade/bytte bilar, etc. men har varit enormt bekvämt med att ha egen krok på åtminstone en av våra bilar. Nu när man vant sig vill man inte avstå bekvämligheten och enkelheten med det. Underbart smidigt!
Här kan man läsa lite mer om Model S och behovet av dragkrok:

viewtopic.php?f=10&t=17030
viewtopic.php?f=10&t=25010
viewtopic.php?f=10&t=15457
viewtopic.php?f=10&t=15539

Har en släkting som väljer bort beg. Model S eftersom den inte finns med krok. Hen gillar som många andra att göra saker själv. Bor man vidare i en av Sveriges alla ~100K-befolkning stora städer så kan man ha mkt, mkt nära till närmsta ÅVC även om man bor i ett av stadens allra bästa områden (ett av flera)...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Tesla Model 3 Wagon

Inlägg av Walker »

Nu handlar tråden om T3 kombi till 100% om det kära ämnet dragkrok…
Alla låter lika förvånade varje gång. Kan man inte bara enas om att behoven och önskemålen ser olika ut?
Jag kan också förstå de som inte vill ha/behöver krok, men för mig är det en dealbreaker. Man behöver inte idiotförklara eller ”lära” folk med krokbehov hur de ska göra. Om alla hade samma behov och önskemål skulle det bara finnas en bilmodell på marknaden.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1008
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Tesla Model 3 Wagon

Inlägg av holden »

Anledningen till att Tesla inte kommer att bygga en kombi sägs ju vara att luftmotståndet höjer elförbrukningen, oklart hur mycket. Om förbrukningen på en sådan bil som finns på bilderna skulle bli motsvarande en MY skulle jag lätt välja kombin, då har man fortfarande M3ans smidighet men får in grejer som är mer skrymmande på höjden. SUV är för människor med dåliga knän eller grandios personlighet, eller möjligen en kombination därav ;)
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Tesla Model 3 Wagon

Inlägg av MWall »

holden skrev:
Anledningen till att Tesla inte kommer att bygga en kombi sägs ju vara att luftmotståndet höjer elförbrukningen, oklart hur mycket. Om förbrukningen på en sådan bil som finns på bilderna skulle bli motsvarande en MY skulle jag lätt välja kombin, då har man fortfarande M3ans smidighet men får in grejer som är mer skrymmande på höjden. SUV är för människor med dåliga knän eller grandios personlighet, eller möjligen en kombination därav ;)

Jag tycker inte Model Y ser ut som en SUV. Jag tycker den ser ganska bra ut i verkligheten faktiskt men någon SUV-känsla får jag alltså inte. Är det stor skillnad i körkänsla mot en Model 3?
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1008
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Tesla Model 3 Wagon

Inlägg av holden »

Jag tycker MY är en SUV men någon exakt definition på vad en SUV egentligen är finns väl inte, någon pr-person har ju också uppfunnit termen Crossover för vissa bilar, inte heller det går att definiera. Aldrig provkört en MY, däremot ser jag drösvis av dem åka runt på villavisningarna i närområdet, en stor bil är det onekligen.
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
Fladric
Teslaägare
Inlägg: 52
Blev medlem: 24 apr 2021 09:45

Re: Tesla Model 3 Wagon

Inlägg av Fladric »

MWall skrev:
holden skrev:
Anledningen till att Tesla inte kommer att bygga en kombi sägs ju vara att luftmotståndet höjer elförbrukningen, oklart hur mycket. Om förbrukningen på en sådan bil som finns på bilderna skulle bli motsvarande en MY skulle jag lätt välja kombin, då har man fortfarande M3ans smidighet men får in grejer som är mer skrymmande på höjden. SUV är för människor med dåliga knän eller grandios personlighet, eller möjligen en kombination därav ;)

Jag tycker inte Model Y ser ut som en SUV. Jag tycker den ser ganska bra ut i verkligheten faktiskt men någon SUV-känsla får jag alltså inte. Är det stor skillnad i körkänsla mot en Model 3?
Jag upplever stor skillnad i körkänsla i Y när jag provkörde den jämfört med min M3 :)

Y upplevs klumpigare och större samt lite mer SUV:ig i sitt beteende :) Men det är jämfört med en M3, kanske inte rättvis jämförelse :)
Jämför man Y med t.ex. Skoda Enyaq så är Y väldigt sportig och kvick så allt beror på vad man jämför med!

Hade M3 funnits som kombi hade jag slagit till direkt, utan att tveka :) Är inte i direkt behov av en högre och större bil, bara mer praktiskt lastutrymme
2021 vit Tesla Model 3 LR med drag
2021 grå Tesla Model Y LR
tobiaslej
Inlägg: 284
Blev medlem: 24 apr 2019 22:32

Re: Tesla Model 3 Wagon

Inlägg av tobiaslej »

väldigt snygg rendering.
silver metallicen gör att jag ännu mer vill ha min Y i silver. Riktigt snyggt med svart krom och silver bil :roll:
Model 3 SR+
Model Y Performance
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Tesla Model 3 Wagon

Inlägg av frippe »

Fladric skrev:

Hade M3 funnits som kombi hade jag slagit till direkt, utan att tveka :) Är inte i direkt behov av en högre och större bil, bara mer praktiskt lastutrymme
Detta håller jag verkligen med om. Vill inte heller ha en för hög bil, model s är ganska lagom. Men gärna en betydligt bättre baklucka än på model 3.
Model Y LR.
Model S70D
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Tesla Model 3 Wagon

Inlägg av Dafro »

Fladric skrev:
MWall skrev:
holden skrev:
Anledningen till att Tesla inte kommer att bygga en kombi sägs ju vara att luftmotståndet höjer elförbrukningen, oklart hur mycket. Om förbrukningen på en sådan bil som finns på bilderna skulle bli motsvarande en MY skulle jag lätt välja kombin, då har man fortfarande M3ans smidighet men får in grejer som är mer skrymmande på höjden. SUV är för människor med dåliga knän eller grandios personlighet, eller möjligen en kombination därav ;)

Jag tycker inte Model Y ser ut som en SUV. Jag tycker den ser ganska bra ut i verkligheten faktiskt men någon SUV-känsla får jag alltså inte. Är det stor skillnad i körkänsla mot en Model 3?
Jag upplever stor skillnad i körkänsla i Y när jag provkörde den jämfört med min M3 :)

Y upplevs klumpigare och större samt lite mer SUV:ig i sitt beteende :) Men det är jämfört med en M3, kanske inte rättvis jämförelse :)
Jämför man Y med t.ex. Skoda Enyaq så är Y väldigt sportig och kvick så allt beror på vad man jämför med!

Hade M3 funnits som kombi hade jag slagit till direkt, utan att tveka :) Är inte i direkt behov av en högre och större bil, bara mer praktiskt lastutrymme
M3 finns ju som kombi men kallas Touring på BMW språk. :roll:
27,8 kWp solceller
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Tesla Model 3 Wagon

Inlägg av SwedishAdvocate »

holden skrev:
Jag tycker MY är en SUV /...
+1 på den.

Tycker helt klart MY ser ut som en SUV. Tycker M3 ser mycket bättre ut än MY i verkligheten.

Om nu inte Tesla vill bygga en kombi av aerodynamiska skäl så skulle de väl åtminstone kunna erbjuda en med halvkombilucka...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Tesla Model 3 Wagon

Inlägg av frippe »

SwedishAdvocate skrev:
holden skrev:
Jag tycker MY är en SUV /...
+1 på den.

Tycker helt klart MY ser ut som en SUV. Tycker M3 ser mycket bättre ut än MY i verkligheten.

Om nu inte Tesla vill bygga en kombi av aerodynamiska skäl så skulle de väl åtminstone kunna erbjuda en med halvkombilucka...
Fast, det gör de redan, model s har halvkombilucka.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Tesla Model 3 Wagon

Inlägg av Jerker »

Skit samma hur den ser ut. En kombi är den bästa biltypen ändå.
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Tesla Model 3 Wagon

Inlägg av StefL »

SwedishAdvocate skrev:
holden skrev:
Jag tycker MY är en SUV /...
+1 på den.

Tycker helt klart MY ser ut som en SUV. Tycker M3 ser mycket bättre ut än MY i verkligheten.

Om nu inte Tesla vill bygga en kombi av aerodynamiska skäl så skulle de väl åtminstone kunna erbjuda en med halvkombilucka...
Skälet som angavs i samband med att Model 3 presenterades till att man inte gjorde den som halvkombi var att det då skulle hamnat en tvärgående balk som inkräktat på huvudutrymmet i baksätet.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare
Inlägg: 1015
Blev medlem: 24 jan 2022 16:12

Re: Tesla Model 3 Wagon

Inlägg av Airlift »

StefL skrev:
SwedishAdvocate skrev:
holden skrev:
Jag tycker MY är en SUV /...
+1 på den.

Tycker helt klart MY ser ut som en SUV. Tycker M3 ser mycket bättre ut än MY i verkligheten.

Om nu inte Tesla vill bygga en kombi av aerodynamiska skäl så skulle de väl åtminstone kunna erbjuda en med halvkombilucka...
Skälet som angavs i samband med att Model 3 presenterades till att man inte gjorde den som halvkombi var att det då skulle hamnat en tvärgående balk som inkräktat på huvudutrymmet i baksätet.
MY är då ingen suv.
MY CUVs, två skäl; inte ”ruggad” och heller inte särskilt off-road kapabel. Soft-roads är en annan benämning. MX faller väl mer inåt MPV mtp utrymmet och konstruktion i huvudsak för att flytta folk fler än 5 med bagage.

M3 som CC;
Hade väl gått bra att använda det utrymme som ändå används av den tvärgående ”c” balken samt samt fäst bakluckan i längsgående takbalk…

Hade kunnat offra glastaket som helhet för en combicoupélucka utan att blinka.
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Tesla Model 3 Wagon

Inlägg av [JM] »

Tekniskt sett är väldig få bilar som säljs idag en SUV. De flesta är CUV. Men begreppen har blandats så alla säger SUV till en stor/hög rymlig bil.

För att det ska vara en SUV så ska bilen baserats på ett truck/pickup-chassie.
Baseras den på en vanlig bilplatform så är det en CUV.

https://thenewswheel.com/whats-the-diff ... ver-a-cuv/

Men som sagt gränserna har suddats ut och alla säger slentrianmässigt SUV till båda typerna...
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Tesla Model 3 Wagon

Inlägg av SwedishAdvocate »

Airlift skrev:
.../ den tvärgående ”c” balken /...
Vilken är "den tvärgående 'c' balken"?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 720
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

Re: Tesla Model 3 Wagon

Inlägg av Dexter »

Jag tror att Tesla aldrig kommer lansera någon kombi variant.
De största marknaderna USA och Kina är inte alls intresserade av någon kombi.
De säljer väldigt dåligt.
Mercedes börjar fasa ut kombi varianterna med början år 2025 och sluta med dem helt år 2030.
Det blir bara volvo kvar?
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Tesla Model 3 Wagon

Inlägg av [JM] »

SwedishAdvocate skrev:
Nu finns ju inte det här 'alternativet' på bild, men tror den skulle se ännu bättre ut ifall fönstret bakom C-stolpen följde karossens linjer på ett mer naturligt sätt istället för att smalnas av som det är gjort på det här konceptet. Det skulle dessutom ge bättre sikt ut från förarplatsen...

Givet samma batteri och motorer – vilken skulle ha bättre räckvidd – den här kombin eller Model Y?
Tror kombin skulle få sämre räckvidd än MY.

Audi etron kombin har Cd på 0,27
Audi etron GT har ett Cd på 0,24

Både model 3 och Y har Cd på 0,23.
Tror den "avhuggna" rumpan på en kombi ställer till det.
Ipace och kia EV6 har liknande design som "kombin" och dom har 0,29 och 0,26 respektive.

Är ju mkt som påverkar men kombiformen är nog sämre aerodynamikst sett om jag får gissa.
Skriv svar