Tesla Model 3 Wagon

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Maw
Teslaägare
Inlägg: 3234
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Tesla Model 3 Wagon

Inlägg av Maw »

Slänger in ett par bilder på fronten och häcken också:
82204496-AAFD-4FF7-9E71-DBEA39B19831.jpeg
9123775B-7EBA-4657-A0A1-EB0C0B147F0D.jpeg
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3587
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Tesla Model 3 Wagon

Inlägg av jonasl »

Riktigt snygg. Både lite vibbar av BMW 3-serie och Alfa 156-kombin i baken tycker jag.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3234
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Tesla Model 3 Wagon

Inlägg av Maw »

jonasl skrev:
Riktigt snygg. Både lite vibbar av BMW 3-serie och Alfa 156-kombin i baken tycker jag.
Ja, faktiskt :)
Force-Walker
Inlägg: 209
Blev medlem: 09 jan 2020 17:57

Re: Tesla Model 3 Wagon

Inlägg av Force-Walker »

PatteJan skrev:
Hade däremot gärna köpt en silverfärgad M3 istället för den vita jag beställt.
Synd att inte det finns. Tycker den gör sig extremt bra i silver.
Model Y kommer ju i Silver snart från Berlinfabriken.
Du får ta en sån istället.

Mercury Silver heter den färgen
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7471
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Tesla Model 3 Wagon

Inlägg av mikebike »

Force-Walker skrev:
PatteJan skrev:
Hade däremot gärna köpt en silverfärgad M3 istället för den vita jag beställt.
Synd att inte det finns. Tycker den gör sig extremt bra i silver.
Model Y kommer ju i Silver snart från Berlinfabriken.
Du får ta en sån istället.

Mercury Silver heter den färgen
"snart"
Senast redigerad av mikebike, redigerad totalt 1 gånger.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tesla Model 3 Wagon

Inlägg av martinot »

sebiva skrev:
Ser bättre ut än vad jag väntade mig när jag såg rubriken, hade den funnits på riktigt hade jag slagit till direkt! Ska det vara så svårt för någon på planeten att bygga en eldriven kombi??
Hade också hellre tagit en M3/MY kombi än en M3/MY SUV.

För oss innebär bla. bristen på elkombi att vi kommer skaffa en ny diesel i år.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2151
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Tesla Model 3 Wagon

Inlägg av jpetters »

Jag tycker Model S är en grym kombi.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Tesla Model 3 Wagon

Inlägg av MWall »

jpetters skrev:
Jag tycker Model S är en grym kombi.
Exakt. Model S är som en kombi. Åtminstone till 90% nånting. Tröskeln är lite hög och så är det svårt att lasta stora fyrkantiga saker längst bak.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3587
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Tesla Model 3 Wagon

Inlägg av jonasl »

.. och den kan inte förses med dragkrok.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Tesla Model 3 Wagon

Inlägg av MWall »

jonasl skrev:
.. och den kan inte förses med dragkrok.
Har klarat mig utan dragkrok i fem år. Bor i hus, har byggt närmare 100 meter staket, satt upp ny innervägg, satt upp en ovanmarkspool, rivit upp en lång häck och tagit hem flera kbm jord och sått gräsmatta istället osv osv. Åker med saker till återvinningen var och varannan vecka, köper stor julgran varje år...

Aldrig nånsin har släpvagn känts som något jag saknar. Vad gör folk med den egentligen? Stora saker beställer jag hem för några hundralappar och mindre saker får plats inuti bilen.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3587
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Tesla Model 3 Wagon

Inlägg av jonasl »

Jag kör båtkärra och har cykel eller cyklar på kroken flera gånger i månaden när det är säsong för sånt. Har med cyklar på semesterresor. Senaste året har det varit ett otal vändor med släp med byggsopor till ÅVC.

Visst, det går att betala någon för att göra det också, det gjorde jag när jag inte hade bil under en period - men jag är en sån som gillar att göra saker själv. Lägger om hjulen varje säsong också, går fortare och enklare än att åka iväg och göra det eftersom jag kan göra det när jag vill och utan att stå i kö. Tar 30 min med rätt prylar.

Använder kroken flera gånger i månaden i genomsnitt under ett år. Men nu har den faktiskt varit avplockad sen före jul. Nu har jag bara båtkärran men när jag hade hus var släpet en otroligt bra investering, perfekt för mellanlagring inför besök till ÅVC! Kostar nästan inget, sålde det för ett par tusen mindre än nypris när det var 7 år gammalt.

En riktig baklucka skulle minska behovet, absolut, men å andra sidan känns det rätt skönt att slänga på skräpet på ett oömt släp istället för att lasta det bak i bilen.
Senast redigerad av jonasl, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 720
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

Re: Tesla Model 3 Wagon

Inlägg av Dexter »

MWall skrev:
jonasl skrev:
.. och den kan inte förses med dragkrok.
Har klarat mig utan dragkrok i fem år. Bor i hus, har byggt närmare 100 meter staket, satt upp ny innervägg, satt upp en ovanmarkspool, rivit upp en lång häck och tagit hem flera kbm jord och sått gräsmatta istället osv osv. Åker med saker till återvinningen var och varannan vecka, köper stor julgran varje år...

Aldrig nånsin har släpvagn känts som något jag saknar. Vad gör folk med den egentligen? Stora saker beställer jag hem för några hundralappar och mindre saker får plats inuti bilen.
Tio poäng på den från mig.
Apropå kan Porsche Taycan ha dragkrok? :lol:
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Tesla Model 3 Wagon

Inlägg av frippe »

MWall skrev:
jpetters skrev:
Jag tycker Model S är en grym kombi.
Exakt. Model S är som en kombi. Åtminstone till 90% nånting. Tröskeln är lite hög och så är det svårt att lasta stora fyrkantiga saker längst bak.
Bara fälla baksätet så går det in nästan vad som. Vi fick hem vår spis i bilen när vi behövde köpa en ny. Perfekt.
Men jo, dragkrok hade varit bra, allt går tyvärr inte att köpa med lämning och att bli av med skräp, är ännu svårare att få någon annan att göra.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
PatteJan
Teslaägare
Inlägg: 78
Blev medlem: 21 okt 2021 12:44

Re: Tesla Model 3 Wagon

Inlägg av PatteJan »

Force-Walker skrev:
PatteJan skrev:
Hade däremot gärna köpt en silverfärgad M3 istället för den vita jag beställt.
Synd att inte det finns. Tycker den gör sig extremt bra i silver.
Model Y kommer ju i Silver snart från Berlinfabriken.
Du får ta en sån istället.

Mercury Silver heter den färgen
Nä. Inget fel på Model Y. Men inte för mig.
Tesla Model 3 LR 2022 Pearl White
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Tesla Model 3 Wagon

Inlägg av HelectriC »

Dexter skrev:
MWall skrev:
jonasl skrev:
.. och den kan inte förses med dragkrok.
Har klarat mig utan dragkrok i fem år. Bor i hus, har byggt närmare 100 meter staket, satt upp ny innervägg, satt upp en ovanmarkspool, rivit upp en lång häck och tagit hem flera kbm jord och sått gräsmatta istället osv osv. Åker med saker till återvinningen var och varannan vecka, köper stor julgran varje år...

Aldrig nånsin har släpvagn känts som något jag saknar. Vad gör folk med den egentligen? Stora saker beställer jag hem för några hundralappar och mindre saker får plats inuti bilen.
Tio poäng på den från mig.
Apropå kan Porsche Taycan ha dragkrok? :lol:
Nej, bara specialfäste för ett porschecykelstativ. Men helt annan lösning än krok. Är två fästpunkter under vardera lampa bak.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tesla Model 3 Wagon

Inlägg av martinot »

MWall skrev:
Aldrig nånsin har släpvagn känts som något jag saknar. Vad gör folk med den egentligen?
Vi har främst båt som vi drar två gånger om året, men även haft nytta vid ett par andra tillfällen.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Tesla Model 3 Wagon

Inlägg av MWall »

martinot skrev:
MWall skrev:
Aldrig nånsin har släpvagn känts som något jag saknar. Vad gör folk med den egentligen?
Vi har främst båt som vi drar två gånger om året, men även haft nytta vid ett par andra tillfällen.
Måste ju gå att lösa på annat sätt. Låna bil? Hyra bil?
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3587
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Tesla Model 3 Wagon

Inlägg av jonasl »

MWall skrev:
martinot skrev:
MWall skrev:
Måste ju gå att lösa på annat sätt. Låna bil? Hyra bil?
Sällan dragkrok på hyrbilar, iaf när jag kollade. Kan ha ändrats. För att sjösätta och ta upp båten skulle jag överleva att ta hjälp, ser i princip båtrampen hemifrån så dt är snabbt gjort. Men annars är det skönt att inte vara beroende av andra till allt.

Med en liten bil som Model 3 så öppnar dragkroken defintivt möjligheter.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tesla Model 3 Wagon

Inlägg av martinot »

MWall skrev:
martinot skrev:
MWall skrev:
Aldrig nånsin har släpvagn känts som något jag saknar. Vad gör folk med den egentligen?
Vi har främst båt som vi drar två gånger om året, men även haft nytta vid ett par andra tillfällen.
Måste ju gå att lösa på annat sätt. Låna bil? Hyra bil?
Vi hade så förr i tiden och lånade/bytte bilar, etc. men har varit enormt bekvämt med att ha egen krok på åtminstone en av våra bilar. Nu när man vant sig vill man inte avstå bekvämligheten och enkelheten med det. Underbart smidigt!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1008
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Tesla Model 3 Wagon

Inlägg av holden »

Har båt och båtsläp men ingen krok på någon av bilarna, de två gånger om året båtsläpet används behöver jag ändå hjälp och de som hjälper mig har ju dragkrok på sin bil :D All annan skrymmande transport fixas via Tiptapp.
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3587
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Tesla Model 3 Wagon

Inlägg av jonasl »

Ja tipptapp är inte så tokigt. När jag var billös hittade jag en snubbe som kom och lastade sin skåpbil full med allt mitt byggskräp och körde det till tippen för en femhundralapp. Smidigt ändå.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1008
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Tesla Model 3 Wagon

Inlägg av holden »

jonasl skrev:
Ja tipptapp är inte så tokigt. När jag var billös hittade jag en snubbe som kom och lastade sin skåpbil full med allt mitt byggskräp och körde det till tippen för en femhundralapp. Smidigt ändå.
Sjukt smidigt. Jag känner sällan att det bästa sättet att spendera helgen på är att köra 25 säckar löv till tippen.
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Tesla Model 3 Wagon

Inlägg av SwedishAdvocate »

martinot skrev:
MWall skrev:
martinot skrev:
MWall skrev:
Aldrig nånsin har släpvagn känts som något jag saknar. Vad gör folk med den egentligen?
Vi har främst båt som vi drar två gånger om året, men även haft nytta vid ett par andra tillfällen.
Måste ju gå att lösa på annat sätt. Låna bil? Hyra bil?
Vi hade så förr i tiden och lånade/bytte bilar, etc. men har varit enormt bekvämt med att ha egen krok på åtminstone en av våra bilar. Nu när man vant sig vill man inte avstå bekvämligheten och enkelheten med det. Underbart smidigt!
Här kan man läsa lite mer om Model S och behovet av dragkrok:

viewtopic.php?f=10&t=17030
viewtopic.php?f=10&t=25010
viewtopic.php?f=10&t=15457
viewtopic.php?f=10&t=15539

Har en släkting som väljer bort beg. Model S eftersom den inte finns med krok. Hen gillar som många andra att göra saker själv. Bor man vidare i en av Sveriges alla ~100K-befolkning stora städer så kan man ha mkt, mkt nära till närmsta ÅVC även om man bor i ett av stadens allra bästa områden (ett av flera)...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Tesla Model 3 Wagon

Inlägg av Walker »

Nu handlar tråden om T3 kombi till 100% om det kära ämnet dragkrok…
Alla låter lika förvånade varje gång. Kan man inte bara enas om att behoven och önskemålen ser olika ut?
Jag kan också förstå de som inte vill ha/behöver krok, men för mig är det en dealbreaker. Man behöver inte idiotförklara eller ”lära” folk med krokbehov hur de ska göra. Om alla hade samma behov och önskemål skulle det bara finnas en bilmodell på marknaden.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1008
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Tesla Model 3 Wagon

Inlägg av holden »

Anledningen till att Tesla inte kommer att bygga en kombi sägs ju vara att luftmotståndet höjer elförbrukningen, oklart hur mycket. Om förbrukningen på en sådan bil som finns på bilderna skulle bli motsvarande en MY skulle jag lätt välja kombin, då har man fortfarande M3ans smidighet men får in grejer som är mer skrymmande på höjden. SUV är för människor med dåliga knän eller grandios personlighet, eller möjligen en kombination därav ;)
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Skriv svar