Speglar fäller in sig automatiskt i farten - varför?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

joheriks
Inlägg: 9
Blev medlem: 01 aug 2021 22:58

Speglar fäller in sig automatiskt i farten - varför?

Inlägg av joheriks »

Hej forumet,

jag undrar vilken sensorinput / störning som kan göra att speglarna fälls in under körning (på samma sätt som vid parkering, om man har "Mirror auto fold" aktiverat). Jag har nu vid tre tillfällen kört förbi en viss port i en stormarkets parkeringsgarage (inne på parkeringen), och varje gång har speglarna automatiskt och utan förvarning vikt sig bakåt likt öronen på en skrämd hund. Efter cirka 30 meter vecklar de ut sig på nytt. Det är alltid vid samma punkt som det händer, precis då jag passerar porten vid klockan 3 (relativ bäring, inte tid). Jag kör alltså inte genom porten. Porten har någon typ av sensor för öppning, högst sannolikt optisk. Hastighet låg, ca. 20 km/h. Har under hela vintern haft "Mirror auto fold" avstängt. Temperatur kring 5-10 °C och hög luftfuktighet. Model 3 SR+ 2021.

Mvh,
Johannes
PatrikS
Inlägg: 112
Blev medlem: 06 dec 2018 18:30

Re: Speglar fäller in sig automatiskt i farten - varför?

Inlägg av PatrikS »

Är du andra ägaren på bilen?
Det kan vara så att förra ägaren har ställt in att bilen ska fälla in backspeglarna på just den platsen, då minns bilen att den ska göra det och går på GPS-position när den fäller in backspeglarna.
Jag hade det på en plats där jag släppte av barnen till scouterna och den gjorde det även om jag bara körde förbi den platsen tills jag tog bort det.
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1351
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Speglar fäller in sig automatiskt i farten - varför?

Inlägg av thebishop »

Jag tänkte genast svara:

Du accelererar för hårt :-)
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1073
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Speglar fäller in sig automatiskt i farten - varför?

Inlägg av bjornnilsson »

Japp, bilen minns platsen som stället där den ska vika backspeglarna. Jag har samma inställning på min bil vid mataffären där det är extremt trångt och många bilister som är väldigt närgångna. Går att boka ur i menyn ifall man vill att bilen ska glömma inställningen vid platsen.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
joheriks
Inlägg: 9
Blev medlem: 01 aug 2021 22:58

Re: Speglar fäller in sig automatiskt i farten - varför?

Inlägg av joheriks »

Tack för svaren, det förklara beteendet. Det är inte omöjligt att jag kommenderat dem till vikt läge för någon månad sedan då jag parkerat nära porten (här alltså då en röd sill) men glömt det. Men blev förvånad att den gjorde det innan man stannar, måste nästan anses vara en bugg? Eller en feature så att man kan köra in i ett riktigt smalt utrymme (med fäller den då också in dem om man backar)? Måste man alltså vara vid platsen för att kunna koppla bort inställningen?
Användarvisningsbild
Frippanecci
Teslaägare
Inlägg: 481
Blev medlem: 01 sep 2019 22:57
Referralkod: ts.la/http://---">http://---

Re: Speglar fäller in sig automatiskt i farten - varför?

Inlägg av Frippanecci »

På M3P så går dom automagiskt in vid 200km/h..
Porsche Panamera Turbo
Porsche Cayenne S
Dodge Ram

MS 85 - såld
MX 90D - såld
MS 100D - såld
M3 Performance - såld
MX P90DL - såld
MX LR - såld
M3 Performance - såld
MX 75D - såld
MX Performance (Raven) - såld

Beställda:
CyberTruck
joheriks
Inlägg: 9
Blev medlem: 01 aug 2021 22:58

Re: Speglar fäller in sig automatiskt i farten - varför?

Inlägg av joheriks »

Kom nu efter lite resonerande på plats fram till att vi visst hade fällt in speglarna här, dock på utomhusparkeringsplanet rakt ovanför under sommaren (då det pågick byggnadsarbete där med trångt läge och många arbetsfordon i rörelse). Positionen som används här är ju säkerligen bara tvådimensionell. Men det var därför det inte kopplade direkt.
Användarvisningsbild
swegarm
Teslaägare
Inlägg: 217
Blev medlem: 30 okt 2018 22:56
Ort: Göteborg

Re: Speglar fäller in sig automatiskt i farten - varför?

Inlägg av swegarm »

Hur får man bort funktionen ? Råkade fälla in den och jag backar in hemma varje dag så är väldigt irriterande.
joheriks
Inlägg: 9
Blev medlem: 01 aug 2021 22:58

Re: Speglar fäller in sig automatiskt i farten - varför?

Inlägg av joheriks »

För mig fungerade det som föreslagits tidigare i tråden: jag bockade ur inställningen på platsen där de fälldes in och bilen kom ihåg detta nästa gång.
Skriv svar