Problem med bluetooth?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 619
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Problem med bluetooth?

Inlägg av Arn »

Är det någon mer som har problem med att ljudet kommer från mobiltelefonen istället för bilens högtalare när man ringer samtal i bilen?

Har haft detta problem i flera månader nu. Jag har en smartklocka som är kopplad till mobilen. Inga ytterligare enheter. Har ibland testat att stänga av smartklockan och då brukar uppkopplingen till bilen fungerar bra. Hittar ingenting mobilens inställningar att ändra på. Något tips?

Problemet fanns inte i min förra bil 2020 års modell. Tror ni att felet sitter i mobiltelefonen eller bilen?
Användarvisningsbild
emiliooo
Teslaägare
Inlägg: 39
Blev medlem: 15 nov 2021 10:16
Ort: Göteborg

Re: Problem med bluetooth?

Inlägg av emiliooo »

Ett sätt att testa det på kan ju vara att koppla upp en annan telefon till bilen och se om det blir samma sak.

Andra saker du kan kolla är inställningarna på telefonen och se vad som ska skickas över BT. På en iPhone så går du in i Settings -> Bluetooth och sen klickar på din Tesla. Under Device Type så går det att välja olika saker. Min är inställd på Car Stereo och har då spelat både musik och telefonsamtal via bilen. Så kika på det också. Alternativt prova att ta bort parningen mellan bil och telefon och gör om den.
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 619
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Problem med bluetooth?

Inlägg av Arn »

Tack för synpunkter. Har kommit underfund med att det är min mobiltelefon som det är något fel på eftersom den har svårt att bestämma sig om den ska koppla upp sig till klockan eller bilens högtalare och därmed väljer att låta ljudet komma från själva telefonen vilket blir mycket osmidigt

Verkar inte finnas någon möjlighet att rangordna enheterna i prioriteringsordning på mobilen. Bilen har jag telefonen som prioriterad enhet men det hjälper inte.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Problem med bluetooth?

Inlägg av martinot »

Arn skrev:
Är det någon mer som har problem med att ljudet kommer från mobiltelefonen istället för bilens högtalare när man ringer samtal i bilen?

Har haft detta problem i flera månader nu. Jag har en smartklocka som är kopplad till mobilen. Inga ytterligare enheter. Har ibland testat att stänga av smartklockan och då brukar uppkopplingen till bilen fungerar bra. Hittar ingenting mobilens inställningar att ändra på. Något tips?

Problemet fanns inte i min förra bil 2020 års modell. Tror ni att felet sitter i mobiltelefonen eller bilen?
Har i fyra år haft smartklocka (AW4 och AW6) till min telefon (iPhone 8), och använt telefon kopplad till två olika Teslor (M3 LR) och en Mercedes, och inga problem med koppling till någon av bilarnas högtalare.

Tips; testa med en annan telefon till bilen och se om det fungerar, och med telefonen till en annan bil.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 619
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Problem med bluetooth?

Inlägg av Arn »

Jag har nu skaffat ny mobil och har precis samma problem.

När jag har smartklockan på mig kopplar mobilen varken upp till bilen eller smartklockan utan ljudet kommer från mobiltelefonen som jag måste plocka upp ur fickan vilket är olagligt under körning.


Har testat i min andra bil BMW och där fungerar det utan problem och ljudet kommer från bilens högtalare.

Oftast brukar det gå bra när jag tar emot samtal och svarar från bilens skärm men däremot att ringa på samma sätt från skärmen eller röstkommando fungerar ej.

Jag ringde Tesla angående detta för några månader sedan och fick som svar att problemet sitter i tredjeparts prylar som det inte har support för.

Känns lite oansvarigt eftersom alla mobiler och smartklockor blir tredjeparts och bilens Bluetooth ska väl kunna hantera detta. Har försökt att rangordna olika Bluetooth prylar och så vidare utan framgång
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1432
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Problem med bluetooth?

Inlägg av kenjon »

Jag har iPhone och AppleWatch, funkar utan problem. Kan det vara olika lösningar på Android-lurar? Du har inte skrivit vilken modell av telefon och klocka du har.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1770
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Problem med bluetooth?

Inlägg av tor-ake »

Arn skrev:
Jag har nu skaffat ny mobil och har precis samma problem.

När jag har smartklockan på mig kopplar mobilen varken upp till bilen eller smartklockan utan ljudet kommer från mobiltelefonen som jag måste plocka upp ur fickan vilket är olagligt under körning.


Har testat i min andra bil BMW och där fungerar det utan problem och ljudet kommer från bilens högtalare.
Berätta gärna vad det är för mobilmärke så att man kan undvika att köpa en sådan. Hade en Huawei P20 innan, det var hopplöst att få den att låsa upp teslan på rätt sätt. Samsung S20 FE nu, funkar helt perfekt.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 619
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Problem med bluetooth?

Inlägg av Arn »

Mobilen är s22 Ultra. Smartklockan en Huawei watch gt2 Pro.

I min BMW är det inga problem alls med uppkopplingen.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1770
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Problem med bluetooth?

Inlägg av tor-ake »

Att X är kompatibel med Y är ingen bra indikation på att den också är kompatibel med Z. Det behöver inte betyda att det är fel på X, Z eller båda. De kan alla operera inom spec, men ändå vara inkompatibla om specen är lite för vag.


Det är därför man testar :-) Nu har vi hittat en kombination som inte fungerar. Tyvärr jobbar vi inte på Tesla, Huawei eller Samsung, så det enda vi kan göra är att byta till en fungerande kombination. Antingen byta bilen till en BMW, eller mobil och klocka till annat märke.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 619
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Problem med bluetooth?

Inlägg av Arn »

tor-ake skrev:
Att X är kompatibel med Y är ingen bra indikation på att den också är kompatibel med Z. Det behöver inte betyda att det är fel på X, Z eller båda. De kan alla operera inom spec, men ändå vara inkompatibla om specen är lite för vag.


Det är därför man testar :-) Nu har vi hittat en kombination som inte fungerar. Tyvärr jobbar vi inte på Tesla, Huawei eller Samsung, så det enda vi kan göra är att byta till en fungerande kombination. Antingen byta bilen till en BMW, eller mobil och klocka till annat märke.

Haha, tänkte att Tesla skulle lösa detta med mjukvaruuppdatering men det verkar inte så.
Användarvisningsbild
MatsH
Teslaägare
Inlägg: 63
Blev medlem: 13 mar 2019 14:16
Ort: Bollnäs

Re: Problem med bluetooth?

Inlägg av MatsH »

Jag har en S21 Ultra och Galaxy smartwatch som funkar utan problem i M3LR
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1432
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Problem med bluetooth?

Inlägg av kenjon »

Det är väl att Återställa telefon och klocka till fabriksinställningar och börja om från början. Kan vara någon annan app som ställer till det.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Skriv svar