Model 3 baklucka öppnas halvvägs och piper

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
avtryck
Teslaägare
Inlägg: 50
Blev medlem: 03 mar 2021 20:47
Ort: Stockholm

Re: Model 3 baklucka öppnas halvvägs och piper

Inlägg av avtryck »

Jag är i samma sits nu. Bilen fyllde 1 år för några veckor sedan och sedan några veckor tillbaka piper den och stannar halvvägs ganska ofta. Det är dock inte problem varje gång. Dessutom både när man står bredvid eller öppnar inifrån eller en bit ifrån med hjälp av appen. Verkligen ett intermittent fel. Jobbigt oavsett. Ni som fått prylar utbytta, strulade det varje gång då eller också bara ibland och hur länge stod ni ut innan ni anmälde felet?

-Jimmy
Silver Model Y P 2024 med svart inredning
Blå Model 3 LR 2021 med svart inredning
Användarvisningsbild
rolundb
Teslaägare
Inlägg: 193
Blev medlem: 23 feb 2021 17:54

Re: Model 3 baklucka öppnas halvvägs och piper

Inlägg av rolundb »

avtryck skrev:
Jag är i samma sits nu. Bilen fyllde 1 år för några veckor sedan och sedan några veckor tillbaka piper den och stannar halvvägs ganska ofta. Det är dock inte problem varje gång. Dessutom både när man står bredvid eller öppnar inifrån eller en bit ifrån med hjälp av appen. Verkligen ett intermittent fel. Jobbigt oavsett. Ni som fått prylar utbytta, strulade det varje gång då eller också bara ibland och hur länge stod ni ut innan ni anmälde felet?

-Jimmy
För mig byttes delarna trots att de inte ens kunde återskapa felet.

Efter två byten så strular det fortfarande ibland på samma vis...
M3P -21 (tidigare)
MYP -22 (nuvarande)
NSL3
Inlägg: 46
Blev medlem: 21 jun 2021 00:51

Re: Model 3 baklucka öppnas halvvägs och piper

Inlägg av NSL3 »

Jag har samma problem och fick höra att det är mjukvaruproblem
Användarvisningsbild
PatteJan
Teslaägare
Inlägg: 78
Blev medlem: 21 okt 2021 12:44

Re: Model 3 baklucka öppnas halvvägs och piper

Inlägg av PatteJan »

Samma fel på min. Öppnar bara halvvägs, även nu i hyfsat varmt klimat.
Uttagen i mars. En ny 22:a alltså. En månad gammal. :(
Är det någon idé att felanmäla? Eller är det kanske bra för Tesla att få så många fel återföringar som möjligt?
Äh. Gör ett felanmälan ändå.
Tesla Model 3 LR 2022 Pearl White
Användarvisningsbild
ANLI
Teslaägare
Inlägg: 164
Blev medlem: 06 feb 2022 18:02

Re: Model 3 baklucka öppnas halvvägs och piper

Inlägg av ANLI »

Bilen är en månad och luckan har strulat tre gånger.
Ser ut och låter som öppnaren är för klen.
M3 RWD -22
tommyd
Inlägg: 178
Blev medlem: 24 mar 2021 06:15

Re: Model 3 baklucka öppnas halvvägs och piper

Inlägg av tommyd »

Jag har fått samma problem som så många i denna tråd. Bakluckan piper två gånger och sen avbryts öppningen. Det började hända intermittent sen ca en månad tillbaka, ungefär samtidigt som när denna tråd skapades. Dessförinnan så har bakluckan kunnat öppnas felfritt 100 % av gångerna utan pip i ca 9 månader. Eftersom många i denna tråd fått många delar utbytta men problemet förblivit kvar så gissar jag att det är nåt mjukvaruproblem. Så jag låter bli att felanmäla eftersom Tesla ändå inte kunnat fixa problemet för er, och väntar på att nån i detta forum berättar att Tesla hittat orsaken till problemet. Sen felanmäler jag om det inte är ett mjukvaruproblem som fixas i en framtida uppdatering utan att jag behöver göra nåt.

Om nån stör sig jättemycket och inte vill vänta på att Tesla upptäcker orsaken till detta problem så tipsar jag om att besöka Grufman Bil AB. Om man tittar på deras Youtubekanal så verkar de duktiga på att hitta konstiga och intermittenta problem för flera bilmärken inkl Tesla:

https://www.youtube.com/c/grufmanbilab/videos

Jag vill dock inte pröjsa en felsökning hos Grufman Bil AB eftersom jag fortfarande har garanti på bilen och väntar hellre på att orsaken blivit allmänt känd och jag efter det kan köra till Tesla och få det fixat på första besöket och gratis. Men om nån anlitar Grufman Bil och de lyckas hitta orsaken så kan ni ju vara snälla och berätta här vad orsaken visade sig vara.
Här är en lista på förkortningar och deras betydelse, som folk i detta Tesla-forum ofta använder: viewtopic.php?f=57&t=6258#p122075
Användarvisningsbild
Xeik
Teslaägare
Inlägg: 501
Blev medlem: 22 feb 2019 19:19

Re: Model 3 baklucka öppnas halvvägs och piper

Inlägg av Xeik »

Det är inte ett mjukvaroproblem.
Användarvisningsbild
ErikHallq
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 25 feb 2021 14:51

Re: Model 3 baklucka öppnas halvvägs och piper

Inlägg av ErikHallq »

rolundb skrev:
avtryck skrev:
Jag är i samma sits nu. Bilen fyllde 1 år för några veckor sedan och sedan några veckor tillbaka piper den och stannar halvvägs ganska ofta. Det är dock inte problem varje gång. Dessutom både när man står bredvid eller öppnar inifrån eller en bit ifrån med hjälp av appen. Verkligen ett intermittent fel. Jobbigt oavsett. Ni som fått prylar utbytta, strulade det varje gång då eller också bara ibland och hur länge stod ni ut innan ni anmälde felet?

-Jimmy
För mig byttes delarna trots att de inte ens kunde återskapa felet.

Efter två byten så strular det fortfarande ibland på samma vis...
NSL3 skrev:
Jag har samma problem och fick höra att det är mjukvaruproblem
Xeik skrev:
Det är inte ett mjukvaroproblem.
Jag har bytt 2 ggr, och felet dyker upp ibland. Första hängen var det uppenbart rost i motorn, andra gången var något annat paj i motorn så den inte låste sig i öppet läge.

Nu kunde de inte återskapa felet, dock sa Tesla att det kan kanske fixas med mjukvara då det kan vara så att motorn behöver mer spänning, eller en justering av signalen som skickas för att kontrollera motorn.

Jag vet inte riktigt hur mjukvaruuppdateringar av bilen fungerar, men kan tänka mig att om motorn bytts ut så kanske den har något annat produktnummer vilket gör att en annan mjukvara blir aktuell som i sin tur har någon fix för just den bagageluckemotorn.
Model 3 Long Range Vit/Svart 2021 Såld
Model Y Long Range Vit/Svart 2022
https://www.personalbilskalkylen.se
fraggan
Inlägg: 151
Blev medlem: 18 aug 2019 17:33
Ort: Värmland
Referralkod: ts.la/fredrik16543

Re: Model 3 baklucka öppnas halvvägs och piper

Inlägg av fraggan »

Jag upptäckte att om man står nära bilen, kanske på ett visst sätt, så sker det. Jag har öppnat min baklucka flertalet ggr utan problem. Men 2 ggr när jag hade en stort paket i nävarna så stod jag närmare bilen än vanligt samt att paketet var ganska nära (troligen backsensorerna som känner av?) så gick den halvvägs och pep. Jag backade å stängde igen och testade igen på exakt samma sätt så stanna den halvvägs å pep. Då ställde jag ner paketet typ 0,5m bakom mig och vända mig om igen och öppnade bakluckan som vanligt och då var det inga problem. Jag misstänker det har att göra med att den inte ska slå i nått när den känner av något med baksensorerna, ev om backkameran lägger sig i?
Användarvisningsbild
rolundb
Teslaägare
Inlägg: 193
Blev medlem: 23 feb 2021 17:54

Re: Model 3 baklucka öppnas halvvägs och piper

Inlägg av rolundb »

Nu fick jag också svar av Tesla som hävdar att det är ett mjukvarufel...
M3P -21 (tidigare)
MYP -22 (nuvarande)
Användarvisningsbild
ducce916m
Teslaägare
Inlägg: 197
Blev medlem: 31 aug 2021 16:18

Re: Model 3 baklucka öppnas halvvägs och piper

Inlägg av ducce916m »

På min bil öppnar luckan, hittills, 100%-igt när man öppnar den från skärmen, att den strular emellanåt händer endast när man står bakom bilen och öppnar.
juristen
Teslaägare
Inlägg: 859
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Model 3 baklucka öppnas halvvägs och piper

Inlägg av juristen »

Jag har också råkat ut för detta någon gång, men alltid när garageporten (vikport) har varit i närheten av luckan. Jag tror att det är någon sensor som bedömer att det är fara å färde och stoppar luckan. Har aldrig varit med om det när det är fritt kring bakluckan.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Henrik_skane
Inlägg: 24
Blev medlem: 12 maj 2022 21:52

Re: Model 3 baklucka öppnas halvvägs och piper

Inlägg av Henrik_skane »

Hej

Jag har samma problem. Definitivt inget mjukvarufel på min bil då hela cylinder/stång går att röra i sidled, nästan som om den ska separera. Det är så illa att det finns en risk att cylinder fastnar i bakrutan vilket skulle vara mycket illa. Dessutom verkar den inte dra ihop sig helt och pressar därmed upp luckan vid gångjärnet så det blir en glipa mellan karossen och bakluckans övre främre del. Det är inte snyggt, skapar vindbrus och riskerar även vattenläckage. Ny Teslaägare sedan nån vecka och bokade in en servicetid. Är det sp man ska göra eller finns det någon annan väg för garantiärenden?
Med vänlig hälsning, Henrik
Henrik_skane
Inlägg: 24
Blev medlem: 12 maj 2022 21:52

Re: Model 3 baklucka öppnas halvvägs och piper

Inlägg av Henrik_skane »

Henrik_skane skrev:
Hej

Jag har samma problem. Definitivt inget mjukvarufel på min bil då hela cylinder/stång går att röra i sidled, nästan som om den ska separera. Det är så illa att det finns en risk att cylinder fastnar i bakrutan vilket skulle vara mycket illa. Dessutom verkar den inte dra ihop sig helt och pressar därmed upp luckan vid gångjärnet så det blir en glipa mellan karossen och bakluckans övre främre del. Det är inte snyggt, skapar vindbrus och riskerar även vattenläckage. Ny Teslaägare sedan nån vecka och bokade in en servicetid. Är det sp man ska göra eller finns det någon annan väg för garantiärenden?
Med vänlig hälsning, Henrik
Service är nu inbokad och mobila teamet kommer hem till mig och byter enheten den 8 juli. Med tanke på hur många som har det här problemet lär Tesla ha hyffsat dålig koll och därmed fortsätter att montera enheter från samma batch och som med tiden ger samma problem. Anmärkningsvärt för ett så stort företag. Kanske är det här inte ett så stort (ekonomiskt) problem för Tesla då säkert kostnaden får bäras av underleverantören. Standardförfarande inom industrin är ju att leverantören på egen hand eller genom tredje part får byta ut / reparera felaktiga komponenter. Trist dock för oss bilägare.
Användarvisningsbild
Tobbelibobbe
Teslaägare
Inlägg: 94
Blev medlem: 15 apr 2021 11:09
Ort: Varberg

Re: Model 3 baklucka öppnas halvvägs och piper

Inlägg av Tobbelibobbe »

https://www.notateslaapp.com/news/771/u ... ered-trunk

Vår har med ökande frekvens stannat halvvägs. I vintras någon gång varannan vecka, numera var ~3:e gång man öppnar.
Model 3 LR 2021 (Midnight silver, 18" Aero, Drag, Svart inredning, 82kWh-Freemont), SÅLD
Model Y LR 2023 (Vit, Svart inredning, 20" Induction, Berlinbyggd 2/3-´23)
Användarvisningsbild
Xeik
Teslaägare
Inlägg: 501
Blev medlem: 22 feb 2019 19:19

Re: Model 3 baklucka öppnas halvvägs och piper

Inlägg av Xeik »

Tobbelibobbe skrev:
https://www.notateslaapp.com/news/771/u ... ered-trunk

Vår har med ökande frekvens stannar halvvägs. I vintras någon gång varannan vecka, numera var ~3:e gång man öppnar.
Men om jag läser texten rätt så är fixen mest för att lösa problem med att den inte stänger som den ska? Det vanliga problemet är väl att den stannar halvvägs vid öppning. Som du beskriver att er gör.
Vår har haft samma beteende som er. Mobileservice var och bytte motor för ca 2 månader sedan, har fungerat utan strul sedan dess. Får se hur länge det håller.
Henrik_skane
Inlägg: 24
Blev medlem: 12 maj 2022 21:52

Re: Model 3 baklucka öppnas halvvägs och piper

Inlägg av Henrik_skane »

Jag har nu under några dagar öppnat via skärmen och appen utan att någon befinner sig nära bakluckan och då öppnar den helt. Får kanske ta tillbaks det jag sa om att det enbart är ett mekaniskt problem. Verkar onekligen också ha nått med sensorer att göra.
Användarvisningsbild
Tera
Teslaägare
Inlägg: 18
Blev medlem: 14 jan 2022 17:05
Ort: Skellefteå

Re: Model 3 baklucka öppnas halvvägs och piper

Inlägg av Tera »

Jag har haft detta fel sedan ny. Händer inte alltid men kanske 2 av 5 gånger.
Hade den på Tesla Service Umeå i fredags och jag nämnde detta som en extra grejj, dom sa att det är mjukvara och att de vet om det och jobbar på en lösning.
Tesla Model 3 LR vit/vit med drag (sedan 2022-03-11)
Användarvisningsbild
ONSatan
Teslaägare
Inlägg: 326
Blev medlem: 21 apr 2021 14:08

Re: Model 3 baklucka öppnas halvvägs och piper

Inlägg av ONSatan »

Uppdatering:
Hade en Ranger hemma förra veckan.
Satt i möten så jag vet inte vad som gjordes men efter det funkar luckan. Den är dessutom påtagligt snabbare och elmotorn för luckan låter mindre ”ansträngd” då den öppnar.

Vet ej VAD de gjorde men det var mer än mjukvara. I alla fall bälgen över motorn och oringen i överkant av bälgen var bytt. (Men jag vet inte om motorn är bytt eller om de bara smorde själva hiss-skruven. Tror/hoppas de bytte till en uppgraderad motor….)

M3 LR 2021
Användarvisningsbild
ducce916m
Teslaägare
Inlägg: 197
Blev medlem: 31 aug 2021 16:18

Re: Model 3 baklucka öppnas halvvägs och piper

Inlägg av ducce916m »

ONSatan skrev:
Uppdatering:
Hade en Ranger hemma förra veckan.
Satt i möten så jag vet inte vad som gjordes men efter det funkar luckan. Den är dessutom påtagligt snabbare och elmotorn för luckan låter mindre ”ansträngd” då den öppnar.

Vet ej VAD de gjorde men det var mer än mjukvara. I alla fall bälgen över motorn och oringen i överkant av bälgen var bytt. (Men jag vet inte om motorn är bytt eller om de bara smorde själva hiss-skruven. Tror/hoppas de bytte till en uppgraderad motor….)

M3 LR 2021
Ranger bytte motorn hemma hos mig för några dagar sedan, hade tidigare sporadiska problem, den nya fungerar hittills helt problemfritt
Användarvisningsbild
xrayspex
Teslaägare
Inlägg: 25
Blev medlem: 21 jul 2021 10:47

Re: Model 3 baklucka öppnas halvvägs och piper

Inlägg av xrayspex »

Även jag hade en ranger på besök som bytte både motor och dämpare (för övrigt den femte bilen med samma problem han fixade den dagen).
Han berättade, som någon skrivit tidigare, att det är tätningen till motorn som ger sig och börjar släppa in vatten.
Användarvisningsbild
qvintus53
Teslaägare
Inlägg: 6
Blev medlem: 30 apr 2022 22:33

Re: Model 3 baklucka öppnas halvvägs och piper

Inlägg av qvintus53 »

Får ni det bytt på garanti?
Jag har samma problem.
Användarvisningsbild
xrayspex
Teslaägare
Inlägg: 25
Blev medlem: 21 jul 2021 10:47

Re: Model 3 baklucka öppnas halvvägs och piper

Inlägg av xrayspex »

Japp, garantiåtgärd så det kostade inget
Användarvisningsbild
owallstr
Teslaägare
Inlägg: 9
Blev medlem: 24 aug 2017 09:33
Ort: Skellefteå

Re: Model 3 baklucka öppnas halvvägs och piper

Inlägg av owallstr »

Har exakt samma beteende på bakluckan, snittet är nog 2/5 ggr oavsett om man öppnar manuellt, via skärm eller appen, står nära eller på avstånd.
Felar ca 5/5 under vintern, nov-mars.

Hade tid på SC Umeå den 20/6 för lite garantifixar, bytte glastaket(spricka pga kortslutning), ena sidokameran svart (hö skärm) och felsökning bakluckan.
Ang baklucka menar SC att det ÄR ett mjukvaruproblem som är på g att installeras så min bil skulle nog få den strax trodde de.
Felkoder pekar på mjukvara enl teknikern. Och tydligen ska den vänstra lyfttuben vara glapp eftersom den har en led på mitten, min var normalt glapp så inget HW fel där.

SC hade problem att återskapa felet med bakluckan så lite ironiskt var det att luckan stannade halvvägs när jag skulle lasta in i bilen utanför SC :roll: :roll:
Hjälper inte nästa SW uppdatering så felanmäler jag igen så får mobilservice byta motorn.
- Model 3LR -21Q2. Vit, 19", drag.
- Model S100 -19. Solid Svart.
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 685
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Model 3 baklucka öppnas halvvägs och piper

Inlägg av Dinsdale »

Min baklucka har också börjat att stanna halvvägs mer frekvent. Lade supportärende, efter felsökning avskrevs ärendet som mjukvarubugg. Det skulle lösas i en framtida uppdatering som jag ännu inte fått. Ingen kostnad debiterades för felsökningen.
Något som talar för att det faktiskt är en mjukvarubugg är att fenomenet bara uppstår utomhus och har en förkärlek för att hända efter att det regnat. Har inte noterat några lösa delar eller annat. Vild gissning är att kameran på bakluckan används för att upptäcka föremål luckan kan krocka med, och vattendroppar på linsen eller droppar som faller framför linsen misstolkas som hinder.
Model 3 SR+ 18" 2021
Skriv svar