Model 3 baklucka öppnas halvvägs och piper

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
xrayspex
Teslaägare
Inlägg: 25
Blev medlem: 21 jul 2021 10:47

Re: Model 3 baklucka öppnas halvvägs och piper

Inlägg av xrayspex »

Även jag hade en ranger på besök som bytte både motor och dämpare (för övrigt den femte bilen med samma problem han fixade den dagen).
Han berättade, som någon skrivit tidigare, att det är tätningen till motorn som ger sig och börjar släppa in vatten.
Användarvisningsbild
qvintus53
Teslaägare
Inlägg: 6
Blev medlem: 30 apr 2022 22:33

Re: Model 3 baklucka öppnas halvvägs och piper

Inlägg av qvintus53 »

Får ni det bytt på garanti?
Jag har samma problem.
Användarvisningsbild
xrayspex
Teslaägare
Inlägg: 25
Blev medlem: 21 jul 2021 10:47

Re: Model 3 baklucka öppnas halvvägs och piper

Inlägg av xrayspex »

Japp, garantiåtgärd så det kostade inget
Användarvisningsbild
owallstr
Teslaägare
Inlägg: 9
Blev medlem: 24 aug 2017 09:33
Ort: Skellefteå

Re: Model 3 baklucka öppnas halvvägs och piper

Inlägg av owallstr »

Har exakt samma beteende på bakluckan, snittet är nog 2/5 ggr oavsett om man öppnar manuellt, via skärm eller appen, står nära eller på avstånd.
Felar ca 5/5 under vintern, nov-mars.

Hade tid på SC Umeå den 20/6 för lite garantifixar, bytte glastaket(spricka pga kortslutning), ena sidokameran svart (hö skärm) och felsökning bakluckan.
Ang baklucka menar SC att det ÄR ett mjukvaruproblem som är på g att installeras så min bil skulle nog få den strax trodde de.
Felkoder pekar på mjukvara enl teknikern. Och tydligen ska den vänstra lyfttuben vara glapp eftersom den har en led på mitten, min var normalt glapp så inget HW fel där.

SC hade problem att återskapa felet med bakluckan så lite ironiskt var det att luckan stannade halvvägs när jag skulle lasta in i bilen utanför SC :roll: :roll:
Hjälper inte nästa SW uppdatering så felanmäler jag igen så får mobilservice byta motorn.
- Model 3LR -21Q2. Vit, 19", drag.
- Model S100 -19. Solid Svart.
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 685
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Model 3 baklucka öppnas halvvägs och piper

Inlägg av Dinsdale »

Min baklucka har också börjat att stanna halvvägs mer frekvent. Lade supportärende, efter felsökning avskrevs ärendet som mjukvarubugg. Det skulle lösas i en framtida uppdatering som jag ännu inte fått. Ingen kostnad debiterades för felsökningen.
Något som talar för att det faktiskt är en mjukvarubugg är att fenomenet bara uppstår utomhus och har en förkärlek för att hända efter att det regnat. Har inte noterat några lösa delar eller annat. Vild gissning är att kameran på bakluckan används för att upptäcka föremål luckan kan krocka med, och vattendroppar på linsen eller droppar som faller framför linsen misstolkas som hinder.
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Model 3 baklucka öppnas halvvägs och piper

Inlägg av HelectriC »

Dinsdale skrev:
Min baklucka har också börjat att stanna halvvägs mer frekvent. Lade supportärende, efter felsökning avskrevs ärendet som mjukvarubugg. Det skulle lösas i en framtida uppdatering som jag ännu inte fått. Ingen kostnad debiterades för felsökningen.
Något som talar för att det faktiskt är en mjukvarubugg är att fenomenet bara uppstår utomhus och har en förkärlek för att hända efter att det regnat. Har inte noterat några lösa delar eller annat. Vild gissning är att kameran på bakluckan används för att upptäcka föremål luckan kan krocka med, och vattendroppar på linsen eller droppar som faller framför linsen misstolkas som hinder.
Luckan går väl inte utanför bilens yttersta punkt när den går upp? Eller tänker du på hinder ovanför? Tror inte kameran kan se de.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 685
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Model 3 baklucka öppnas halvvägs och piper

Inlägg av Dinsdale »

HelectriC skrev:
Dinsdale skrev:
Min baklucka har också börjat att stanna halvvägs mer frekvent. Lade supportärende, efter felsökning avskrevs ärendet som mjukvarubugg. Det skulle lösas i en framtida uppdatering som jag ännu inte fått. Ingen kostnad debiterades för felsökningen.
Något som talar för att det faktiskt är en mjukvarubugg är att fenomenet bara uppstår utomhus och har en förkärlek för att hända efter att det regnat. Har inte noterat några lösa delar eller annat. Vild gissning är att kameran på bakluckan används för att upptäcka föremål luckan kan krocka med, och vattendroppar på linsen eller droppar som faller framför linsen misstolkas som hinder.
Luckan går väl inte utanför bilens yttersta punkt när den går upp? Eller tänker du på hinder ovanför? Tror inte kameran kan se de.
Jag tänker på hinder som gör att den inte kan svänga ut tillräckligt, det är iaf där min stannar när den krånglar. Lite halvöppen. Hur den nu kan se sånt med bara en kamera. Kanske en lite för listig kombination av backsensorerna och kameran som inte riktigt fungerar i praktiken.
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3580
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Model 3 baklucka öppnas halvvägs och piper

Inlägg av AAKEE »

Min stannar lika gärna i garaget som ute, i samma läge.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Henrik_skane
Inlägg: 24
Blev medlem: 12 maj 2022 21:52

Re: Model 3 baklucka öppnas halvvägs och piper

Inlägg av Henrik_skane »

Nu öppnar min luckan helt felfritt igen. Inga bekymmer senaste 10ish gångerna. Har tid bokat på TC för detta men sannolikt har fix gått ut på OTA. Intressant är också att den tidigare sladdriga öppningsmotorn nu känns bergfast i öppet läge. Packningen måste ju bytas ändå men skönt om det här främst varit programrelaterat. Någon mer som fått den här magiska ”reparationen”.
Användarvisningsbild
Agathorn
Teslaägare
Inlägg: 63
Blev medlem: 27 jan 2021 12:38

Re: Model 3 baklucka öppnas halvvägs och piper

Inlägg av Agathorn »

Vi hade också detta problemet sedan i höstas -21. Dämpare och motorn bytt utan effekt. Det som löste det var en vanlig uppdatering. Förut fungerade det i 1 fall av 10. Nu fungerar det 10/10.
Användarvisningsbild
elvisp
Teslaägare
Inlägg: 38
Blev medlem: 17 jan 2022 09:31

Re: Model 3 baklucka öppnas halvvägs och piper

Inlägg av elvisp »

Jag fick samma problem efter uppdatering till 2022.20.6. Detta löste det för mig

I could fix it by recalibrating the trunk: when it stops, just open it manually until the desired opening height and long-press the trunk button until you start hearing beeps. It should solve the issue.

Har inte haft problemet nu på ett tag. Är på mjukvaruversion 2022.20.8.

Så mitt problem verkar vara mjukvarurelaterat. M3RWD uttagen mars i år.
M3RWD 2022
Användarvisningsbild
Breeze
Teslaägare
Inlägg: 117
Blev medlem: 01 mar 2016 15:37
Ort: Gislaved

Re: Model 3 baklucka öppnas halvvägs och piper

Inlägg av Breeze »

Jag har en gammal 3:a från 2019. Har märkt att mina gasfjädrar orkar inte öppna luckan längre. Någon annan som märkt det på era "pre el lucka"?
Nu får man hjälpa bakluckan hela vägen upp.
Model ≡ bokad 31/3 -16
Model ≡ beställd 5/12 -18
Model ≡ Levererad 8/3 -19
Skriv svar