Model 3 baklucka öppnas halvvägs och piper

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
ErikHallq
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 25 feb 2021 14:51

Re: Model 3 baklucka öppnas halvvägs och piper

Inlägg av ErikHallq »

Jag har fått bagageluckemotorn bytt 2 ggr. Första gången så var felet att den rostade ihop pga att en o-ring saknades. Andra gången så slutade den fungera vid minusgrader så luckan bara "föll" igen. Motorn ska "låsa" sig i översta läget för att avlasta gasfjädern vid öppet läge, och det fungerade inte.

Sen har jag också haft problem med att bagageluckan fyllts med vatten, så luckan har ju stundvis varit tyngre, speciellt om vattnet frusit till is som inte kunnat runnit ut
Model 3 Long Range Vit/Svart 2021 Såld
Model Y Long Range Vit/Svart 2022
https://www.personalbilskalkylen.se
NSL3
Inlägg: 46
Blev medlem: 21 jun 2021 00:51

Re: Model 3 baklucka öppnas halvvägs och piper

Inlägg av NSL3 »

Men vad jobbigt!
Elbaz
Inlägg: 16
Blev medlem: 22 maj 2021 07:35

Re: Model 3 baklucka öppnas halvvägs och piper

Inlägg av Elbaz »

Har samma fel med dubbelpipandet och att den stannar.
Jag trodde att det var pga kylan osv för jag hade inga problem med detta under hösten. Dock har jag experimenterat otroligt mycket och kan konstatera att det har enbart med hur du står bakom bilen.
Alla gånger problemet har uppstått så har jag burit på något i ena handen och försökt öppna med andra och då har jag stått lite till vänster eller höger om mitten, dvs framför en av pdc sensorerna. Nästa gång ni är ute och testar så tänk på att stå mitt framför bilen istället och se om den beter sig likadant. Detta har löst det för mig iallafall :D

Har även bytt dämparen pga att den inte orkar öppna fjärrstyrt ibland men det spökar fortfarande under vintern och beroende om man står i en backe. Känns som det blir för tungt, framförallt om man har monterat en större vinge än original på performance modellen :roll:
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Model 3 baklucka öppnas halvvägs och piper

Inlägg av mikebike »

Elbaz skrev:
Har samma fel med dubbelpipandet och att den stannar.
Jag trodde att det var pga kylan osv för jag hade inga problem med detta under hösten. Dock har jag experimenterat otroligt mycket och kan konstatera att det har enbart med hur du står bakom bilen.
Alla gånger problemet har uppstått så har jag burit på något i ena handen och försökt öppna med andra och då har jag stått lite till vänster eller höger om mitten, dvs framför en av pdc sensorerna. Nästa gång ni är ute och testar så tänk på att stå mitt framför bilen istället och se om den beter sig likadant. Detta har löst det för mig iallafall :D
Då borde problemet dykt upp betydligt tidigare än efter 12 månader.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Agathorn
Teslaägare
Inlägg: 63
Blev medlem: 27 jan 2021 12:38

Re: Model 3 baklucka öppnas halvvägs och piper

Inlägg av Agathorn »

Elbaz skrev:
Har samma fel med dubbelpipandet och att den stannar.
Jag trodde att det var pga kylan osv för jag hade inga problem med detta under hösten. Dock har jag experimenterat otroligt mycket och kan konstatera att det har enbart med hur du står bakom bilen.
Alla gånger problemet har uppstått så har jag burit på något i ena handen och försökt öppna med andra och då har jag stått lite till vänster eller höger om mitten, dvs framför en av pdc sensorerna. Nästa gång ni är ute och testar så tänk på att stå mitt framför bilen istället och se om den beter sig likadant. Detta har löst det för mig iallafall :D

Har även bytt dämparen pga att den inte orkar öppna fjärrstyrt ibland men det spökar fortfarande under vintern och beroende om man står i en backe. Känns som det blir för tungt, framförallt om man har monterat en större vinge än original på performance modellen :roll:
Vi har problemet med "dubbelpip" och att luckan inte öppnar sig helt. Detta inträffar dock även ibland om man öppnar bagaget från pekskärmen inifrån bilen. Utan då att man ens lämnat bilen alltså.
Vi har också problemet i flera plusgrader så det ska inte vara problem med is eller liknande. Mobile Service har dock gett upp och tipsat om att invänta tills att Tesla centralt sett kommer ut med någon åtgärd.
Livi1672
Inlägg: 10
Blev medlem: 13 feb 2021 16:03

Re: Model 3 baklucka öppnas halvvägs och piper

Inlägg av Livi1672 »

Hade samma problem och ofta öppnade sig inte bakluckan alls utan bara pep och låste sig igen. Fick service nu på förmiddagen och serviceteknikern bytte gasdämparen. Håller tummarna för att det håller, men nu funkar den som den ska.
Teslawessla
Inlägg: 85
Blev medlem: 10 dec 2020 17:46

Re: Model 3 baklucka öppnas halvvägs och piper

Inlägg av Teslawessla »

Råkade presis ut för detta och när jag tryckte ner luckan manuellt så böjde jag fjädern knäckte sönder bakrutan plus offlineade sidan som fjädern sitter på.. den är nu bortkopplad men antar att detta blir ett jobbigt samtal med support imorgon..
Användarvisningsbild
tobias_rullar
Teslaägare
Inlägg: 104
Blev medlem: 24 maj 2021 21:14

Re: Model 3 baklucka öppnas halvvägs och piper

Inlägg av tobias_rullar »

Igår vägrade bakluckan öppna sig helt en enda gång. Då hade bilen ändå stått några dagar i uppvärmt garage.

Har tidigare fått motor utbytt. Har precis bokat in ett nytt servicebesök, återstår att se vad Tesla säger.
JoeMad
Teslaägare
Inlägg: 249
Blev medlem: 10 okt 2019 12:36
Ort: Tyresö

Re: Model 3 baklucka öppnas halvvägs och piper

Inlägg av JoeMad »

Samma här

Problem i höstas och fick motorn bytt.
Fungerade bra i cirka två månader, nu är det tillbaka men inte lika ofta.

:(
Audi Q8 e-tron 55 -24
Hildah
Inlägg: 20
Blev medlem: 18 jul 2021 11:03

Re: Model 3 baklucka öppnas halvvägs och piper

Inlägg av Hildah »

Samma problem här. Har fått motorn utbytt två gånger, haft kroken som fångar bakluckan justerad en gång, men samma problem uppstår efter någon dag. Luckan försöker öppnas men fastnar efter 1mm, piper och ger upp. Man måste ge en skjuts med handen för att luckan ska öppnas korrekt. Bilen har alltid stått i ett uppvärmt garage. Så himla trött på det här, jag orkar nästan inte boka ett nytt servicebesök innan dem kommer med en officiell lösning då det känns som ett vanligt problem.
Model 3 Long Range 2021, MiC (aug-sep)
Användarvisningsbild
avtryck
Teslaägare
Inlägg: 50
Blev medlem: 03 mar 2021 20:47
Ort: Stockholm

Re: Model 3 baklucka öppnas halvvägs och piper

Inlägg av avtryck »

Jag är i samma sits nu. Bilen fyllde 1 år för några veckor sedan och sedan några veckor tillbaka piper den och stannar halvvägs ganska ofta. Det är dock inte problem varje gång. Dessutom både när man står bredvid eller öppnar inifrån eller en bit ifrån med hjälp av appen. Verkligen ett intermittent fel. Jobbigt oavsett. Ni som fått prylar utbytta, strulade det varje gång då eller också bara ibland och hur länge stod ni ut innan ni anmälde felet?

-Jimmy
Silver Model Y P 2024 med svart inredning
Blå Model 3 LR 2021 med svart inredning
Användarvisningsbild
rolundb
Teslaägare
Inlägg: 193
Blev medlem: 23 feb 2021 17:54

Re: Model 3 baklucka öppnas halvvägs och piper

Inlägg av rolundb »

avtryck skrev:
Jag är i samma sits nu. Bilen fyllde 1 år för några veckor sedan och sedan några veckor tillbaka piper den och stannar halvvägs ganska ofta. Det är dock inte problem varje gång. Dessutom både när man står bredvid eller öppnar inifrån eller en bit ifrån med hjälp av appen. Verkligen ett intermittent fel. Jobbigt oavsett. Ni som fått prylar utbytta, strulade det varje gång då eller också bara ibland och hur länge stod ni ut innan ni anmälde felet?

-Jimmy
För mig byttes delarna trots att de inte ens kunde återskapa felet.

Efter två byten så strular det fortfarande ibland på samma vis...
M3P -21 (tidigare)
MYP -22 (nuvarande)
NSL3
Inlägg: 46
Blev medlem: 21 jun 2021 00:51

Re: Model 3 baklucka öppnas halvvägs och piper

Inlägg av NSL3 »

Jag har samma problem och fick höra att det är mjukvaruproblem
Användarvisningsbild
PatteJan
Teslaägare
Inlägg: 78
Blev medlem: 21 okt 2021 12:44

Re: Model 3 baklucka öppnas halvvägs och piper

Inlägg av PatteJan »

Samma fel på min. Öppnar bara halvvägs, även nu i hyfsat varmt klimat.
Uttagen i mars. En ny 22:a alltså. En månad gammal. :(
Är det någon idé att felanmäla? Eller är det kanske bra för Tesla att få så många fel återföringar som möjligt?
Äh. Gör ett felanmälan ändå.
Tesla Model 3 LR 2022 Pearl White
Användarvisningsbild
ANLI
Teslaägare
Inlägg: 164
Blev medlem: 06 feb 2022 18:02

Re: Model 3 baklucka öppnas halvvägs och piper

Inlägg av ANLI »

Bilen är en månad och luckan har strulat tre gånger.
Ser ut och låter som öppnaren är för klen.
M3 RWD -22
tommyd
Inlägg: 178
Blev medlem: 24 mar 2021 06:15

Re: Model 3 baklucka öppnas halvvägs och piper

Inlägg av tommyd »

Jag har fått samma problem som så många i denna tråd. Bakluckan piper två gånger och sen avbryts öppningen. Det började hända intermittent sen ca en månad tillbaka, ungefär samtidigt som när denna tråd skapades. Dessförinnan så har bakluckan kunnat öppnas felfritt 100 % av gångerna utan pip i ca 9 månader. Eftersom många i denna tråd fått många delar utbytta men problemet förblivit kvar så gissar jag att det är nåt mjukvaruproblem. Så jag låter bli att felanmäla eftersom Tesla ändå inte kunnat fixa problemet för er, och väntar på att nån i detta forum berättar att Tesla hittat orsaken till problemet. Sen felanmäler jag om det inte är ett mjukvaruproblem som fixas i en framtida uppdatering utan att jag behöver göra nåt.

Om nån stör sig jättemycket och inte vill vänta på att Tesla upptäcker orsaken till detta problem så tipsar jag om att besöka Grufman Bil AB. Om man tittar på deras Youtubekanal så verkar de duktiga på att hitta konstiga och intermittenta problem för flera bilmärken inkl Tesla:

https://www.youtube.com/c/grufmanbilab/videos

Jag vill dock inte pröjsa en felsökning hos Grufman Bil AB eftersom jag fortfarande har garanti på bilen och väntar hellre på att orsaken blivit allmänt känd och jag efter det kan köra till Tesla och få det fixat på första besöket och gratis. Men om nån anlitar Grufman Bil och de lyckas hitta orsaken så kan ni ju vara snälla och berätta här vad orsaken visade sig vara.
Här är en lista på förkortningar och deras betydelse, som folk i detta Tesla-forum ofta använder: viewtopic.php?f=57&t=6258#p122075
Användarvisningsbild
Xeik
Teslaägare
Inlägg: 501
Blev medlem: 22 feb 2019 19:19

Re: Model 3 baklucka öppnas halvvägs och piper

Inlägg av Xeik »

Det är inte ett mjukvaroproblem.
Användarvisningsbild
ErikHallq
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 25 feb 2021 14:51

Re: Model 3 baklucka öppnas halvvägs och piper

Inlägg av ErikHallq »

rolundb skrev:
avtryck skrev:
Jag är i samma sits nu. Bilen fyllde 1 år för några veckor sedan och sedan några veckor tillbaka piper den och stannar halvvägs ganska ofta. Det är dock inte problem varje gång. Dessutom både när man står bredvid eller öppnar inifrån eller en bit ifrån med hjälp av appen. Verkligen ett intermittent fel. Jobbigt oavsett. Ni som fått prylar utbytta, strulade det varje gång då eller också bara ibland och hur länge stod ni ut innan ni anmälde felet?

-Jimmy
För mig byttes delarna trots att de inte ens kunde återskapa felet.

Efter två byten så strular det fortfarande ibland på samma vis...
NSL3 skrev:
Jag har samma problem och fick höra att det är mjukvaruproblem
Xeik skrev:
Det är inte ett mjukvaroproblem.
Jag har bytt 2 ggr, och felet dyker upp ibland. Första hängen var det uppenbart rost i motorn, andra gången var något annat paj i motorn så den inte låste sig i öppet läge.

Nu kunde de inte återskapa felet, dock sa Tesla att det kan kanske fixas med mjukvara då det kan vara så att motorn behöver mer spänning, eller en justering av signalen som skickas för att kontrollera motorn.

Jag vet inte riktigt hur mjukvaruuppdateringar av bilen fungerar, men kan tänka mig att om motorn bytts ut så kanske den har något annat produktnummer vilket gör att en annan mjukvara blir aktuell som i sin tur har någon fix för just den bagageluckemotorn.
Model 3 Long Range Vit/Svart 2021 Såld
Model Y Long Range Vit/Svart 2022
https://www.personalbilskalkylen.se
fraggan
Inlägg: 151
Blev medlem: 18 aug 2019 17:33
Ort: Värmland
Referralkod: ts.la/fredrik16543

Re: Model 3 baklucka öppnas halvvägs och piper

Inlägg av fraggan »

Jag upptäckte att om man står nära bilen, kanske på ett visst sätt, så sker det. Jag har öppnat min baklucka flertalet ggr utan problem. Men 2 ggr när jag hade en stort paket i nävarna så stod jag närmare bilen än vanligt samt att paketet var ganska nära (troligen backsensorerna som känner av?) så gick den halvvägs och pep. Jag backade å stängde igen och testade igen på exakt samma sätt så stanna den halvvägs å pep. Då ställde jag ner paketet typ 0,5m bakom mig och vända mig om igen och öppnade bakluckan som vanligt och då var det inga problem. Jag misstänker det har att göra med att den inte ska slå i nått när den känner av något med baksensorerna, ev om backkameran lägger sig i?
Användarvisningsbild
rolundb
Teslaägare
Inlägg: 193
Blev medlem: 23 feb 2021 17:54

Re: Model 3 baklucka öppnas halvvägs och piper

Inlägg av rolundb »

Nu fick jag också svar av Tesla som hävdar att det är ett mjukvarufel...
M3P -21 (tidigare)
MYP -22 (nuvarande)
Användarvisningsbild
ducce916m
Teslaägare
Inlägg: 197
Blev medlem: 31 aug 2021 16:18

Re: Model 3 baklucka öppnas halvvägs och piper

Inlägg av ducce916m »

På min bil öppnar luckan, hittills, 100%-igt när man öppnar den från skärmen, att den strular emellanåt händer endast när man står bakom bilen och öppnar.
juristen
Teslaägare
Inlägg: 859
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Model 3 baklucka öppnas halvvägs och piper

Inlägg av juristen »

Jag har också råkat ut för detta någon gång, men alltid när garageporten (vikport) har varit i närheten av luckan. Jag tror att det är någon sensor som bedömer att det är fara å färde och stoppar luckan. Har aldrig varit med om det när det är fritt kring bakluckan.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Henrik_skane
Inlägg: 24
Blev medlem: 12 maj 2022 21:52

Re: Model 3 baklucka öppnas halvvägs och piper

Inlägg av Henrik_skane »

Hej

Jag har samma problem. Definitivt inget mjukvarufel på min bil då hela cylinder/stång går att röra i sidled, nästan som om den ska separera. Det är så illa att det finns en risk att cylinder fastnar i bakrutan vilket skulle vara mycket illa. Dessutom verkar den inte dra ihop sig helt och pressar därmed upp luckan vid gångjärnet så det blir en glipa mellan karossen och bakluckans övre främre del. Det är inte snyggt, skapar vindbrus och riskerar även vattenläckage. Ny Teslaägare sedan nån vecka och bokade in en servicetid. Är det sp man ska göra eller finns det någon annan väg för garantiärenden?
Med vänlig hälsning, Henrik
Henrik_skane
Inlägg: 24
Blev medlem: 12 maj 2022 21:52

Re: Model 3 baklucka öppnas halvvägs och piper

Inlägg av Henrik_skane »

Henrik_skane skrev:
Hej

Jag har samma problem. Definitivt inget mjukvarufel på min bil då hela cylinder/stång går att röra i sidled, nästan som om den ska separera. Det är så illa att det finns en risk att cylinder fastnar i bakrutan vilket skulle vara mycket illa. Dessutom verkar den inte dra ihop sig helt och pressar därmed upp luckan vid gångjärnet så det blir en glipa mellan karossen och bakluckans övre främre del. Det är inte snyggt, skapar vindbrus och riskerar även vattenläckage. Ny Teslaägare sedan nån vecka och bokade in en servicetid. Är det sp man ska göra eller finns det någon annan väg för garantiärenden?
Med vänlig hälsning, Henrik
Service är nu inbokad och mobila teamet kommer hem till mig och byter enheten den 8 juli. Med tanke på hur många som har det här problemet lär Tesla ha hyffsat dålig koll och därmed fortsätter att montera enheter från samma batch och som med tiden ger samma problem. Anmärkningsvärt för ett så stort företag. Kanske är det här inte ett så stort (ekonomiskt) problem för Tesla då säkert kostnaden får bäras av underleverantören. Standardförfarande inom industrin är ju att leverantören på egen hand eller genom tredje part får byta ut / reparera felaktiga komponenter. Trist dock för oss bilägare.
Användarvisningsbild
Tobbelibobbe
Teslaägare
Inlägg: 94
Blev medlem: 15 apr 2021 11:09
Ort: Varberg

Re: Model 3 baklucka öppnas halvvägs och piper

Inlägg av Tobbelibobbe »

https://www.notateslaapp.com/news/771/u ... ered-trunk

Vår har med ökande frekvens stannat halvvägs. I vintras någon gång varannan vecka, numera var ~3:e gång man öppnar.
Model 3 LR 2021 (Midnight silver, 18" Aero, Drag, Svart inredning, 82kWh-Freemont), SÅLD
Model Y LR 2023 (Vit, Svart inredning, 20" Induction, Berlinbyggd 2/3-´23)
Skriv svar