Hur är Paydrive försäkring?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
spacemoose
Teslaägare
Inlägg: 97
Blev medlem: 10 aug 2016 16:19
Ort: Eslöv

Hur är Paydrive försäkring?

Inlägg av spacemoose »

Köpte en model 3 och fick med en försäkring från paydrive från bilhandlaren.
De första 3 månaderna kostar 1195kr dvs 398kr/mån. Därefter ska man få ett pris på premien för nästkommande 3 månader och som är baserat på hur man kör.
Kör man 10km/h över hastighetsgränsen eller ryckigt i trafiken, så mäter de detta och höjer premien.

Jag känner mig lite skeptisk inför detta, men tänkte ändå testa dessa första 3 månader då det är en relativt billig premie. Sedan får man se.
Kundservicen verkar också vara svår att nå. Jag fick vänta ett dygn för att de skulle ringa upp och besvara några enkla frågor hur försäkringen funkar.

Har någon annan av er testat Paydrive? Vad är uppfattningen om premieberäkningen efter testperioden?
Model 3 SR+ Refresh 2021.
Model S 90D 2016 - såld.
Användarvisningsbild
easyliving
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 28 aug 2020 11:32

Re: Hur är Paydrive försäkring?

Inlägg av easyliving »

Hade Paydrive på min förra fossilare. Gillade idén att dem som tar mindre risker ska betala lägre premie och hade ett körsnitt på 94 av 100 enligt deras beräkningsmodell. Tyvärr tyckte jag inte att det premierades tillräckligt mycket och när jag jämförde Paydrive med en en "dum" försäkring var Paydrive faktiskt lite dyrare...

Bra tänkt av Paydrive och något vi nog får vänja oss vid (att bli utvärderade på körstil etc) men tyvärr ingen större fördel monetärt. Hade inga skador och hade aldrig kontakt med dem i skadeärenden så det kan jag inte uttala mig om.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3587
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Hur är Paydrive försäkring?

Inlägg av jonasl »

Skulle nog kunna överväga den, men inte på Teslan. Misstänker att det som känns som rätt normal accelleration i den räknas som alldeles för mycket i deras beräkningsmodell.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
spacemoose
Teslaägare
Inlägg: 97
Blev medlem: 10 aug 2016 16:19
Ort: Eslöv

Re: Hur är Paydrive försäkring?

Inlägg av spacemoose »

Det verkar som man kan följa poängberäkningen när man loggat in på deras hemsida, så får hålla lite koll där under denna första period. :geek:
Skiljer det inget märkbart prismässigt mot andra aktörer så är det ju inte aktuellt med Paydrive. Man vill ju inte sitta och nojja över kostnaden för nästa period när man kör.
Model 3 SR+ Refresh 2021.
Model S 90D 2016 - såld.
MrRun
elbilist
Inlägg: 801
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Hur är Paydrive försäkring?

Inlägg av MrRun »

Då låter det ju som att dom bara hittat på ett sätt att tjäna extra mycket pengar på de som kör lite hårdare och inte som dom vill framställa det, att du kan få en låg premie om du kör vårdat.
Ioniq 5 FE AWD
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Hur är Paydrive försäkring?

Inlägg av Fredrik j »

Finns det ett klart samband mellan att köra 10km/h över hastighetsgränsen/ryckig körning och risken för dyrare skador?
Eller är det något man gissat sig fram till?
Var kommer informationen om hastighetsgräns från?
Användarvisningsbild
spacemoose
Teslaägare
Inlägg: 97
Blev medlem: 10 aug 2016 16:19
Ort: Eslöv

Re: Hur är Paydrive försäkring?

Inlägg av spacemoose »

Fredrik j skrev:
Finns det ett klart samband mellan att köra 10km/h över hastighetsgränsen/ryckig körning och risken för dyrare skador?
Eller är det något man gissat sig fram till?
Var kommer informationen om hastighetsgräns från?
Man sätter upp datadelning så bilen rapporterar in till Paydrive. Troligen finns hastighetsgränserna i den data som rapporteras. Bilens gps har ju koll på det.
I övrigt har jag ingen aning vad som ligger bakom deras olika parametrar som de tittar på.
Model 3 SR+ Refresh 2021.
Model S 90D 2016 - såld.
Användarvisningsbild
easyliving
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 28 aug 2020 11:32

Re: Hur är Paydrive försäkring?

Inlägg av easyliving »

jonasl skrev:
Skulle nog kunna överväga den, men inte på Teslan. Misstänker att det som känns som rätt normal accelleration i den räknas som alldeles för mycket i deras beräkningsmodell.
Tror att de utvärderade körstil på snabba inbromsning men inte på acceleration - fast jag hade fått mycket sämre poäng om jag kört min nuvarande Tesla och haft Paydrive. Lätt att köra lite mer offensivt med den bilen.
Användarvisningsbild
spacemoose
Teslaägare
Inlägg: 97
Blev medlem: 10 aug 2016 16:19
Ort: Eslöv

Re: Hur är Paydrive försäkring?

Inlägg av spacemoose »

Har nu utvärderat prova på försäkringen från Paydrive och tänkte ge mig på att skriva en liten recension efter prövotiden. :-)

Nu fick jag aldrig några skador under min 3 månaders prövoperiod så den (så viktiga) delen kan jag inte uttala mig om, men jag har varit i kontakt med kundtjänsten flertalet gånger och det blir intrycket av bolaget och kontakterna som sådan som jag recenserar.

Prova på försäkringen var en helförsäkring på 3 månader och kostade totalt 1195kr (398kr/mån). Ett fullt överkomligt pris. Då de andra bolagen jag kontaktade ville ha betydligt mer betalt så tänkte jag att man lika gärna kunde prova denna prova på försäkring.

Kundtjänst
Kundtjänst svarar aldrig i telefon direkt när man ringer utan man hamnar hos en telefonsvarare som bokar in en för återuppringning. Man får reda på vilken tid kundtjänst förväntas ringa upp och man har möjlighet att boka en senare tid. Aldrig en tidigare.
Detta förfarande är extremt irriterande. Man får aldrig kontakt med kundtjänst när man själv är tillgänglig utan man behöver se till att boka in tid så man själv är tillgänglig när de förväntas ringa upp. Ringer man direkt på morgonen kl 0900 när de öppnar så bokas man vanligen in på en till runt 14-tiden på eftermiddagen. Dvs aldrig några korta ledtider för kontakt med kundtjänst.
Det går inte heller att ringa tidigare på morgonen än 0900 för att boka en återuppringning även om hela det förfarandet är automatiserat. Finns ju ingen anledning till att ha telefontider om man ändå ska bli återuppringd varje gång.

Första fakturan
Fakturan på prova på försäkringen kom aldrig utan jag fick ringa kundtjänst och be dem skicka den. Kom via mail.
Pris på försäkringen efter provperioden skulle man få reda på i god tid (2 veckor) innan prövoperiodens slut då priset baserade sig på körstil. Det gick inte att få något pris tidigare än så. Inte ens en indikation.

Under mina sidor har de en indikator på hur bra man kör. Var inne och tittade på denna indikator ett par gånger och den stod alltid i "lugn körstil" trots att jag inte har konfigurerat någon datadelning på teslan vilket krävs för att bolaget ska kunna mäta min körstil.

Betalning av försäkring ska efter prövoperioden göras med kort vars uppgifter man ombeds lägga in i deras portal i förväg.


Offerten för fortsatt försäkring
De verkliga problemen kom i samband med att provperioden började lida mot sitt slut. I god tid - ca 1 veckor innan, så ringde jag kundtjänst och frågade var offerten för den fortsatta försäkringen hade tagit vägen då även den hade uteblivit.
Jag fick då en offert på mail med en kostnad per dag och en kostnad per mil. Alltså inte en årspremie eller månadspremie som alla andra bolag brukar ange.
Ringde återigen upp kundtjänst för att reda ut vad detta innebar och hur man räknade ut min kostnad. Eftersom de hade angivit ett pris per dag så tänkte jag att det kanske var så att försäkringen inte kostade något de dagar man inte använde bilen, men så var det inte. Man skulle multiplicera pris per dag med antalet dagar i månaden. Detta var grundkostnaden.
Därutöver tillkom milkostnad och den är baserad på de mil man kör under månaden. Jag undrade givetvis varför man då inte anger grundpriset som ett månadspris som alla andra försäkringsbolag, men fick aldrig svar på frågan.
Grundpremien landade för mig på ca 1100 kr/mån detta helt utan tillägg för dålig körstil eftersom deras system visade på att jag körde bra (trots att jag inte skickade körstilsdata till dem). Därutöver kostade det ca 5 kr/mil. Totalsumma för en normal månad hade för mig hamnat på ca 1800 kr/mån.

Uppsägning av prova på försäkrningen
Några dagar innan försäkringen löpte ut, så ringde jag kundtjänst igen efter att ha kollat runt med andra försäkringsbolag. Billigast var watercircles som gav mig ett pris på 740 kr/mån i helförsäkrning, så tackade jag nej till paydrives offert och fortsatt förlängning. Det gick inte. Jag fick beskedet av kundtjänst att man inte kan säga upp försäkringen innan förfallodatum. Detta var en fredag och försäkringen löpte ut på måndagen. Jag ville ju säga upp den i tid så inte en ny period påbörjades.
De vägrade att säga upp försäkringen med motiveringen att deras system inte kan hantera förtida uppsägningar. Man måste ringa in samma dag då försäkringen upphör för att kunna avsluta den.
Dessutom måste kundtjänst kontrollera att det verkligen finns en ny försäkring på bilen innan den avslutas. Kan inte se att det är deras ansvar men detta var de två motiveringar jag fick.
Jag trodde först de missförstod och gjorde mig så tydlig jag kunde att det var när prova på försäkringen löpte ut som jag ville att den inte skulle fortsätta, att den skulle avslutas på måndagen och en ny försäkring från watercircles som jag redan hade tecknat skulle ta vid då. Kundtjänst kunde se att en ny försäkring fanns på plats redan men det hjälpte inte. Gick absolut inte att säga upp försäkringen för fortsatt förlängning.

Skrev ett uppsägningsmail till bolaget under fredagen trots att det på hemsidan tydligt står att uppsägning endast kan göras via telefon och inte via mail. Jag ville ju inte stå där på måndag och inse att en ny period hade påbörjats.
Fick ett automatiskt svar med vändande epost med ett ärendenr på ärendet.

Ringer in till kundtjänst igen på måndagen (sista försäkringsdagen) för att avsluta försäkringen. För att jag ska vara säker på att komma fram så ringer jag in på minuten då deras telefon öppnar. dvs kl 0900. Blir inbokad på en uppringningstid strax efter kl. 17.
Runt 17.30 så ringer kundtjänst upp och jag anger mitt ärende om att avsluta försäkringen. Då får jag svaret att det går inte för att kundtjänst har gått för dagen och det är bara de som kan avsluta försäkringen. han som ringde upp var bara någon telefonservice.
Efter en del irritation så tog han "snällt" emot mitt meddelande om uppsägning och bokade in att kundtjänst skulle ringa upp mig nästkommande dag under förmiddagen för att avsluta försäkringen. Det gick nämligen inte heller att avsluta försäkringen och skicka ett bekräftelsemail när det var gjort utan jag var tvungen att ha telefonkontakt med kundtjänst igen.
Tisdag förmiddag, så får jag ett sms om att försäkringen är avslutad. Jag blir aldrig uppringd.

Jag fick aldrig svar på mitt mail angående uppsägningen.

Några veckor senare kom det ett vadderat kuvert och en instruktionslapp att jag skulle skicka tillbaka övervakningsmodulen. Annars får man betala ersättning för den. Övervakningsmodulen är för de bilar som saknar inbyggda funktioner för datadelning. Teslan har detta inbyggt i sin dator, så jag fick ju aldrig någon sådan modul från början. Nu får jag väll se om det tids nog dyker upp ett kravbrev för den där modulen..

Slutsats
Iden som sådan med att endast betala baserat på hur mycket bilen används och rullar är god. Prisbilden är dock inte i närheten av vad man förväntar sig.
Kontakten med kundtjänst är under all kritik. Jag har aldrig varit med om en mer komplicerad kommunikation med ett försäkringsbolag.
Det känns inte som deras systemstöd fungerar som det är tänkt och kundtjänst har undermåliga outvecklade verktyg att arbeta med som inte kan avsluta försäkringen vid utgångsdatum.
Jag undrar hur bra kontakt man får med bolaget om det inträffar en skada...

Tror inte jag behöver skriva vad jag rekommenderar ..
Model 3 SR+ Refresh 2021.
Model S 90D 2016 - såld.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Hur är Paydrive försäkring?

Inlägg av Fredrik j »

Har också försökt få ur dom sina kriterier för högre premie men det var ”omöjligt”. Nu gick inte jag så långt att jag provade men jag tyckte det räckte ändå.
Det svåra blir ju när dom plötsligt debiterar dig en hög premie med hänvisning till körstil. Går det att överklaga? Har det någon effekt?
Tappert av dig att prova tramset.
matjo690
Inlägg: 69
Blev medlem: 14 apr 2022 16:50

Re: Hur är Paydrive försäkring?

Inlägg av matjo690 »

spacemoose skrev:
Har nu utvärderat prova på försäkringen från Paydrive och tänkte ge mig på att skriva en liten recension efter prövotiden. :-)

Nu fick jag aldrig några skador under min 3 månaders prövoperiod så den (så viktiga) delen kan jag inte uttala mig om, men jag har varit i kontakt med kundtjänsten flertalet gånger och det blir intrycket av bolaget och kontakterna som sådan som jag recenserar.

Prova på försäkringen var en helförsäkring på 3 månader och kostade totalt 1195kr (398kr/mån). Ett fullt överkomligt pris. Då de andra bolagen jag kontaktade ville ha betydligt mer betalt så tänkte jag att man lika gärna kunde prova denna prova på försäkring.

Kundtjänst
Kundtjänst svarar aldrig i telefon direkt när man ringer utan man hamnar hos en telefonsvarare som bokar in en för återuppringning. Man får reda på vilken tid kundtjänst förväntas ringa upp och man har möjlighet att boka en senare tid. Aldrig en tidigare.
Detta förfarande är extremt irriterande. Man får aldrig kontakt med kundtjänst när man själv är tillgänglig utan man behöver se till att boka in tid så man själv är tillgänglig när de förväntas ringa upp. Ringer man direkt på morgonen kl 0900 när de öppnar så bokas man vanligen in på en till runt 14-tiden på eftermiddagen. Dvs aldrig några korta ledtider för kontakt med kundtjänst.
Det går inte heller att ringa tidigare på morgonen än 0900 för att boka en återuppringning även om hela det förfarandet är automatiserat. Finns ju ingen anledning till att ha telefontider om man ändå ska bli återuppringd varje gång.

Första fakturan
Fakturan på prova på försäkringen kom aldrig utan jag fick ringa kundtjänst och be dem skicka den. Kom via mail.
Pris på försäkringen efter provperioden skulle man få reda på i god tid (2 veckor) innan prövoperiodens slut då priset baserade sig på körstil. Det gick inte att få något pris tidigare än så. Inte ens en indikation.

Under mina sidor har de en indikator på hur bra man kör. Var inne och tittade på denna indikator ett par gånger och den stod alltid i "lugn körstil" trots att jag inte har konfigurerat någon datadelning på teslan vilket krävs för att bolaget ska kunna mäta min körstil.

Betalning av försäkring ska efter prövoperioden göras med kort vars uppgifter man ombeds lägga in i deras portal i förväg.


Offerten för fortsatt försäkring
De verkliga problemen kom i samband med att provperioden började lida mot sitt slut. I god tid - ca 1 veckor innan, så ringde jag kundtjänst och frågade var offerten för den fortsatta försäkringen hade tagit vägen då även den hade uteblivit.
Jag fick då en offert på mail med en kostnad per dag och en kostnad per mil. Alltså inte en årspremie eller månadspremie som alla andra bolag brukar ange.
Ringde återigen upp kundtjänst för att reda ut vad detta innebar och hur man räknade ut min kostnad. Eftersom de hade angivit ett pris per dag så tänkte jag att det kanske var så att försäkringen inte kostade något de dagar man inte använde bilen, men så var det inte. Man skulle multiplicera pris per dag med antalet dagar i månaden. Detta var grundkostnaden.
Därutöver tillkom milkostnad och den är baserad på de mil man kör under månaden. Jag undrade givetvis varför man då inte anger grundpriset som ett månadspris som alla andra försäkringsbolag, men fick aldrig svar på frågan.
Grundpremien landade för mig på ca 1100 kr/mån detta helt utan tillägg för dålig körstil eftersom deras system visade på att jag körde bra (trots att jag inte skickade körstilsdata till dem). Därutöver kostade det ca 5 kr/mil. Totalsumma för en normal månad hade för mig hamnat på ca 1800 kr/mån.

Uppsägning av prova på försäkrningen
Några dagar innan försäkringen löpte ut, så ringde jag kundtjänst igen efter att ha kollat runt med andra försäkringsbolag. Billigast var watercircles som gav mig ett pris på 740 kr/mån i helförsäkrning, så tackade jag nej till paydrives offert och fortsatt förlängning. Det gick inte. Jag fick beskedet av kundtjänst att man inte kan säga upp försäkringen innan förfallodatum. Detta var en fredag och försäkringen löpte ut på måndagen. Jag ville ju säga upp den i tid så inte en ny period påbörjades.
De vägrade att säga upp försäkringen med motiveringen att deras system inte kan hantera förtida uppsägningar. Man måste ringa in samma dag då försäkringen upphör för att kunna avsluta den.
Dessutom måste kundtjänst kontrollera att det verkligen finns en ny försäkring på bilen innan den avslutas. Kan inte se att det är deras ansvar men detta var de två motiveringar jag fick.
Jag trodde först de missförstod och gjorde mig så tydlig jag kunde att det var när prova på försäkringen löpte ut som jag ville att den inte skulle fortsätta, att den skulle avslutas på måndagen och en ny försäkring från watercircles som jag redan hade tecknat skulle ta vid då. Kundtjänst kunde se att en ny försäkring fanns på plats redan men det hjälpte inte. Gick absolut inte att säga upp försäkringen för fortsatt förlängning.

Skrev ett uppsägningsmail till bolaget under fredagen trots att det på hemsidan tydligt står att uppsägning endast kan göras via telefon och inte via mail. Jag ville ju inte stå där på måndag och inse att en ny period hade påbörjats.
Fick ett automatiskt svar med vändande epost med ett ärendenr på ärendet.

Ringer in till kundtjänst igen på måndagen (sista försäkringsdagen) för att avsluta försäkringen. För att jag ska vara säker på att komma fram så ringer jag in på minuten då deras telefon öppnar. dvs kl 0900. Blir inbokad på en uppringningstid strax efter kl. 17.
Runt 17.30 så ringer kundtjänst upp och jag anger mitt ärende om att avsluta försäkringen. Då får jag svaret att det går inte för att kundtjänst har gått för dagen och det är bara de som kan avsluta försäkringen. han som ringde upp var bara någon telefonservice.
Efter en del irritation så tog han "snällt" emot mitt meddelande om uppsägning och bokade in att kundtjänst skulle ringa upp mig nästkommande dag under förmiddagen för att avsluta försäkringen. Det gick nämligen inte heller att avsluta försäkringen och skicka ett bekräftelsemail när det var gjort utan jag var tvungen att ha telefonkontakt med kundtjänst igen.
Tisdag förmiddag, så får jag ett sms om att försäkringen är avslutad. Jag blir aldrig uppringd.

Jag fick aldrig svar på mitt mail angående uppsägningen.

Några veckor senare kom det ett vadderat kuvert och en instruktionslapp att jag skulle skicka tillbaka övervakningsmodulen. Annars får man betala ersättning för den. Övervakningsmodulen är för de bilar som saknar inbyggda funktioner för datadelning. Teslan har detta inbyggt i sin dator, så jag fick ju aldrig någon sådan modul från början. Nu får jag väll se om det tids nog dyker upp ett kravbrev för den där modulen..

Slutsats
Iden som sådan med att endast betala baserat på hur mycket bilen används och rullar är god. Prisbilden är dock inte i närheten av vad man förväntar sig.
Kontakten med kundtjänst är under all kritik. Jag har aldrig varit med om en mer komplicerad kommunikation med ett försäkringsbolag.
Det känns inte som deras systemstöd fungerar som det är tänkt och kundtjänst har undermåliga outvecklade verktyg att arbeta med som inte kan avsluta försäkringen vid utgångsdatum.
Jag undrar hur bra kontakt man får med bolaget om det inträffar en skada...

Tror inte jag behöver skriva vad jag rekommenderar ..
Har en i stort sett identisk upplevelse med undantaget att jag hade en ICE bil. Fick heller ingen modul skickad till mig men väl 5 uppmaningar om att skicka tillbaka modulen trots att jag informerade dem om att jag aldrig hade fått någon.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Hur är Paydrive försäkring?

Inlägg av Fredrik j »

matjo690 skrev:

Har en i stort sett identisk upplevelse med undantaget att jag hade en ICE bil. Fick heller ingen modul skickad till mig men väl 5 uppmaningar om att skicka tillbaka modulen trots att jag informerade dem om att jag aldrig hade fått någon.
Jag gissar att även du bedömdes ha en lugn körstil?
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Hur är Paydrive försäkring?

Inlägg av Curik »

Stort tack spacemoose, då behöver jag inte testa det där tramset!
matjo690
Inlägg: 69
Blev medlem: 14 apr 2022 16:50

Re: Hur är Paydrive försäkring?

Inlägg av matjo690 »

Fredrik j skrev:
matjo690 skrev:

Har en i stort sett identisk upplevelse med undantaget att jag hade en ICE bil. Fick heller ingen modul skickad till mig men väl 5 uppmaningar om att skicka tillbaka modulen trots att jag informerade dem om att jag aldrig hade fått någon.
Jag gissar att även du bedömdes ha en lugn körstil?
Kollade aldrig faktiskt. Hade bara försäkringen någon dag...
Användarvisningsbild
Voivoi
Teslaägare
Inlägg: 12
Blev medlem: 18 sep 2022 09:12
Ort: Varberg

Re: Hur är Paydrive försäkring?

Inlägg av Voivoi »

Mycket konstigt bolag, har ej valt dem för att försäkra Tesla som jag köpte via bilhandlare.
Valde trygg och Hansa som kostar ca 550 kr månaden.

Helt plötsligt har paydrive skickat en faktura 1600kr och jag har bara haft Teslan i ca 3veckor.

Kommer bestrida faktura eftersom jag inte ens haft kontakt med dem.

Skit dåligt av Paydrive, inget jag rekommenderar.
Tesla model 3 Long Range svart, årsmodell 2022
heylua
Inlägg: 3
Blev medlem: 27 dec 2022 05:21

Re: Hur är Paydrive försäkring?

Inlägg av heylua »

backroomsBra tänkt av Paydrive och något vi nog får vänja oss vid (att bli utvärderade på körstil etc) men tyvärr ingen större fördel monetärt. Några veckor senare kom det ett vadderat kuvert och en instruktionslapp att jag skulle skicka tillbaka övervakningsmodulen. Annars får man betala ersättning för den. Övervakningsmodulen är för de bilar som saknar inbyggda funktioner för datadelning.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Hur är Paydrive försäkring?

Inlägg av Fredrik j »

heylua skrev: 27 dec 2022 05:23
backroomsBra tänkt av Paydrive och något vi nog får vänja oss vid (att bli utvärderade på körstil etc) men tyvärr ingen större fördel monetärt. Några veckor senare kom det ett vadderat kuvert och en instruktionslapp att jag skulle skicka tillbaka övervakningsmodulen. Annars får man betala ersättning för den. Övervakningsmodulen är för de bilar som saknar inbyggda funktioner för datadelning.
Varför ska vi vänja oss vid sånt trams. Steg ett är ju att till 100% kan koppla modulens upplevelser till en ökad risk. Det kommer ju då alltid finnas felbedömningar.
Det måste ju ges feedback i realtid.
dragkrok
Inlägg: 19
Blev medlem: 01 okt 2021 20:16

Re: Hur är Paydrive försäkring?

Inlägg av dragkrok »

Jag testade Paydrive ett tag och även ett annat liknande. Det var i en bensinbil. Det märktes att premien (hur farligt man körde) följde exakt hur mycket man gasade. Vill minnas att man kunde se en skala i mobilen, det var några år sedan. Eftersom det var en 150 hk 2-liters utan turbo så sköt premien i höjden i uppförsbackarna. Fungerade inte alls då vi har norsk natur här med mycket backar.
Mailade lite med supporten men det är ju goddagyxskaftsvar man får från sådana ställen. Vet inte om de fattade själva hur det fungerade.
Hur kan man ens komma på idén att sätta premien efter hur mycket bränsle bilen drar, i princip. I reklamen sas det att premien sattes efter körstil. :?
helendam
Inlägg: 2
Blev medlem: 13 apr 2023 08:58

Re: Hur är Paydrive försäkring?

Inlägg av helendam »

Efter testperioden kommer Paydrive att bedöma din körning och baserat på det fastställa premien för nästa period på 3 månader. Ju bättre din körning är (dvs ju mindre över hastighetsgränserna du kör och ju backrooms mindre ryckig din körning är), desto lägre blir din premie. Å andra sidan, om du kör över hastighetsgränserna eller kör ryckigt, kommer premien att höjas. Detta är ett sätt för försäkringsbolaget att premiera säker och ansvarsfull körning och motivera förare att bli bättre förare.
Det är förståeligt att du är skeptisk till Paydrive, speciellt med tanke på hur svårt det var att få tag i kundtjänst. Det är viktigt att du läser noggrant igenom villkoren och bestämmer om det passar dig och din körning. Om du inte är nöjd med Paydrive efter testperioden, finns det andra försäkringsbolag du kan jämföra med och se vilket som passar dig bäst.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3579
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Hur är Paydrive försäkring?

Inlägg av AAKEE »

Känns rätt klart att det inte är något mannens bör ta i med tång efter de beskrivningarna ovan.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
macksie
Teslaägare
Inlägg: 591
Blev medlem: 16 dec 2017 15:58

Re: Hur är Paydrive försäkring?

Inlägg av macksie »

Skulle gissa att konceptet faller.

Alla de förare som är skötsamma och defensiva i trafiken har inga problem att välja liknande koncept. De vet att de är just skötsamma och hoppas på en lägre premie.

Alla andra som har bilen som bruksbil. Eller gillar att gasa emellanåt. Eller kör aningen mer offensivt. Eller skarvar lite med hastigheterna. De har antagligen självinsikt nog att förstå att detta inte är ett försäkringskoncept som gynnar dem.

Och hepp. De som söker sig till liknande koncept tävlar nu inte med alla förare om billiga premier, utan med andra skötsamma förare.
MYP
X90d
Skriv svar