ARN fäller Tesla för dålig lack.

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
CLi
Teslaägare
Inlägg: 146
Blev medlem: 17 mar 2022 13:26

Re: ARN fäller Tesla för dålig lack.

Inlägg av CLi »

OfarligTesla skrev:
Jag brukar säga att min 3a har den sämsta lacken jag haft på någon bil och har kommit fram till att om nästa bil blir en 3a så blir det stenskottsfolie på hela bilen då jag hoppas ha den bilen längre än ett år.
Kul att först lägga 700-800k på en bil för att sedan behöva lägga 30-40k på att sätta skyddsplast på den.
MYP 22 - vit lack / svart inredning
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: ARN fäller Tesla för dålig lack.

Inlägg av MangeT »

Har bara haft min 3:a en månad men än så länge ok.
Min S från 2016 (haft sedan ny) hade jag inte mer problem med lacken än mina två 5-serie BMW jag hade innan. Både S och 3 är i färgen Midnight silver om det spelar någon roll.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: ARN fäller Tesla för dålig lack.

Inlägg av OfarligTesla »

CLi skrev:
Kul att först lägga 700-800k på en bil för att sedan behöva lägga 30-40k på att sätta skyddsplast på den.
Inte direkt nej, därför jag testat massvis med alternativ på sista tiden för att se om jag kunde hitta något annat att köpa, tyvärr var det inte mycket annat jag hittade.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: ARN fäller Tesla för dålig lack.

Inlägg av NiklasTesla »

Min är ändå ok efter 12000mil och plus 3år.

Känns som att det är ganska mycket från bil till bil.

Satt på stänkskydd så det lär ha hjälpt

MVH
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1731
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: ARN fäller Tesla för dålig lack.

Inlägg av Franz »

Min första bil var en Audi A3 2008 med svart pärleffekt-lack. Nästan bara körd i stan och på motorväg men oj vad repor syntes bra. Sedan körde jag silvermetallic på en Audi A6. Silver är en praktisk färg. Såg inga skavanker alls under flera år och 8 000 mil. Körde silver även på en Tesla Model S från 2015 till 2022 och över 18 000 mil. Svårt att hitta skavanker utan att leta efter dem. Nu är det en blå Model Y från i december och snart 1000 mil på mätaren. Min uppfattning är att lacken är i nyskick. Det är ju dock medföljande ppf-sektioner vilket ju verkar vara på förekommen anledning. Mycket blandad körning med de 3 senare bilarna.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
Bruno
Teslaägare
Inlägg: 507
Blev medlem: 02 okt 2018 17:14

Re: ARN fäller Tesla för dålig lack.

Inlägg av Bruno »

NiklasTesla skrev:
Min är ändå ok efter 12000mil och plus 3år.

Känns som att det är ganska mycket från bil till bil.

Satt på stänkskydd så det lär ha hjälpt

MVH
Jag satte på stänkskydd fram och bak, fanns inga original då för tre år sedan, dessa skavde sönder lacken (fram) på sina ställen. Det blir svårt att driva mot ARN, jag som bara ville vara smart... :oops:
Användarvisningsbild
ducce916m
Teslaägare
Inlägg: 197
Blev medlem: 31 aug 2021 16:18

Re: ARN fäller Tesla för dålig lack.

Inlägg av ducce916m »

NiklasTesla skrev:
Min är ändå ok efter 12000mil och plus 3år.

Känns som att det är ganska mycket från bil till bil.

Satt på stänkskydd så det lär ha hjälpt

MVH
Gjorde minutiös rengöring häromdagen av min SR+ -21, 1400 mil. Har originalstänkskydd, kunde bara hitta ett enda stenskott. Bor i Skåne, kör aldrig grusväg, försöker hålla avstånd till bilarna framför
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: ARN fäller Tesla för dålig lack.

Inlägg av chaffis75 »

ducce916m skrev:
NiklasTesla skrev:
Min är ändå ok efter 12000mil och plus 3år.

Känns som att det är ganska mycket från bil till bil.

Satt på stänkskydd så det lär ha hjälpt

MVH
Gjorde minutiös rengöring häromdagen av min SR+ -21, 1400 mil. Har originalstänkskydd, kunde bara hitta ett enda stenskott. Bor i Skåne, kör aldrig grusväg, försöker hålla avstånd till bilarna framför
Jo vad de gäller stenskott på motorhuven och fronten så betyder avståndet väldigt mycket... Har sett bilar av samma modell och liknande miltal skilja väldigt mycket i antal stenskott.
Däremot problem på sidan av bilen beror nog mer på lackkvalite men även såklart om man kör mycket grusväg eller vägar de man grusar mycket på vintern.. I Skåne tror jag aldrig jag sett en grusad väg knappt, här saltar man och de ger ju inte stenskott.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
JoeMad
Teslaägare
Inlägg: 249
Blev medlem: 10 okt 2019 12:36
Ort: Tyresö

Re: ARN fäller Tesla för dålig lack.

Inlägg av JoeMad »

jonasl skrev:
3300 mil, blå bil byggd i Freemont. Ett fåtal stenskott på "hundbenen", känns rätt normalt.

Men jag har sett riktigt illa blästrade bilar, det är lotteri.


Har en blå från Freemont. Hämtade ut december 20 och den ser(såg) bedrövlig ut.
Efter första vintern släppte lacken på trösklarna samt massor med stenskott. Lackade om för en halvår sedan (tesla tog det på garanti), men det hjälpte inte.
Nu när summeringen efter denna vinter är klar så var det bara att lämna in den igen (på egen bekostnad denna gång) och vänta några veckor innan folie åker på.
Notera att större stänkskydd sitter på sedan första vintern.

Eftersom den lackades om i Sverige och resultatet ändå blev så dåligt tid tror jag mer att det är en designfråga som någon skrev.
Bilen är en j-a stenmagnet.


Vilken bil skulle jag köpa idag om jag fick välja?
Samma utan tvekan!! PPF på nästa bil och gilla läget.

Att bakluckan inte öppnar som den ska eller att det rasslar och låter i bilen kanske de har fixat lagom till nästa bil.

På bilden är bilen nästan nytvättad och lacken är inte ens 6 månader gammal.

Inga grusvägar 80% E4 Stockholm-Skåne
20220312_131444.jpg
Audi Q8 e-tron 55 -24
Användarvisningsbild
Nogo
Teslaägare
Inlägg: 454
Blev medlem: 15 jun 2021 10:03

Re: ARN fäller Tesla för dålig lack.

Inlägg av Nogo »

Hundbenet vänster sida efter 13 månader.
IMG20220506134259.jpg
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Användarvisningsbild
Nogo
Teslaägare
Inlägg: 454
Blev medlem: 15 jun 2021 10:03

Re: ARN fäller Tesla för dålig lack.

Inlägg av Nogo »

Höger sida, lite mindre skador vid kanterna med lite bättre passform som skyddar kanten.
IMG20220506134325.jpg
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
JoeMad
Teslaägare
Inlägg: 249
Blev medlem: 10 okt 2019 12:36
Ort: Tyresö

Re: ARN fäller Tesla för dålig lack.

Inlägg av JoeMad »

Nogo skrev:
Hundbenet vänster sida efter 13 månader.


You lucky bastard! ;)
Audi Q8 e-tron 55 -24
Användarvisningsbild
Nogo
Teslaägare
Inlägg: 454
Blev medlem: 15 jun 2021 10:03

Re: ARN fäller Tesla för dålig lack.

Inlägg av Nogo »

Lucky? Jobbar du på Tesla och tycker att det är within spec? Ser ju för jävligt ut.
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: ARN fäller Tesla för dålig lack.

Inlägg av Tellus »

Kan det ha med fälg eller däck att göra, då det skiljer så mycket mellan bilar.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Nogo
Teslaägare
Inlägg: 454
Blev medlem: 15 jun 2021 10:03

Re: ARN fäller Tesla för dålig lack.

Inlägg av Nogo »

Endast uteslutande motorväg, tredjeparts stänkskydd fram och bak. Oem Uberturbine och monaco gp6 på vintern. Aldrig sett så blästrad lack under mina 100 000 mil som jag har kört en bil.
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3580
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: ARN fäller Tesla för dålig lack.

Inlägg av AAKEE »

Nogo skrev:
Endast uteslutande motorväg, tredjeparts stänkskydd fram och bak. Oem Uberturbine och monaco gp6 på vintern. Aldrig sett så blästrad lack under mina 100 000 mil som jag har kört en bil.
Min M3P -21 har rätt blästrade sparklådor. Var medveten om det före köpet, min plan var att troligen bekosta det själv på en bra lackfirma efter några år. Kanske finns möjlighet att få det åtgärdat av Tesla efter det här utslaget.

Färgen är inte i närheten lika stadig som en normal audilack. Råkade nudda sparklådan på ett ställenär jag skottade under bilen. Färgen satt ungefär lika bra som det man skrapar bort från en trisslott! :shock:

Jag provade göra samma sak på min A5, med berått mod, det blev inte ens en repa i klarlacken.

Det kan inte enbart vara en fråga om design på bilen. Min A5 har inga stänkskydd alls och det sluter såklart på lacken men magnituden av slitaget är inte jämförbart.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
billyohgren
Inlägg: 86
Blev medlem: 14 jan 2021 10:13

Re: ARN fäller Tesla för dålig lack.

Inlägg av billyohgren »

Nogo skrev:
Hundbenet vänster sida efter 13 månader.
Jag trodde på riktigt att du hade snott den bilden jag postade för ett tag sedan. Min bil ska in till SC imorrn, för jag tycker inte detta ska kunna hända om dörrarna är rätt monterade. Då borde dörren ta stenen istället och då inte "rätt på".
Don Vessla
Inlägg: 19
Blev medlem: 03 okt 2021 18:28

Re: ARN fäller Tesla för dålig lack.

Inlägg av Don Vessla »

Innan jag köpte min M3 i sep 2021 kollade jag en del på Youtube och då särskilt på ett lacktest som en brittisk firma gjort. Den visade på att Kina bilarna hade i princip samma tjocklek och kvalitet som Audi, BMW etc. Stämmer inte det tror ni?
JoeMad
Teslaägare
Inlägg: 249
Blev medlem: 10 okt 2019 12:36
Ort: Tyresö

Re: ARN fäller Tesla för dålig lack.

Inlägg av JoeMad »

Nogo skrev:
Lucky? Jobbar du på Tesla och tycker att det är within spec? Ser ju för jävligt ut.

Tror du missade mitt inlägg ovan. Min bil är den blå och min ironiska kommentar var nog att jämfört med mig så var det ju bra.
Audi Q8 e-tron 55 -24
Användarvisningsbild
Nogo
Teslaägare
Inlägg: 454
Blev medlem: 15 jun 2021 10:03

Re: ARN fäller Tesla för dålig lack.

Inlägg av Nogo »

Sjukt, hittade nytt ställe där stenarna har nött. På nedre framkanten så sticker bakdörren längre ut än framdörren. Nu fattar jag varför alla plastar in sina bilar med tanke på att man kommer få rost överallt.
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: ARN fäller Tesla för dålig lack.

Inlägg av chaffis75 »

Don Vessla skrev:
Innan jag köpte min M3 i sep 2021 kollade jag en del på Youtube och då särskilt på ett lacktest som en brittisk firma gjort. Den visade på att Kina bilarna hade i princip samma tjocklek och kvalitet som Audi, BMW etc. Stämmer inte det tror ni?
Är de kanske formerna på tesla och hur luftströmmar och grus flyger från hjulen som är ofördelaktigt kanske? Tesla har kanske inte haft detta i sina tankar när de designade formen på karossen i förhållande till där hjulen sitter?
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Nogo
Teslaägare
Inlägg: 454
Blev medlem: 15 jun 2021 10:03

Re: ARN fäller Tesla för dålig lack.

Inlägg av Nogo »

billyohgren skrev:
Nogo skrev:
Hundbenet vänster sida efter 13 månader.
Jag trodde på riktigt att du hade snott den bilden jag postade för ett tag sedan. Min bil ska in till SC imorrn, för jag tycker inte detta ska kunna hända om dörrarna är rätt monterade. Då borde dörren ta stenen istället och då inte "rätt på".
Vad fick du för svar?
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Användarvisningsbild
Nogo
Teslaägare
Inlägg: 454
Blev medlem: 15 jun 2021 10:03

Re: ARN fäller Tesla för dålig lack.

Inlägg av Nogo »

JoeMad skrev:
Nogo skrev:
Lucky? Jobbar du på Tesla och tycker att det är within spec? Ser ju för jävligt ut.

Tror du missade mitt inlägg ovan. Min bil är den blå och min ironiska kommentar var nog att jämfört med mig så var det ju bra.
Har du också kanterna nötta pga dålig inpassning av panelerna?
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
tslaqqq
Inlägg: 541
Blev medlem: 13 sep 2021 15:55

Re: ARN fäller Tesla för dålig lack.

Inlägg av tslaqqq »

Nogo skrev:
Sjukt, hittade nytt ställe där stenarna har nött. På nedre framkanten så sticker bakdörren längre ut än framdörren. Nu fattar jag varför alla plastar in sina bilar med tanke på att man kommer få rost överallt.
Rost tror jag inte då det väl är aluminium överallt utom en del bärande struktur
Användarvisningsbild
Nogo
Teslaägare
Inlägg: 454
Blev medlem: 15 jun 2021 10:03

Re: ARN fäller Tesla för dålig lack.

Inlägg av Nogo »

tslaqqq skrev:
Nogo skrev:
Sjukt, hittade nytt ställe där stenarna har nött. På nedre framkanten så sticker bakdörren längre ut än framdörren. Nu fattar jag varför alla plastar in sina bilar med tanke på att man kommer få rost överallt.
Rost tror jag inte då det väl är aluminium överallt utom en del bärande struktur
Bakskärmarna är inte av aluminium och inte tröskellådorna heller.
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Skriv svar