ARN fäller Tesla för dålig lack.

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3580
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: ARN fäller Tesla för dålig lack.

Inlägg av AAKEE »

Nogo skrev:
Endast uteslutande motorväg, tredjeparts stänkskydd fram och bak. Oem Uberturbine och monaco gp6 på vintern. Aldrig sett så blästrad lack under mina 100 000 mil som jag har kört en bil.
Min M3P -21 har rätt blästrade sparklådor. Var medveten om det före köpet, min plan var att troligen bekosta det själv på en bra lackfirma efter några år. Kanske finns möjlighet att få det åtgärdat av Tesla efter det här utslaget.

Färgen är inte i närheten lika stadig som en normal audilack. Råkade nudda sparklådan på ett ställenär jag skottade under bilen. Färgen satt ungefär lika bra som det man skrapar bort från en trisslott! :shock:

Jag provade göra samma sak på min A5, med berått mod, det blev inte ens en repa i klarlacken.

Det kan inte enbart vara en fråga om design på bilen. Min A5 har inga stänkskydd alls och det sluter såklart på lacken men magnituden av slitaget är inte jämförbart.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
billyohgren
Inlägg: 86
Blev medlem: 14 jan 2021 10:13

Re: ARN fäller Tesla för dålig lack.

Inlägg av billyohgren »

Nogo skrev:
Hundbenet vänster sida efter 13 månader.
Jag trodde på riktigt att du hade snott den bilden jag postade för ett tag sedan. Min bil ska in till SC imorrn, för jag tycker inte detta ska kunna hända om dörrarna är rätt monterade. Då borde dörren ta stenen istället och då inte "rätt på".
Don Vessla
Inlägg: 19
Blev medlem: 03 okt 2021 18:28

Re: ARN fäller Tesla för dålig lack.

Inlägg av Don Vessla »

Innan jag köpte min M3 i sep 2021 kollade jag en del på Youtube och då särskilt på ett lacktest som en brittisk firma gjort. Den visade på att Kina bilarna hade i princip samma tjocklek och kvalitet som Audi, BMW etc. Stämmer inte det tror ni?
JoeMad
Teslaägare
Inlägg: 249
Blev medlem: 10 okt 2019 12:36
Ort: Tyresö

Re: ARN fäller Tesla för dålig lack.

Inlägg av JoeMad »

Nogo skrev:
Lucky? Jobbar du på Tesla och tycker att det är within spec? Ser ju för jävligt ut.

Tror du missade mitt inlägg ovan. Min bil är den blå och min ironiska kommentar var nog att jämfört med mig så var det ju bra.
Audi Q8 e-tron 55 -24
Användarvisningsbild
Nogo
Teslaägare
Inlägg: 454
Blev medlem: 15 jun 2021 10:03

Re: ARN fäller Tesla för dålig lack.

Inlägg av Nogo »

Sjukt, hittade nytt ställe där stenarna har nött. På nedre framkanten så sticker bakdörren längre ut än framdörren. Nu fattar jag varför alla plastar in sina bilar med tanke på att man kommer få rost överallt.
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: ARN fäller Tesla för dålig lack.

Inlägg av chaffis75 »

Don Vessla skrev:
Innan jag köpte min M3 i sep 2021 kollade jag en del på Youtube och då särskilt på ett lacktest som en brittisk firma gjort. Den visade på att Kina bilarna hade i princip samma tjocklek och kvalitet som Audi, BMW etc. Stämmer inte det tror ni?
Är de kanske formerna på tesla och hur luftströmmar och grus flyger från hjulen som är ofördelaktigt kanske? Tesla har kanske inte haft detta i sina tankar när de designade formen på karossen i förhållande till där hjulen sitter?
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Nogo
Teslaägare
Inlägg: 454
Blev medlem: 15 jun 2021 10:03

Re: ARN fäller Tesla för dålig lack.

Inlägg av Nogo »

billyohgren skrev:
Nogo skrev:
Hundbenet vänster sida efter 13 månader.
Jag trodde på riktigt att du hade snott den bilden jag postade för ett tag sedan. Min bil ska in till SC imorrn, för jag tycker inte detta ska kunna hända om dörrarna är rätt monterade. Då borde dörren ta stenen istället och då inte "rätt på".
Vad fick du för svar?
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Användarvisningsbild
Nogo
Teslaägare
Inlägg: 454
Blev medlem: 15 jun 2021 10:03

Re: ARN fäller Tesla för dålig lack.

Inlägg av Nogo »

JoeMad skrev:
Nogo skrev:
Lucky? Jobbar du på Tesla och tycker att det är within spec? Ser ju för jävligt ut.

Tror du missade mitt inlägg ovan. Min bil är den blå och min ironiska kommentar var nog att jämfört med mig så var det ju bra.
Har du också kanterna nötta pga dålig inpassning av panelerna?
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
tslaqqq
Inlägg: 541
Blev medlem: 13 sep 2021 15:55

Re: ARN fäller Tesla för dålig lack.

Inlägg av tslaqqq »

Nogo skrev:
Sjukt, hittade nytt ställe där stenarna har nött. På nedre framkanten så sticker bakdörren längre ut än framdörren. Nu fattar jag varför alla plastar in sina bilar med tanke på att man kommer få rost överallt.
Rost tror jag inte då det väl är aluminium överallt utom en del bärande struktur
Användarvisningsbild
Nogo
Teslaägare
Inlägg: 454
Blev medlem: 15 jun 2021 10:03

Re: ARN fäller Tesla för dålig lack.

Inlägg av Nogo »

tslaqqq skrev:
Nogo skrev:
Sjukt, hittade nytt ställe där stenarna har nött. På nedre framkanten så sticker bakdörren längre ut än framdörren. Nu fattar jag varför alla plastar in sina bilar med tanke på att man kommer få rost överallt.
Rost tror jag inte då det väl är aluminium överallt utom en del bärande struktur
Bakskärmarna är inte av aluminium och inte tröskellådorna heller.
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Användarvisningsbild
Johan_YJ7
Teslaägare
Inlägg: 104
Blev medlem: 02 aug 2021 13:27

Re: ARN fäller Tesla för dålig lack.

Inlägg av Johan_YJ7 »

Min MY vit ser inte ut som tänkt efter 7 månader. Bilder i annan tråd.
Ingen som råkar veta ärendenumret hos ARN? Sökt men inte funnit.
MYP 2023 MCR/Vit Lev 21/6
Såld MYLR 2021 Vit/Svart 20"
Användarvisningsbild
Johan_YJ7
Teslaägare
Inlägg: 104
Blev medlem: 02 aug 2021 13:27

Re: ARN fäller Tesla för dålig lack.

Inlägg av Johan_YJ7 »

Johan_YJ7 skrev:
Min MY vit ser inte ut som tänkt efter 7 månader. Bilder i annan tråd.
Ingen som råkar veta ärendenumret hos ARN? Sökt men inte funnit.
Svarar mig själv, Änr 2021-16315
Själva beslutet är ganska sparsamt, bara 2 sidor, så inget nytt framkommer egentligen. Men kan förhoppningsvis komma till hjälp om Tesla bråkar.
MYP 2023 MCR/Vit Lev 21/6
Såld MYLR 2021 Vit/Svart 20"
Användarvisningsbild
Bruno
Teslaägare
Inlägg: 507
Blev medlem: 02 okt 2018 17:14

Re: ARN fäller Tesla för dålig lack.

Inlägg av Bruno »

Nogo skrev:
tslaqqq skrev:
Nogo skrev:
Sjukt, hittade nytt ställe där stenarna har nött. På nedre framkanten så sticker bakdörren längre ut än framdörren. Nu fattar jag varför alla plastar in sina bilar med tanke på att man kommer få rost överallt.
Rost tror jag inte då det väl är aluminium överallt utom en del bärande struktur
Bakskärmarna är inte av aluminium och inte tröskellådorna heller.
Inte ens på MS eller MX?
JoeMad
Teslaägare
Inlägg: 249
Blev medlem: 10 okt 2019 12:36
Ort: Tyresö

Re: ARN fäller Tesla för dålig lack.

Inlägg av JoeMad »

Nogo skrev:
JoeMad skrev:
Nogo skrev:
Lucky? Jobbar du på Tesla och tycker att det är within spec? Ser ju för jävligt ut.

Tror du missade mitt inlägg ovan. Min bil är den blå och min ironiska kommentar var nog att jämfört med mig så var det ju bra.
Har du också kanterna nötta pga dålig inpassning av panelerna?


Ja, tyvärr. Tesla har försökt justera dörren, men det blir inte bättre än så här.
Rost blir det på en gång som du ser på bilden
20220312_131400.jpg
Audi Q8 e-tron 55 -24
tslaqqq
Inlägg: 541
Blev medlem: 13 sep 2021 15:55

Re: ARN fäller Tesla för dålig lack.

Inlägg av tslaqqq »

Hehe ja det där ser ju inte ut som stenskott direkt - galet
Användarvisningsbild
Nogo
Teslaägare
Inlägg: 454
Blev medlem: 15 jun 2021 10:03

Re: ARN fäller Tesla för dålig lack.

Inlägg av Nogo »

Har de inte kunnat justera det bättre än sådär? Antar att lack inte går på garantin då?
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: ARN fäller Tesla för dålig lack.

Inlägg av TiborBlomhall »

Johan_YJ7 skrev:
Johan_YJ7 skrev:
Min MY vit ser inte ut som tänkt efter 7 månader. Bilder i annan tråd.
Ingen som råkar veta ärendenumret hos ARN? Sökt men inte funnit.
Svarar mig själv, Änr 2021-16315
Själva beslutet är ganska sparsamt, bara 2 sidor, så inget nytt framkommer egentligen. Men kan förhoppningsvis komma till hjälp om Tesla bråkar.
Var hittar man ARN beslut online? Jag har inte hittat. Kan du skicka länk är du snäll?
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2076
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: ARN fäller Tesla för dålig lack.

Inlägg av EnTraktor »

Nogo skrev:
Har de inte kunnat justera det bättre än sådär? Antar att lack inte går på garantin då?
Tesla får hävda precis vad dom vill, lagen är glasklar, självklart går fabrikationsfel på garantin.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
JoeMad
Teslaägare
Inlägg: 249
Blev medlem: 10 okt 2019 12:36
Ort: Tyresö

Re: ARN fäller Tesla för dålig lack.

Inlägg av JoeMad »

EnTraktor skrev:
Nogo skrev:
Har de inte kunnat justera det bättre än sådär? Antar att lack inte går på garantin då?
Tesla får hävda precis vad dom vill, lagen är glasklar, självklart går fabrikationsfel på garantin.


Jag tycker också det, men eftersom jag fick första omlackeringen på garanti och därefter inte satte skydd hävdade de att jag fick skylla mig själv (kanske formulerat i vänligare ordalag)
Audi Q8 e-tron 55 -24
Användarvisningsbild
Teslared
Teslaägare
Inlägg: 492
Blev medlem: 31 okt 2018 16:44

Re: ARN fäller Tesla för dålig lack.

Inlägg av Teslared »

Bruno skrev:"Inte ens på MS eller MX?"

Jo de är av al-legering.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: ARN fäller Tesla för dålig lack.

Inlägg av SwedishAdvocate »

Teslared skrev:
Bruno skrev:
Nogo skrev:
Bakskärmarna är inte av aluminium och inte tröskellådorna heller.
Inte ens på MS eller MX?
Jo de är av al-legering.
Ett litet tips ifall man vill veta vad som är plåt är ju annars att använda en magnet. Om man vill vara snäll mot lackade delar kan man ju förslagsvis 'slå in' magneten i något mjukt och sedan 'gå loss' på en nytvättad eller åtminstone relativt ren bil... ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1430
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: ARN fäller Tesla för dålig lack.

Inlägg av kenjon »

JoeMad skrev:
EnTraktor skrev:
Nogo skrev:
Har de inte kunnat justera det bättre än sådär? Antar att lack inte går på garantin då?
Tesla får hävda precis vad dom vill, lagen är glasklar, självklart går fabrikationsfel på garantin.


Jag tycker också det, men eftersom jag fick första omlackeringen på garanti och därefter inte satte skydd hävdade de att jag fick skylla mig själv (kanske formulerat i vänligare ordalag)
Att du inte satte på lackskydd? Det skulle väl de ha gjort om bilen är så känslig!
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 17 kWh batteri
billyohgren
Inlägg: 86
Blev medlem: 14 jan 2021 10:13

Re: ARN fäller Tesla för dålig lack.

Inlägg av billyohgren »

Nogo skrev:
billyohgren skrev:
Nogo skrev:
Hundbenet vänster sida efter 13 månader.
Jag trodde på riktigt att du hade snott den bilden jag postade för ett tag sedan. Min bil ska in till SC imorrn, för jag tycker inte detta ska kunna hända om dörrarna är rätt monterade. Då borde dörren ta stenen istället och då inte "rätt på".
Vad fick du för svar?
Bilen var iväg hos ett ställe i Tumba, en skadeverkstad, för att sedan skickas till Tumba lack AB (tror jag bolaget heter) för att sedan komma tillbaka till Tesla som underkände jobbet. Nu är den start tillbaka från vända nr 2 och jag hoppas verkligen att allt är bra, dörrarna ser bra ut (de ska redan vara justerade) och att firmorna inte åsamkat några skador på bilen. Den verkar enligt appen ha varit olåst större delen av tiden.

Jag har inte godkänt någon kostnad så det verkar ju gå på garanti. Inlämnad den 16 maj och har alltså ännu inte fått tillbaka den. Surt? Ja, är jag bitter? Nä men nu orkar jag inte lämna in den något mer :)

EDIT: SC segeltorp, Ellte bil Tumba och Huddinge billack AB är de som är involverade i mitt ärende.
Blipblop
elbilist
Inlägg: 175
Blev medlem: 18 nov 2021 08:34

Re: ARN fäller Tesla för dålig lack.

Inlägg av Blipblop »

Nogo skrev:
Lucky? Jobbar du på Tesla och tycker att det är within spec? Ser ju för jävligt ut.
Sjukt på en bil som anses vara ny. Fabrikslacken är ju den bästa… men kanske inte om man har en tesla tyvärr.
Har tesla samma problem i andra länder?
JoeMad
Teslaägare
Inlägg: 249
Blev medlem: 10 okt 2019 12:36
Ort: Tyresö

Re: ARN fäller Tesla för dålig lack.

Inlägg av JoeMad »

kenjon skrev:
JoeMad skrev:
EnTraktor skrev:
Nogo skrev:
Har de inte kunnat justera det bättre än sådär? Antar att lack inte går på garantin då?
Tesla får hävda precis vad dom vill, lagen är glasklar, självklart går fabrikationsfel på garantin.


Jag tycker också det, men eftersom jag fick första omlackeringen på garanti och därefter inte satte skydd hävdade de att jag fick skylla mig själv (kanske formulerat i vänligare ordalag)
Att du inte satte på lackskydd? Det skulle väl de ha gjort om bilen är så känslig!


Problemet när man lackar om är att lacken måste härda 6-8 veckor innan man får sätta på lackskydd och då var det redan försent för mig.
Audi Q8 e-tron 55 -24
Skriv svar