ARN fäller Tesla för dålig lack.

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: ARN fäller Tesla för dålig lack.

Inlägg av SwedishAdvocate »

tslaqqq skrev:
.../ Däremot finns en icke diskuterad anledning som ARN verkar missat att ens fundera kring - med minimalt luftmotstånd finns ingen luftkudde som trycks framåt av bilen i högre hastigheter som teoretiskt torde kunna vara anledningen att en del bilar har mindre stenskott än andra - kanske inte är endast lacken som är problemet /...
Fast i det här fallet rörde det ju sig om skador ".../ på bilens trösklar, dörrar samt framför bakdäcken. /..."

Har svårt att se att det skulle finnas bilar som har skyddande luftkuddar runt de här partierna...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: ARN fäller Tesla för dålig lack.

Inlägg av SwedishAdvocate »

tslaqqq skrev:
.../ Noterade att den nya MIG MYP i Segeltorp redan hade ytliga små repor på framhuven - den är svart. /...
Är man konspiratoriskt lagd skulle man ju kunna tänka sig att det är någon av konkurrenterna som varit framme. Det räcker väl med att placera någon eller några små, små partiklar på tak eller motorhuv av ngt material som skulle kunna repa lacken, ifall dessa vid en senare tidpunkt lyckas fastna i en polerduk vid dammtorkning el. dylikt...

Kanske skulle det t.o.m kunna röra sig om någon av de kinesiska konkurrenterna?...
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
tslaqqq
Inlägg: 541
Blev medlem: 13 sep 2021 15:55

Re: ARN fäller Tesla för dålig lack.

Inlägg av tslaqqq »

SwedishAdvocate skrev:
tslaqqq skrev:
.../ Däremot finns en icke diskuterad anledning som ARN verkar missat att ens fundera kring - med minimalt luftmotstånd finns ingen luftkudde som trycks framåt av bilen i högre hastigheter som teoretiskt torde kunna vara anledningen att en del bilar har mindre stenskott än andra - kanske inte är endast lacken som är problemet /...
Fast i det här fallet rörde det ju sig om skador ".../ på bilens trösklar, dörrar samt framför bakdäcken. /..."

Har svårt att se att det skulle finnas bilar som har skyddande luftkuddar runt de här partierna...
Det må så vara, men blir kanske ett betydligt större vindsug in mot hjulen än mindre vindskärande bilar... oavsett ja det är konstigt att dom efter +10 år skulle ha en helt annan lack än alla andra biltillverkare i hela världen.
tslaqqq
Inlägg: 541
Blev medlem: 13 sep 2021 15:55

Re: ARN fäller Tesla för dålig lack.

Inlägg av tslaqqq »

SwedishAdvocate skrev:
tslaqqq skrev:
.../ Noterade att den nya MIG MYP i Segeltorp redan hade ytliga små repor på framhuven - den är svart. /...
Är man konspiratoriskt lagd skulle man ju kunna tänka sig att det är någon av konkurrenterna som varit framme. Det räcker väl med att placera någon eller några små, små partiklar på tak eller motorhuv av ngt material som skulle kunna repa lacken, ifall dessa vid en senare tidpunkt lyckas fastna i en polerduk...

Kanske skulle det t.o.m kunna röra sig om någon av de kinesiska konkurrenterna?...
Kändes mer som att folk öppnat o stängt frunken och möjligen haft smycken på fingrarna, var väldigt ytliga "repor" inget allvarligt skulle jag säga men just det faktum att Tesla brukar nämna att "ta inte den svarta färgen" pga att den är mjukare än övriga färger skulle ju kunna vara en uppenbar anledning att den är känsligare för just sån "åverkan" snarare än stenskott i 100km/h.
Användarvisningsbild
Skatbo
Inlägg: 92
Blev medlem: 05 jan 2020 20:39
Ort: Sydvästra skåne

Re: ARN fäller Tesla för dålig lack.

Inlägg av Skatbo »

Jag hade en passagerare med blått nagellack med mig häromdagen. Den blå färgen har sugits in i vita lacken och försvinner inte med något lösningsmedel jag provat. Något liknande har jag aldrig varit med om.
IMG_0759.jpeg
M3SR+ (21Q3)
Aida
Inlägg: 961
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: ARN fäller Tesla för dålig lack.

Inlägg av Aida »

Oj! Det här bådar inte gott med lacken… Jag tror det handlar om miljöanpassning och besparingar samt och amerikanitet. Jag köpte en ny Ford Mustang GT 2007 vinröd metallic. Sämre lack har jag aldrig stött på. Så tunn… Blev repor av ingenting. Av naglar och liknande. Tesla verkar lida av samma symptom. Och då skröt ändå Ford om sin nya lackeringsfabrik för Mustang utanför Indianapolis…

Jag pratade med min lackförseglare på Sonax Center om billacker. Han menade att japanare, koreaner och europeer har bra lack. Enda som stack ut var just Tesla. Det hade blivit lite bättre med Kinabilarna men de från Freemont var katastrof. Menade han. Han sa att han inte tyckte att det var lönt att lägga på keramiskt lackskydd på Tesla utan man skulle foliera - eller ännu hellre avstå från köp (återigen hans ord). Han visade på en Model S i hallen där det inte var lackerat mer än där man tittade på plåtarna och han sa att lacken var mycket tunnare - polera kunde han knappt eftersom grundlacken då syntes igenom.

För övrigt tror jag att Tesla är extra känsligt för stenskott pga att huven lutar så pass mkt samt oerhört stor och låg vindruta. Jämför med en Audi el Volvo vars hela front är av plast och grill samt vertikal och hög. Fångar upp stenskotten mkt bättre utan att det syns. Min Porsche får också lätt stenskott på låga lutande fronthuven (men är folierad).

För övrigt så hoppas jag verkligen att Teslas lack blir bättre nu med Berlinfabriken.

Tesla måste ju följa ARN - Annars kommer det att bli ett jäkla liv i media. Det vill de undvika tror jag.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: ARN fäller Tesla för dålig lack.

Inlägg av Mickep »

Att göra rätt från början tror jag är billigare än att fixa i efterhand. Berlin tror jag kommer ha kompetent folk som kan ordna så det duger som vi är vana till. (har för mig i usa använder de gips när de lagar classicer bilar men då har de annat klimat, även om de säkert också har salt på vägarna).

Jag tror att berlinbilarna kommer vara överlägnsa de andra fabrikerna när det gäller lacken. (det är min förhoppning iallafall)
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: ARN fäller Tesla för dålig lack.

Inlägg av Maw »

tslaqqq skrev:
Känns ju iofs som det borde vara tvärtom, om lacken är mjuk får man lättare repor men stenskott borde kunna sväljas. Däremot om lacken är för hård skulle det ju förklara varför i princip alla grå/blå/röda har mer stenskott än vanliga bilar.

Noterade att den nya MIG MYP i Segeltorp redan hade ytliga små repor på framhuven - den är svart.

Däremot finns en icke diskuterad anledning som ARN verkar missat att ens fundera kring - med minimalt luftmotstånd finns ingen luftkudde som trycks framåt av bilen i högre hastigheter som teoretiskt torde kunna vara anledningen att en del bilar har mindre stenskott än andra - kanske inte är endast lacken som är problemet

Sen är det ändå dåligt att man får så mycket stenskott 2022 lacken borde kunnat förbättras under alla år Tesla hållit på
Skadorna som det pratas om här är sånt som uppstår från grus som kommer från de egna däcken så en ev luftkudde framför bilen borde väl inte spela någon roll?

Att Teslas lack är konstaterat mjukare än normalt borde inte heller bero på avsaknad av ev luftkudde :)
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: ARN fäller Tesla för dålig lack.

Inlägg av TiborBlomhall »

Någon som har tillgång till ARN-s utslag?
Användarvisningsbild
PatteJan
Teslaägare
Inlägg: 78
Blev medlem: 21 okt 2021 12:44

Re: ARN fäller Tesla för dålig lack.

Inlägg av PatteJan »

Skatbo skrev:
Jag hade en passagerare med blått nagellack med mig häromdagen. Den blå färgen har sugits in i vita lacken och försvinner inte med något lösningsmedel jag provat. Något liknande har jag aldrig varit med om.
IMG_0759.jpeg
Sånt där blått har jag också haft på min. Men gick att polera bort. Vet med säkerhet att inget blått nagellack kommit i kontakt med bilen.
Lite konstigt faktiskt.
Tesla Model 3 LR 2022 Pearl White
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: ARN fäller Tesla för dålig lack.

Inlägg av OfarligTesla »

Jag brukar säga att min 3a har den sämsta lacken jag haft på någon bil och har kommit fram till att om nästa bil blir en 3a så blir det stenskottsfolie på hela bilen då jag hoppas ha den bilen längre än ett år.
bearBrum
Inlägg: 49
Blev medlem: 08 mar 2021 13:41
Ort: Göteborg

Re: ARN fäller Tesla för dålig lack.

Inlägg av bearBrum »

Trots ett antal vändor till service (trasig skärm, handskfack, motor backlucka, motor backluckelås, osv) är jag fantastiskt nöjd med bilen efter ett drygt år och 3000 mil.

Bortsett från lackkvalitet. Mängden stenskott på sidor och trösklar är under all kritik och skulle inte tveka att driva det mot Tesla. Fick förresten ena tröskeln omlackerad tidigt pga flagnad färg också, skall kika om den har klarat sig bättre än orginal.
tslaqqq
Inlägg: 541
Blev medlem: 13 sep 2021 15:55

Re: ARN fäller Tesla för dålig lack.

Inlägg av tslaqqq »

Maw skrev:
tslaqqq skrev:
Känns ju iofs som det borde vara tvärtom, om lacken är mjuk får man lättare repor men stenskott borde kunna sväljas. Däremot om lacken är för hård skulle det ju förklara varför i princip alla grå/blå/röda har mer stenskott än vanliga bilar.

Noterade att den nya MIG MYP i Segeltorp redan hade ytliga små repor på framhuven - den är svart.

Däremot finns en icke diskuterad anledning som ARN verkar missat att ens fundera kring - med minimalt luftmotstånd finns ingen luftkudde som trycks framåt av bilen i högre hastigheter som teoretiskt torde kunna vara anledningen att en del bilar har mindre stenskott än andra - kanske inte är endast lacken som är problemet

Sen är det ändå dåligt att man får så mycket stenskott 2022 lacken borde kunnat förbättras under alla år Tesla hållit på
Skadorna som det pratas om här är sånt som uppstår från grus som kommer från de egna däcken så en ev luftkudde framför bilen borde väl inte spela någon roll?

Att Teslas lack är konstaterat mjukare än normalt borde inte heller bero på avsaknad av ev luftkudde :)
Jag pratar om stenskott ovanpå frunken det får man inte via sin egen bil misstänker jag
Användarvisningsbild
Nogo
Teslaägare
Inlägg: 454
Blev medlem: 15 jun 2021 10:03

Re: ARN fäller Tesla för dålig lack.

Inlägg av Nogo »

Teslas lack är ett skämt. Tvekar att lacken sitter kvar om fyra år på sidorna under dörren samt vid hundbenet.
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3588
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: ARN fäller Tesla för dålig lack.

Inlägg av jonasl »

3300 mil, blå bil byggd i Freemont. Ett fåtal stenskott på "hundbenen", känns rätt normalt.

Men jag har sett riktigt illa blästrade bilar, det är lotteri.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
CLi
Teslaägare
Inlägg: 146
Blev medlem: 17 mar 2022 13:26

Re: ARN fäller Tesla för dålig lack.

Inlägg av CLi »

OfarligTesla skrev:
Jag brukar säga att min 3a har den sämsta lacken jag haft på någon bil och har kommit fram till att om nästa bil blir en 3a så blir det stenskottsfolie på hela bilen då jag hoppas ha den bilen längre än ett år.
Kul att först lägga 700-800k på en bil för att sedan behöva lägga 30-40k på att sätta skyddsplast på den.
MYP 22 - vit lack / svart inredning
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: ARN fäller Tesla för dålig lack.

Inlägg av MangeT »

Har bara haft min 3:a en månad men än så länge ok.
Min S från 2016 (haft sedan ny) hade jag inte mer problem med lacken än mina två 5-serie BMW jag hade innan. Både S och 3 är i färgen Midnight silver om det spelar någon roll.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: ARN fäller Tesla för dålig lack.

Inlägg av OfarligTesla »

CLi skrev:
Kul att först lägga 700-800k på en bil för att sedan behöva lägga 30-40k på att sätta skyddsplast på den.
Inte direkt nej, därför jag testat massvis med alternativ på sista tiden för att se om jag kunde hitta något annat att köpa, tyvärr var det inte mycket annat jag hittade.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: ARN fäller Tesla för dålig lack.

Inlägg av NiklasTesla »

Min är ändå ok efter 12000mil och plus 3år.

Känns som att det är ganska mycket från bil till bil.

Satt på stänkskydd så det lär ha hjälpt

MVH
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1731
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: ARN fäller Tesla för dålig lack.

Inlägg av Franz »

Min första bil var en Audi A3 2008 med svart pärleffekt-lack. Nästan bara körd i stan och på motorväg men oj vad repor syntes bra. Sedan körde jag silvermetallic på en Audi A6. Silver är en praktisk färg. Såg inga skavanker alls under flera år och 8 000 mil. Körde silver även på en Tesla Model S från 2015 till 2022 och över 18 000 mil. Svårt att hitta skavanker utan att leta efter dem. Nu är det en blå Model Y från i december och snart 1000 mil på mätaren. Min uppfattning är att lacken är i nyskick. Det är ju dock medföljande ppf-sektioner vilket ju verkar vara på förekommen anledning. Mycket blandad körning med de 3 senare bilarna.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
Bruno
Teslaägare
Inlägg: 507
Blev medlem: 02 okt 2018 17:14

Re: ARN fäller Tesla för dålig lack.

Inlägg av Bruno »

NiklasTesla skrev:
Min är ändå ok efter 12000mil och plus 3år.

Känns som att det är ganska mycket från bil till bil.

Satt på stänkskydd så det lär ha hjälpt

MVH
Jag satte på stänkskydd fram och bak, fanns inga original då för tre år sedan, dessa skavde sönder lacken (fram) på sina ställen. Det blir svårt att driva mot ARN, jag som bara ville vara smart... :oops:
Användarvisningsbild
ducce916m
Teslaägare
Inlägg: 197
Blev medlem: 31 aug 2021 16:18

Re: ARN fäller Tesla för dålig lack.

Inlägg av ducce916m »

NiklasTesla skrev:
Min är ändå ok efter 12000mil och plus 3år.

Känns som att det är ganska mycket från bil till bil.

Satt på stänkskydd så det lär ha hjälpt

MVH
Gjorde minutiös rengöring häromdagen av min SR+ -21, 1400 mil. Har originalstänkskydd, kunde bara hitta ett enda stenskott. Bor i Skåne, kör aldrig grusväg, försöker hålla avstånd till bilarna framför
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: ARN fäller Tesla för dålig lack.

Inlägg av chaffis75 »

ducce916m skrev:
NiklasTesla skrev:
Min är ändå ok efter 12000mil och plus 3år.

Känns som att det är ganska mycket från bil till bil.

Satt på stänkskydd så det lär ha hjälpt

MVH
Gjorde minutiös rengöring häromdagen av min SR+ -21, 1400 mil. Har originalstänkskydd, kunde bara hitta ett enda stenskott. Bor i Skåne, kör aldrig grusväg, försöker hålla avstånd till bilarna framför
Jo vad de gäller stenskott på motorhuven och fronten så betyder avståndet väldigt mycket... Har sett bilar av samma modell och liknande miltal skilja väldigt mycket i antal stenskott.
Däremot problem på sidan av bilen beror nog mer på lackkvalite men även såklart om man kör mycket grusväg eller vägar de man grusar mycket på vintern.. I Skåne tror jag aldrig jag sett en grusad väg knappt, här saltar man och de ger ju inte stenskott.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
JoeMad
Teslaägare
Inlägg: 249
Blev medlem: 10 okt 2019 12:36
Ort: Tyresö

Re: ARN fäller Tesla för dålig lack.

Inlägg av JoeMad »

jonasl skrev:
3300 mil, blå bil byggd i Freemont. Ett fåtal stenskott på "hundbenen", känns rätt normalt.

Men jag har sett riktigt illa blästrade bilar, det är lotteri.


Har en blå från Freemont. Hämtade ut december 20 och den ser(såg) bedrövlig ut.
Efter första vintern släppte lacken på trösklarna samt massor med stenskott. Lackade om för en halvår sedan (tesla tog det på garanti), men det hjälpte inte.
Nu när summeringen efter denna vinter är klar så var det bara att lämna in den igen (på egen bekostnad denna gång) och vänta några veckor innan folie åker på.
Notera att större stänkskydd sitter på sedan första vintern.

Eftersom den lackades om i Sverige och resultatet ändå blev så dåligt tid tror jag mer att det är en designfråga som någon skrev.
Bilen är en j-a stenmagnet.


Vilken bil skulle jag köpa idag om jag fick välja?
Samma utan tvekan!! PPF på nästa bil och gilla läget.

Att bakluckan inte öppnar som den ska eller att det rasslar och låter i bilen kanske de har fixat lagom till nästa bil.

På bilden är bilen nästan nytvättad och lacken är inte ens 6 månader gammal.

Inga grusvägar 80% E4 Stockholm-Skåne
20220312_131444.jpg
Audi Q8 e-tron 55 -24
Användarvisningsbild
Nogo
Teslaägare
Inlägg: 454
Blev medlem: 15 jun 2021 10:03

Re: ARN fäller Tesla för dålig lack.

Inlägg av Nogo »

Hundbenet vänster sida efter 13 månader.
IMG20220506134259.jpg
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Skriv svar