Endast uteslutande motorväg, tredjeparts stänkskydd fram och bak. Oem Uberturbine och monaco gp6 på vintern. Aldrig sett så blästrad lack under mina 100 000 mil som jag har kört en bil.
Min M3P -21 har rätt blästrade sparklådor. Var medveten om det före köpet, min plan var att troligen bekosta det själv på en bra lackfirma efter några år. Kanske finns möjlighet att få det åtgärdat av Tesla efter det här utslaget.
Färgen är inte i närheten lika stadig som en normal audilack. Råkade nudda sparklådan på ett ställenär jag skottade under bilen. Färgen satt ungefär lika bra som det man skrapar bort från en trisslott!
Jag provade göra samma sak på min A5, med berått mod, det blev inte ens en repa i klarlacken.
Det kan inte enbart vara en fråga om design på bilen. Min A5 har inga stänkskydd alls och det sluter såklart på lacken men magnituden av slitaget är inte jämförbart.
Jag trodde på riktigt att du hade snott den bilden jag postade för ett tag sedan. Min bil ska in till SC imorrn, för jag tycker inte detta ska kunna hända om dörrarna är rätt monterade. Då borde dörren ta stenen istället och då inte "rätt på".
Innan jag köpte min M3 i sep 2021 kollade jag en del på Youtube och då särskilt på ett lacktest som en brittisk firma gjort. Den visade på att Kina bilarna hade i princip samma tjocklek och kvalitet som Audi, BMW etc. Stämmer inte det tror ni?
Sjukt, hittade nytt ställe där stenarna har nött. På nedre framkanten så sticker bakdörren längre ut än framdörren. Nu fattar jag varför alla plastar in sina bilar med tanke på att man kommer få rost överallt.
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Innan jag köpte min M3 i sep 2021 kollade jag en del på Youtube och då särskilt på ett lacktest som en brittisk firma gjort. Den visade på att Kina bilarna hade i princip samma tjocklek och kvalitet som Audi, BMW etc. Stämmer inte det tror ni?
Är de kanske formerna på tesla och hur luftströmmar och grus flyger från hjulen som är ofördelaktigt kanske? Tesla har kanske inte haft detta i sina tankar när de designade formen på karossen i förhållande till där hjulen sitter?
Jag trodde på riktigt att du hade snott den bilden jag postade för ett tag sedan. Min bil ska in till SC imorrn, för jag tycker inte detta ska kunna hända om dörrarna är rätt monterade. Då borde dörren ta stenen istället och då inte "rätt på".
Vad fick du för svar?
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Sjukt, hittade nytt ställe där stenarna har nött. På nedre framkanten så sticker bakdörren längre ut än framdörren. Nu fattar jag varför alla plastar in sina bilar med tanke på att man kommer få rost överallt.
Rost tror jag inte då det väl är aluminium överallt utom en del bärande struktur
Sjukt, hittade nytt ställe där stenarna har nött. På nedre framkanten så sticker bakdörren längre ut än framdörren. Nu fattar jag varför alla plastar in sina bilar med tanke på att man kommer få rost överallt.
Rost tror jag inte då det väl är aluminium överallt utom en del bärande struktur
Bakskärmarna är inte av aluminium och inte tröskellådorna heller.
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Min MY vit ser inte ut som tänkt efter 7 månader. Bilder i annan tråd.
Ingen som råkar veta ärendenumret hos ARN? Sökt men inte funnit.
Svarar mig själv, Änr 2021-16315
Själva beslutet är ganska sparsamt, bara 2 sidor, så inget nytt framkommer egentligen. Men kan förhoppningsvis komma till hjälp om Tesla bråkar.
MYP 2023 MCR/Vit Lev 21/6
Såld MYLR 2021 Vit/Svart 20"
Sjukt, hittade nytt ställe där stenarna har nött. På nedre framkanten så sticker bakdörren längre ut än framdörren. Nu fattar jag varför alla plastar in sina bilar med tanke på att man kommer få rost överallt.
Rost tror jag inte då det väl är aluminium överallt utom en del bärande struktur
Bakskärmarna är inte av aluminium och inte tröskellådorna heller.
Min MY vit ser inte ut som tänkt efter 7 månader. Bilder i annan tråd.
Ingen som råkar veta ärendenumret hos ARN? Sökt men inte funnit.
Svarar mig själv, Änr 2021-16315
Själva beslutet är ganska sparsamt, bara 2 sidor, så inget nytt framkommer egentligen. Men kan förhoppningsvis komma till hjälp om Tesla bråkar.
Var hittar man ARN beslut online? Jag har inte hittat. Kan du skicka länk är du snäll?
Har de inte kunnat justera det bättre än sådär? Antar att lack inte går på garantin då?
Tesla får hävda precis vad dom vill, lagen är glasklar, självklart går fabrikationsfel på garantin.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Har de inte kunnat justera det bättre än sådär? Antar att lack inte går på garantin då?
Tesla får hävda precis vad dom vill, lagen är glasklar, självklart går fabrikationsfel på garantin.
Jag tycker också det, men eftersom jag fick första omlackeringen på garanti och därefter inte satte skydd hävdade de att jag fick skylla mig själv (kanske formulerat i vänligare ordalag)
Bakskärmarna är inte av aluminium och inte tröskellådorna heller.
Inte ens på MS eller MX?
Jo de är av al-legering.
Ett litet tips ifall man vill veta vad som är plåt är ju annars att använda en magnet. Om man vill vara snäll mot lackade delar kan man ju förslagsvis 'slå in' magneten i något mjukt och sedan 'gå loss' på en nytvättad eller åtminstone relativt ren bil...
Har de inte kunnat justera det bättre än sådär? Antar att lack inte går på garantin då?
Tesla får hävda precis vad dom vill, lagen är glasklar, självklart går fabrikationsfel på garantin.
Jag tycker också det, men eftersom jag fick första omlackeringen på garanti och därefter inte satte skydd hävdade de att jag fick skylla mig själv (kanske formulerat i vänligare ordalag)
Att du inte satte på lackskydd? Det skulle väl de ha gjort om bilen är så känslig!
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Jag trodde på riktigt att du hade snott den bilden jag postade för ett tag sedan. Min bil ska in till SC imorrn, för jag tycker inte detta ska kunna hända om dörrarna är rätt monterade. Då borde dörren ta stenen istället och då inte "rätt på".
Vad fick du för svar?
Bilen var iväg hos ett ställe i Tumba, en skadeverkstad, för att sedan skickas till Tumba lack AB (tror jag bolaget heter) för att sedan komma tillbaka till Tesla som underkände jobbet. Nu är den start tillbaka från vända nr 2 och jag hoppas verkligen att allt är bra, dörrarna ser bra ut (de ska redan vara justerade) och att firmorna inte åsamkat några skador på bilen. Den verkar enligt appen ha varit olåst större delen av tiden.
Jag har inte godkänt någon kostnad så det verkar ju gå på garanti. Inlämnad den 16 maj och har alltså ännu inte fått tillbaka den. Surt? Ja, är jag bitter? Nä men nu orkar jag inte lämna in den något mer
EDIT: SC segeltorp, Ellte bil Tumba och Huddinge billack AB är de som är involverade i mitt ärende.
Har de inte kunnat justera det bättre än sådär? Antar att lack inte går på garantin då?
Tesla får hävda precis vad dom vill, lagen är glasklar, självklart går fabrikationsfel på garantin.
Jag tycker också det, men eftersom jag fick första omlackeringen på garanti och därefter inte satte skydd hävdade de att jag fick skylla mig själv (kanske formulerat i vänligare ordalag)
Att du inte satte på lackskydd? Det skulle väl de ha gjort om bilen är så känslig!
Problemet när man lackar om är att lacken måste härda 6-8 veckor innan man får sätta på lackskydd och då var det redan försent för mig.