Model 3 - Made in Germany?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Syntax
Inlägg: 17
Blev medlem: 09 maj 2022 12:57

Model 3 - Made in Germany?

Inlägg av Syntax »

Hej

Finns det någon information om när Model 3 börjar tillverkas i Tyskland? Det hade varit otroligt trevligt att köpa en Model 3 tillverkad i Europa och framför allt att slippa köpa en Model 3 tillverkad i Kina. Dock, ingen showstopper, eftersom det inte finns något alternativ.

Så, vad finns det på detta forum för information om tysk Model 3 tillverkning? Tesla själva kommunicerar gällande detta som om de inte har någon plan alls, kanske i och för sig förståeligt, inget jag som privatperson har att göra med, anser de förmodligen :D

Jag har personligen varit vid fabriken i Grünheide och kan rekommendera alla som har vägarna förbi att stanna till och studera detta jättebygge. Tyvärr erbjuds inte fabrikstur. :geek:
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Model 3 - Made in Germany?

Inlägg av Jeppe_E »

Syntax skrev:
Hej

Finns det någon information om när Model 3 börjar tillverkas i Tyskland? Det hade varit otroligt trevligt att köpa en Model 3 tillverkad i Europa och framför allt att slippa köpa en Model 3 tillverkad i Kina. Dock, ingen showstopper, eftersom det inte finns något alternativ.

Så, vad finns det på detta forum för information om tysk Model 3 tillverkning? Tesla själva kommunicerar gällande detta som om de inte har någon plan alls, kanske i och för sig förståeligt, inget jag som privatperson har att göra med, anser de förmodligen :D

Jag har personligen varit vid fabriken i Grünheide och kan rekommendera alla som har vägarna förbi att stanna till och studera detta jättebygge. Tyvärr erbjuds inte fabrikstur. :geek:

Så kommer det förstås att bli, förmodligen 2023.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Syntax
Inlägg: 17
Blev medlem: 09 maj 2022 12:57

Re: Model 3 - Made in Germany?

Inlägg av Syntax »

Det verkar onekligen rimligt med tysk produktion av Model 3, någon gång. Men finns det några fakta kring detta, bevis för att planering för Model 3 produktion pågår och vad är det som tyder på 2023, istället för sent 2022 eller sent 2024? :) Skrivs det något om detta, någonstans? Har Tesla kommenterat detta i något sammanhang, bortsett från när jag frågade Tesla då? :?:
SwedishAdvocate
Inlägg: 5421
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Model 3 - Made in Germany?

Inlägg av SwedishAdvocate »

Syntax skrev:
Det verkar onekligen rimligt med tysk produktion av Model 3, någon gång. Men finns det några fakta kring detta, bevis för att planering för Model 3 produktion pågår och vad är det som tyder på 2023, istället för sent 2022 eller sent 2024? :) Skrivs det något om detta, någonstans? Har Tesla kommenterat detta i något sammanhang, bortsett från när jag frågade Tesla då? :?:
Jag gjorde en sökning på det här nyligen. Jag hittade tyvärr inget konkret. Och hade någon vetat något så hade det säkerligen dykt upp info om det här på forumet...

Jag kan så klart ha fel. Skulle ju faktiskt bli rätt glad om jag har fel, så hoppas på att bli motbevisad...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Model 3 - Made in Germany?

Inlägg av Jeppe_E »

Syntax skrev:
Det verkar onekligen rimligt med tysk produktion av Model 3, någon gång. Men finns det några fakta kring detta, bevis för att planering för Model 3 produktion pågår och vad är det som tyder på 2023, istället för sent 2022 eller sent 2024? :) Skrivs det något om detta, någonstans? Har Tesla kommenterat detta i något sammanhang, bortsett från när jag frågade Tesla då? :?:

Jag går på Elons tidigare uttalande att bilarna måste produceras på den kontinent som de säljs på. Allt annat är ohållbart. Men eftersom Berlin just nu håller på att utvecklas och har fullt upp med Model Y Performance, så ser jag inte att Model 3 kommer i produktion fören tidigast 2023. Att den kommer att produceras där är inte ett frågetecken.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11513
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Model 3 - Made in Germany?

Inlägg av martinot »

Nästa gång jag byter bil så vore en M3 Performance byggd i Tyskland drömmen. Hoppas det finns 2023-2024.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3281
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Model 3 - Made in Germany?

Inlägg av Maw »

Q1 2025 enligt Mario:

Användarvisningsbild
tigermann
Teslaägare
Inlägg: 167
Blev medlem: 08 aug 2021 20:59

Re: Model 3 - Made in Germany?

Inlägg av tigermann »

Min spekulation är att det tidigast kommer när dom har produktion av 4680 i Berlin och har utvecklat en Model 3 med Gigacasting. Att sätta upp en ny produktionslinje för dagens Model 3 verkar bortkastat…
Model 3 LR 2021, 580 km, Midnight Silver, Aero, Helsvart interiör, AP, Dragkrok.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11513
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Model 3 - Made in Germany?

Inlägg av martinot »

tigermann skrev:
Min spekulation är att det tidigast kommer när dom har produktion av 4680 i Berlin och har utvecklat en Model 3 med Gigacasting. Att sätta upp en ny produktionslinje för dagens Model 3 verkar bortkastat…
Absolut. Hoppas just på ny Gigacastvariant av en tysk M3! :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
PracTesla
Inlägg: 84
Blev medlem: 28 jun 2020 23:43

Re: Model 3 - Made in Germany?

Inlägg av PracTesla »

Hej,

Funderade själv mycket i de banorna, att jag ville ha en Made in Germany. Dock, beställde jag mig min M3 i februari i år och får den nu i slutet av juni.

Jag resonerade lite som att man vet inte när hur eller ens om, de kommer producera M3 i Berlin. Troligtvis, men de kommer nog dröja ett år eller två. Sen ska de "få allt i rullning" osv. Så nej, jag ville "byta" bil och sponsra Elon / Tesla i sin resa tidigare än så.

Sen, nästa bil, om 5-6 år kanske, får bli en tysk-Tesla förhoppningvis om man är nöjd.

Kina, är inget land man vill sponsra. Däremot, ju bättre och snabbare vi blir oberoende diverse oljeexporterande länder, ju bättre anser jag. Samt, att jag gärna vill ha bilen. Så fick bli en MIC Tesla, som kvalitétsmässigt ska hålla riktigt bra nivå.

Lycka till!
tslaqqq
Inlägg: 541
Blev medlem: 13 sep 2021 15:55

Re: Model 3 - Made in Germany?

Inlägg av tslaqqq »

Inte alls om man får tro Tesla's kvartalsrapport där står inget om model 3 i någon fas gällande Berlin så OM det kommer lär det dyka upp där först (utöver rykten men innan det faktiskt händer)
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Model 3 - Made in Germany?

Inlägg av vigge50 »

tslaqqq skrev:
Inte alls om man får tro Tesla's kvartalsrapport där står inget om model 3 i någon fas gällande Berlin så OM det kommer lär det dyka upp där först (utöver rykten men innan det faktiskt händer)
Enligt den senaste kvartalsrapporten så ska det inte byggas någon anna bil en Model Y i Berlin. Jag är dock ganska säker på att en fabrik med Berlins storlek kommer göra flera modeller. Men ja, det är inget som lär hända i år.
Syntax
Inlägg: 17
Blev medlem: 09 maj 2022 12:57

Re: Model 3 - Made in Germany?

Inlägg av Syntax »

Synd! F.ö. - fabriken ligger i förbundslandet Brandenburg, inte Berlin ;)
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1976
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Model 3 - Made in Germany?

Inlägg av pejvic »

Räkna inte med model3 nästa år därifrån! Först och främst har inte fabriken tillräcklig kapacitet för YP. Sen skall fullskalig produktion igång på Y LR och säkert även efter det en standardversion av Y. Eftersom halvsuv är det som är mest poppis i Europa så kommer de inte att lagga ner produktionen för att börja med andra modeller just nu. Jag skulle våga sätta pengar på att ingen model3 lämnar bandet under 2023 i Tyskland. Om någon vill sätta emot alltså. 500 spänn? PM isåfall.
Haft alla 3/Y
Gadiel
Inlägg: 257
Blev medlem: 10 feb 2022 13:21

Re: Model 3 - Made in Germany?

Inlägg av Gadiel »

Kommer aldrig att rulla ut en Model3 från Tyskland på många år. Och då den nya i sådana fall. För det börjar ju bli dags att göra något åt den utseende mässigt.
Ser inte varför de överhuvudtaget skulle börja producera en ”gammal” modell där.
Skriv svar