Fråga om Teslas förlängda stänkskydd

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Henrik_skane
Inlägg: 24
Blev medlem: 12 maj 2022 21:52

Fråga om Teslas förlängda stänkskydd

Inlägg av Henrik_skane »

Tack för insläppet!
Efter mycket grottande i olika forum avbeställdes Polestarn och 1 år begagnad model 3 LL inhandlades. Nu till min fråga. Bilen har Teslas stänkskydd och har stenskotts foliering på hela trösklarna. Hittade i bagaget ytterligare två omonterade breda och långa stänkskydd. Någon här som har dessa monterade och kan ge en ett omdöme. Jag tycker att dom hamnar väldigt nära marken och ser en uppenbar att de stöter i och drar ur fästpluggarna. Sugen på att montera dom då de troligtvis skyddar mot stenskott på främre delen av bakskärmarna. Så vad säger ni, montera eller strunta i det och foliera istället.
Med vänlig hälsning, Henrik
Användarvisningsbild
sebiva
Teslaägare
Inlägg: 52
Blev medlem: 27 nov 2019 15:48

Re: Fråga om Teslas förlängda stänkskydd

Inlägg av sebiva »

Körde med de långa stänkskydden en dryg månad under vintern i väntan på installation av ppf på trösklarna, och de skrapade i ganska ofta, i stort sett alla farthinder och ojämnheter. Lyckades hålla stenskotten borta (i kombination med ett par ägg under den högra pedalen...), men de åkte av så fort ppf:en var installerad.
Henrik_skane
Inlägg: 24
Blev medlem: 12 maj 2022 21:52

Re: Fråga om Teslas förlängda stänkskydd

Inlägg av Henrik_skane »

Tack för svaret. Misstänkte att det var så. Har beställt de lite större förstärkta stänkskydden från Tässla så monterar nog dom istället för Teslas microskydd.
Användarvisningsbild
Sladden
Teslaägare
Inlägg: 48
Blev medlem: 07 mar 2022 11:44

Re: Fråga om Teslas förlängda stänkskydd

Inlägg av Sladden »

Hade de långa initialt innan jag fick 3e parts skydd. Men skar av dom med en vanlig brytbladskniv så de inte skrapade i. Annars gick de i min mening inte att använda.
Henrik_skane
Inlägg: 24
Blev medlem: 12 maj 2022 21:52

Re: Fråga om Teslas förlängda stänkskydd

Inlägg av Henrik_skane »

Har nu kört några dagar med Teslas förlängda, mjuka stänkskydd (-1 1/2 cm). Skrapar i ibland men inte så det stör. Minskar förhoppningsvis mängden stenskott på bakskärmen tills folieringen är monterad. Jag har en röd refresh och tänkte montera stenskottsfoliering på bakskärm i samma svarta matta färg som övriga detaljer på bilen. Någon som gjort motsvarande och kan dela en bild. Porsche 911 kör med svart och på den modellen tycker jag att det ser bra ut.
Henrik_skane
Inlägg: 24
Blev medlem: 12 maj 2022 21:52

Re: Fråga om Teslas förlängda stänkskydd

Inlägg av Henrik_skane »

Efter en veckas tid kan jag konstatera att Teslas förlängda stänkskydd INTE skyddar bakskärmarna. Tror inte att det är längden på stänkskyddet som är problemet utan snarare att original skyddet inte går nog högt upp. Förhoppningsvis löser annan eftermarknadsprodukt problemet. Annars är nog svindyr gummiflärp från rallyart enda alternativet.
Skriv svar