Begränsa laddning på snabbladdare

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Begränsa laddning på snabbladdare

Inlägg av [JM] »

AAKEE skrev:
[JM] skrev:
[
En fundering över graferna.
Verkar som att laddningen påbörjas ca 18:25 och håller på tills ca 18:30 och då stiger temperaturen från ca 20C till 29C.
Förmodligen pga inre resistansen ger upvärmning samt kanske att bilen själv värmer.
Straxt för 18:30 så kopplas bilen ur och resan fortsätter (min tolkning av/från effektgrafen)
Men varför hålls temperaturen kvar vid 29C från 18:30 till 18:35 innan bilen börjar kyla ner? Om den bilen börjat åka och avlägsnar sig från SuC så är sannorlikheten ganska låg att man ska ladda mera.
Finns det någon poäng med att ligga kvar med hög temp i batteriet en stund efter snabbladdning? för att minimera plating eller annat?
Bilen använder normalt värmen ur batteriet för att värma kupen. Bilar utan värmpepump kyler batteriet genom att skicka ut värmen i ytterluften. Batteriet var bara 29 grader vilket är såpass kallt att det är helt normal arbetstemperatur.

Varför det blev en plan yta där är oklart men om vi tänker oss att jag drog ned temperatursettingen i kupen ett par grader hade det inte behövts någon värme under några minuter. Något sånt skulle med lätthet förklara att batteritempen hölls konstant några minuter. Det finns ingen anledning för bilen att tokkyla batteriet utsn det smartaste är att spara värmen i batteriet och värma kupen med den gratis-energin.

Gör man en riktig förvärmning och gör en normallång SUC kommer batteritet att vara nära 60grader. Är det riktigt kallt ute kyler inte bilen ned batteriet i onödan utan sparar värmen och använder den för att värma kupen. Batteritempen sjunker relativt sakta då om kupen redan är varm.
Jag har kört i 110 km/h i minus 20 och bara haft 167Wh eller något i förbrukning under 10 mils körning, därfor att ingen batterienergi behövdes för att värma kupen.
Verkar rimligt. Tack för utvikningen. :D
Användarvisningsbild
Skyltspurtaren
Teslaägare
Inlägg: 138
Blev medlem: 20 jan 2021 19:11
Ort: Stockholm

Re: Begränsa laddning på snabbladdare

Inlägg av Skyltspurtaren »

På trådens tema, Porsche råder användarna av Taycan att ladda på 50kW om man snabbladdar ofta.
Ur Taycan-broschyren:
” The predominant use of CCS fast-charging pedestals leads to a long-term increase in charging times. For regular fast DC charging, we recommend a maximum charging output of 50kW. ”

Och lite andra tips:
• If the car is left stationary for more than two weeks, the ambient temperature should, if possible, be between 0°C and 20°C and the battery charge status maintained between 20% and 50% during this time.
• If charging the car on a daily basis, the maximum charge status of the high-voltage battery should
be set to approx. 80%.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3584
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Begränsa laddning på snabbladdare

Inlägg av AAKEE »

Skyltspurtaren skrev:
På trådens tema, Porsche råder användarna av Taycan att ladda på 50kW om man snabbladdar ofta.
Ur Taycan-broschyren:
” The predominant use of CCS fast-charging pedestals leads to a long-term increase in charging times. For regular fast DC charging, we recommend a maximum charging output of 50kW. ”

Och lite andra tips:
• If the car is left stationary for more than two weeks, the ambient temperature should, if possible, be between 0°C and 20°C and the battery charge status maintained between 20% and 50% during this time.
• If charging the car on a daily basis, the maximum charge status of the high-voltage battery should
be set to approx. 80%.
Låter sunt. För bilägarens del är långsammare DC att föredra. 50kW blir ju runt 0.50-0.7C vilket är relativt snällt*

Var det Taycan som
Kunde styra DC-laddhastigheten ifrån bilen?

Jag skulle säga att sista bulleten,
charging the car on a daily basis, the maximum charge status of the high-voltage battery should
be set to approx. 80%
, går ta tolka på olika sätt.

Jag läser den som att man inte ska sätta en högre laddnivå än 80% om man laddar dagligen. (Alltså: max lämplig nivå är 80%, och lägre är helt okey).

De som gör den klassiska Tesla-tolkningen
läser att man skall sätta 80%, och sedan tror de att 80% är bäst för batteriet.
Vilket det inte är.

*) Minns inte vilka bilder jag postat i tråden. Tror denna är opostad:
0364C943-EB06-4F05-BAF2-24312099DC45.jpeg
Det blir rätt tydligt att med ett 80kWh och 50kW där man laddar med
0.62C vill man inte ha ett för kallt batteri.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Skriv svar