Autopilot, farthållare osv ur funktion

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Agathorn
Teslaägare
Inlägg: 63
Blev medlem: 27 jan 2021 12:38

Autopilot, farthållare osv ur funktion

Inlägg av Agathorn »

Hej,

Jag tänkte att jag skulle skriva ner felen vi har sedan februari i år. Efter lite googling så verkar jag inte vara ensam och det vore bra att få en bild om det är flera med samma problem och hur ni i sådana fall ev. löste det.

Problemet började nog egentligen rätt snabbt efter leverans av bilen i juni 2021. En gång när jag körde på autopilot så "skrek" bilen till helt plötsligt via höga pip och en röd bild med händer på ratten dök upp på skärmen och bad mig att omedelbart ta över styrningen. Autopilot osv var efter detta inaktiverat ett tag (minns inte hur länge). Jag bad Tesla att kolla på loggarna (uppgav exakt vilken minut detta hände) men de återkopplade inte.

Problemen började sedan eskalera rejält i vinter. Det uppenbarade sig att när jag körde, utan autopilot aktiverat, så kom det upp varningsmeddelande "Funktioner för undvik körfältsavv. är otillgänglig". Såg i meddelandena i Teslan att flera varningar också finns. "Visualisering tillfälligt begränsad", "Autostyrning tillfälligt otillgänglig", "Autopilotfunktionerna begränsas".
Resultatet då är att bilden på ens bil på skärmen är helt fryst. Den ser således ut att stå stilla, inga värmarkeringar visas, inga hastighetsskyltar osv visas. Följande funktioner är helt borta: Autopilot, farthållare, automatiska vindrutetorkare, ljusautomatiken, sentry mode, säkerhetsfunktion som varningar när man är på väg att köra in i en bil. Backkameran och sidokamerorna fungerar oftast men inte alltid.

Sedan kan bilen fungera ok vid nästa körning för att sedan sluta fungera igen. Sedan februari så fungerar det till 80% inte alls. Kamerakalibrering kan fungera någon gång så att funktionerna kommer tillbaka i en kort stund igen. Ibland hänger sig själva kalibreringen i flera dagar i rad innan den är klar. Mobile service var ute hos oss och skruvade loss kameran fram och kikade. Allt såg bra ut. Han funderade på att byta ut den men ringde till Malmö och de nekade honom att byta ut kameran. Han återställde funktionen för självkörning via servicemenyn och då fungerade det i en dag eller två. Men lade sedan av igen. vi har sedan i februari försökt få en tid men snabbaste tiden var i mitten av juni.

Nu ska han byta ut kameran fram som det ser ut som i ärendet. Jag är dock lite rädd för att detta inte är felet och sedan tar det ytterligare 4 månader tills jag får nästa tid och de väl då ska prova att byta ut en annan kamera.

Efter lite googling har jag sett flera orsaker och tips på lösningar.

- Ta ut usb-minnet till sentry mode och låt bilen sova i någon timme
- Detta har jag provat utan resultat

- Smuts vid kameran fram
- Felet avhjälpes inte ens vid helt nytvättad bil

- Problemet uppstår hos vissa vid särskilda platser och Tesla har svarat dom att det är där dålig mobiltäckning och en bugg i systemet gör då att funktionerna slås ut.
- Vi har noterat att felet ofta uppstår vid två särskilda platser där vi pendlar till jobbet. Så detta kan delvis stämma in på oss. Dock fungerar det numera så sällan att detta knappast är vårt enda problem.

- Kalibrera om kamerorna
- Vi har provat detta och ibland hjälper det och ibland inte. Dock slutar det ju fungera igen väldigt snabbt. Ofta inom någon minut bara.

Har någon samma problem som vi och tips på lösning? Kanske varit i kontakt med Tesla och kan dela med sig vad de säger om det? Det är inte hållbart att ha en bil utan säkerhetsfunktioner, autopilot osv och att Tesla då kopplar loss kameran och tittar på den och sedan får man ingen tid på 4 månader förrän de testar någonting annat som åtgärd. Detta utan lånebil under tiden.
crutta
Inlägg: 4
Blev medlem: 18 maj 2022 09:07

Re: Autopilot, farthållare osv ur funktion

Inlägg av crutta »

Jag har köpt en begagnad Model 3 från Tesla. Nu får jag dock inte hämta bilen. Tesla ringde och ställde in leveransen pga problem med mjukvaran för Autopiloten som måste åtgärdas. De får inte lämna ut några bilar alls just nu tydligen. Detta besked fick jag i torsdags 2022-05-12. Började läsa detta forum i tron att det skulle finnas trådar från folk som har fått liknande besked men har inte kunnat hitta något om detta än så länge.

Vet inte om det hänger ihop med ditt problem men känns som ett sammanträffande.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Autopilot, farthållare osv ur funktion

Inlägg av taliz »

Testa med en annan Model 3 om det strular på samma sträckor?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 972
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: Autopilot, farthållare osv ur funktion

Inlägg av Generalbogge »

Nu har jag en äldre modell S, men jag hade nästan identiska bekymmer som du beskriver. Detta avhjälptes i mitt fall med byte av kamerorna där fram på SC Malmö.
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
Agathorn
Teslaägare
Inlägg: 63
Blev medlem: 27 jan 2021 12:38

Re: Autopilot, farthållare osv ur funktion

Inlägg av Agathorn »

Generalbogge skrev:
Nu har jag en äldre modell S, men jag hade nästan identiska bekymmer som du beskriver. Detta avhjälptes i mitt fall med byte av kamerorna där fram på SC Malmö.
Intressant och det låter ju lovande då MS verkar ska byta kameran fram. Håller tummarna att det löser saken för min del också.
Användarvisningsbild
Agathorn
Teslaägare
Inlägg: 63
Blev medlem: 27 jan 2021 12:38

Re: Autopilot, farthållare osv ur funktion

Inlägg av Agathorn »

taliz skrev:
Testa med en annan Model 3 om det strular på samma sträckor?
Problemet är som sagt var inte bara just på dessa två ställen men det är intressant att det är väldigt frekvent förekommande att det slutar fungera på precis samma ställen för ofta för att det ska vara slumpen.

Jag är dock tämligen övertygad om att alla inte är drabbade av detta utan det är väl något som inträffar bara på några få Model 3:or. En kollega till mig har en model 3:a och har aldrig någonsin råkat ut för det jag har problem med. Och han kör garanterat samma sträcka ibland.
Användarvisningsbild
Bambina
Teslaägare
Inlägg: 78
Blev medlem: 01 jul 2021 23:47
Ort: Täby

Re: Autopilot, farthållare osv ur funktion

Inlägg av Bambina »

Jag har samma problem med förlorad kontakt med autopilot och farthållare med erhållen varning att den inte går att använda. Har också förlorat bild på bilar, trafikljus och märken alltså tomt förutom suddiga bilder på trafiklinjer. Har gjort kalibrering kamera 0ch gjort omstart skärm.
Tesla M3 LR blå 2019 lev 2019-10-09 drag boost uppgraderad AP.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Autopilot, farthållare osv ur funktion

Inlägg av NiklasTesla »

Låter ju onekligen som kameraproblem.

Har haft liknande som er när kameran / kameror blir smutsiga samt vid vissa ljusförhållanden.

Vid längre avstånd inställd mot framförvarande fordon bli autopiloten mer osäker (ex branta backar uppför som E4an norrgående norr om Jönköping mm).

Tvätt och/eller omstart har alltid löst så ser det mer som by design varför jag har blivit sjukt skeptisk till Teslas alla tidsplaner om självkörning (speciellt när nu nya bilar endast har kameror och inte radar).

MVH samt köp inte Full självkörning eller utökad självkörning (cash i sjön enligt mig)
Användarvisningsbild
Winther
Teslaägare
Inlägg: 1
Blev medlem: 14 aug 2022 09:57

Re: Autopilot, farthållare osv ur funktion

Inlägg av Winther »

Skulle vara ytters intresserad av lösningen på problemet. Har samma problem, har bytt främre kameran men efter en vecka var problemet tillbaka. Är fruktansvärt frustrerande och tesla verkar inte vara särskilt intresserade av en djupare felsökning.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Autopilot, farthållare osv ur funktion

Inlägg av spacecoin »

Winther skrev:
Skulle vara ytters intresserad av lösningen på problemet. Har samma problem, har bytt främre kameran men efter en vecka var problemet tillbaka. Är fruktansvärt frustrerande och tesla verkar inte vara särskilt intresserade av en djupare felsökning.
Du kan ju gå in i serviceläget och kolla i fall det finns fler felkoder där - alla visas inte för kunder. På min bil går man in i software-menyn och tycker på modellbeteckninen (håll ned i 2-3 sekunder och släpp). Lösenordet är "service".

På min bil har det varit larm om "park assist unavailable" löpande på vissa mjukvaruversioner, så det kan ju vara ett mjukvarurelaterat fel som löser sig som Tesla har fixat något, men ditt och TS fel låter ju lite "för stort" för att vara det.

Varningarna:
"Visualisering tillfälligt begränsad", "Autostyrning tillfälligt otillgänglig", "Autopilotfunktionerna begränsas" är högst normala på vintern i sverige skulle jag säga.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 3 gång.
Användarvisningsbild
Agathorn
Teslaägare
Inlägg: 63
Blev medlem: 27 jan 2021 12:38

Re: Autopilot, farthållare osv ur funktion

Inlägg av Agathorn »

Som en uppdatering så åkte vi ner till Malmö SC (20 mil från där vi bor) under vår semester för att byta ut några ytterligare kameror som Tesla själva hade kommit fram till ska bytas via fjärrdiagnostik.

Väl på plats så väntar vi i 6 timmar för att sedan få beskedet att tekniker inte ens kollat på bilen. Han såg bara på ärendet och gjorde bedömningen att det inte hjälper att byta ut kamerorna utan datorn och dess kablar ska bytas ut istället.
Så det var bara att köra hem 20 mil igen utan att få något gjort alls. Teknikern förstod inte heller varför vi var så upprörda. "Han" hade ju inte gjort något fel utan bara konstaterat att Teslas fjärrdiagnostiseringsteam hade felat i hans tycke.

Vårt intryck av service hos Tesla är minst sagt dåligt. Nu blir det 4:e gången de försöker fixa våra fel.
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1430
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Autopilot, farthållare osv ur funktion

Inlägg av kenjon »

spacecoin skrev:
Winther skrev:
Skulle vara ytters intresserad av lösningen på problemet. Har samma problem, har bytt främre kameran men efter en vecka var problemet tillbaka. Är fruktansvärt frustrerande och tesla verkar inte vara särskilt intresserade av en djupare felsökning.
Du kan ju gå in i serviceläget och kolla i fall det finns fler felkoder där - alla visas inte för kunder. På min bil går man in i software-menyn och tycker på modellbeteckninen (håll ned i 2-3 sekunder och släpp). Lösenordet är "service".

På min bil har det varit larm om "park assist unavailable" löpande på vissa mjukvaruversioner, så det kan ju vara ett mjukvarurelaterat fel som löser sig som Tesla har fixat något, men ditt och TS fel låter ju lite "för stort" för att vara det.

Varningarna:
"Visualisering tillfälligt begränsad", "Autostyrning tillfälligt otillgänglig", "Autopilotfunktionerna begränsas" är högst normala på vintern i sverige skulle jag säga.
Hur går man ur serviceläget? Starta om med rattknapparna? Eller finns det ett Avsluta-val?
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 17 kWh batteri
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Autopilot, farthållare osv ur funktion

Inlägg av spacecoin »

Det finns ett avsluta-val. Reset funkar säkert också.

Edit. Bilen måste vara i p-läge för att slå på service mode.
Användarvisningsbild
Agathorn
Teslaägare
Inlägg: 63
Blev medlem: 27 jan 2021 12:38

Re: Autopilot, farthållare osv ur funktion

Inlägg av Agathorn »

Glömde skriva detta i min uppdatering: Numera fungerar aldrig självkörning, farthållare, sentry mode, aut. vindrutetorkare, ljusautomatik, visualisering, kollisionsvarnare osv. Allting är dött sedan flera månader tillbaka.
Skriv svar