Starta förkonditionering inför snabbladdning

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Henrik_skane
Inlägg: 24
Blev medlem: 12 maj 2022 21:52

Starta förkonditionering inför snabbladdning

Inlägg av Henrik_skane »

Finns det något sätt att manuellt slå på förkonditionering inför snabbladdning? Där Tesla SUC och tredjepartsladdare är nära varandra är det inga problem men vad gör man om laddning ska ske på en ort utan SUC? Inte kul att koppla på snabbladdare på kallt batteri. Jag laddar många Kwh utanför hemmet och väljer oftast att ladda på tredjepartsladdare och då främst IONITY. Dels pga priset men också då det inte alltid finns en Tesla laddare i närområdet.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3624
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Starta förkonditionering inför snabbladdning

Inlägg av Tellus »

Nej det finns inget sätt att aktivera den manuellt. 50kW "snabbladare" kräver inte så varmt batteri.
Men om ni innan avresan förvärmer bilen så värms batteriet upp till en "grundtemperatur" ca 15-20 grader.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Sciccy
Teslaägare
Inlägg: 45
Blev medlem: 22 dec 2019 17:15
Ort: Stockholm

Re: Starta förkonditionering inför snabbladdning

Inlägg av Sciccy »

På min bil så blev batteriet 10 grader innan senaste vinter uppdateringen när man förvärmde.
Nu blir batteriet bara 5 grader.
Så det bästa är att alltid försöka ladda efter körning och inte vänta till dagen efter om det är möjligt.
2020 M3 Sr+ Vit Vit Drag
Användarvisningsbild
Lophornis
Teslaägare
Inlägg: 700
Blev medlem: 30 aug 2016 21:09
Referralkod: ts.la/tomas4789

Re: Starta förkonditionering inför snabbladdning

Inlägg av Lophornis »

Henrik_skane skrev:
Finns det något sätt att manuellt slå på förkonditionering inför snabbladdning? Där Tesla SUC och tredjepartsladdare är nära varandra är det inga problem men vad gör man om laddning ska ske på en ort utan SUC? Inte kul att koppla på snabbladdare på kallt batteri. Jag laddar många Kwh utanför hemmet och väljer oftast att ladda på tredjepartsladdare och då främst IONITY. Dels pga priset men också då det inte alltid finns en Tesla laddare i närområdet.
På min bil förvärmer den även om man har ionity inslagen i navigering. Har ej testat med stationer med lägre kw men funkar säkert det med.
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3616
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Starta förkonditionering inför snabbladdning

Inlägg av jonasl »

Finns bara laddaren med i navigationen så ska den förvärma när man navigerar mot den.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
steffe68
Teslaägare
Inlägg: 150
Blev medlem: 18 maj 2020 08:12

Re: Starta förkonditionering inför snabbladdning

Inlägg av steffe68 »

Lura bilen med att ladda på närmsta supercharger, och navigera med annan app.
2023 M3P vit/vit
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Starta förkonditionering inför snabbladdning

Inlägg av OfarligTesla »

steffe68 skrev:
Lura bilen med att ladda på närmsta supercharger, och navigera med annan app.
Brukar köra SuC som mål men lägger till den egentliga laddaren som ett stopp på vägen, gör inte att det blir perfekt temperatur men nära. Hade såklart helst sett att man kunde få det förvärmt vilken laddare man än skulle till dock, mest irriterande är väl när kartan visar en laddare som ikon men den inte förvärmer inte ändå.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3743
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Starta förkonditionering inför snabbladdning

Inlägg av AAKEE »

Tellus skrev:
Nej det finns inget sätt att aktivera den manuellt. 50kW "snabbladare" kräver inte så varmt batteri.
Men om ni innan avresan förvärmer bilen så värms batteriet upp till en "grundtemperatur" ca 15-20 grader.
Det stämmer inte på min 2021 (P).

Är batteriet ordentligt kallt (kallare än cs 6.5grader) värms det till ca 6.5 grader.
Är batteriet varmare än så värms det inte.

Laddar man före avfärd blir batteriet varmare pga det. Med 11 kW brukar det ligga runt 20 grader med 10-15C garagetemperstur.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3624
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Starta förkonditionering inför snabbladdning

Inlägg av Tellus »

AAKEE skrev:
Tellus skrev:
Nej det finns inget sätt att aktivera den manuellt. 50kW "snabbladare" kräver inte så varmt batteri.
Men om ni innan avresan förvärmer bilen så värms batteriet upp till en "grundtemperatur" ca 15-20 grader.
Det stämmer inte på min 2021 (P).

Är batteriet ordentligt kallt (kallare än cs 6.5grader) värms det till ca 6.5 grader.
Är batteriet varmare än så värms det inte.

Laddar man före avfärd blir batteriet varmare pga det. Med 11 kW brukar det ligga runt 20 grader med 10-15C garagetemperstur.
Kanske behövs lite mer värme i classic performance för hästsparken, som är borttagen i nyare performance ;)
Har inte kollat på ett tag nu till vilken temp min värmer, lite svårt nu när det är varmare.

Men det jag märkt är att om SOC är högre och jag förvärmer utan att vara inkopplad, så värms batteriet mer. Så det kan vara så att vid 50% SOC så värmer den till 5 grader, men vid 90% SOC 15 grader. Kanske också performancebilar har en annan kurva för värmning för att få högre prestanda.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3743
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Starta förkonditionering inför snabbladdning

Inlägg av AAKEE »

Tellus skrev:

Kanske behövs lite mer värme i classic performance för hästsparken, som är borttagen i nyare performance ;)
Har inte kollat på ett tag nu till vilken temp min värmer, lite svårt nu när det är varmare.

Men det jag märkt är att om SOC är högre och jag förvärmer utan att vara inkopplad, så värms batteriet mer. Så det kan vara så att vid 50% SOC så värmer den till 5 grader, men vid 90% SOC 15 grader. Kanske också performancebilar har en annan kurva för värmning för att få högre prestanda.
Generellt behövs högre batteritemp vid lägre SOC om man vill få ut mycket effekt.

Men jag har inte sett någon skillnad, det verkar landa på 6.25-6.5C batteritemp ändå.
Jag har en del loggat, så det går kolla.
Men jag har en tablett framför ratten med batteritemp som syns hela tiden så det blir aldrig några gissningar.

Tesla har skruvat upp effekten i 2170L(”E3LD”) i några omgångar för lägre SOC så jag tror en gammal sketen gamm-P kommer efter nu :D
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Henrik_skane
Inlägg: 24
Blev medlem: 12 maj 2022 21:52

Re: Starta förkonditionering inför snabbladdning

Inlägg av Henrik_skane »

Lophornis, din förvärmer alltså om du navigerar till Ionityladdare? Det måste jag testa direkt imorgon. Fick inte förvärmningen att funka senast jag åkte till Ionity laddare men jag kan ha missat navigera till laddaren och istället slagit in adressen.
Användarvisningsbild
Lophornis
Teslaägare
Inlägg: 700
Blev medlem: 30 aug 2016 21:09
Referralkod: ts.la/tomas4789

Re: Starta förkonditionering inför snabbladdning

Inlägg av Lophornis »

Henrik_skane skrev:
Lophornis, din förvärmer alltså om du navigerar till Ionityladdare? Det måste jag testa direkt imorgon. Fick inte förvärmningen att funka senast jag åkte till Ionity laddare men jag kan ha missat navigera till laddaren och istället slagit in adressen.
Ja det gjorde den för några månader sedan har ej testat nu efter de senaste uppdateringen men vore konstigt om det är borta.
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Henrik_skane
Inlägg: 24
Blev medlem: 12 maj 2022 21:52

Re: Starta förkonditionering inför snabbladdning

Inlägg av Henrik_skane »

Lophornis skrev:
Henrik_skane skrev:
Finns det något sätt att manuellt slå på förkonditionering inför snabbladdning? Där Tesla SUC och tredjepartsladdare är nära varandra är det inga problem men vad gör man om laddning ska ske på en ort utan SUC? Inte kul att koppla på snabbladdare på kallt batteri. Jag laddar många Kwh utanför hemmet och väljer oftast att ladda på tredjepartsladdare och då främst IONITY. Dels pga priset men också då det inte alltid finns en Tesla laddare i närområdet.
På min bil förvärmer den även om man har ionity inslagen i navigering. Har ej testat med stationer med lägre kw men funkar säkert det med.
Nu har jag varit ute och gjort rätt i navigatorn och javisst förvärmer den även till Ionity laddstationer. Så inget mer strulande med att navigera till SUC och sen köra till närliggande Ionity och ladda. Det jag missat var att endast lägga in navigera till ionity Cirkle K Ort. När jag istället trycker på laddsymbolen och lägger till den för vald Ionity laddare så kickade förvärmningen igång precis på samma sätt som till en SUC. Mitt inlägg har därmed fått ett svar och jag tackar för alla tips.
Skriv svar